Tesla je stále ve ztrátě, má však k dispozici nejvyšší kapitál v historii

Začátek roku 2019 se pro Teslu nevyvíjel úplně nejlépe, automobilka se opět dostala do velké ztráty a poprvé od druhého kvartálu roku 2018 nebyla zisková. Zároveň o 31 % klesly prodeje vozů, což se samozřejmě negativně podepsalo na finančních výsledcích. Za poklesem prodejů byla primárně skutečnost, že Tesla začala dodávat Tesly Model 3 též na evropský a čínský trh, což s sebou přineslo logistické problémy. Doručení vozů také na tyto trhy trvá o něco déle, z toho důvodu bylo přes 10 tisíc Modelů 3 doručeno až ve druhém kvartálu. Ten byl pro Teslu rekordní, co se prodejů týče. Americká automobilka totiž ve druhém čtvrtletí tohoto roku vyrobila přes 87 048 vozů a prodala 95 200 kusů, čímž překonala dosavadní maximum z konce minulého roku, kdy prodala 90 700 vozů. Z pohledu procent vzrostly prodeje oproti předchozímu kvartálu o 51 % a o 233 % vůči druhému čtvrtletí předchozího roku. Tesla mimochodem ve čtvrtletní zprávě uvádí, že Model 3 je opět nejprodávanějším prémiovým sedanem na americkém trhu, přičemž jeho prodeje převyšují všechny konkurenty dohromady. Automobilka ale neupřesnila, jak přesně k tomuto závěru došla, a někteří jej zpochybňují.

Výroba Modelu S ve Fremontu (Foto: Reuters)

Ani rekordní prodeje ale nepomohly Tesle dostat se do zisku a automobilka tak za druhý kvartál vykázala ztrátu 408 milionů dolarů. To je sice o 300 milionů dolarů méně než v předchozím kvartálu, stále je to ale za očekáváním analytiků z Wall Street. Na druhou stranu má momentálně Tesla k dispozici kapitál ve výši přibližně 5 miliard dolarů, což je nejvíce v historii automobilky. Elon Musk a finanční ředitel Zachary Kirkhorn ve finanční zprávě uvedli, že automobilka by měla dosáhnout zisku v příštím kvartálu, primárním cílem je ale navyšování výrobní kapacity a její expanze. O finančních výsledcích se již tradičně rozpovídal Musk v rámci konferenčního hovoru s akcionáři. Kromě CEO Tesly se hovoru zúčastnili také Kirkhorn, technický ředitel JB Straubel a další lidé na vedoucích pozicích.

Finanční situace

Kirkhorn uvedl, že druhý kvartál roku 2019 pro Teslu silný a díky vyšším prodejům a zvýšením efektivity se výrazně podařilo snížit ztrátu z předchozího kvartálu. Finanční ředitel Tesly řekl, že hrubá marže u vozů klesla jen mírně, a to i přes snižování cen v průběhu čtvrtletí. Průměrná prodejní cena Tesly Model 3 se pak pohybuje na 50 tisících dolarech, přičemž do tohoto čísla jsou započítány i evropské a čínské prodeje, kde je cena o něco vyšší kvůli dovozům a clům. I tak to ale znamená, že globální trh inklinuje spíše k dražším a lepším variantám tohoto sedanu.

Dle Muska je zároveň teď Tesla schopná sama generovat peníze a její vedení počítá s generováním volných hotovostních prostředků (tzv. free cash flow, tedy hotovost, která zůstane akcionářům a firmě po zaplacení všech nákladů) do dalších kvartálů.

Podle Muska a Kirkhorna je pro budoucí vývoj hrubé marže velmi důležité autonomní řízení. To Musk očekává, že bude Tesla schopná nabízet všude kromě Evropské unie, kde bude jeho povolení trvat o něco déle.

Továrny Gigafactory

Dobrou zprávou je, že se Tesle, respektive Panasonicu, podařilo navýšit výrobu baterií v továrně Gigafactory 1 na 28 GWh ročně, což je zlepšení přibližně o 4 GWh oproti situaci před pár měsíci. Stále to ale není požadovaných 35 GWh, těch by Panasonic dle svého CEO měl dosáhnout do konce roku. Musk během hovoru reagoval též na dotaz ohledně chystaného „Battery and Powertrain Investor Day“. Ten by měl proběhnout někdy během února nebo března příštího roku a Tesla na něm podrobně představí složení bateriových článků, architekturu modulů a výrobní plány do budoucna. Ty by měly výhledově cílit na roční výrobní kapacitu v řádu terawatthodin neboli více než 50násobek aktuálního stavu. CEO Tesly zatím nepotvrdil, zda půjde o samostatný produkt Tesly, či jestli bude výroba probíhat ve spolupráci s jinou firmou. Vzhledem k nedávné akvizici Maxwell Technologies by ale dávala smysl spíše první varianta.

