Co zatím víme o chystané Tesle Model Y?

Tesla v současnosti vyrábí tři typy vozidel, Model SModel X a nejnovější Model 3. V oblasti osobních automobilů by je kromě pick-upu a nového Roadsteru měl doplnit též crossover Model Y. Pojďme si tedy shrnout, co o tomto připravovaném voze zatím víme. Model Y bude vycházet z Modelu 3, měl by s ním mít společných kolem 75 % součástek, a pokud Tesla nerozšíří rozvor kol, půjde o menší crossover velikostně srovnatelný například s vozy BMW X3 či Acura MDX. Očekávat tedy lze vůz s vyšším posazením sedaček a větším úložným prostorem kombinovaný s ekonomičtějším provozem a jízdními vlastnostmi osobního vozu. Elon Musk také před lety prohlašoval, že Model Y bude mít výklopné dveře stejně jako Model X, ale není jasné, jestli od té doby nedošlo ke změně plánu.

Cena Modelu Y by dle Muska měla být o 5 000 dolarů vyšší než u Modelu 3. Nejlevnější verze Modelu 3 s dojezdem přes 400 km se v Americe momentálně prodává za 44 000 dolarů, nejdráže pak s cenou 62 000 dolarů vyjde Performance verze (dojezd kolem 500 km, vyšší rychlost a lepší zrychlení). Tesla se zároveň u Modelu 3 pomalu blíží k slibované částce 35 000 dolarů bez dotací, nejlevnější verze Modelu Y by tedy postupem času mohla být dostupná za cenu 40 000 dolarů. Je ale pochopitelné, že prvně půjdou na trh dražší verze, stejně jako tomu bylo u Modelu 3.

Jediné dva obrázky chystaného Modelu Y (Zdroj: Tesla)

Během tiskové konference k výsledkům Tesly za třetí kvartál roku 2018 Musk prohlásil, že schválil prototyp Modelu Y do výroby. Ta by se mohla začít rozjíždět začátkem roku 2020, přičemž by postupně měla výrobní kapacita narůstat. Výroba prvních prototypů začala v říjnu 2018 a co se týče představení vozu, podle Elona Muska ho Tesla ukáže veřejnosti někdy v první polovině příštího roku.

Americký server Business Insider během prosince 2018 přišel s informacemi převzatými z uniklých dokumentů z Tesly. Ta sice následně uvedla, že informace z dokumentů jsou zastaralé, ale každopádně je možné si z nich udělat obrázek o tom, jaké měla Tesla s Modelem Y plány. Dokumenty totiž uváděly výrobu crossoveru jednak v továrně Gigafactory 1 v Nevadě a také v Gigafactory 3 v Číně. Čínská továrna je zatím ve výstavbě, do provozu by ale mohla být uvedena již ve druhé polovině příštího roku. Co se týče počtu vyrobených kusů, v Nevadě Tesla podle dokumentů plánovala vyrábět 7 tisíc kusů týdně do konce roku 2020 a 5 tisíc kusů týdně v Gigafactory 3 do února 2021.

Skutečnost, že výroba Modelu Y bude pravděpodobně probíhat v továrně Gigafactory 1, potvrdil Musk během konference k výsledkům Tesly za čtvrté čtvrtletí roku 2018. Díky tomu automobilce klesnou náklady na výrobu, ubude totiž potřeba převážet vyrobené baterie a motory a některé další komponenty do továrny ve Fremontu. Musk ohledně prodejů uvedl, že by mohly být o 50–100 % vyšší, než je tomu v případě Modelu 3. Segment vozů SUV a crossoverů se totiž v poslední době těší velké popularitě.

Zdroje: Popular Mechanics, Electrek

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
daevid

Ak sa nepletiem, Elon prisľúbil odhaliť model Y konkrétne v marci 2019.

Petr Melechin

Nebyl to slib, spíš jen předběžný odhad z jeho strany, takže to rozhodně není jisté.

Martin B

Taky to později okomentoval, že to byl první termín, který ho napadl, ale že prý je poměrně reálný, takže by vyjít mohl. Každopádně do slibu daleko.

Viki

Ty počty začínají být velmi zajímavé. I kdybychom počítali s tím pozdějším termínem únor 2021… tak jen výroba model 3 (tou dobou snad standardních 10.000ks / týdně) + model Y (7+5tisíc týdně) tj. minimálně 1.1 milionu vozů ročně… to je aktuální produkce Škoda Auto… ovšem v případě Tesly se pohybujeme v jiných cenových…. no tak snad to Elonovi vyjde.

Viki

Jo jo, odvážné. Ale pravdou je, že za rok a půl po spuštění výroby Modelu 3 zrychlili výrobu z nula na 5000ks ( nárazově 7000ks/týden) Předpokládám, že Tesla se z toho pekla trochu poučila, a spoustu problému, které museli řešit u TM3 už mají zmáknuté. tj. u modelu Y by měla výroba naběhnout řekněme 2x rychleji? Navíc tou dobou nebude jen jedna továrna, takže kapacitně by to asi mohli zvládnout. A pravda je, že typově teď víc letí spíš SUV nebo něco na ten způsob než sedan. Osobně bych taky raději Y než TM3 i za mírně vyšší cenu.