Elonovinky #197: Boring Company buduje další tunel, poprvé s novým razicím strojem Prufrock

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo hyperloopu.

Boring Company konečně začala budovat svůj další projekt. Nový tunel propojí výstaviště v Las Vegas s nedalekým hotelem Resorts World. Ražbu navíc poprvé zajišťuje nový stroj Prufrock. Existující systém tunelů pod výstavištěm mezitím prošel první velkou zkouškou a majitel i návštěvníci s ním jsou spokojení.

Seznam všech existujících, chystaných i zrušených projektů Boring Company najdete v našem přehledu.

Předchozí epizody Elonovinek:

Starší epizody najdete zde.

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
jbp

Ač k Muskovi chovám velký respekt, v případě Boring Company a Hyperloopu jsem velmi střízlivý. Americká města potřebují především kvalitní veřejnou dopravu, nikoliv mít třetinu rozlohy zalitou asfaltem, aby měli plechoví miláčkové kde parkovat.
Výstavbou a podporou podobných výstřelků se jen brání v proměně amerických měst na místa více určená pro život lidí a budou jen víc a víc podporovat individuální automobilovou dopravu. Rozzónovaná, dálnicí xkrát rozdělená a segregovaná města, kde si bez auta ani neuprdnete, není nic hodného následování. Doufám a předpokládám, že v Evropě nic podobného nevznikne. Nemáme tu každodenní štrúdl na desetiproudých dálnicích, ani k tomu zaplaťpánbů nesměřujeme. Myslím, že Muskovy tunely zůstanou jen výstřelkem v nejvýstřelkovějších městech jako je LV.

Teslichard

Toto je ale verejná doprava

jbp

Méně efektivní než brněnské metro.

Lukáš

To není veřejná doprava, ale highway undergound!
https://www.youtube.com/watch?v=QZaRfNjTPx8

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem Lukáš
Martin B

Jedná se o součást robotické autonomní dopravy.

Jan Tichavský

Pokud je, tak je velmi neefektivní, má malou kapacitu. Jo, kdyby tam měli autonomní elektrobusy, to by byla jiná.

Marek

Elektrické minibusy 14-16 osôb (na podvozku Tesly) boli v pôvodných plánoch. Toto cháp ako rýchly taxík

Michal Andrej

Význam to má pre Mars, kde budú natlakované tunely prepájať jednotlivé lokality.

Jan Tichavský

Proč natklakované tunely? To se jim ztratí v horninách. Lepší je mít naopak skoro vakuum jako u hyperloop a mít natlakované pouze ty dopravní prostředky a přestupní terminály.

Michal Andrej

Natlakované tunely sú jednoduchšie, môžu tam jazdiť normálne Tesly a posádky bez skafandrov. Obývateľné podzemie by bolo pre Mars ekonomické riešenie.
Technológiu Boring company nepoznám, ale určite sa tunel nielen “razí” a vnútorná stena stena ostane raw hornina, ale sa aj ošetrí nejakou izoláciou.
Hyperloop je síce Muskov nápad, ale nerealizuje ho. Firmy čo stavajú hyperloopy nemajú s Muskom nič spoločné.

Ivo Janáček

Vzhledem k plánované velikosti sítě a tím pádem počtu vozidel to není o tom pokud někde začne hořet, ale spíše kdy se to stane a jaké budou následky. Plánované řešení není zcela ideální a až se to stane, tak to vyřadí daný tunel mimo provoz na několik dnů či spíše týdnů pokud dojde k poškození ostění. Myslím si, že hasiči z toho moc radost nemají.

Ještě hroší by to bylo, pokud by došlo ke srážce což u obousměrných tunelů hrozí vždy. Zatím je plánovaná rychlost malá, ale pokud dojde na zvýšení tak to taky nebude zrovna bezpečné.

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem Ivo Janáček
Martin B

Během provozu se dlouhodobém měřítku počítá s autonomním řízením, takže pravděpodobnost nehody bude minimální. Krom toho samotné tunely jsou pouze jednosměrné a pro obousměrný provoz by musely být vyražené 2 paralelní tunely.

A právě proto, že se v tunelu budou pohybovat pouze autonomní elektrické vozy, tak je pravděpodobnost požáru velmi malá, byť taková situace samozřejmě nastat může. Samotné elektromobily se rozhořívají velmi pomalu. V případě železo-fosfátových baterií (kterých bude v budoucnu většina) ani nedochází k vysokým teplotám a v případě zkratu spíše čoudí než by nějak silně hořely.

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem Martin B
Ivo Janáček

Asi jste neviděl video, tunel bude jeden a provoz bude obousměrný.

Jaký má vliv jestli řídí řidič a nebo počítač na to jestli dojde k požáru? Možná to nevíte, ale lidé v tunelech většinou zahynou na následky kouře resp. zplodin hoření a ne na to, že by přímo uhořeli, takže to, že baterie jen čoudí jaksi v tunelu nic moc neřeší.

Ferda

Co Tesly vybavit dýchacími maskami :), jó a jak je na tom ten hepa filtr? 🙂 puvodne-kritizovany-filtracni-system-tesly-pomaha-lidem-postizenym-nicivymi-pozary-v-kalifornii

Lukáš

Jasně, hepa filtr tesly cestujícího jistě zachrání, když ti ta samotná tesla hoří.

Ferda

Samozřejmě jsem myslel Hepa filtr těch Tesel co nehoří a musí vycouvat z tunelu ven 😉
Pro hořící tu máme ty mobilní dýchací masky 🙂

Ivo Janáček

HEPA filtry se řadí mezi nejúčinnější vzduchové filtry vůbec. Je schopen odstranit mikročástice až o velikosti 300 nanometrů, a to s minimální účinností 99,97%. Proto je určen pro ty nejnáročnější provozy. Původně byl vyvinut v NASA za účelem ochrany astronautů před škodlivými mikročásticemi.”

Podle mě na částice pouze, že by to nějak řešilo jedovaté plyny si nemyslím, ale mohu se plést.

Martin B

Obousměrný provoz je pouze v některých vstupních portálech do tunelů. Samotné tunely jsou jednosměrné.

TO jestli řídí člověk nebo počítač má značný vliv, protože požár vzniká sám o sobě jenom extrémně vzácně. Obvykle je důsledkem nějaké vážné dopravní nehody a zde je rozdíl v tom kdo řídí.

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem Martin B
Marek

Tunely sú síce jednosmerné, ale tieto “prípojky” sú kyvadlové. V extréme v :00 tam a :30 naspäť 🙂

Martin B

Ale stále bude platit, že tam budou jezdit z dlouhodobého hlediska pouze autonomní vozy, takže se předejde lidské chybě.