Druhý kvartál tohoto roku byl též významný pro továrnu Gigafactory 3 v Číně, kde momentálně dochází k instalaci výrobních strojů. Zkušební výroba by mohla začít již v září, Musk pak do konce roku očekává produkci Modelu 3 ve větším množství. Poptávka v Číně by dle Muska měla odpovídat výrobní kapacitě 5000 kusů týdně. Vedení Tesly moc nechtělo komentovat, kdo bude dodávat baterie do této továrny, je ale víceméně jasné, že o Panasonic nepůjde. Automobilka však prý má zajištěné baterie zhruba na první rok výroby v Číně. Zároveň probíhá rozhodování o místě výstavby evropské Gigafactory, jasno by mělo být koncem tohoto roku a továrna by podle Muska mohla být zprovozněna v roce 2021.

Výrobní kapacita a servisy

Vývoj podílu Modelů S, X a 3 na celkové výrobě v posledních kvartálech (Zdroj: Yahoo Finance)

Co se týče budoucnosti, stále platí původní plán o doručení 360 až 400 tisíc vozů během tohoto roku. Podle Muska by měla být produkce o něco málo vyšší, stejně tak jako poptávka. Musk také potvrdil, že se chystaný Model Y bude vyrábět v továrně ve Fremontu. Dříve se uvažovalo též o Gigafactory 1, ale nakonec se Tesla rozhodla pro továrnu, kde vyrábí všechny své ostatní vozy. Musk uvedl, že přípravy na výrobu již začaly a pokračují dobře, přičemž první vozy by z výrobních linek měly sjet na podzim příštího roku. Model Y má velké množství dílů společných s Modelem 3, Musk tak očekává poměrně snadný začátek produkce. Tesla také počítá s tím, že bude chystaný crossover ziskovější než Model 3 a poptávka po něm bude vyšší.

Mimochodem, Tesla ve své finanční zprávě poprvé potvrdila, že výroba Modelů S a X probíhá pouze v jednosměnném provozu, o čemž dříve spekulovala stanice CNBC. V souvislosti s těmito vozy také padl dotaz, zda úspěch Modelu 3 nesnižuje jejich poptávku. Musk uvedl, že je to věc, která se řeší a že vedení Tesly na to nemá jednoznačnou odpověď. Možným problémem je podle něj to, že Tesla nedělá nové generace jako ostatní automobilky, ale průběžně své vozy upravuje a vylepšuje. Kvůli tomu si ale možná spousta lidí neuvědomuje, že jsou Modely S a X o mnoho lepší než v době svého uvedení. Musk také uvedl, že Tesla neplánuje pozastavit výrobu Modelů S a X, přičemž se smíchem dodal, že jedním z důvodů je skutečnost, že by pak názvy všech vozů nedávaly dohromady slovo S3XY. Zároveň ale Musk připustil, že z dlouhodobého hlediska jsou prodeje S a X nepodstatné, protože budou tvořit jen velmi malou část celkových prodejů, kterým budou dominovat Modely 3 a Y.

Během konferenčního hovoru k výsledkům za čtvrtý kvartál minulého roku Musk avizoval, že rozšíření a zlepšení sítě servisů je jednou z hlavních priorit Tesly pro rok 2019. Za druhé čtvrtletí Tesla otevřela 25 nových servisních středisek a přidala víc než sto vozů do mobilní servisní flotily, přičemž obě čísla by měla dále růst. U servisů pak obecně došlo díky lepší logistice ke zlepšení v oblasti čekacích lhůt na opravu a na potřebné díly. Zároveň Tesla pracuje na zvýšení spolehlivosti a na snížení potřebných návštěv servisu. Dle Jeromeho Guillena je nejlepším servisem žádný servis. Nejčastějším důvodem návštěvy servisu v USA je ale přitom prý žádost o vysvětlení, jak používat Autopilot. Servisům tak může značně ulehčit práci jen lepší edukace existujících zákazníků.

Infrastruktura a Tesla Energy

Kromě zmíněných servisů jsou důležitým prvkem infrastruktury nabíjecí stanice Supercharger. Ty má Tesla momentálně rozmístěny na 1 587 místech po celém světě (minulý kvartál to bylo 1 490) a automobilka dále pracuje na zvýšení propustnosti aut. Nabití vozu na v březnu představené nabíječce Supercharger V3 by například mělo zabrat v průměru pouze kolem 15 minut.

Divize Tesla Energy během tohoto kvartálu zaznamenala velký růst, když nainstalovala bateriová úložiště Powerwall a Powerpack o kapacitě 415 MWh, což je rekord. Na druhou stranu ale došlo k poklesu nainstalovaných solárních panelů, a to téměř o polovinu na 29 MW. Tesla v této oblasti prochází velkou proměnou a chystá se na výrobu solárních střešních tašek, které by měla začít dodávat již tento rok.

Odchod JB Straubela

V průběhu rozhovoru došlo také k oficiálnímu oznámení, že JB Straubel, spoluzakladatel Tesly, končí ve funkci technického ředitele. Na Straubelovo místo usedne Drew Baglino, v současnosti technologický viceprezident. Straubel ale neodchází úplně, jen se přesune do role poradce a dál bude zapojen do některých klíčových procesů.

Zdroje: oficiální čtvrtletní zpráva (PDF), záznam konferenčního hovoru (text)




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
94 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře