Boring Company demonstruje výhody tunelové dopravy v novém videu

Když Boring Company loni v prosinci slavnostně představila svůj experimentální tunel v Hawthorne, umožnila účastníkům akce zkušební jízdy. Jejich názory však byly dost vlažné. Jízda v tunelu totiž byla kvůli nerovnému povrchu kodrcavá a auta dosahovala rychlostí jen kolem 65 km/h. Elon Musk tehdy vysvětlil, že firma nestihla povrch patřičně upravit, ale že do budoucna na tom zapracuje a povrch bude „hladký jako zrcadlo“. Že to nebyla planá slova, ukazuje nové video, které na Twitteru zveřejnila Boring Company.

Společnost v něm ilustruje výhody přepravního systému Loop, který bude provozovat například v Las Vegas, kde Boring Company začne v létě stavět svůj první tunel pro platícího zákazníka. Systém Loop bude přepravovat pasažéry pomocí elektrických vozů, které se v tunelu mají pohybovat maximální rychlostí 240 km/h. Boring Company však dosažitelnost takových rychlostí dosud nedemonstrovala, což změnilo až následující nové video.

V něm závodí dvě Tesly – obě jedou stejnou vzdálenost necelých dvou kilometrů, ale jedna z nich se musí potýkat se silničním provozem na povrchu, zatímco ta druhá díky tunelu zácpu podjede. Tesla, která jela tunelem, tak dorazila do cíle za minutu a půl, zatímco té druhé to trvalo třikrát déle.

Ve videu můžeme vidět, že Tesla Model 3 v krátkém tunelu dosáhla rychlosti přes 200 km/h, což je možné díky jinak vyřešené podlaze. Ta už není tvořena jakýmsi korytem s vyvýšenými patníky, po kterých vůz jede, ale vypadá jako normální asfaltová vozovka.

Navazující tweet Elona Muska navíc potvrdil, že už nejsou potřeba vodící kolečka, která byla použita při slavnostním představení tunelu, aby vůz nenarážel do stěn. Nyní jízdu řídí Autopilot a řidič asi potřebuje řešit jen plyn a brzdu. Do budoucna však bude jízda v tunelu zcela automatizovaná, aby vozy mohly jezdit s velmi těsnými rozestupy.

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

48
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
petr
Host
petr

lepší…jen to chce udělat ještě klopené zatáčka ať nemusí tak zpomalovat

Martin B
Host
Martin B

A to byla ukázka na pár kilometrů. V USA se ve větších městech dojíždí hodně desítek kilometrů každý den. Věčné vysedávání v zácpách.

Myslím, že spousta lidí by byla ochotna zaplatit nemalé částky, aby se tomu vyhla.

tomas
Host
tomas

Jenže teď nejspíš budou zácpy u v jezdu a výjezdu. Nebo jak to bude řešené?

Martin B
Host
Martin B

Vyhodou tohohle reseni oproti beznym tunelum je ze vystavba vjezdu a vyjezdu je nesrovnatelne levnejsi nez u klasickeho tunelu. Taky je dost dobre pravdepodobne ze do tunelu nepojedes osobne ale pouze pokud te tam posle autopilot na zaklade aktualni propustnosti

peter
Host
peter

ale predsa nemozes verit tomu, ze tie vjazdy a vyjazdy z tunelov budu tak ako to musk prezentoval na tych renderoch 🙂
a aku kapacitu asi bude mat ten vytah? tento isiel 20s dole, hore dalsich 20s, kolko aut za 40s dokaze ist do klasickeho tunelu? a to bol ten tunel relativne v malej hlbke

k tomu nastupnemu miestu budes potrebovat pripojne komunikacie, zabudni na tie rendery kde je diera vedla krajnice
a vies aka sranda je vrtat diery vo velkomestach kde je casto pod cestou niekolko vrstvova podzemna infrastruktura? 🙂

akuhtr
Host
akuhtr

Tuším že jsem četl že mají být různé vstupy/výstupy. Výtah bude jen tam, kde je málo místa na ostatní. Na druhou stranu výtahy by mohly díky tomu být hustěji umístěné. v centrech měst, takže jejich zátěž se rozloží. To že ale budou úským hrdlem se zdá být pravda, ale nemusí to být až tak moc.

peter
Host
peter

tie vytahy ale budu potrebovat pristupovu cestu na ktorej budu auta cakat kym sa na ne dostane rad

akuhtr
Host
akuhtr

Zátěž výtahů a délka nutné přístupové cesty závisí na hustotě pokrytí a množství vozidel. Dokud nevíme tyto parametry můžeme se jen dohadovat. Pokud řízení bude mít na starosti autopilot mělo by být možné dopravu směřovat a řídit tak rozložení zátěže. Popravdě pokud se přidá dynamicky se měnící poplatek za použití výtahu dle zátěže bude možno i snížit zátěž, protože ne každý bude ochoten akceptovat vyžší cenu. Takže existují způsoby jak to řešit.

Honza
Host
Honza

Jako takhle to vypada hezky, kdyz vsechno funguje. Ale mam s tim jeden problem, co az tam v polovine delky zacne nejaka Tesla (jakekoliv jine auto) horet. Nechtel bych byt ridicem, ktery se z takove rourky snazi utect.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Ano přesně toto jsem chtěl napsat. Po této stránce to vidím jako zásadní problém. Tunely jsou extrémně malé a díky tomu se tam nemají jak dostat záchranné složky. V praxi by se dalo uvažovat o tom, že auto dále normálně dojedou do cíle, auta před místem požáru začnou automaticky couvat do nejbližší stanice. Jak ovšem bude řešeno větrání nevíme a taky nevím jak se zachrání posádka z hořícího automobilu. Dalo by se uvažovat o dýchacích přístrojích, ale k tomu by bylo potřeba školení a pak pravidelní kontroly. No a nechci domyslet co se stane, až dojde k nehodě. Ano i automatika může mít poruchu a po takové srážce nemusí být pasažéři schopni sami opustit vozidlo s nasazenou maskou a odejít po svých.

peter
Host
peter

tesla predsa nehori 🙂 to su len hejty pritimuskovych trollov

Martin B
Host
Martin B

Hori daleko mene nez spalovaky s potencialem byt opravdu nehorlavym

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

No to nevím, to by se muselo do statistik a zjisti taky proč co hořelo. Ale o čem není sporu asi je to, že Tesly hoří tak nějak dokonale, tedy že už pak obvykle stačí jen odvézt do šrotu.

Filip Vodička
Host
Filip Vodička

No, já co viděl běžná auta po požáru, tak byla také do šrotu, to bych jako specialitu Tesly neviděl. A co se týká počtu požárů aut, tak zde funguje výběrový efekt, protože elektromobil je novinka, tak se o jeho každém požáru píše. Jen pro zajímavost v průměru v ČR shoří deně více než 5 aut (z různých důvodů) a většinou to Tesly asi nebudou 🙂

peter
Host
peter

ale kolko tych poziarov je samovolnych a kolko sa tyka novych aut

Martin B
Host
Martin B

Peter: Absolutní většina požárů spalovacích automobilů je samovolná (bez nehody).
49% požárů je zaviněno mechanickou závadou vozidla
23% procent je zaviněno závadou v elektroinstalaci
8% je cizím zaviněním
3% požárů vzniklo během nehod
a 5% bylo způsobeno vystavením jinému zdroji ohně

https://www.nfpa.org/News-and-Research/Data-research-and-tools/ARCHIVED/Fire-statistics/Vehicle-fires/Vehicle-fire-trends-and-patterns

tomas
Host
tomas

Klasické auto může blafnout kvůli uniklému benzínu, ale to se dá relativně snadno uhasit. Baterky jsou uplně jiná liga. Hašení je velice složité a riziko že k požáru doje je mnohem vyšší.

Martin B
Host
Martin B

Riziko požárů je u elektromobilů asi 10x nižší. Rozhodně není pravda, že spalovák lze snadno uhasit. Pokud opravdu nemáš po ruce hasičák, tak můžeš auto odepsat. Navíc Tesla vyrábí tak aby riziko vzplanutí bylo minimální a žár byl odváděn od prostoru posádky. Nové baterky pro Model 3 jsou právě navrženy tak, aby v případě selhání jedné baterie se požár nešířil a baterie je odpojena od systému.

Taky proto zatím žádný požár Tesly nenastal u Modelu 3 a to přestože už jich na silnici jezdí čtvrt milionu. A všechny zaznamenané požáry se týkaly pouze Tesel vyrobených v roce 2015 a starších, než Tesla udělala změny v konstrukci baterií. Žádná Tesla vyrobená po roce 2015 neshořela.

To se u spalováků rozhodně říct nedá.

Zdenek H
Host
Zdenek H

To se nebojíš používat mobil, že ti třeba začne hořet v ruce? Nebojíš se nechat dálkové ovládání doma na gauči, co když začne hořet? Není nebezpečné nechat si hrát děti s hračkami na baterky, co když zapálí dům? Všechno to je na baterky. A přesto je to bezpečnější, než si nechat hrát děti třeba s benzínovým RC autíčkem.
Zkuste si dávat věci do souvislostí, než je šmahem odsoudíte

Martin B
Host
Martin B

Nedávno shořelo v Číně BMW v podzemních garážích. Požár byl daleko horší než to co se stalo Tesle, auto bylo na uhel a bylo zničeno dalších 34 vozů.

Martin B
Host
Martin B

Já si dokážu představit, že budoucí podzemní parkoviště v nákupních centrech nebo výstavištích a stadionech budou mít vlastní přímé vjezdy do tunelového systému.

Jansa Jaroslav
Host
Jansa Jaroslav

Kdo povolí tuneláž na západním pobřeží Spojených států kde je permanentní možnost zemětřesení, tady se setkávají dvě kontinentální desky kdy sebemenší tektonika způsobí pohromu. Ovšem na Marsu nic takového nehrozí, takže se tam bude tunelovat bez problémů.

Jiří Hadač
Přispěvatel

Pro zasmani: to tunelovani jde u nas taky pomerne snadno provadet 🙂

Roman
Host
Roman

Na Marsu jsou taky marsotřeseni.