Boring Company demonstruje výhody tunelové dopravy v novém videu

Když Boring Company loni v prosinci slavnostně představila svůj experimentální tunel v Hawthorne, umožnila účastníkům akce zkušební jízdy. Jejich názory však byly dost vlažné. Jízda v tunelu totiž byla kvůli nerovnému povrchu kodrcavá a auta dosahovala rychlostí jen kolem 65 km/h. Elon Musk tehdy vysvětlil, že firma nestihla povrch patřičně upravit, ale že do budoucna na tom zapracuje a povrch bude „hladký jako zrcadlo“. Že to nebyla planá slova, ukazuje nové video, které na Twitteru zveřejnila Boring Company.

Společnost v něm ilustruje výhody přepravního systému Loop, který bude provozovat například v Las Vegas, kde Boring Company začne v létě stavět svůj první tunel pro platícího zákazníka. Systém Loop bude přepravovat pasažéry pomocí elektrických vozů, které se v tunelu mají pohybovat maximální rychlostí 240 km/h. Boring Company však dosažitelnost takových rychlostí dosud nedemonstrovala, což změnilo až následující nové video.

V něm závodí dvě Tesly – obě jedou stejnou vzdálenost necelých dvou kilometrů, ale jedna z nich se musí potýkat se silničním provozem na povrchu, zatímco ta druhá díky tunelu zácpu podjede. Tesla, která jela tunelem, tak dorazila do cíle za minutu a půl, zatímco té druhé to trvalo třikrát déle.

Ve videu můžeme vidět, že Tesla Model 3 v krátkém tunelu dosáhla rychlosti přes 200 km/h, což je možné díky jinak vyřešené podlaze. Ta už není tvořena jakýmsi korytem s vyvýšenými patníky, po kterých vůz jede, ale vypadá jako normální asfaltová vozovka.

Navazující tweet Elona Muska navíc potvrdil, že už nejsou potřeba vodící kolečka, která byla použita při slavnostním představení tunelu, aby vůz nenarážel do stěn. Nyní jízdu řídí Autopilot a řidič asi potřebuje řešit jen plyn a brzdu. Do budoucna však bude jízda v tunelu zcela automatizovaná, aby vozy mohly jezdit s velmi těsnými rozestupy.

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jansa Jaroslav

Kdo povolí tuneláž na západním pobřeží Spojených států kde je permanentní možnost zemětřesení, tady se setkávají dvě kontinentální desky kdy sebemenší tektonika způsobí pohromu. Ovšem na Marsu nic takového nehrozí, takže se tam bude tunelovat bez problémů.

Jiří Hadač

Pro zasmani: to tunelovani jde u nas taky pomerne snadno provadet 🙂

Roman

Na Marsu jsou taky marsotřeseni.

Martin B

Já si dokážu představit, že budoucí podzemní parkoviště v nákupních centrech nebo výstavištích a stadionech budou mít vlastní přímé vjezdy do tunelového systému.

Honza

Jako takhle to vypada hezky, kdyz vsechno funguje. Ale mam s tim jeden problem, co az tam v polovine delky zacne nejaka Tesla (jakekoliv jine auto) horet. Nechtel bych byt ridicem, ktery se z takove rourky snazi utect.

Ivo Janáček

Ano přesně toto jsem chtěl napsat. Po této stránce to vidím jako zásadní problém. Tunely jsou extrémně malé a díky tomu se tam nemají jak dostat záchranné složky. V praxi by se dalo uvažovat o tom, že auto dále normálně dojedou do cíle, auta před místem požáru začnou automaticky couvat do nejbližší stanice. Jak ovšem bude řešeno větrání nevíme a taky nevím jak se zachrání posádka z hořícího automobilu. Dalo by se uvažovat o dýchacích přístrojích, ale k tomu by bylo potřeba školení a pak pravidelní kontroly. No a nechci domyslet co se stane, až dojde k nehodě. Ano i automatika může mít poruchu a po takové srážce nemusí být pasažéři schopni sami opustit vozidlo s nasazenou maskou a odejít po svých.

Ivo Janáček

Ano, je tam klasický PR popis, kterému se ovšem hasiči vysmějí a budou chtít dodržet bezpečnostní normy. To znamená jednak značné navýšení nákladů na větrací šachty, kamerový systém, systém čidel atp. a rovněž náklady na elektřinu na větrání. Ať tak nebo tak, stále to nijak neřeší problémy o kterých jsem psal.

Ivo Janáček

Já ten projekt ovšem považuji za něco zcela jiného. Bude to zcela uzavřený systém, budou tam dva paralelní tunely vedle sebe, které asi budou propojené právě z hlediska zajištění únikové cesty. Navíc kdo ví jak dopadne napájení, já osobně bych do baterií nešel, není k tomu jediný důvod. Pokud se cokoli stane, tak se to nedá uhasit. Jedině by museli vozit s sebou vodu a tu pustit samospádem na baterky tak, aby zůstaly ponořené. Obdobně se to řeší v letadlech za letu pokud se stane něco s elektronikou (cestujících) na palubě. Jinak víte jak vyřešil Boeing problém hořících baterií? Obešel to tak, že prostě udělal vývod ven, aby zplodiny hoření šly mimo letadlo a konstrukci udělal tak, aby hoření neovlivnilo strukturální části letadla.Toto řešení však v tunelu pro auta asi moc využít nepůjde. Oklikou se konečně dostávám k tomu, že řešením by bylo napájení z vedení, které se dá kdykoli centrálně vypnout a tím by se možnost požáru zcela minimalizovala.

Abych to tedy shrnul, já jsem komentoval klasické tunely pro auta, kam bude vpuštěn “kdokoli” kdo technicky splní podmínky a kde bude potřeba řešit otázky bezpečnosti poněkud jinak.

peter

tesla predsa nehori 🙂 to su len hejty pritimuskovych trollov

Martin B

Hori daleko mene nez spalovaky s potencialem byt opravdu nehorlavym

Ivo Janáček

No to nevím, to by se muselo do statistik a zjisti taky proč co hořelo. Ale o čem není sporu asi je to, že Tesly hoří tak nějak dokonale, tedy že už pak obvykle stačí jen odvézt do šrotu.

Filip Vodička

No, já co viděl běžná auta po požáru, tak byla také do šrotu, to bych jako specialitu Tesly neviděl. A co se týká počtu požárů aut, tak zde funguje výběrový efekt, protože elektromobil je novinka, tak se o jeho každém požáru píše. Jen pro zajímavost v průměru v ČR shoří deně více než 5 aut (z různých důvodů) a většinou to Tesly asi nebudou 🙂

peter

ale kolko tych poziarov je samovolnych a kolko sa tyka novych aut

Martin B

Peter: Absolutní většina požárů spalovacích automobilů je samovolná (bez nehody).
49% požárů je zaviněno mechanickou závadou vozidla
23% procent je zaviněno závadou v elektroinstalaci
8% je cizím zaviněním
3% požárů vzniklo během nehod
a 5% bylo způsobeno vystavením jinému zdroji ohně

https://www.nfpa.org/News-and-Research/Data-research-and-tools/ARCHIVED/Fire-statistics/Vehicle-fires/Vehicle-fire-trends-and-patterns

tomas

Klasické auto může blafnout kvůli uniklému benzínu, ale to se dá relativně snadno uhasit. Baterky jsou uplně jiná liga. Hašení je velice složité a riziko že k požáru doje je mnohem vyšší.

Martin B

Riziko požárů je u elektromobilů asi 10x nižší. Rozhodně není pravda, že spalovák lze snadno uhasit. Pokud opravdu nemáš po ruce hasičák, tak můžeš auto odepsat. Navíc Tesla vyrábí tak aby riziko vzplanutí bylo minimální a žár byl odváděn od prostoru posádky. Nové baterky pro Model 3 jsou právě navrženy tak, aby v případě selhání jedné baterie se požár nešířil a baterie je odpojena od systému.

Taky proto zatím žádný požár Tesly nenastal u Modelu 3 a to přestože už jich na silnici jezdí čtvrt milionu. A všechny zaznamenané požáry se týkaly pouze Tesel vyrobených v roce 2015 a starších, než Tesla udělala změny v konstrukci baterií. Žádná Tesla vyrobená po roce 2015 neshořela.

To se u spalováků rozhodně říct nedá.

Zdenek H

To se nebojíš používat mobil, že ti třeba začne hořet v ruce? Nebojíš se nechat dálkové ovládání doma na gauči, co když začne hořet? Není nebezpečné nechat si hrát děti s hračkami na baterky, co když zapálí dům? Všechno to je na baterky. A přesto je to bezpečnější, než si nechat hrát děti třeba s benzínovým RC autíčkem.
Zkuste si dávat věci do souvislostí, než je šmahem odsoudíte

Martin B

Nedávno shořelo v Číně BMW v podzemních garážích. Požár byl daleko horší než to co se stalo Tesle, auto bylo na uhel a bylo zničeno dalších 34 vozů.

Martin B

A to byla ukázka na pár kilometrů. V USA se ve větších městech dojíždí hodně desítek kilometrů každý den. Věčné vysedávání v zácpách.

Myslím, že spousta lidí by byla ochotna zaplatit nemalé částky, aby se tomu vyhla.

tomas

Jenže teď nejspíš budou zácpy u v jezdu a výjezdu. Nebo jak to bude řešené?

peter

vstupy budu vzdy uzke hrdlo, tolko tych tunelov nikdy nebude aby sa to nejak rovnomerne rozlozilo

tento system nicomu nepomoze, lebo riesenim pre prehustenu dopravu vo velkych mestach nieje to, ze sa postavia nove cesty/tunely, ale riesenie je ze ludi naucia pouzivat verejnu hromadnu dopravu, inak sa problem zapch nikdy nevyriesi

peter

cele ta muskova vizia je postavena na tom, ze on bude tie tunely stavat super lacno, ale to sa neda
urcite sa da zlacnit razba, ale nie tak ako si to predstavuje musk aby bolo mozne zrazu postavit stovky kilometrov tunelov pod mestami

peter

no ved daj nejaky link o tej superlacnej stavbe tunelov, ale nie muskove kecy 🙂
tebe stacia kecy muska a to povazujes za dostatocne tvrdenie, ale od druhych by si dobre ze nechcel medzinarodne studie na vyvratenie muskovych reci 🙂

peter

takze ak pripustas moznost ze je to mozne dosiahnut tak to snad vies aj nejak podporit a nie len muskovymi kecmi 🙂

ano nejde to, na to staci elementarna logika
uz minule som sem daval presne cisla ake su rychlosti razby a ak niekto povie, ze to ide zrychlit 15x tak je to bud blazon, alebo klamar
nepotrebujem takuto jednoznacnu vec dokazovat medzinarodnou studiou od uznavanych expertov 🙂 hlavne ked ani oponent nema nic nicim podloze, okrem prehlaseni jedneho megalomana, ktory vzdy a zasadne prehana

ja som si narozdiel od teba dal namahu zistit ako je to s rychlostou razby a nazaklade toho som potom pisal svoje nazory
skus si pozriet zopar dokumentov o razeni tunelov a potom zistis, ze to co tvrdi musk je nezmysel

peter

Neříkám, že Musk takového robota vyvine, ale je to teoreticky výhledově možné

[citation needed] 🙂
no tak poprosim to zdovodnenie na tu vyrazne zlacnenie a zrychlenie, ak je to podla teba teoreticky moze urcite tu teoriu vies dolozit 🙂

no tie rekordy som nasiel hlavne aby som dokazal aky je musk kecal, kedze on to porovnaval s tym svojim slimakom a jednoznacne som dokazal, ze musk tara hluposti 🙂

a co si z tych rekordov mas vziat? no ty ziavne nic, lebo si tie objemy zeminy co by sa museli vyviest a materialu co by sa musel do tunelu doniest ak by to malo byt 15x rychlejsie ani len nevies predstavit a preto veris tym muskovym hlupostiam

ja som nikdy netvrdil, ze sa vystavba tunelov neda zrychlit a zlacnit, neviem odkial si na to prisiel

peter

ano myslim to vazne ak ty chces odomna aby som dokazal preco to nieje prakticky mozne vyrazne(rozumies tomu slovu) zrychlit a zlacnit tak preco by som ja nemohol chciet od teba aby si dokazal preco je to podla teba teoreticky mozne

a fakt neriesme zrychlenie a zlacnenie v par desiatkach percent, riesme to co povedal musk, cize rapidne zrychlenie a zlacnenie a to naozaj nedosiahnes len lepsou logistikou

a to snad nemozesmysliet vazne, ze ked sa niekto chvasta ze bude rychlejsi 15x a potom ked bude rychlejsi 2x(vskutocnosti ani to, lebo zas si tu metodiku upravi podla seba aby z toho tak vysiel) ze to je brutalny uspech 🙂

a na tom priklade so slimakom som ti jasne dokazal, ze musk o tej rychlosti razby trepe totalne hovadiny, uz to jemnejsie pisat nebudem
a neboli to ziadne kecy, ale tvrde data, zatial co ty sa vzdy zmozes len na to, ze postnes nejaky muskov tweet a to je tak vsetko co k teme tbm vies povedat, ale hadat sa o niecom comu vobec nerozumies tak to vies 🙂

Pavel Riedl

Tvé názory mi dost připomínají náboženské dogma. Žádné důkazy, jen mletí toho samého pořád dokola. Osobně vidím prostor v kontinuální ražbě. Pokud toto vyřeší, zrychlí ražbu 8x. A tohle je technický a technologický problém, o kterém se dá diskutovat. Pokud k tomu zdvojnásobí razicí výkon zvýšením otáček a/nebo přítlaku štítu, tak je tu zrychlení 16x. A to je taky jen technický problém točící se kolem nadimenzování mechaniky, kvality řezných břitů a jejich chlazení. Takže určitě je to náročné, ale ne nemožné. A co máš ty mimo svých dojmů?

Pavel Riedl

Tak zrovna k zrychlení nejsou potřeba žádná kouzla. Normálně se razí cca 3 hodiny denně, zbytek času se čistí porub a umisťují se segmenty klenby. Tohle přímo volá po totální automatizaci. Dále se jedná o další dílčí zlepšení (elektrifikace pohonu a pod.)

peter

jasne vsetci si hlupaci len musk je to povestne lietadlo 🙂
nikoho nenapadlo,ze sa takto jednoducho da zvysit vykon az 16x, musel prist vsevedko musk, aby im to ukazal 🙂

no tak si pockajme na tie jeho vykony v razbe

a normalne sa razi tolko hodin kolko je potreba a kolko sa da, ziadne take, ze razi sa 3 hodiny a potom sa cisti, montuje a pod. lebo to je absolutne individualne pre kazdy stroj a pre kazdy tunel zvlast podla danych podmienok v akych sa vrta

a co si tak kefalin predstavuje pod pojmom elektrifikace pohonu? raziaci stit je elektrifikovany uz davno

peter

urcite to hovorilo o elektrickych auta? nevymyslas si tak trochu? elektricke auta tu boli davno pred muskom
a o tej ekonomickej stranke eaut sa mozme porozpravat, ale rozhodne nevyhras tu debatu, lebo bez silnych dotacii by ich rozsirenie bolo dnes mizerne, takze na to laskavo ber ohlad.

“Osobně vidím prostor v kontinuální ražbě. Pokud toto vyřeší, zrychlí ražbu 8x. ”
a toto je totalna kravina, lebo on z nejakeho dovodu si zobral do hlavy, ze razi sa len 3 hodiny denne a ze keby sa razilo kontinualne tak hned su 8x rychlejsi, ale to je blbost, lebo cas razenia je velmi individualny a suvisi s geologickymi podmienkami a mysliet si, ze je mozne razit 24h denne je totalne naivne, ono tie prestoje maju svoj dovod nikto to nerobi samoucelne, kazdy by chcel razit 24/7, ale technologicky to proste nejde

Zdeněk

😃

peter

zdenek vdaka za najuzitocnejsi komentar v diskusii, to ti muselo dat vela prace napisat takto fundovany komentar, fakt si to vazim 🙂

Martin B

Vyhodou tohohle reseni oproti beznym tunelum je ze vystavba vjezdu a vyjezdu je nesrovnatelne levnejsi nez u klasickeho tunelu. Taky je dost dobre pravdepodobne ze do tunelu nepojedes osobne ale pouze pokud te tam posle autopilot na zaklade aktualni propustnosti

peter

ale predsa nemozes verit tomu, ze tie vjazdy a vyjazdy z tunelov budu tak ako to musk prezentoval na tych renderoch 🙂
a aku kapacitu asi bude mat ten vytah? tento isiel 20s dole, hore dalsich 20s, kolko aut za 40s dokaze ist do klasickeho tunelu? a to bol ten tunel relativne v malej hlbke

k tomu nastupnemu miestu budes potrebovat pripojne komunikacie, zabudni na tie rendery kde je diera vedla krajnice
a vies aka sranda je vrtat diery vo velkomestach kde je casto pod cestou niekolko vrstvova podzemna infrastruktura? 🙂

akuhtr

Tuším že jsem četl že mají být různé vstupy/výstupy. Výtah bude jen tam, kde je málo místa na ostatní. Na druhou stranu výtahy by mohly díky tomu být hustěji umístěné. v centrech měst, takže jejich zátěž se rozloží. To že ale budou úským hrdlem se zdá být pravda, ale nemusí to být až tak moc.

peter

tie vytahy ale budu potrebovat pristupovu cestu na ktorej budu auta cakat kym sa na ne dostane rad

akuhtr

Zátěž výtahů a délka nutné přístupové cesty závisí na hustotě pokrytí a množství vozidel. Dokud nevíme tyto parametry můžeme se jen dohadovat. Pokud řízení bude mít na starosti autopilot mělo by být možné dopravu směřovat a řídit tak rozložení zátěže. Popravdě pokud se přidá dynamicky se měnící poplatek za použití výtahu dle zátěže bude možno i snížit zátěž, protože ne každý bude ochoten akceptovat vyžší cenu. Takže existují způsoby jak to řešit.

petr

lepší…jen to chce udělat ještě klopené zatáčka ať nemusí tak zpomalovat