Boring Company už razí další tunel a brzy by mělo začít testování autonomního řízení vozů Tesla v tunelech

Boring Company před dvěma měsíci otevřela svůj nejnovější tunel, který umožnil přepravu z lasvegaského hotelu Resorts World k nedalekému výstavišti. Jednalo se však pouze o první část delší smyčky a nyní už probíhá ražba druhé části. Brzy by pak měla následovat stavba finální sekce a také ražba přípojky k dalšímu hotelu. Příští rok navíc začne budování širší sítě Vegas Loop, která postupně pokryje celé Město hříchu. Zároveň se připravuje přechod na systém s autonomními vozidly, která by v tunelech jezdila bez řidičů.

Stavba tunelové sítě Vegas Loop

Boring Company je společnost založená Elonem Muskem s cílem stavět levné podzemní tunely za účelem ulehčit přetížené dopravě na povrchu. V červnu 2021 firma dokončila svůj první komerční projekt pod výstavištěm v Las Vegas. Elektromobily Tesla zde už rok přepravují návštěvníky výstaviště pomocí dvojice tunelů s délkou 1,33 km a třemi stanicemi. Za tu dobu už tento systém odbavil přes 700 tisíc pasažérů a management výstaviště si tunely nemůže vynachválit. Systém stál pouze 53 milionů dolarů, splnil smluvní požadavky a navíc jako první projekt svého druhu funguje jako atrakce, která láká nové návštěvníky na výstaviště.

Tesla v tunelu Las Vegas Convention Center Loop (Foto: Boring Company)

Systém přepravy pomocí elektromobilů v tunelech Boring Company nazývá Loop a projekt pod lasvegaským výstavištěm dobře posloužil jako demonstrátor tohoto způsobu dopravy. Díky tomu firma rychle získala podporu pro rozšíření stávajících tunelů do dalších částí Las Vegas. Jako první byla vybudována přípojka k nedalekému hotelu Resorts World. Projekt byl rozdělen na tři fáze a první z nich s půlkilometrovým tunelem byla otevřena 30. června tohoto roku. Díky tomuto novému tunelu se lidé ubytování v hotelu Resorts World mohou snadno nechat přepravit k výstavišti, avšak prozatím není nový tunel přímo napojen na existující síť pod výstavištěm. Tesly tedy vyjedou z tunelu v nové stanici LVCC Riviera a poté musí přejet po silnici na povrchu, aby se dostaly k západní stanici systému na výstavišti (LVCC West). Jedná se však o dočasný stav, než se vybuduje druhá fáze smyčky k hotelu Resorts World, která tunelem propojí stanice Riviera a LVCC West. Následně bude možné přejet z hotelu přímo do kterékoli ze tří stanic na výstavišti, aniž by vůz opustil tunel.

Mapka tří plánovaných fází stavby tunelů k hotelu Resorts World (Zdroj: The Boring Company)

Ražba zmíněné druhé fáze už probíhá, pravděpodobně pomocí razicího stroje Prufrock-1, který vyrazil první část smyčky k hotelu Resorts World. Kdy přesně bude tato fáze dokončena, zatím není známo, ale víme, že stavba třetí fáze má začít už ve čtvrtém čtvrletí tohoto roku. Tato finální sekce propojí stanici LVCC West s hotelem Resorts World, takže vznikne kompletní okruh mezi výstavištěm a hotelem. Okruh bude tvořen jen jedním tunelem, takže vozy v něm budou moci jezdit v jednom směru dokola. Oproti tomu dnes se musí v první části smyčky střídat směr provozu podle potřeby, což pochopitelně omezuje maximální přepravní kapacitu a zvyšuje čekací dobu.

Nástupní stanice pro systém Loop u hotelu Resorts World (Foto: The Boring Company)

Po dokončení okruhu u Resorts World přijde na řadu hotel Westgate, který se nachází severně od výstaviště a nový tunel jej napojí na stanici Riviera. Poté tedy už bude možné volně přejíždět mezi všemi stanicemi výstaviště a oběma hotely. Vznikne tak jakýsi zárodek celoměstské sítě Vegas Loop, kterou bude po dokončení tvořit přibližně 54 kilometrů tunelů propojujících zhruba 56 stanic.

