Mise Arabsat 6A

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 12. 4. 2019 00:35 SELČ
  • Startovní okno: 116 minut (00:35–02:31) (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Proběhl 5. 4. 2019 v 18:00 SELČ (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Saúdsko-arabská telekomunikační družice Arabsat 6A postavená na platformě A-2100 společností Lockheed Martin
  • Hmotnost nákladu: Přibližně 6465 kg (hmotnost bez paliva je 3520 kg)
  • Raketa: Falcon Heavy Block 5 (nové stupně B1052.1, B1053.1 a B1055.1)
  • Cíl: Dráha přechodová ke geostacionární (GTO)
  • Výsledná orbita: 327 km x 89 815 km x 22,96°
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
  • Pokus o přistání stupňů: Všechny tři stupně přistály úspěšně – boční stupně na pevnině (LZ-1 a LZ-2) a centrální stupeň na mořské plošině OCISLY (avšak následně se převrhl, než mohl být zajištěn)
  • Pokus o zachycení krytu: Kryty byly jen vyloveny z vody, ale budou znovu použity
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • První komerční start rakety Falcon Heavy, první start SpaceX pro saúdsko-arabskou společnost ArabSat
  • První start Falconu Heavy ve variantě Block 5. Oproti prvnímu Falconu Heavy byla raketa vybavena černými nohami, titanovými kormidly na všech stupních a dalšími vylepšeními. Podle Elona Muska měl tento Falcon Heavy o 10 % vyšší výkon než ten první.
  • Raketové stupně byly u této mise zcela nové. V listopadu a prosinci 2018 byly odeslány z Hawthorne na testování do McGregoru. Po tomto startu budou oba boční stupně velmi rychle použity znovu na misi STP-2.
  • Plošina OCISLY se nacházela přibližně 965 km od pobřeží, což je nejdále v historii SpaceX
  • Centrální stupeň měl při odpojení od horního stupně rekordně vysokou rychlost 2981 m/s, takže jeho návrat atmosférou a přistání bylo možná doposud úplně nejnáročnější ze všech. Jednalo se o první úspěšné přistání centrální stupně vůbec. Bohužel než moh být stupeň po přistání zajištěn, rozbouřené moře jej převrhlo.
  • Kontrakt na výrobu satelitu se společností Lockheed Martin byl podepsán v dubnu 2015
  • Satelit bude na geostacionární dráhu umístěn na 30,5° východní délky. Bude poskytovat televizní, telefonní a internetové služby zákazníkům na Středním východě, v Evropě a Africe. Předpokládaná oblast pokrytí (údaje jsou ze stránky firmy ArabSat pro 30,5°, i když odpovídají družici Arabsat 5A)
  • Satelit pro dosažení geostacionární dráhy použije standardní chemický pohon
  • V únoru 2018 byl satelit dokončen a poté byl poslán do testovacího střediska Sunnyvale, kde podstoupil vakuové zkoušky, testy na vibrace, chlad a horko
  • Družice byla vyrobena souběžně se sesterským satelitem HellasSat-4/SaudiGeoSat-1, který by v únoru 2019 vynesen na raketě Ariane 5
  • Raketa letěla s aerodynamickým krytem vybaveným tepelnou ochranou na špičce, kterou jsme poprvé viděli na misi GPSIII-SV01. Oba aerodynamické kryty pak byly během této mise vyloveny z vody a mají být použity znovu ještě v roce 2019.
  • Toto prý byla sedmá mise SpaceX s raketou vybavenou novými tlakovými nádobami na helium (COPV 2.0). Měla by tedy představovat splnění požadavku NASA na provedení alespoň sedmi misí s těmito nádobami před letem Falconu 9 s lidskou posádku.
  • Vývoj data startu: 1. čtvrtletí 2018 → 3. čtvrtletí 2018 → 4. čtvrtletí 2018 → přelom 2018/2019 → únor 2019 → březen 2019 → 8. dubna 2019 → 10. dubna 2019 → 11. dubna 2019 → 12. dubna 2019

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální přenos SpaceX:

Přivezení aerodynamických krytů:

Přistání bočních stupňů:

Statický zážeh:

Přistání všech stupňů:

Video z přepravy centrálního stupně:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Abby Garrett (@abbygarrettart) on

Odhození aerodynamického krytu:

Finální integrace Falconu Heavy před statickým zážehem:

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
46 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře