Boring Company dokončila ražbu druhého tunelu ve Vegas, Tesly uvnitř zpočátku nebudou jezdit autonomně

Stavba přepravního systému Loop pro návštěvníky výstaviště v Las Vegas pokračuje přesně podle plánu. Boring Company aktuálně dokončila ražbu druhého tunelu a nyní bude následovat příprava vozovky uvnitř tunelů a také dokončení tří nástupních stanic. Návštěvníci budou v tunelech přepravováni pomocí elektromobilů Tesla, avšak řízení zpočátku nebude autonomní.

Boring Company začala razit první tunel o délce 1,33 km v listopadu 2019 a dokončila jej o tři měsíce později. Razicí stroj byl poté přesunut zpět na začátek, kde byla koncem března zahájena ražba druhého souběžného tunelu o stejné délce. Ten je určen pro dopravu v opačném směru a byl dokončen v polovině května. Ražba druhého tunelu tedy zabrala necelé dva měsíce, což je o téměř polovinu kratší doba než v případě prvního tunelu.

Razicí stroj před zahájením ražby druhého tunelu v Las Vegas (Foto: Las Vegas Convention and Visitors Authority)

Projekt ale rozhodně ještě není hotový. Momentálně se připravuje asfaltový povrch v prvním tunelu, po kterém budou jezdit automobily. Zároveň už probíhá stavba všech tří nástupních stanic, mezi kterými budou návštěvníci přepravováni. Prostřední stanice se nachází pod zemí. Stavba pokračuje podle plánu a pandemie covidu-19 prý na harmonogram zatím neměla žádný dopad. Zrušení veletrhů a výstav naopak nejspíš stavbu usnadnilo.

AKTUALIZACE: Bylo zveřejněno video zachycující okamžik proražení stroje na konci druhého tunelu.

Přepravní systém bude pro návštěvníky výstaviště zdarma a cesta z jedné strany komplexu na druhou, která by pěšky trvala 15 minut, zabere v případě jízdy tunelem méně než 2 minuty. Než však budou moci návštěvníci systém začít využívat, bude nejdříve důkladně otestován. Kolem konkrétního způsobu přepravy uvnitř tunelu dosud byla řada neznámých, ale nyní se některé věci vyjasnily.

Podle Steva Hilla z Las Vegas Convention and Visitors Authority budou dopravu v tunelu zajišťovat Tesly Model 3 a Model X a také speciální vozítka pro 12 až 16 pasažérů, postavená na platformě Modelu 3. Vozidla se budou časem pohybovat zcela autonomně, avšak zpočátku bude přítomen řidič. Poté budou automobily následovat žlábek a senzory rozmístěné v tunelu, takže to bude vypadat, jako že řídí samy, ale nebude to tak. Plně autonomní řízení přijde až v blíže neurčené pozdější době, když bude možné zaručit, že to je bezpečné.

Elektrické vozidlo vezoucí návštěvníky výstaviště v Las Vegas (Zdroj: The Boring Company)

Stále se počítá se spuštěním přepravního systému v lednu 2021 při příležitosti veletrhu CES, avšak pokud bude akce nakonec zrušena nebo odložena, systém nejspíš bude zpřístupněn veřejnosti až během nějakého dalšího veletrhu. Pokud se přepravní systém Loop osvědčí, časem může být rozšířen do dalších částí Las Vegas.

Zdroj: The Verge

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který projektu věnuje až nezdravě velkou část svého volného času a jinak pracuje v oboru lokalizace her. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

31
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Michal
Host
Michal

Nemůžu si pomoct, ale oproti prvotním plánům mi tohle přijde o dost menší hitparáda.
Jsem zvědavý, jak vysoký zájem o systém Loop bude a o kolik bude případně levnější oproti konkurenci.

AlbertSpeer
Host
AlbertSpeer

“Poté budou automobily následovat žlábek a senzory rozmístěné v tunelu, takže to bude vypadat, jako že řídí samy, ale nebude to tak.”
Mně to zní jako přesvědčivý automatický řízení.

Štěpán
Host
Štěpán

Mě to zklamalo

Jirka
Host
Jirka

Nakonec jim z toho vyjde metro

Martin B
Host
Martin B

Já nevím co jste si tady pánové jako představovali že to bude. Je to doprava v tunelu mezi třema stanicema výstaviště pomocí autonomních vozítek (do budoucna). Nic více to ani nikdy nemělo být. Tohle není celoměstský tunelový systém pro osobní dopravu. Zde mají jenom ukázat, že jsou schopni skutečné ražby tunelu v dohodnutém termínu a nákladech. Hlavní výhoda Loopu oproti metru jsou rychlá výstavba, výrazně nižší náklady a potencionální možnost rozšíření do zbytku města. A o to celou dobu jde.

Boring Company za to dostane 48 miliónů. Druhý vyzyvatel nabízel nadzemní dráhu za 215 miliónů.

Robert
Host
Robert

Ked uz hladame jednoduchsie cesty nebolo by jednoduchsie (vasimi slovami “rychlá výstavba, výrazně nižší náklady a potencionální možnost rozšíření do zbytku města”) tam postavit nadzemnu cyklotrasu, ktoru vies pouzivat aj ked je vystavisko zavrete? Pripadne tam nahodi organizator 200 kolobeziek a mozu sa vozit ludia po celom areali s ovela vacsou priepustnostou ako tych par tesiel co tam bude pendlovat(i ked vysokou rychlostou). Tento tunel bude zrejme sucast expozicie a technologicke demo jak pre zhotovitela tak pre vystavisko, nehladal by som za tym uplne usporu financii a jednoduchost za kazdu cenu.

Martin B
Host
Martin B

Anebo uzavřít okolní cesty a najmout pár taxíků. Jo šlo. Ale to se blbě rozšiřuje na celé město. Navíc vidím ty důchodce co sotva chodí nebo maminky s kočárky tam pádit na koloběžkách.

Tyhle 3 zastávky mají ověřit, zda je poskytovatel vůbec něco takového schopný postavit než se objedná celoměstský projekt.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Takové lidi jsem tedy v LV neviděl, vy ano??

Martin B
Host
Martin B

Já tam nikdy nebyl, ale obecně na výstavách běžně vídám jak staré lidi tak rodiny.

Robert
Host
Robert

maminka s kocarkem pojde do tesly cez tunel? Takto by mala bezpecnu cestu cez cely areal, sice peso ale mala, tunel jej nijako nepomoze.

Robert
Host
Robert

Vy to beriete moc prakticky a nevidite celkovy kontext. Ten tunel neni na to aby zlepsil/zvysil priechodnost navstevnikov, je to technologicka novinka, ktora neni nikde inde na svete, to pritiahne ovela viac navstevnikov a viac lukrativnejsich vystavovatelov, ktorym nasledne mozete zvysit prenajom v danom vystavisku a verte ze na vysatavisku platite krute za kazdu blbu zasuvku a kazde blbe svetlo nekrestanske peniaze. O tom tuneli sa v den otvorenia bude pisat na kazdom webe a kludne to pojde aj do tv sprav ako zaujimavost. Ten tunel je marketingova investicia, reklama, to ze si na tom BC odskusa svoje nove technologie a procesy je len bonus pre nu a zaujimave informacie pre nas, fanusikov.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Jestli to dobře chápu, tak autonomní řízení (v tunelu?) je ještě hodně daleko:

“Vozidla se budou časem pohybovat zcela autonomně, avšak zpočátku bude přítomen řidič. Poté budou automobily následovat žlábek a senzory rozmístěné v tunelu, takže to bude vypadat, jako že řídí samy, ale nebude to tak. Plně autonomní řízení přijde až v blíže neurčené pozdější době, když bude možné zaručit, že to je bezpečné.”

To znamená, že v lednu 2021 tam bude řidič, pak to postupně předělají na úroveň autonomních vozíků co jezdí samy po halách již dlouhé roky a někdy v budoucnu teprve na skutečně autonomní řízení? Jak to mám prosím chápat. A v této souvislosti ještě letos mají spustit autonomní řízení do aut venku a tím pádem i projekt robo taxíků. Z textu chápu, že pod zemí je to problém a na cestách je to už skoro hotové?

Martin B
Host
Martin B

Rozdíl je v tom, že jízda na cestách stále má být pod dohledem řidiče a ten musí být schopný kdykoliv převzít kontrolu – tedy to ještě nebude zdaleka projekt robotaxíků. Což u autonomních vozítek pro turisty nezajistíte. Tam to spustí až si budou stoprocentně jistí, že se jim to v tunelu nikde nerozseká.

diwalt
Host
diwalt

Osobně si myslím, že problém je v chybějících datech pro učení.

Srovnávat to s autonomními vozíky v halách to nejde. Tak se jedná o úplně jiný systém řízení – velmi zjednodušeně jde o to, že vozík řídí obyčejné PC podle předem nahrané mapy a několika čidel, které hlídají překážky v okolí a orientační značky v prostoru (typicky různé značky na podlaze, ale může to být různě). Systém je předem naprogramovaný, vyzkoušený. Nebyl by problém tahle udělat jednoúčelová vozítka pro tunel. Jenže proč by to měli dělat?

Tady chtějí vzít už existují hardware (auto Model 3 nebo Model X, resp. postaví cosi na stejné platformě, kde jen změní interiér a “pár” plechů), který je záměrně univerzální pro autonomní provoz kdekoli. Jenže ta univerzalita znamená také to, že je nutné ten systém učit na reálných datech (nebo mít simulaci vytvořenou z reálných dat). A to prostě ještě nemají, to v tuto chvíli staví a následně tam systém naučí.

Jsem zvědavý, jak rychle to pak půjde. A to jak v prvních tunelech tady, tak hlavně později, až budou stavět tunely další.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

“Jenže proč by to měli dělat?”

Vždyť v textu je právě uvedeno, že toto bude druhý krok. 😀

PetrK
Host
PetrK

… na platformě Modelu 3 … Pod tím si můžeme představit každý něco jiného … Já osobně si pod tím nedokážu představit ten autobus na obrázku. Už jen k velikosti tunelu

diwalt
Host
diwalt

Vy moc nečtete na co reagujete, viďte.

viz – Tady chtějí vzít už existují hardware (auto Model 3 nebo Model X, resp. postaví cosi na stejné platformě, kde jen změní interiér a “pár” plechů), který je záměrně univerzální pro autonomní provoz kdekoli.

Ten speciální “autobus” použije hardware modelu 3 a změny budou čistě interiérové a exteriérové. Měnit výpočetní hardware, čidla, software, aby udělali vozítko s jednoduchoučkou inteligencí skladového robota, by byl naprostý nesmysl. Ten obrázek toho vozítka je poněkud přestřelený, ale stačí se podívat na to, jak je udělané třeba londýnské metro, kde vozy poměrně těsně kopírují tvar tunelu, aby se opravdu dalo uvěřit tomu, že 12 lidí se do vozítka postaveného na Modelu 3 vejít může.

Takže ten druhý krok opravdu nebude o tom, že se postaví úplně nové vozítko s jiným řízením, ale použije se univerzální hardware/software s čidly, motory a další logikou z Modelu 3 a jen se na tomto základu postaví jiná karosářská verze. Můžete to chápat třeba jako stavebnicové přestavby, co dělá český Kaipan nebo spousta jiných malých automobilek, které vezmou základ sériového vozu a upraví ho do podoby, kde byste originál nehledal.

petr
Host
petr

Moc to smysl nedává. Chápal bych že tam dají čidla která pomohou v orientaci a autonomním řízení. Takové bezpečnější autonomní řízení na, které zpočátku bude dohlížet pár měsíců řidič. Ovšem nesmyl je dle mého nedat tam nic pak čidla a pak je zase odmontovat a dát tam nějaké super autonomní řízení. Tady se prostě vyplatí jít na jistotu. je snadné přidat do tunelu pár čidel a nechat sdílet vzájemnou polohu aut počítat lidi ve stanici a podle toho přistavovat vozy a sledovat jestli nějaký moula neleze kam nemá.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Taky si to myslím, navíc když je evidentní, že autonomní řízení zatím nemají. S těmi čidly by to mohli poměrně snadno vyladit a to během krátké doby. Takto si chtějí udělat PR, ale podle mě to není dobrá cesta.

J R
Host
J R

Jsem opravdu zvědavý jak se to osvědčí. Zatím mi to přijde podle hesla proč to neudělat složitě, když to jde jednoduše, ale nejspíš je v tom něco, co zatím nedokážu docenit. Nicméně s první úkol zvládli na jedničku, tak snad zbytek proběhne stejně hladce.

J R
Host
J R

Zaznamenali jste toto?

Perhaps the most exciting portion of Leno’s trip to Hawthorne was when he asked Musk how the Boring Company tunnel was doing. “Oh, good good! We have a tunnel running under Los Angeles,” Musk said. But the CEO of Tesla and the Boring Company wasn’t done yet. “Hey, I’ve got an idea,” he said to Jay. “You want to see if we can drive the Cybertruck in the tunnel? I don’t know if it’s going to fit.”
Leno described the tight fit of the truck within the tunnel, stating there may have been about a quarter of an inch on each side of the vehicle. “We drive the Cybertruck, we barely get it into the tunnel, and now we’re going like 50 or 60 miles per hour through the tunnel with a quarter-inch on each side.

To bude nějaká blbost, že?

diwalt
Host
diwalt

Čtvrt palce bude asi trochu “rybářská latina”, kde zase naopak mluví o tom, jak vytáhli aspoň dvoumetrového kapra, ale jinak proč ne? Tunel je rovný, imho dost přesně udělaný díky automatickému ražení a ukládání jednotlivých betonových segmentů ostění, Cybertruck je zase dost odolný, případný střet se stěnou bude znamenat maximálně pár škrábanců. Nic se stát nemůže. Takže proč ne?

J R
Host
J R

Jasně že přehání, ale zaráží mě že tolik. Není to nějaké slovní spojení ve stylu “bylo to o chlup”? Já ho tedy neznám a ani nenacházím…

František
Host
František

Po přečtení toho, jak vypadá stav autopilota v tunelu, jsem přestal věřit, že ho Tesla v dohledné době spustí na silnici. Není to pro ně nejlepší reklama

Bystroushaak
Host
Bystroushaak

Nepřijde vám to úplně retardované? Jakože já jsem nadšenec, tunely super, tesla super, ale tohle je doslova úplně ve všem horší než koleje a autonomní (elektro) vozíky, které po nich budou jezdit. To je sto let zmáknutá technologie, kterou zvládnou stavět děti v modelové železnici spínačem v koleji, maximálně s nějakou infrakamerou na to jestli tam někdo nespadl. Například u nás se metro D plánuje bez řidiče taky.

Autonomní řízení bude žrát víc energie (jak čistě technicky, tak valivý odpor kol a baterie), bude vyžadovat otroky co tam sedí a dohlíží na to že se to nepokusí zabít všechny přítomné. Nakonci, až to za X let celé odladí a zprovozní v autonomním režimu, tak to bude pořád naprosto šíleně technologicky komplikovaná věc s vysokou cenou. To všechno v podstatě aby mohla jet tesla úzkým tunelem, což vozík na kolejích všechno řeší by default a ještě to má jednoduše řešené napájení a menší valivý odpor.