Aktualizovaná mapka plánované podoby systému Vegas Loop z října 2021 (Zdroj: Boring Company)

Stavba přípojky Westgate by měla začít již brzy a poté bude následovat několikaměsíční pauza, zatímco bude Boring Company finalizovat stavební povolení pro další sekce systému Vegas Loop. Ty budou budovány samostatně a později se propojí mezi sebou. Jako první přijde na řadu okruh Caesars Loop, který propojí hotelová kasina provozovaná společností Caesars Entertainment. Jde například o Planet Hollywood, Caesars Palace, Bally’s nebo The Linq. Kontrakt na vybudování tohoto tunelu má hodnotu 3,42 milionů dolarů.

Po vybudování Caesars Loop by měl následovat dvojtunel, který propojí sportovní stadion Allegiant s ulicemi Tropicana Avenue a Las Vegas Boulevard. Vybudování tunelu vyjde na 9,18 milionů dolarů a otevření se očekává v roce 2023. Následně je v plánu propojit tento systém s Caesars Loop a také tunely kolem výstaviště. Na centrální stanici na výstavišti by měl být navíc napojen také hotel Encore at Wynn, avšak i když projekt má povolení už déle než rok, dlouho jsme o něm nic neslyšeli. Není tedy momentálně jasné, kdy tento kilometrový tunel přijde na řadu.

Mapka tunelů pod výstavištěm v Las Vegas. Světle modře je vyznačen plánovaný tunel k hotelu Encore at Wynn (Zdroj: Tick Segerblom)

Výstavbu hlavních tunelů pro Vegas Loop zaplatí Boring Company ze svého, avšak jednotlivé přípojky a stanice budou vybudovány na náklady provozovatelů podniků v daných místech. Většina stanic se bude nacházet na povrchu, jelikož jsou výrazně levnější než ty podzemní. Základní povrchová stanice vyjde na 1,5 až 3 miliony dolarů podle velikosti a složitosti. Oproti tomu podzemní stanice stojí 20 milionů.

Kdy budou Tesly v tunelech řídit samy?

Tunely pod výstavištěm momentálně obsluhuje přes 70 elektromobilů Tesla Model 3, Model Y a Model X a k dispozici je také jedno elektrické vozítko Polaris E6 uzpůsobené pro handicapované pasažéry. Časem by také měla přibýt vysokokapacitní vozidla pro až 12 pasažérů. Ta byla v plánu hned od začátku, ale po vypuknutí pandemie COVIDu bylo zavedení těchto vozidel odloženo z důvodu minimalizace šíření viru. Očekává se však, že vozidla budou zavedena, až se systém Vegas Loop dostatečně rozšíří do dalších částí města. Elon Musk loni uvedl, že Tesla pravděpodobně vyvine elektrickou dodávku, a tak je možné, že právě toto vozidlo najde uplatnění také v tunelech Boring Company.

Původní koncept velkokapacitních vozidel pro tunely (Zdroj: The Boring Company)

Tesly se v tunelech pod výstavištěm pohybují maximální rychlostí 56 km/h, jelikož zatím jezdí na velmi krátké vzdálenosti. Jak však bude síť Vegas Loop rozšiřována, očekává se, že bude zvýšena i rychlost. Ve zkušebním tunelu u centrály SpaceX v kalifornském Hawthorne už Boring Company demonstrovala rychlost přes 200 km/h, takže potenciál do budoucna zde určitě je.

Automobily v tunelech v Las Vegas momentálně manuálně řídí zaměstnanci Boring Company, ale časem má dojít k přechodu na zcela automatický systém bez řidičů. Steve Hill, ředitel Las Vegas Convention and Visitors Authority, která vlastní tunely pod lasvegaským výstavištěm, letos v červenci uvedl, že autonomní systém je stále v plánu. Cílem prý je, aby se alespoň část vozidel v tunelech pohybovala autonomně do konce června 2023. Elon Musk zároveň letos uvedl, že Tesly v tunelech pod Las Vegas možná budou používat autonomní software už letos. Podle Steva Hilla je plán takový, že jednotlivá vozidla budou postupně převáděna na autonomní režim, avšak za volantem stále bude řidič, dokud se neprokáže, že Tesly dokážou bezpečně jezdit bez lidských zásahů. Steve Hill v červenci uvedl, že testování autonomního řízení v tunelech by mohlo začít „relativně brzy“.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře