Aktualizovaná příručka pro rakety Falcon poskytla odpovědi na odvěké otázky

Satelit Inmarsat 5 F-4 po připojení k vypouštěcímu adaptéru (Foto: Inmarsat)

Když jako zákazník hledáte vhodnou raketu pro vynesení svého satelitu a oslovíte firmy, které se zabývají starty raket, obvykle dostanete spolu s cenovou nabídkou také takzvanou uživatelskou příručku. Ta velmi podrobně popisuje nabízenou raketu, její parametry a také upřesňuje provozní procesy a nabízené služby dané firmy. Příručka také obsahuje přesné podmínky, které musí splňovat váš satelit, aby mohl být vynesen danou raketou.

V případě SpaceX na internet nedávno unikla aktualizovaná uživatelská příručka (PDF) pro zákazníky raket Falcon 9 a Falcon Heavy. Najdete ji spolu s dalšími materiály i zde na ElonX v sekci Dokumenty. Příručka byla vydána v lednu 2019 a je tedy o dost novější než ta poslední z roku 2015 (PDF). A co nám vlastně příručka prozradila nového? Podrobný výpis rozdílů oproti starší verzi příručky najdete na Redditu, takže já zde zmíním jen ty nejzajímavější body.

Vítanou informací bylo potvrzení přesného rozsahu tahu u motorů Merlin. Kolem toho totiž odjakživa vládly nejasnosti, protože vyjádření Elona Muska k této problematice se dalo vyložit dvěma způsoby. Nyní to máme černé na bílém. Tah každého z Merlinů na prvním stupni je možno snížit až na 57 % maxima (= 481 kN). Pro srovnání, starší verze příručky uváděla 70 % jako nejnižší možnou hodnotu. Zvláštní změna ale proběhla u údaje o rozsahu tahu u vakuového Merlinu na horním stupni. Starší příručka uváděla možnost snížit tah až na 39 % maxima, ale nová verze uvádí jako minimum 64 % tahu. Je téměř jisté, že tato hodnota je záměrně vyšší, než čeho je motor reálně schopen, ale není jasné, proč ji SpaceX uvádí.

Další přínosné informace se týkají adaptéru nákladu, což je zařízení, kterým je nesený náklad připojen k hornímu stupni. Ve starší verzi příručky SpaceX nabízelo dvě varianty adaptéru – lehkou s nosností 3 453 kg a těžkou s nosností až 10 886 kg . Nová příručka už nabízí jen tu těžší variantu. Adaptér je stejný pro Falcon 9 i Falcon Heavy, a tak někteří lidé argumentují tím, že jelikož adaptér má nosnost zhruba 11 tun, jedná se také o maximální reálnou nosnost Falconu Heavy, jehož uváděná teoretická nosnost je jinak mnohem vyšší (např. 30 tun na nízkou oběžnou dráhu). Je proto nutno zmínit důležitý dodatek z předchozí strany nové příručky, kde stojí: „Vynesení nákladu, jehož hmotnost přesahuje [nosnost adaptéru], je možné jako unikátní služba pro danou misi.“ Jinými slovy, náklad těžší než 11 tun je možné vynést, ale za blíže neurčený příplatek.

Stará verze příručky nabízela starty Falconu Heavy z Vandenbergovy letecké základny v Kalifornii, ale tato možnost už v nové příručce není. Zato však SpaceX nově nabízí Falcon Heavy pro lety přímo na geostacionární dráhu, čehož už někteří zákazníci využili. Falcon 9 pro tento typ mise nabízen není.

Obrázky Falconů z oficiální uživatelské příručky (Zdroj: SpaceX)

Poslední věcí, která stojí za zmínku, je skutečnost, že nová příručka obecně popisuje vylepšení, které přinesl Block 5, a také obsahuje patřičně aktualizované obrázky raket. Falcon 9 i Falcon Heavy tedy mají černé nohy a titanová kormidla, avšak černý mezistupeň má poněkud překvapivě jen Falcon 9. Falcon Heavy je zobrazen s bílým mezistupněm s logem FH. Není jasné, jestli jde o chybu, nebo zda Falcon Heavy opravdu bude mít bílý mezistupeň. Možná si vzpomínáte, že v nedávném článku jsem tuto záhadu už trochu řešil. Nedává mi moc smysl, aby FH neměl černý mezistupeň, ale fotky jsou zatím neprůkazné, tak na rozřešení budeme muset nejspíš počkat do chvíle, až bude příští Falcon Heavy vyvezen na rampu před startem mise Arabsat 6A. Toho bychom se mohli dočkat už příští měsíc.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
43 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře