Příští Falcon Heavy už má termín startu a čeká jej náročné přistání

Příští start Falconu Heavy, který vynese satelit Arabsat 6A pro Saúdskou Arábii, by mohl proběhnout už 7. března. Vyplývá to z žádostí o povolenky úřadu FCC. Jedná se však o nejdřívější možný termín, který ještě může ovlivnit řada věcí. Zároveň víme, že způsob přistání bude podobný loňské demonstrační misi, ale centrální stupeň tentokrát čeká o dost náročnější cesta zpět na Zemi.

Mise Arabsat 6A bude představovat teprve druhou misi rakety Falcon Heavy, ale zároveň půjde o její první komerční start a také to bude poprvé, kdy poletí ve vylepšené variantě Block 5. Při loňské demonstrační misi totiž Falcon Heavy letěl v poněkud nevšední konfiguraci tvořené bočními stupni ve variantě Block 3 (předělanými z použitých Falconů 9 ve variantě Block 2) a nového centrálního stupně ve verzi Block 3. Jednalo se však o výjimku a všechny další Falcony Heavy už budou vycházet z pokročilejší varianty Block 5, takže se můžete těšit na titanová kormidla na všech stupních, černé přistávací nohy apod.

Neoficiální vizualizace Falconu Heavy pro tuto misi (Autor: Reese Wilson)

Otazník ale visí nad centrálním nosičem a jeho mezistupněm, který je na Falconu 9 černý důsledkem použitého materiálu tepelné ochrany. Avšak fotka centrálního stupně během testování v McGregoru ukazuje, že černý mezistupeň nemá. Je tedy možné, že Falcon Heavy jej bude mít bílý? Ostatně, spekulovalo se i o černých aerodynamických čepičkách bočních stupňů a ty jsou nakonec nadále bílé. Osobně si myslím, že mezistupeň bude normálně černý. Bílý vršek na fotce lze snadno vysvětlit ochranným obalem, který SpaceX někdy používá při testování v McGregoru (viz stupeň B1049 níže). Fotka je nekvalitní, takže obal kvůli tomu nejspíš vypadá jako trup rakety. Samozřejmě se ale můžu plést.

Nicméně centrální stupeň tedy momentálně nejspíš dokončuje testování v McGregoru, zatímco oba boční stupně už zkouškami prošly a byly přepraveny na Canaveral. V tomto ohledu tedy přípravy pokračují dobře a všechny stupně nejspíš budou na Canaveralu během první poloviny února. Bude však připraven také náklad ve formě saúdské komunikační družice Arabsat 6A?

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Abby Garrett (@abbygarrettart) on

Dobrou zprávou je, že americká federální vláda je po měsíci fungování v omezeném režimu opět v provozu (i když možná jen dočasně), což znamená, že úřady můžou opět udělovat licence a další povolenky potřebné pro starty raket. Společnost Lockheed Martin, která družici Arabsat 6A vyrobila a zastupuje zákazníka při organizaci startu, aktuálně žádá ministerstvo dopravy o povolení družici přepravit letadlem Antonov An-124 z Kalifornie na Floridu v termínu 5. 2. 2019. V textu žádosti Lockheed dále uvádí, že v případě pozdního udělení licence může dojít k odkladu startu. Úřady však budou po měsíční nečinnosti nejspíš zavaleny podobnými žádostmi, a tak nezbývá než doufat, že se podaří povolení včas vyřídit.

Mimochodem, SpaceX tímto Antonovem někdy přepravuje aerodynamické kryty, když by pomalejší přeprava po silnici mohla vést ke zdržení startu.

Start Arabsatu 6A, který je podle povolenek FCC plánován nejdříve na 7. března, však může ovlivnit také mise Crew Dragon DM-1, která je plánována na konec února ze stejné rampy. A dokud tato demonstrační mise nové kosmické lodi neproběhne, nejspíš nebude moci začít finální integrace všech stupňů Falconu Heavy v montážní hale HIF u rampy LC-39A. K tomu je totiž potřeba transportér-erektor neboli T/E (označení TEL prý SpaceX nepoužívá), a ten momentálně okupuje Falcon 9 s Crew Dragonem. A i když je start DM-1 aktuálně plánován na konec února, rozhodně nejde o skálopevně daný termín. Dají se tedy očekávat menší zpoždění, čímž by mohl vzniknout konflikt s Arabsatem, i když ten by jinak třeba mohl být včas připraven na březnový start. A jelikož SpaceX plánuje využít stupně Falconu Heavy z této mise velmi rychle znovu pro start STP-2, jakékoli zdržení Arabsatu bude mít přímý dopad i na STP-2.

Falcon Heavy v HIFu u rampy LC-39A v prosinci 2017 (Foto: SpaceX)

Každopádně dříve nebo později se na start Arabsatu dostane, tak se teď můžeme podívat, jak vlastně bude probíhat přistání. Povolenky FCC, které jsem zmínil v úvodu, potvrzují, že boční stupně Falconu Heavy budou přistávat na pevnině (LZ-1 a LZ-2) a centrální stupeň na plošině OCISLY. Půjde tedy o stejný způsob přistání jako v případě loňské demonstrační mise Falconu Heavy. Tehdy se však přistání centrálního stupně nezdařilo, tak snad tentokrát už bude raketa mít dostatečné zásoby samozápalné směsi.

Přistání středového stupně ale nebude vůbec jednoduché. Na rozdíl od demonstrační mise, kdy Falcon Heavy vynášel velmi lehký náklad, totiž raketa tentokrát ponese 6tunový satelit na náročnější dráhu (GTO). To znamená, že centrální stupeň spotřebuje více paliva a dosáhne ještě vyšší rychlosti než Falcony 9, u kterých se nezachraňoval stupeň a využily palivo v podstatě do poslední kapky. Falcon Heavy při misi Arabsat 6A tedy nebude mít tolik paliva na přistání a kvůli tomu bude muset oželet zpětný zážeh (tzv. boostback). U loňské demonstrační mise proveden byl, čímž stupeň zpomalil a zároveň výrazně zkrátil vzdálenost místa přistání od pobřeží.

Plánek jednotlivých fází demonstračního letu Falconu Heavy (Autor: Jerome Strach)

V případě mise Arabsat 6A tedy centrální stupeň zpětný zážeh neprovede a raketa po odpojení od horního stupně poletí v podstatě po balistické křivce. Místo přistání, kde bude čekat plošina OCISLY, se proto bude nacházet o dost dále. To potvrzuje již zmíněná povolenka FCC, podle které se bude OCISLY nacházet neuvěřitelných 965 km od pobřeží, což je nejdále v historii SpaceX (předchozí rekord držela mise Thaicom-8 s 681 km).

Absence zpětného zážehu pak znamená, že návrat stupně do atmosféry nejspíš bude o poznání náročnější než v případě demonstrační mise. Vstupní zážeh nejspíš bude o něco delší než normálně, aby se stupeň před vstupem do atmosféru zpomalil, ale i tak bude pravděpodobně vystaven vyšším teplotám a aerodynamickým náporům, než je obvyklé. Vzpomeňte si třeba na některé dřívější mise Falconu 9, které mířily na vysokou orbitu a pak při návratu do atmosféry se jejich hliníková kormidla pořádně opálila:

Falcon Heavy však při této misi bude stejně jako všechny ostatní stupně ve variantě Block 5 vybaven titanovými kormidly, pro které vyšší teploty nepředstavují problém, ale i tak stupeň nejspíš dostane pořádně zabrat. Centrální stupně Falconu Heavy jsou naštěstí už od výroby bytelnější a obecně odolnější než běžné stupně, což se určitě bude hodit.

Otázkou však zůstává, kdy bude Falcon Heavy pro misi Arabsat 6A připraven ke startu a kdy se nakonec dostane na řadu. Harmonogram rampy LC-39A totiž letos bude extrémně nabitý a Falcon Heavy z jiné rampy letět nemůže.




  • Mohlo by se vám líbit...

    37
    Diskuze

    avatar
      Odebírat komentáře  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Jan M.
    Host
    Jan M.

    Je nějaký rozdíl ve výkonu block 3 vs block 5? nebo je rozdíl jen ve snadnější znovupoužitelnosti?

    Daniel
    Host
    Daniel

    Je tam rozdil. Block 5 je vykonnejsi, casem by melo byt mozny sklopit jeho nohy a SpaceX chce dosahnout toho, aby se dal pouzit treba 2x za 24 hodin, takze snadnejsi a rychlejsi znovupouzitelnost.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Petr Melechin ty změny zmiňoval ve svém článku. Když tak se na to mrkni.

    Pavel V
    Host
    Pavel V

    Nerozumím větě “Centrální stupně Falconu Heavy jsou naštěstí už od výroby bytelnější a obecně odolnější než běžné stupně”.
    Myslel jsem, že všechny 3 nosiče FH jsou totožné?

    Janm
    Host
    Janm

    Nejsou, centralni stupen musi byt specialni protoze jsou na nej mnohem vetsi naroky co se tyce namahani (musi prenest nejen svuj tah ale i tah od bocnich stupnu). Bocni stupne jsou uz ale normalni f9.

    bohyn
    Host
    bohyn

    Centrální stupeň je pevnější, aby vydržel extra tah bočních stupňů. Proto bylo nutné pro demonstrační misi vyrobit nový kus, zatímco boční stupně bylo možné použít již letěné, jen modifikované pro spojení s centrálním stupněm.

    Ketivab
    Host
    Ketivab

    Je to zvláštní, ale i na oficiálních vizualizacích v novém Falcon User’s Guide myslím nemá Falcon Heavy černý mezistupeň. Jen teď nemohu najít odkaz na ten Guide, ze stránek SpaceX nedávno zmizel.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Na redditu to taky jeden člobrda zmiňuje. Dostal na to odpověď, že to může být čistě jen omyl.