Aktuální úpravy softwaru v Teslách: Evropský Autopilot, detekce poruchy, nové bezpečnostní funkce

Tesla často do svých vozů přidává nové funkce a upravuje ty staré pomocí takzvaný OTA (over the air) updatů, tedy softwarových aktualizací, které si vůz automaticky stáhne po připojení na Wi-Fi. Kromě neustálého vylepšování funkce Autopilot takto Tesly nedávno získaly například bezpečnostní funkci Sentry Mode. V minulosti také došlo třeba k opravení softwarové chyby, která ve vzácných případech prodlužovala brzdnou dráhu Tesly Model 3. V tomto článku vám nyní přinášíme přehled některých větších aktualizací z poslední doby.

Omezení Autopilotu

Elon Musk během svých prezentací a tweetů o funkci Autopilot často zmiňuje, že velkou překážkou k plné autonomii budou regulace a neochota úřadů autonomní systémy povolit. Tato situace  nedávno nastala v Evropě, kde Evropská unie přijala pozměňující návrh směrnice R79 Evropské hospodářské komise OSN. Ten mimo jiné omezuje maximální možné zatáčení při užití asistenčních systémů, což znemožňuje využívat funkci Autopilot při prudších zatáčkách.

Různí noví evropští majitelé Tesly Model 3 po převzetí vozu zaznamenali, že funkce Autosteer, která zatáčení volantem v Tesle zajišťuje, nezvládá některé situace, jež starším vozům Tesla Model S a Model X nedělaly problém. Americká automobilka totiž omezení Autopilotu začala nahrávat do všech Modelů 3 určených pro evropský trh již na začátku dodávek v únoru tohoto roku. Pro Modely S a X pak nedávno vyšel update 2019.16.1, který nová omezení zavádí.

V reakci na nová omezení vznikla petice, která žádá o změnu těchto omezujících regulací.

Lepší správa baterie

Tesla nedávno vydala softwarový update, který přinesl vylepšení pro řízení tepelného stavu baterie. Automobilka tak reagovala na náhlé vznícení Tesly Model S, která stála v Hong Kongu na parkovišti. Při incidentu naštěstí nebyl nikdo zraněn, došlo pouze k poničení aut stojících vedle. Tesla se na vyšetřování celé situace podílí, zmíněný update je prvním krokem k tomu, aby se podobná situace již neopakovala.

Obecně ale dle amerického úřadu pro bezpečnost silniční dopravy platí, že vozy Tesla nejsou k požárům náchylnější více než kterákoliv jiná auta jezdící dnes po silnici. Pokud ale k samovznícení dojde, téměř vždy se tomu tak děje u starších vozů, novější elektromobily od Tesly se s tímto problémem téměř nesetkávají.

Omezení na Superchargerech

Další změnou je omezení nabíjení u některých frekventovaných nabíjecích stanic Supercharger. Dle Tesly tak 17 % Superchargerů v USA teď bude nabíjet pouze do 80 %, od čehož si automobilka slibuje zkrácení čekání ve frontě na nabití. Dobití posledních 20 % totiž probíhá podstatně pomaleji. Po celý den by se omezení mělo týkat 8 % stanic, dalších 9 % pak bude omezeno pouze v určité hodiny.

Elektromobily Tesla u nabíječky Supercharger (Foto: Tesla)

Dle automobilky by omezení nabíjení mělo zvýšit propustnost na Superchargerech až o 34 %. Paradoxně by ale toto omezení mohlo působit problémy lidem, kteří cestují do míst, kde nemají možnost si svojí Teslu nabít a potřebují tak maximální možný dojezd. Automobilka ale myslela i na tyto případy a pokud je řidič jedoucí dlouhou cestu naveden k Superchargeru plánovačem tras ve voze, bude mít možnost nabíjet až do 100 %. Stejně tak bude možné toto omezení obejít přes mobilní aplikaci.

Automatická detekce poškození a objednání dílů

Ve druhém dílu série článků o patentech Tesly jsme vám představili systém, který vozu umožňuje automaticky detekovat poškození vzniklé namáháním a auto tak díky tomu zvládne samo naplánovat prohlídku v servisu. Teď to vypadá, že Tesla tento systém zavádí do svých vozů. Jeden z majitelů Modelu 3 totiž nedávno na Redditu zveřejnil fotografii, dle které jeho vůz detekoval „nečekaný stav“ měniče energie. Vůz dále sám předobjednal potřebné díly k opravě do zvoleného servisu a vyzval majitele k naplánování návštěvy servisu.

Oznámení o detekovaném problému v Tesle Model 3 (Foto: /u/houston_wehaveaprblm)

Tento nový systém jednak pomůže Tesle k lepší organizaci servisů, což povede nejspíš též ke snížení nákladů, a jednak zabrání tomu, aby se součástka ve špatném stavu úplně rozbila a učinila vůz třeba i nepojízdným.

Nové bezpečnostní funkce

Tesla se v jednom z aktuálních updatů rozhodla zavést dvě bezpečnostní funkce, které mají pomoct řidiči se při jízdě udržet v jízdním pruhu. První z nich je takzvaná Lane Departure Avoidance, tedy funkce na upozornění při vybočení z pruhu. Systém samozřejmě neupozorňuje řidiče při každém vyjetí z pruhu, prvně dochází ke kontrole, zda je zapnutý blinkr a zda má řidič ruce na volantu a vůz ovládá. Pokud řidič volant nedrží, pak dojde k několika vizuálním a zvukovým upozorněním. Tato funkce dle Tesly funguje v rychlostech mezi 40 a 144 km/h.

Druhým vylepšením je funkce Emergency Lane Departure Avoidance, která je vlastně rozšířením výše popsané Lane Departure Avoidance. Pokud systém zjistí, že řidič nereaguje na výzvy, pak sám vrátí vozidlo zpět do jízdního pruhu.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
28 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře