Tesla je stále ve ztrátě, má však k dispozici nejvyšší kapitál v historii

Začátek roku 2019 se pro Teslu nevyvíjel úplně nejlépe, automobilka se opět dostala do velké ztráty a poprvé od druhého kvartálu roku 2018 nebyla zisková. Zároveň o 31 % klesly prodeje vozů, což se samozřejmě negativně podepsalo na finančních výsledcích. Za poklesem prodejů byla primárně skutečnost, že Tesla začala dodávat Tesly Model 3 též na evropský a čínský trh, což s sebou přineslo logistické problémy. Doručení vozů také na tyto trhy trvá o něco déle, z toho důvodu bylo přes 10 tisíc Modelů 3 doručeno až ve druhém kvartálu. Ten byl pro Teslu rekordní, co se prodejů týče. Americká automobilka totiž ve druhém čtvrtletí tohoto roku vyrobila přes 87 048 vozů a prodala 95 200 kusů, čímž překonala dosavadní maximum z konce minulého roku, kdy prodala 90 700 vozů. Z pohledu procent vzrostly prodeje oproti předchozímu kvartálu o 51 % a o 233 % vůči druhému čtvrtletí předchozího roku. Tesla mimochodem ve čtvrtletní zprávě uvádí, že Model 3 je opět nejprodávanějším prémiovým sedanem na americkém trhu, přičemž jeho prodeje převyšují všechny konkurenty dohromady. Automobilka ale neupřesnila, jak přesně k tomuto závěru došla, a někteří jej zpochybňují.

Výroba Modelu S ve Fremontu (Foto: Reuters)

Ani rekordní prodeje ale nepomohly Tesle dostat se do zisku a automobilka tak za druhý kvartál vykázala ztrátu 408 milionů dolarů. To je sice o 300 milionů dolarů méně než v předchozím kvartálu, stále je to ale za očekáváním analytiků z Wall Street. Na druhou stranu má momentálně Tesla k dispozici kapitál ve výši přibližně 5 miliard dolarů, což je nejvíce v historii automobilky. Elon Musk a finanční ředitel Zachary Kirkhorn ve finanční zprávě uvedli, že automobilka by měla dosáhnout zisku v příštím kvartálu, primárním cílem je ale navyšování výrobní kapacity a její expanze. O finančních výsledcích se již tradičně rozpovídal Musk v rámci konferenčního hovoru s akcionáři. Kromě CEO Tesly se hovoru zúčastnili také Kirkhorn, technický ředitel JB Straubel a další lidé na vedoucích pozicích.

Finanční situace

Kirkhorn uvedl, že druhý kvartál roku 2019 pro Teslu silný a díky vyšším prodejům a zvýšením efektivity se výrazně podařilo snížit ztrátu z předchozího kvartálu. Finanční ředitel Tesly řekl, že hrubá marže u vozů klesla jen mírně, a to i přes snižování cen v průběhu čtvrtletí. Průměrná prodejní cena Tesly Model 3 se pak pohybuje na 50 tisících dolarech, přičemž do tohoto čísla jsou započítány i evropské a čínské prodeje, kde je cena o něco vyšší kvůli dovozům a clům. I tak to ale znamená, že globální trh inklinuje spíše k dražším a lepším variantám tohoto sedanu.

Dle Muska je zároveň teď Tesla schopná sama generovat peníze a její vedení počítá s generováním volných hotovostních prostředků (tzv. free cash flow, tedy hotovost, která zůstane akcionářům a firmě po zaplacení všech nákladů) do dalších kvartálů.

Podle Muska a Kirkhorna je pro budoucí vývoj hrubé marže velmi důležité autonomní řízení. To Musk očekává, že bude Tesla schopná nabízet všude kromě Evropské unie, kde bude jeho povolení trvat o něco déle.

Továrny Gigafactory

Dobrou zprávou je, že se Tesle, respektive Panasonicu, podařilo navýšit výrobu baterií v továrně Gigafactory 1 na 28 GWh ročně, což je zlepšení přibližně o 4 GWh oproti situaci před pár měsíci. Stále to ale není požadovaných 35 GWh, těch by Panasonic dle svého CEO měl dosáhnout do konce roku. Musk během hovoru reagoval též na dotaz ohledně chystaného „Battery and Powertrain Investor Day“. Ten by měl proběhnout někdy během února nebo března příštího roku a Tesla na něm podrobně představí složení bateriových článků, architekturu modulů a výrobní plány do budoucna. Ty by měly výhledově cílit na roční výrobní kapacitu v řádu terawatthodin neboli více než 50násobek aktuálního stavu. CEO Tesly zatím nepotvrdil, zda půjde o samostatný produkt Tesly, či jestli bude výroba probíhat ve spolupráci s jinou firmou. Vzhledem k nedávné akvizici Maxwell Technologies by ale dávala smysl spíše první varianta.

Druhý kvartál tohoto roku byl též významný pro továrnu Gigafactory 3 v Číně, kde momentálně dochází k instalaci výrobních strojů. Zkušební výroba by mohla začít již v září, Musk pak do konce roku očekává produkci Modelu 3 ve větším množství. Poptávka v Číně by dle Muska měla odpovídat výrobní kapacitě 5000 kusů týdně. Vedení Tesly moc nechtělo komentovat, kdo bude dodávat baterie do této továrny, je ale víceméně jasné, že o Panasonic nepůjde. Automobilka však prý má zajištěné baterie zhruba na první rok výroby v Číně. Zároveň probíhá rozhodování o místě výstavby evropské Gigafactory, jasno by mělo být koncem tohoto roku a továrna by podle Muska mohla být zprovozněna v roce 2021.

Výrobní kapacita a servisy

Vývoj podílu Modelů S, X a 3 na celkové výrobě v posledních kvartálech (Zdroj: Yahoo Finance)

Co se týče budoucnosti, stále platí původní plán o doručení 360 až 400 tisíc vozů během tohoto roku. Podle Muska by měla být produkce o něco málo vyšší, stejně tak jako poptávka. Musk také potvrdil, že se chystaný Model Y bude vyrábět v továrně ve Fremontu. Dříve se uvažovalo též o Gigafactory 1, ale nakonec se Tesla rozhodla pro továrnu, kde vyrábí všechny své ostatní vozy. Musk uvedl, že přípravy na výrobu již začaly a pokračují dobře, přičemž první vozy by z výrobních linek měly sjet na podzim příštího roku. Model Y má velké množství dílů společných s Modelem 3, Musk tak očekává poměrně snadný začátek produkce. Tesla také počítá s tím, že bude chystaný crossover ziskovější než Model 3 a poptávka po něm bude vyšší.

Mimochodem, Tesla ve své finanční zprávě poprvé potvrdila, že výroba Modelů S a X probíhá pouze v jednosměnném provozu, o čemž dříve spekulovala stanice CNBC. V souvislosti s těmito vozy také padl dotaz, zda úspěch Modelu 3 nesnižuje jejich poptávku. Musk uvedl, že je to věc, která se řeší a že vedení Tesly na to nemá jednoznačnou odpověď. Možným problémem je podle něj to, že Tesla nedělá nové generace jako ostatní automobilky, ale průběžně své vozy upravuje a vylepšuje. Kvůli tomu si ale možná spousta lidí neuvědomuje, že jsou Modely S a X o mnoho lepší než v době svého uvedení. Musk také uvedl, že Tesla neplánuje pozastavit výrobu Modelů S a X, přičemž se smíchem dodal, že jedním z důvodů je skutečnost, že by pak názvy všech vozů nedávaly dohromady slovo S3XY. Zároveň ale Musk připustil, že z dlouhodobého hlediska jsou prodeje S a X nepodstatné, protože budou tvořit jen velmi malou část celkových prodejů, kterým budou dominovat Modely 3 a Y.

Během konferenčního hovoru k výsledkům za čtvrtý kvartál minulého roku Musk avizoval, že rozšíření a zlepšení sítě servisů je jednou z hlavních priorit Tesly pro rok 2019. Za druhé čtvrtletí Tesla otevřela 25 nových servisních středisek a přidala víc než sto vozů do mobilní servisní flotily, přičemž obě čísla by měla dále růst. U servisů pak obecně došlo díky lepší logistice ke zlepšení v oblasti čekacích lhůt na opravu a na potřebné díly. Zároveň Tesla pracuje na zvýšení spolehlivosti a na snížení potřebných návštěv servisu. Dle Jeromeho Guillena je nejlepším servisem žádný servis. Nejčastějším důvodem návštěvy servisu v USA je ale přitom prý žádost o vysvětlení, jak používat Autopilot. Servisům tak může značně ulehčit práci jen lepší edukace existujících zákazníků.

Infrastruktura a Tesla Energy

Kromě zmíněných servisů jsou důležitým prvkem infrastruktury nabíjecí stanice Supercharger. Ty má Tesla momentálně rozmístěny na 1 587 místech po celém světě (minulý kvartál to bylo 1 490) a automobilka dále pracuje na zvýšení propustnosti aut. Nabití vozu na v březnu představené nabíječce Supercharger V3 by například mělo zabrat v průměru pouze kolem 15 minut.

Divize Tesla Energy během tohoto kvartálu zaznamenala velký růst, když nainstalovala bateriová úložiště Powerwall a Powerpack o kapacitě 415 MWh, což je rekord. Na druhou stranu ale došlo k poklesu nainstalovaných solárních panelů, a to téměř o polovinu na 29 MW. Tesla v této oblasti prochází velkou proměnou a chystá se na výrobu solárních střešních tašek, které by měla začít dodávat již tento rok.

Odchod JB Straubela

V průběhu rozhovoru došlo také k oficiálnímu oznámení, že JB Straubel, spoluzakladatel Tesly, končí ve funkci technického ředitele. Na Straubelovo místo usedne Drew Baglino, v současnosti technologický viceprezident. Straubel ale neodchází úplně, jen se přesune do role poradce a dál bude zapojen do některých klíčových procesů.

Zdroje: oficiální čtvrtletní zpráva (PDF), záznam konferenčního hovoru (text)

Michal Lenc

Na ElonX působím jako redaktor od prosince 2018, věnuji se zde převážně Tesle a občas též The Boring Company. Studuji kybernetiku a robotiku na ČVUT.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

94
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Zdeněk
Host
Zdeněk

👍

Roman
Host
Roman

Ztráta je pořad ztráta. Společnosti existuji jenom proto aby generovaly zisk. Elon Musk napsal, že očekává ztrátu i v roce 2020 v Q1 a Q2 kvuli sezonosti prodeje automobilu. Pokud bude pul roku ztrátové a pul roku ziskové tak ve finále nevydělají vubec nic. Jediné co drží Teslu nad vodou je cena akcií, která litá nahoru a dolu jak na houpačce. Potom stači menši ekonomicka krize a vše se to zhrouti jak domeček z karet.

Roman
Host
Roman

Zajímavé je, že z negativní zprávy dokážete udělat pozitivní. Nic na tom nezměníte, že Tesla je od začátku roku ve ztrátě 1,1 miliardy dolaru. Je až k nevíře, že tak velká společnost je při rekordních prodeji neschopná generovat zisk.

Mirau
Host
Mirau

Ono je potřeba se na to dívat trochu jinak. Samotná auta jsou zisková. Problém je, že Tesla stále masivně expanduje. Za Maxwell Technologies Tesla dala něco kolem 200 milionů dolarů a Gigafactory v Číně bude stát kolem 5 miliad dolarů.

PetrK
Host
PetrK

Musíte pochopit, že investoři chápou ztrátu trochu jinak. Pokud bude ve ztrátě VW, tak to bude velký problém, protože ( vzhledem ke sve soucasne velikosti ) v podstatě neexpanduje. Naopak Tesla roste každý rok v podstatě dvojnásobně. Auta se nevyrábějí se ztrátou, vlastně s velmi slušnou marží, investice do vývoje i expanze jsou vidět, takže jsou to pozitivní zprávy. Pokud by byla ve ztrátě z důvodu nízké prodejnosti, výroby nebo výrobní marže, tak je to velký problém. To, co investoři sledují teď, pro ně není velké riziko dlouhodobé investice – struktura ztráty je “zdravá” – normální pro expandující společnost. Tedy pro normální investory, spekulanty nepočítám.

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Hnát se za vidinou krátkodobého zisku a rychlého zhodnocení akcií je právě rakovina která ubližuje kapitalismu. Chce se to dívat na dlouhodobý horizont, kam společnost směřuje a naopak jaký doposud udělala pokrok. Je tu několik zásadních faktorů:

Tesla neustále roste a průběžně zvyšuje výrobu a hlavně výrobní kapacitu. Tesla není pouze výrobcem automobilů, ale hlavně je to softwarová firma která vyrábí nejmodernější počítače na kolech a troufám si trvdit že ten software pro neuronovou síť má poměrně větší hodnotu než samotný hardware auta, stejně jako u počítače vytvářejí hodnotu jeho aplikace, nikoliv samotné součástky. Dále Tesla má technologie a know how na téměř kompletní výrobu od zpracování základních surovin, vlastní technologie baterií, výroby většiny součástí, vlastní hardware řídícího systému, nabíjecí síť, mobilní síť, až po software a příme napojení na vývojové servery kde si mohou vyfiltrovat problémové situace a dotyčná auta pošlou zpět jako se jim to podařilo projet. To nikdo jiný nemá.

Kromě toho se ještě Tesla zabývá výrobou a prodejem jak solárních článků tak baterií které ziskové jsou a je schopná použít i bateriové články jiných výrobců když je nedostatek z Gigafactory Panasonicu. V neposlední řadě neustále inovuje a jako SpaceX je flexibilní, má nové projekty modelů do výroby, vývoj nového hardwaru řídící jednotky, nové chemie baterií. Nestojí na místě jako ostatní i když by bylo jednodušší jen prodávat trochu těch prémiových aut jako takových a žít si pár let ze zisků než je dožene konkurence (a že je zatím dost pozadu). Osobně očekávám větší zisky až když bude použitelné autonomní řízení, to bude teprve rejžovat každé auto několikanásobně a Uber a jemu podobní už nebudou mít šanci splatit svoje dluhy.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Zkus se podívat na články : Hybrid. cz

Richie
Host
Richie

Děkuji Elone!!!! Super jak spadla cena akcií z 265 na 228 Usd. Hned jsem přikoupil pár kousků, protože akcie druhé firmy co jsem měl narostly a už týden nechtěly nahoru. Stejně jsem je chtěl prodat, protože to bylo jejich maximum a najednou TSLA padla dolů, takže za draho jsem prodal a za levno koupil Teslu, bomba. Příští týden jsou zpět na 260. Škoda že to nepadlo ještě níž. Do konce roku jsou ty akcie zpět na 350 jako minulý rok, a příští rok 2020 s novým levným SUV model Y, představení Pickupu, zprovoznění Taxiautopilota půjdou přes 400 Usd.

Jo jinak, není ztráta jako ztráta. Tesla má jedny z největších marží v auto průmyslu, takže auta jsou výdělečné luxusně. Výrobu zvyšují meziročně o víc jak 100%, to je mega expanze jakou žádná automobilka snad ještě nepředvedla. Jenže Tesla prostě staví několik Gigatováren, masivně investuje a expanduje neuvěřitelným způsobem, viz třeba vývoj vlastního CPU s nejvýkonnější AI na světě. VW si už neumí vyvinout ani světla, outsourcuje to u Hella, né tak aby se pouštěli do vlastního CPU. Staří dědci z vedení VW o IT neví zhola nic. Elon se zaměstnanci paří po síti CSko 🙂 Elán je jiná liga, spíš o 3 ligy víš než ty talpy z VW. Třeba ta čínská Gigafactroy3, v číně se prodá 60% všech elekro aut na světě. Prostě dva roky staví Gigafactory a jsou ve ztrátě…. a pak 20 let vyrábí a mají obrovské zisky. Do 5 let až Tesla dostaví všechny Gigafactory, tak začne generovat neskutečné zisky a nebude vědět co s penězi jako Apple. Ovšem jak znám Elona, tak začne stavět dalších 10 Gigatováren 😀

Cahir
Host
Cahir

Bude je potřebovat – za 5 let bude mít přes 2000 Supercharger stanic, do kterých bude chtít dát baterie a solání nabíjení. Hodně baterií. K tomu výroba Semi.

Richie
Host
Richie

Velký souhlas. Infrastruktura je alfa a omega elektro aut. Ještě víc to platí pro Semi. Důvod proč se Semi odkládá tak dlouho je, že hmotnost baterií podstatně ukrajuje užitečné zatížení pro náklad zhruba na polovinu, což je průser protože tiráky mají hmotnostní limit soupravy který nesmí překročit. Proto jestli se nepletu nikdy Tesla nezveřejnila tyto data pro Semi. U osobáku to nevadí že model 3 váží o 60% víc než benzíňák kvůli baterkám. Žádný limit tě neomezuje, auto má rekuperaci při brždění, takže pohoda.

Elon není pako. Semi musí počkat na dokončení autopilota. To je to co konkurence nemá šanci nabídnout. A potom hustá síť nabíječek eliminuje největší nevýhodu Semi – její nosnost a dojezd. Čím déle se Semi odkládá, tím bude její příchod lepší. Navíc budou i baterie s vyšší hustotou energie, takže další věc proč počkat. Semi by mohla jezdit už dnes, jen by prostě měla poloviční nosnost a musel by ji někdo řídit. Tudíž by se zase tak moc nevyplatila.

Je sice pěkné, že elektrický pohon ti sníží náklady na palivo o 50%, když pořád musíš platit řidiče jehož plat se tak stane většinovým nákladem. Dnes cena přepravy kamionem je 1 Euro/km, tedy 27Kč, z toho máš cca 8 Kč/km za naftu, a 4 Kč/km za plat řidiče. Pořizovací náklady/leasing a servis 8Kč/km.

V ČR to bude s kamiony asi takto:
Elektrika ti v kamionu ušetří reálně z 20Kč/km …. jen 4 Kč/km … tedy jen 20%
Autopilot ti v kamionu ušetří dalších 4Kč/km …. dalších 20%
Semi s autopilotem ti ušetří 8Kč/km …. tedy masivních 40%. A to už se setsakra vyplatí i přes jistá omezení v dojezdu. Navíc autopilot nemá povinné zastávky pro odpočinek jako člověk. Prostě Elon.

V Usa to bude 10 Kč/km za řidiče a 4Kč/km za naftu. Takže tam to bude:
Elektrika ti v kamionu ušetří reálně z 20Kč/km …. jen 2 Kč/km … tedy jen 9%
Autopilot ti v kamionu ušetří brutální 10Kč/km …. tedy 45%
Semi s autopilotem ti ušetří 12Kč/km …. tedy masivních 54%.

Teď jsem sám překvapen co mi vypadla za čísla. Autopilot v USA ušetří 5x víc nákladů než samotná elektrika. Prostě Elon ví. Vypadá to že autopilot bude větší big deal než si většina lidí myslí. Si představte že Tesla začne prodávat autopilota všem ostatním výrobcům kamionů. Tesla bude bude do 5 let nejhodnotněší společnost na světě.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Ale kamionáci nebudou mít co žrát 🤔

Richie
Host
Richie

Kamioňáci budou dělat něco užitečnějšího než sedět na prdeli v kamionu a nechat si degenerovat mozek čuměním na dálnici. A hlavně budou doma s rodinou.

To je jako pokladní u kasy. Naprosto hnusná odporná práce za minimální mzdu kde tě nenechají ani jít na záchod. Vždyt ty ženy můžou dělat něco 100x lepšího než toto.

Průmyslová revoluce tu už byla s příchodem páry a světe div se, lidi od té doby nemusí dělat spoustu naprosto hnusné zdraví devastující manuální práce. A protože většinu práce za nás dělají cheap stroje, tak máme i větší platy protože děláme sofistikovanější práci. Win WIn

PetrK
Host
PetrK

Vlastně máte pravdu. Jenom je zádrhel v tom, najít tu práci pro ty lidi. Nebo je nějak jinak “zabezpečit “. To je důvod, proč se mluví například o dani z robotů.

Richie
Host
Richie

Řemeslník co dělá na ŽL má 50-100 tis měsíčně. A je jich nedostatek. Práce je mraky. Nebo jdi dělat do fabriky k pásu za 20 tis. Problém je, že kamioňák má 15 tis plat a k tomu 30 tis nezdaněné diety. Takže má 45 čistého a nemusíš mít žádné vzdělání a celý den sedíš na prdeli za volantem. Na práci za 45 musíš mít normálně VŠ nebo být živnostník. Já chápu že se kamioňáci bojí o práci, protože musí jít dělat něco jiného za míň peněz. Ale zase by byli doma s rodinou a dětmi, čas nevrátíš, takže IMHO je to pro ně taky výhodnější.

A žádné daně z robotů nepotřebuješ. Celá společnost na tom bude benefitovat, protože doprava se zlevní, takže klesne cena potravin, prostě všeho zboží. To je princip Ekonomiky. Třeba ten rozdíl mezi západem a chudými zeměmi. V obouch se maká stejně, kolikrát v těch chudých makají mnohem víc, ale v USA uklízečka utírá podlahu v automatizované fabrice v Tesle za 10x větší plat než ředitel rýžové plantáže v Číně. Copak máme daň z parních strojů, nebo elektromotorů? Nebo máš daň na auta 100 tis ročně aby se udržel poměr koňských povozů ku autům 1:1? Pokud chceš trestat pokrok, tak tím jej budeš brzdit. To bys chtěl?

V_A
Host
V_A

Kdyby mohli nebo chtěli dělat něco “užitečnějšího” tak do dělají. A jen tak pro info, bez těch kamioňáků by jsi pošel hlady tedy pokuď by jsi dřív neumřel na nějakou nemoc.

Richie
Host
Richie

Do 10 let kamioňáci jsou bez práce. Smiř se s tím, že nebudou už sedět na prdeli za volantem na dálnici, ale budou muset pracovat rukama a namáhat mozek a to za méně peněz. Ale společnost na tom jako celek vydělá, a to je pointa. To je evoluce. Musíš se přizpůsobit.

V_A
Host
V_A

Jsi nějak vysazený na toho autopilota. Určitě máš orgasmus při představě, jak ti autopilot splachuje i záchod aby ses moc neunavil 😉 A tady to ještě kombinuješ se svou nenávistí ke kamioňákům. Asi závidíš penízky a jejich důležitost co?

Richie
Host
Richie

Peníze nezávidím. Taky hodně cestuji, a ty peníze za diety za to nestojí IMHO.

Vážím si každého pracujícího člověka ikdyž zametá ulici. Každá činnost je důležitá aby naše společnost fungovala jako celek. Ale nemyslím si že řidič kamionu je profese která někoho může vyloženě bavit a naplňovat. Většinu času sedět na zadku a čumět na rovnou dálnici. Místo toho bys mohl vymyslet nějaký vynález užitečný pro lidstvo. Nic ve zlém 🙂

peter
Host
peter

to, ze si ty nieco nemyslis, neznamena, ze si to nemysli nikto

mam kamarata ktory od malicka chcel byt kamionakom a uz dlhe roky nim je a jeho to proste bavi

a tou predposlednou vetou si to fakt zabil. to kazdy by mal chciet vymyslat nejake vynalezy? co ak to niekoho nebavi ale bavi ho soferovat kamiony krizom po kontinente? 🙂

Lukáš
Host
Lukáš

Model 3 neváží o 60 % víc oproti benzíňákům ani náhodou. To by musel vážit 2 350 – 2 700 kg. Přímá konkurence stejně velkých vozů je BMW řady 3, Mercedes-Benz C, Audi A4 a podobné. Model 3 SR+ váží nějakých 1 650 kg. Má automatickou převodovku, 211 kW a zrychlení z 0-100 km za 5,3 s. Podobně výkonná konkurence váží: BMW 330I AT – 1 495 kg, Mercedes-Benz C 200 AT – 1 465 kg, Audi A4 45 TFSI S TRONIC – 1 470 kg. To je rozdíl jen o 10 až 13 %. Ale nevím, proč z porovnávání vynechávat nafťáky. Ty snad po silnicích nejezdí? Nebo u nich si snad někdo neustále stěžuje na obrovskou hmotnost? Ne. Pak takové auto váží klidně i 1 570 kg – což už je rozdíl jen 5 %. Což je přesně takový “brutální” rozdíl, jako když v autě jedou dva lidi vs. jeden. 😀
Kdybychom chtěli porovnávat Model 3 Long Range AWD, dopadne to zase velmi podobně. Ten váží 1 847 kg. Konkurence oproti tomu 1 630 – 1 690 kg. Rozdíl zase 9 – 13 %. U dieselů je to pak ještě méně.

Richie
Host
Richie

Jenže to porovnáváš ocelové auta s hliníkovou Teslou. U toho Semi už s váhou moc dolu jít nemůžeš protože v USA jsou návěsy hliníkové dávno. Baterky prostě váží hodně – jsou 30x těžší než nafta/benzín. Fyziku neobejdeš.

Lukáš
Host
Lukáš

Ale prosím tě. Právě, že fyziku neobejdeš. Neexistuje technologie a pravděpodobně ani za 10 let nebude existovat, co by dokázala srazit hmotnost baterek výrazně dolů. A Tesla tohle věděla, když přestavila Semi. S takovou váhou baterek co to přestavili, to za 2 roky půjde do prodeje. Nebo si jako myslíš, že čekají na to, že příští rok objeví nějakou zázračnou technologii,co jim váhu baterek srazí na minimum? Nesmysl. To by ten náklaďák vůbec neukazovali, protože takhle by se reálně nezačal prodávat nikdy.

Richie
Host
Richie

Tu blbost s čekáním na zázračnou technologii baterek jsi napsal ty. Takové kraviny mi vůbec nepodsouvej.

Pokud se máme bavit civilizovaně, tak si opravdu myslím že to odkládají kvůli autopilotovi. A to ze dvou důvodů:

1) úspory na palivu jsou 10%, ale úspory za plat řidiče jsou 45%
2) autopilot a jízda po dálnici – nejlehčí režim pro autopilota.

Lukáš
Host
Lukáš

Důvod proč se Semi odkládá tak dlouho je, že hmotnost baterií …

Tak nejdříve je to kvůli váze baterek, ale pak vlastně ne. 😀
Taková kravina právě logicky vyvstává z tvého názoru – nic ti podsouvat nemusím. Když se tedy tak dlouho odsouvá Semi kvůli baterkám, jaký je pro to tedy logický důvod? Na co tedy u váhy baterek čekají? Až se změní zákony a státy povolí kamióny, co budou vážit 80 tun? 😀

Richie
Host
Richie

Semi čeká na:
1) Infrastrukturu chargerů
2) autopilota

Kvůli úspoře za palivo 2Kč/km z 22Kč/km nikdo neobětuje nosnost a zároveň nezkrátí dojezd ze 4000km na 900km. Kamion má nádrž 1100-1400 litrů. Hmotnost baterek je problém a Semi není vyjímkou. Baterie pro dojezd 900km bude vážit cca 5 tun a nosnost soupravy klesne z 25t na 20t. Když budou převážet polystyren nebo elktro zboží proč ne.

Určitě nečekají protože mají málo baterií. To by neprodukovali PowerWall (cena je stejná jako baterky z číny) a obří úložiště energie v Austrálii 🙂

Rosetau
Host
Rosetau

Tak to neni pravda. Jediny duvod proč se Semi odklada je nedostatek beteriovych članku. Už to bylo několikrat řečeno. Pravě proto je spousta projektu PowerWall omezena ve prospěch modelu 3. Nejdřiv si zjistěte fakta.
https://fdrive.cz/clanky/duvodem-proc-se-tesla-semi-oproti-planu-o-rok-opozdi-je-nedostatek-baterii-3877

Lukáš
Host
Lukáš

Docela přesně máte váhu baterie Semi, která se současnou technologií bude vážit cca nějakých 5 tun. Taky máte dobře užitečnou nosnost současných konvenčních tiráků na naftu a sice 25 tun. Ale celkem nepřesně předpokládáte, že Tesla Semi bude vážit o 5 tun více – což je váha baterie. Ale zapomněl jste odečíst váhu naftového motoru, převodovky, nádrží na naftu, provozních kapalin a chladící soustavy. Což děla nějaké 3-4 tuny. Takže ve výsledku bude Semi těžší jen o nějaké 2 tuny. Takže místo 25 tun uveze jen 23 tun. A to je rozdíl 8 %. Což chápu. To je naprostá tragédie a ekonomická sebevražda a obrovský rozdíl oproti naftovému náklaďáku. Pokud je tedy polystyren oproti kamení lehčí jen o 8 %, tak máte pravdu. Opravdu tam nic jiného, než polystyren vozit nepůjde.
Samozřejmě to myslím ironicky. 😉

peter
Host
peter

s tymi 3-4 tonami si to prehnal
4 elektricke motory tiez nieco vazia, tie motory su kvapalinovo chladene
baterie maju tiez kvapalinove chladenie, takze rozhodne na motore sa neusetri 2-3tony(1t su plne nadrze, lenze na nasobok dojazdu)

Lukáš
Host
Lukáš

Motor velkých amerických trucků váží klidně 1500 kg, převodovka 400 kg, palivo další tuna. Plus velký chladič, náplně – voda, oleje atd… Tři tuny jen to fikne jako nic. 🙂
Motory u Tesla Semi jsem záměrně nepočítal, protože jsem taky neodečítal váhu kardanu a diferáků na klasickém nafťáku. Semi má 4 motory z Modelu 3. Jejich celková váha se hravě rovná jen váze kardanů a diferáků včetně náplní u nafťáků.
Chladící soustava včetně kapalin je u Semi umístěna v bateriích a byla již započítána do váhy battery packu. Malý externí radiátor neváží 2 tuny, ale spíš tak 200 kg.
S násobkem dojezdu u nafťáku máš samozřejmě pravdu. A to je ve skutečnosti jediná praktická nevýhoda Semi – že nebude mít větší dojezd. Ale stejně, jako se s osobákem v 95 % případů nejezdí 1000 km, tak se s každým kamionem nutně nejezdí 3000 km. Světe div se, ale i pro velké kamióny existuje něco, jako vnitrostátní přeprava. A její objemy jsou obrovské. A překvapivě ani to máslo a kuřecí, co si v Lídlu kupujete sem necestuje 3 tisíce km z Kazachstánu, ale 800 km vzdáleného Polska, nebo ještě bližšího Německa. Ostatně jako drtivá většina zboží, co si v Čechách můžete koupit. Pokud je to zboží z Asie, nebo USA, tak přijede do Hamburku, nebo jiného přístavu lodí. A pak už je to kamiónem zase jen nějakých 800 km. V USA je to více, méně podobné. Drtivá většina velkých měst je na pobřeží, nebo max. 1000 km od něho. Takže drtivou většinu veškeré přepravy svým dojezdem Semi pokrývá. Jen v USA se ročně prodá cca 250 tisíc tahačů. Takže Tesla nemusí pokrývat i trucky s dojezdem tisíce km. Pořád ji zůstane obrovský trh, který ani tak nebude schopná ještě dlouhé roky maximálně vytěžit, protože 200 tisíc tahačů ročně prostě nevyrobí. Protože jen na ně by potřebovala 200 000 MWh baterií ročně. A teď vyrábí cca jen 35 MWh ročně. Takže celá ta diskuze o nedostatečném dojezdu, nebo užitečné hmotnosti, jsou jen bouře ve sklenici vody na diskuzních fórech. Ale ve skutečnosti autodopravci, ani Tesla tenhle problém vůbec nemá. 🙂

Richie
Host
Richie

Jsem počítal s energ hustotou battery packu 300Wh/kg. Jestli je to ale jen 160, což je skoro půlka tak se bavíme o 10t baterii, tedy nosnost klesne z 25 -> 15. Nafta na 900km je cca 230L, tedy nějakých 200 kg, něco ušetří na hmotnosti motoru, převodovka, rozvodovka s diferenciály tam musí být i s elektromotorem, odhadem na powertrainu můžou ušetřit těch 500-700kg. Návěsy jsou už dávno z hliníku včetně šasi, rám 7t tahače bude vážit 1.5-2t, ušetří polovinu tedy cca 800kg. Takže nosnost se zvedne ať nežeru o 2t na 17t. To je o 32% nižší nosnost, což není vyloženě špatné, ale prostě je to velká nevýhoda. Třeba přeprava balíků pro DHL a FEDEX bude Semi OK, na to IMHO cílí.

Jsi blázen a demagog jestli počítáš že z 250 tis nových kamionů Tesla obsadí 200 tis. tedy 80%. Tesla může produkovat ze začátku 500-1000, časem 5000 ks/ročně a na to barerie vphodě má. Nějak ti ty čísla nesedí 🙂

Ne ne, čekají na autopilota, ten ušetří 5x tolik než za palivo. Proč myslíš že Model3 s autopilotem má stát 2x tolik?

Lukáš
Host
Lukáš

Jako snažíš se na to jít selským rozumem a spočítat si všechno sám, což je chválihodný, ale teď už taháš kočku za ocas fakt hodně. Je dobrý se občas taky držet oficiálních dat od Tesly a erudovaných analýz od inženýrů z oboru, který to dávno spočítali za tebe. Takže pokud nemáš zrovna PhD z výroby baterií a fyziky, abys je všechny trumfl, tak bych jim občas i věřil.
I ti největší pesimisté s odbornými znalostmi z oboru se ve svých výpočtech shodují, že při deklarovaném dojezdu 800 km, bude baterie muset mít kapacitu kolem 1000 kWh. Optimisté tvrdí něco o 800 kWh. Studií s detailními fyzikálními výpočty jsou na internetu mraky.
I při stejné hustotě, co má Model 3 (160 Wh/kg) bude tedy baterie pro Semi vážit 5 – 6,25 tun. Ale ve váze battery packu Modelu 3 je započítána i elektronika. Semi má 20x vetší baterii. Ale těžko se dá předpokládat, že řídící elektronika bude muset být taky 20x větší. Takže při nějakém drobném zlepšení technologie baterií za další 2 roky, optimalizacích prostoru, elektroniky atd. se dá předpokládat, že se hustota může lehce zvýšit na 200 Wh/kg. Pak by váha celé baterie byla mezi 4-5 tunami. Ale jak vidíš, tak i se současnou technologií je to v nehoršíš odhadech pořád hodně daleko od těch tvých 10 tun.
Je pěkné, že najednou počítáš s naftou jen na těch 900 km. Ale tak to si musíš vybrat. Buď je malý dojezd a nižší nosnost velká nevýhoda a nebo není. Nemůžeš mít oboje. Říkat, že klasický nafťák má tu výhodu, že i s plnou nádrží dokáže uvést 25 tun na vzdálenost 3-4 tisíce km a pak mu natankuješ jen na 900 km aby sis mohl skoro tunu odečíst? Tak to je dobrý vtip. 😀

Převodovka, rozvodovka s diferenciály tam musí být i s elektromotorem.

Ne nemusí. Nebo jen minimálně s minimální váhou. Kvůli úspoře váhy jsou motory u Semi přímo u kol. Takže žádná velká 18stupňová převodovka, žádný dva velký kardany, žádný dva velký diferáky a žádný 4 velký poloosy pro přenos výkonu. Jen něco malýho přímo na kolech. Pravda, neví se přesně jak hnací ústrojí bude přesně vypadat. Ale zhruba nějak takhle. Jsou tam 4 malé motory z Modelu 3. Čistá hmotnost jednoho takového motoru i s převodovkou je 125 kg. Takže celý powertrain se vším všudy může mít 500 kg. A ne 3 tuny. Úspora jen na tomto 2,5 tuny. Takže už nám zbývá uspořit jen 2,5 – 3 tuny a jsme na stejné váze jako u dieselu.
Rám hliník – úspora jak říkáš 800 kg. Ale zapomněl jsi ještě na celou kabinu, která váží další tunu – úspora dalších 500 kg.
Takže i když nebudu tak optimistický, jak tady ukazuju, např kabina a motor, pořád se hravě dostaneme na to, že Semi bude vážit i v pesimistických odhadech jen o nějaké 2 tuny víc.
Co se týče, toho že to bude dobrý max. pro Fedex a lehoučký papírový balíky… Dlouhý tříosý návěs, co se nejčastěji používá, má užitečnou nosnost max. 25 tun a pojme běžně 34 palet. To je max na paletu 735 kg. Aby ses dostal do nějaké reality, kolik co ve skutečnosti váží. Plná paleta balených vod. 720 kg, Plná paleta cukr krystal 750 kg. Paleta mléka to samé. To jsou běžně ty nejtěžší palety. Ostatně pokud chceš využít návěs na maximum, tak ani víc vážit nesmí. Všechno ostatní zboží už je většinou lehčí. Paleta cukrovinek, drogerie, atd řádově nižší váhy na jednu paletu. Takže reálně zásobovací kamióny obchodů se ani nemají šanci přiblížit k maximu 25 tun na kamión. Jedině, že by v Tesco prodávali jen balené vody, mléko, cukr a nic víc. 😉

Jsi blázen a demagog jestli počítáš že z 250 tis nových kamionů Tesla obsadí 200 tis

Kdybys četl, co píšu, tak bys zjistil, že říkám právě přesný opak. Že Tesla právě nemůže vyrobit 200 tisíc tahačů ani kdyby se zbláznila. A právě proto nepotřebuje oslovovat úplně celý trh a právě proto nemusí vyrábět tahač s dojezdem 3 tisíce km a bohatě ji bude stačit, když se zaměří na menší segment přepravy na kratší zválenosti lehčího zboží. 😉

Richie
Host
Richie

1) na výkonové elektronice neušetříš. Ty ampéry tam budou lineárně vysoké ke kapacitě baterií. Ano bude 20x těžší. To bys musel baterie dát do série a mít 20x vyšší napětí a to je blbost. Už teď jsou na max s voltama.
2) baterie pro 900km mi vychází nějakých 6.2t. Pro max vybití DoD 80% to bude 7.7t. Určitě ne 4tuny.
3) v kabině není vše z oceli. Skelet bude tak 350kg, ušetříš tak max 175kg, určitě ne 500.
4) Powertrain ze 3tun na 0.5t? Ses zbláznil. Model 3 ušetřil 1/2 hmotnosti a Semi kde jsou mnohem větší krouťáky to bude redukce na 1/6. Blbost. Naopak tam bude menší úspora oproti Modelu3, max stejná.

Občas to fakt přeháníš, ale jinak dobrý. To někde čteš nebo si to počítáš sám?

Lukáš
Host
Lukáš

Hele, kdybys dění okolo Tesly opravdu průběžně sledoval, a nebo se alespoň namáhal kliknout na ten článek, tak bys věděl, že už je to dávno spočítaný a netvrdil bys tu pořád takový blbosti. Prej skelet 350 kilo. 😀 To váží karosérie starýho rapida. 😀 V tom článku je i přesně uvedený, kolik jaká část tahače váží. Pak to máš rozepsaný i v dalších studiích v PDF v odkazech v tom článku. Tak si to laskavě přečti. Ale jak říkám, jestli máš minimálně PhD ze zmiňovaných oborů, tak ti věřím, že máš lepší znalosti a že sis to spočítal líp, než všichni odborníci světa. Ale chápu, dokud si sám např. nespočítáš váhu zeměkoule, tak všechny vědecký závěry, co byly učiněný před tebou, nemají žádnou váhu. 😀

Richie
Host
Richie

Tak už vím odkud bereš ty kraviny. Mám zkušenosti se simulacemi vozidel a predikováním spotřeby. Můžu tě ubezpečit že aerodynamika nikdy nepřinese dvojnásobný dojezd!!! Pro rychlost kamionu je aero vs. valivý odpor cca 50:50. Pokud zlepší aero Cd z 0.45 -> 0.36 = 20%. Tak dojezd zlepší o 10% nikoliv na dvojnásobek. To pak baterie vychází moc malá, nosnost velká a úspora paliva nereálně vysoká. Bacha na to.

Lukáš
Host
Lukáš

Ten článek je jen jeden příklad kde můžeš začít. Ale ono se to teď po roce už blbě hledá všechno. Ale opravdu odborných analýz je mraky. A to že máš zkušenosti? To oni mají taky. Často na velice vysoké úrovni. Proto říkám jestli nemáš minimálně PhD z těch všech oborů, tak nejsi důvěryhodnější než oni. Sorry. Neřeším samozřejmě pisálky, co mají tak max. akademii tvůrčího psaní Josefa Škvoreckého a tahač viděli max v hračkářští a pak blejou nějaký zaručený marketingový pravdy. Dokonce jsme četl analýzu, kde vzali přesný CAD model Semi přímo od Tesly a modelovali v programech Cd a spotřebu. A pak myslím dokonce vytiskli 3D model a testovali to v tunelu. A došli ke stejným závěrům. Jaká přesná data máš ty?
Teď už tu analýzu nenajdu, protože jsem to četl když to bylo aktuální po představení Semi před rokem. Což je škoda.

Rosetau
Host
Rosetau
Lukáš
Host
Lukáš

Co by na tom mělo být velmi podezřelého, že 2 roky před zahájením prodeje neoznámí všechny informace? Neměli by rovnou uvolnit všechny technický výkresy, aby to bylo důvěryhodnější? 😀 Jak myslíš, že to dělá konkurence? Myslíš, že Daimler dva roky předem něco zmíní? Neřekne ani setinu toho, co řekla Tesla. Jen oznámí nějaký marketingový kecy jak to bude super revoluční vozidlo a uvolní jeden obrázek z photoshopu. 😀
Přitom v tom videu mají celkem přesně ty výpočty o velikosti baterie ale snaží se to prezentovat jako clickbait a dělat z toho úplně obrácený závěry než co ta čísla ve skutečnosti říkají.
Je celkem smutný, že se tohle vůbec objevuje na tomhle kvalitním webu. Ale já to klukům odpouštím. Bylo to v době, kdy s Teslou začínali a ještě neměli dostatek informací. 🙂

Lukáš
Host
Lukáš

Každopádně mají v té kalkulačce brutální chybu, nebo asi žiju v jiný dimenzi. 😀
Tak už asi chápu, proč z toho dělají takový clickbait.

Energy Density (Wh/kg) 250
Required Battery Capacity: 947.40kWh
Ale přitom baterie váží 7895 Kg? :-O

Tak asi neumím počítat, když mi to vychází 3 789,6 kilo. 😀

Jo a taky práce na jejímž základě dělají ty výpočty není považována za zrovna moc přesnou.

Lukáš
Host
Lukáš

Jo, až na to, že žádná Tesla Semi s dojezdem 900 km existovat nebude. Bude mít jen 800 km. Jak říkám, kdyby ses třeba namáhal vycházet z oficiálních dat Tesly, tak by ses třeba dobral nějakých výsledků.

peter
Host
peter

lenze ty pocitas vahu tych najsilnejsich tahacov a este s plnymi nadrzami, ale ten kamionik od tesly predsa nebude konkurovat tym najvacsim dialkovym kamionom co su dnes na trhu, lebo proti nim nema ani tu najmensiu sancu konkurovat

ten kamion od tesly bude konkurencia pre podstatne slabsie a mensie tahace, ktorych motory su mensie a lahsie

Lukáš
Host
Lukáš

Ale on to právě nebude nějaký malý kamiónek. A ano,bude přímo konkurovat těm největším tahačům. Největší – tedy s největší užitečnou nosností, nebo nejvyšším výkonem motoru. Největší přeci neznamená s největším dojezdem.
Co se týče výkonu motoru, tak v té nejvyšší třídě 8 Class tahačů nemá konkurenci. To se samozřejmě odráží na jízdních vlastnostech. Neexistuje pro něj nějaký pomalý rozjezd, nebo že bude do kopce předjíždět druhý kamión 5 minut, jak to musíme teď na dálnicích trpět. V tomhle si počíná jako běžný osobák. Neexistuje pro něj nějaký problém s trakcí typicky při rozjezdu na sněhu atd. Velké stoupání pro něj není problém. Tohle všechno prakticky žádný jiný tahač nedokáže. A když dokáže tak s polovičním nákladem.
Ty největší tahače mají užitečnou nosnost nákladu typicky 25 tun. Tesla Semi sice bude mít asi o 2-3 tuny nižší nosnost, ale zase v obtížných podmínkách – velké stoupání, sníh atd. prakticky uveze větší náklad, protože konkurence by s 25tunovým nákladem tohle podmínky prostě nezvládla.
Takže jedině v čem zaostává je maximální dojezd na jedno nabití. Ale to je taky docela diskutabilní. Chtěl bych vidět řidiče, co bez zastavování ujede 3-4 tisíce km. 1. Je to trestné.- Povinné přestávky, zákazy jízdy o víkendech atd. 2. Je to fyziologicky nemožné. Je asi celkem jasný, že žádný řidič nevydrží řídit 50 hodin v kuse. Během té doby se musí alespoň 2x vyspat. Plus ty víkendy, povinné pauzy atd. Takže spousta času Semi v klidu nabít. 🙂
Takže ano, jsou tu nějaká omezení, ale stejně jako u osobních elektro aut nejsou tak velká, jak se obecně tvrdí. Ani v osobáku člověk běžně nejede bez jediného zastavení 1000 km, i když by auto na jednu nádrž i tolik klidně ujelo.

Richie
Host
Richie

1) na sněhu je ti naprd i 2000 kW, Tesla netesla
2) kamion předjíždí dlouho protože má omezovač rychlosti, Tesla se bude ploužit stejně rychle jako ostatní kamiony, ikdyby měla za pohon 1GW atomový reaktor.
3) bez autopilota to prodávat nezačnou, za ty ušetřené 2Kč na palivu a hromadu omezení to nestojí,

Lukáš
Host
Lukáš

Ale prosim tě. Záleží jak dokážeš ten výkon přenést na silnici. V tom má elektro motor jasnou výhodu. Plus pokročilá elektronika kontroly přenosu výkonu. A Semi má 4 nezávislé motory co dokáží řešit prokluz všech 4 kol v řádu milisekund. Žádná mechanická hovadina, jako převodovka a diferák nemá šanci. Ta to dokáže pořádně jen na dvou kolech a ještě s pěkným zpožděním. To bys mohl vědět tohle.
Lepší auta mají omezovač do 90, starý ti dají minutu na to, aby ses vrátil pod devadesát jinak se to zapíše do tacháče. Ale jaksi zapomínáš, proč by se v první řadě tedy na tý dálnici ty kamióny předjížděly, když teda mají všichni přehršel výkonu, aby všichni v klidu jely těch 90 i do kopce. No protože právě všichni nemají přehršel výkonu. Naložený frajer prostě v 90 větší stoupání nedá. No a pak ho musejí ostatní předjíždět. A ti co nemají omezovač tak po dobu jedné minuty můžou jet klidně 120 když na to budou mít výkon. Ale to samozřejmě nemá ani jediný. Pokud teda nemá prázdný auto… A tady nastupuje právě Tesla. Je to pro ní asi tak těžký, jako pro tebe v osobáku předjet kamión co se vleče 80. Trvá ti to tak 5 vteřin.
K tvým úvahám o autopilotovy se raději nevyjadřuju..

Lukáš
Host
Lukáš

Jo a ještě jsme zapomněli, na klíčový fakt, že žádný kamión na světě neujede 3000 km bez zastávek. Řidiči mají povinné pauzy, někdy taky chtějí třeba spát, o víkendech je doprava zakázaná prakticky úplně atd. Takže spousta a spousta času, aby Semi jednou za 500-800 km v klidu dobil baterky třeba přes noc. Takže reálně může klidně vozit zboží z LA klidně až do New Yorku úplně stejně rychle, jako klasický kamión. Tesla během pár let postavila hustou síť superchargerů a není důvod se domnívat, že to samé nedokáže s “megachargery”.
Prostě jak říkám, žádný problém ve skutečnosti neexistuje. A nebo se dá celkem dobře řešit. 🙂

Richie
Host
Richie

Úspora za naftu přechodem na elektriku = 9%.
Úspora za autopilota místo řidiče = 45%.

Není o čem se bavit na co se čeká.
Termín nasazení autopilota a Semi se kryje.
Ekonomicky je nejvýhodnější nasadit autopilota na klasické dálkové kamiony, prostě prodávat autopilota ostatním výrobcům. IMHO to přesně chce Elon udělat, chce ovládnout trh s autopilotem. Miliony taxi, dodávek, kamionů, vlaků… ovládneš pomocí jednoho malého FSD počítače, kterého můžeš vyrobit miliony jen to fikne. Ty kráso, to je naprosto gigantický trh s minimem nákladů, nepotřebuješ gigafactory.

Nechce se někdo přidat a založit start up? Do dvou let jak Elon nasadí autopilota, tak nás určitě někdo koupí za 100 mega USD 🙂 Programovat umím, znám člověka co dělá PCB+HW a programuje assembler. Zaměstnáme 100 inženýru…

Rosetau
Host
Rosetau

To jsou všechno akorát kecy. Nikdo nepovolí aby to jezdilo bez řidiče. Možná v daleke budoucnosti ale rozhodně ne ted a ni v blizke budoucnosti.
Autopilot nikdy nebude dosahovat spolehlivosti 100%. Na silnici se muže odehrát jakýkoliv nepředstavitelný scénář. Počítače zatim neumí myslet ani řešit krizové situace.

Lukáš
Host
Lukáš

Každopádně bych se nedivil, kdyby šasi Semi bylo postavené poněkud pokrokověji, než klasický americký truck a díky tomu vážilo i s těžkou baterkou úplně stejně. Tuna – dvě už není takový rozdíl, aby to nebylo možné. 😉

Martin B
Host
Martin B

Zázračné solid state baterky tady ještě nebudou v masovém měřítku ještě aspoň 10 let. Důležitější než nějaké kouzelné vzdálené baterie je postupná inovate. Většina automobilek používá baterie s kapacitou 150-180 Wh/kg. Tesla má 260 a už mluví o 300 v blízké době. A existuje reálná možnost se do 5 let dostat někde nad 400.

Lukáš
Host
Lukáš

Obavám se, že zaměňujete hustotu článků s hustotou celého battery packu.
Tesla totiž nepoužívá žádné svoje zázračné speciální bateriové články. Jsou to naprosto konvenční a standardizované typy 18650 a 2170 resp. 21700, které kromě Panasonicu vyrábí spoustu dalších výrobců. Jak vidíte, může si je koupit každý. Ve skutečnosti zjistíte, že se dají běžně koupit od jiných výrobců dokonce i s lepším poměrem Wh/kg. Ale u baterií nejde zdaleka jen o Wh/kg, ale o sladění všech klíčových parametrů a hlavně ceny. Proto si nechává Tesla u svých baterií míchat odlišné chemické složení, i přesto, že v parametru Wh/kg nejsou naprostou špičkou na trhu. Každopádně svojí trochu odlišnou chemii si míchá každý výrobce článků. Takže ani v tomto ohledu není Tesla nijak výjimečná.
Důležitá není ani tak hustota na úrovni článků, ale na úrovni celého battery packu. Ale ani na tomto poli nehraje Tesla zásadní prim. Hustota battery packu Modelu 3 Long Range je 160 Wh/kg. U Audi e-tron je to nějakých 140 Wh/kg Tedy nedá se mluvit o nějakém drastickém rozdílu, který by dokázal do doby uvedení Tesla Semi na trh nějak drasticky snížit celkovou váhu jeho baterií, aby se razantně mohla zvýšit užitečná hmotnost nákladu, jak požaduje Richie.

kayle
Host
kayle

Model 3 je kombinácia oceľ – hliník (z väčšej časti oceľ) na rozdiel od modelu-u S a X
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-body-structure-steel-aluminium-composition/

lvy
Host
lvy

Nechápu proč to pořád lidé srovnávají přes výkon. Stejně nesmyslné by bylo srovnávat přes dojezd. Děláte přesně to, co dělají ti co říkají, že BEV jsou na nic.

Lukáš
Host
Lukáš

Asi úplně nechápu co máte na mysli.

Lukáš
Host
Lukáš

Jo a BTW Semi se neodkládá kvůli nedostatečné užitečné hmotnosti vozu, ale protože baterek je málo a jeden náklaďák Semi potřebuje tolik baterek, jako přesně 20 Modelů 3 SR. Takže jestli si má Elon vybrat, jestli kvůli výrobě řekněme 1 tisíce náklaďáků má zrušit 20 tisíc Modelů 3, tak raději odloží Semi na dobu, až bude baterek nadbytek. Taky ekonomická stránka věci není nezanedbatelná. Nejdražší na celém autě jsou baterie. Model 3 s 20x menší baterií stojí min. 40 tisíc dolarů. Aby Semi vydělal stejné peníze musel by stát 800 tisíc dolarů. Ale on bude stát jen 150 – 180 tisíc. Takže marže bude výrazně nižší.
Nižší užitečná hmotnost nemusí být zase takový problém. Ten náklaďák je primárně konstruovaný proto, aby snížil provozní náklady, ne aby to byl neuniverzálnější tahač na světě, co odveze návěs plný lehoučkých iPhonů, ale klidně i návěs plný těžkého kamení. A to ideálně tisíc mil bez jediného natankováni. Pro tohle to auto samozřejmě zatím není a hodí se jen na některé typy zboží. Ale to vůbec nevadí. I tak se jich můžou prodat tisíce. Je totiž milion druhů zboží, které jsou objemné, ale ne nutně těžké. A pro ty je Semi určen. 😉

Richie
Host
Richie

Jo ten nedostatek baterek souhlas. A marže na SEMI taky. Podle Semi bude stát těch 400 tis. Za dobu provozu si na sebe ten autopilot vydělá za 2 roky – což je ideální doba návratnosti. Spíš se divím proč nezvyšují výrobu S a X, přecejen je tam větší marže. Ale jak říkal Jobs, lepší si kanibalizovat prodeje vlastními produkty, než aby to udělala konkurence.

V_A
Host
V_A

Ale prosímtě autopilot pro SEMI není taková výhoda jak tady píšeš. Vždy tam bude muset někdo být. Ten řidič tam není jenom od řízení. Navíc bude trvat roky než se autopilot zavede.

Richie
Host
Richie

Vždy tam bude muset někdo být, vždy budou potřeba koně…
Kdepak naložit a vyložit si to může sám zákazník. Koneckonců to už nebudou dělat lide ale samojezdící vozíky. Autopilot bude nasazen do zkušebního provozu příští rok, a do 2 let je v ostrém provozu.

V_A
Host
V_A

Očividně o tom nic nevíš. To taky dokazuješ hned ve druhé větě: „…naložit a vyložit si to může sám zákazník…“. Opravdu si myslíš, že tohle dělají kamioňáci? A to s tím autopilotem do dvou let už je jenom taková perlička na závěr. Ale jestli chceš být tak naivní tak klidně buď.

Richie
Host
Richie

V EU+USA se prodá cca 1.200.000 nákladních aut a dodávek. Roční plat řidiče v USA je 30-70 tis USD. Průměr je 40 tis. Usd neboli 900 tis Kč. Bavíme se tady o trhu o velikosti 1000 miliard Kč / rok. Už chápete proč do toho všechny firmy od Tesly, Google, Apple, Volvo, VW cpou desítky miliard? Řidič jako povolání zanikne, otázka je jen kdy se to stane. Celkový počet jezdících kamionů a dodávek je tak 20x větší. A to se bavíme o 20 bilionech ušetřených peněz každý rok.

lvy
Host
lvy

Až na to, že ten autopilot nemá šanci projet přes D1.

Rosetau
Host
Rosetau

Asi tak. Na silnici se muže stát tolik nepředvídatelných věci, že i sebelepší autopilot nebude nikdy 100%. Neřikám, že lidé jsou dokonalý, každý den nám dokazují , že nejsou. Mám pocit, že na mnoho místech na světě bude problém legislativa. Když člověk přejede jiného člověka očekává se, že bude potrestán. Ale co autopilot? Kdo bude zodpovědný? Majitel? Provozovatel? Automobilka?

Richie
Host
Richie

Vždyť to platí pojišťovna když nabourá dnes člověk. Autopilot může mít třeba vyšší pojistku. Ale ve skutečnosti to nebude třeba, protože autopilot dostane povolení jen pokud bude mít nehodovost 10x nižší než člověk. Takže na tom pojišťovny vydělají a naopak spíš pojistné klesne.

Rosetau
Host
Rosetau

Pokud lidské životy vyvažujete penězi od pojištoven tak je to opravdu ubohe. Kdo tu mluvil o penezich? Ja mluvim o moralni zodpovědnosti. Když já stvořim umělou inteligenci a ta začne vraždit lidi kdo je zodpovědný? Já? Nebo ta inteligence? Naše legislativa ale i kterákoliv jiná na to neni připravena. Už dnes se to v EU ani nesmí jmenovat jako autopilot ale pouze jako asistent řízeni.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Zajdi na Hybrid. cz a tam jsou některé dost drsné komentáře proti Tesle. A Tesla potřebuje obhájce. Nemít hypotéku na nový barák, tak bych si taky nějakou akcii koupil.

Richie
Host
Richie

Já měl našetřené prachy na byt a když letos padly akcie na polovinu, tak jsem si řekl že to je životní příležitost a koupil akcie. Za 14 dní jsem vydělal asi 200 tis. jak to vyletělo nahoru. A kdybych nebyl blbej a s otevřením brokerského účtu nečekal až to poroste, tak jsem ztratil týden času otevíráním účtu a převáděním peněz. Akcie mezitím každý den letěli nahoru a já jsem přišel o 100 litrů z váhavosti. Teď uvažuju že si na po půjčím nebo budu obchodovat na páku.

peter
Host
peter

no len si pozicaj, na tvoje peniaze uz zraloci cakaju 🙂

lvy
Host
lvy

No a pak to spadne a budeš v háji. Hlavně pozor na páku, není to sranda.

Richie
Host
Richie

Máš recht, když jsem zjistil to automatické uzavírání pozic při poklesu, tak to je risk jak prase. Do toho nejdu.

Richie
Host
Richie

Ale teď vážně. Cena akcií před poklesem byla 350. Do konce roku se to vrátí minimálně na 300, příští rok to poleze na 350 až 400. Dnes máš 230, takže když se to vrátí kde to bylo předtím 350, to je cca +52% zhodnocení peněz. A nechápu proč by to mělo zůstat na 350 jako před 3 roky, když příští rok Tesla bude vyrábět o 4x tolik aut. A autopilotem to vystřelí na 500 a to potom máš zhodnocení 2.2 násobek. Půjčíš si z banky 2 mega a za rok a půl máš 4.4 mega, 2.4 mega výdělek za rok a půl. Jako miliardář se z tebe nestane, ale je to docela solidní zhodnocení.

Majkl
Host
Majkl

Kéž by to bylo tak jednoduché, jak tvrdíte, ale rozhodně přeji hodně štěstí. Autopilot potažmo ty taxíky potrvají dlouho než se uvede do provozu. A potom stačí malá chybka, jako třeba rozjezd výroby nového vozu (viz model 3) a ten chudák, co si udělal dluh 2 mega se muže jít houpat. Tak jako ti co prodělali na bitcoinu. Taky to byla “tutovka”.

Richie
Host
Richie

Je rozdíl imaginární bitcoin a akcie firmy co má výsledky. Nejen výsledky, ale mění doslova svět a roste násobně každý rok. A bavíme se o fyzických výrobcích, ne o Facebooku. Něco jako Tesla tu už dlouho nebylo. Jedině SpaceX ale to je zase ten Elon a ta není na burze.

Ale jo, ať si každý dělá s penězi co chce, jeho problém. Stejně ta doba kdy akcie byly na pár dní za 180 už je pryč a už nikdy tak nízko neklesnou. Teď už to takovej vejvar nebude. Ale místo spořicího účtu jsou akcie Tesly pro dlouhodobé uložení peněz absolutně top. IMHO.

lvy
Host
lvy

Uvědomujete si, že ty akcie jsou nahoře právě proto, že to co jste napsal si myslí hodně lidí? Co se asi stane až začnou vybírat zisky?

PetrK
Host
PetrK

Nutné říct, že každý investor (i spekulant) má různé cíle. Nicméně ty se většinou spojují na nějaké hezké kulaté částce (to je psychologie) nebo prostě při nějakých tržních ukazatelích. Tam opravdu může nastat hromadný výprodej. Jenže pokud jde o zdravou firmu, tak cenu akcií ani spekulanti nedokážou donutit k trvalému poklesu. Spíš napomůžou někomu, kdo krátkodobého poklesu využije k maximalizaci zisku, ať už krátkodobými shorty nebo jako Richie longy. Dokonce je úplně normální, že jeden a ten samý investor vybere zisk a obratem využije dočasného snížení ceny k dalšímu longu.
Čtvrtletní výsledky v naprosté většině případů výrazně zvyšují volatilitu a nahrávají spekulativním krátkodobým investicím. Zejména v okamžiku, kdy ty výsledky jsou v krátkodobém horizontu opačné než dlouhodobý vývoj firmy.
Z dlouhodobého hlediska to dnes opravdu vypadá, že akcie Tesly půjdou nahoru. Že tam budou výkyvy je víc než jisté. Nebavíme se ale o růstu z měsíce na měsíc nebo méně, kdy to ovlivňují především spekulanti a neočekávané události, ale spíš z roku na rok a více, kdy to ovlivňují výsledky firmy.

Richie
Host
Richie

Je vidět že se vyznáš. Díky za info. Ty kvartály jsem neznal, ale asi to bude výborná příležitost vydělat po výdání kvartálních výsledků firem. Každý kvartál udělat krabice hejbejte se.

V_A
Host
V_A

V čem přesně je bitcoin imaginární?

Richie
Host
Richie

V tom že když přijde panika a všichni začnou prodávat, tak klesne hodnota na nulu. Stačí pokud někdo přijde tak to hacknout.

Tesla vyrábí fyzická auta, existují Gigafactory, budovy atd.Tohle všechno ti dává záruku že za tím stojí určitá hodnota.

PetrK
Host
PetrK

JJ – bitcoin je nejlepší příklad toho, že na skutečné hodnotě věci/firmy na burze absolutně nezáleží. Prostě stojí přesně tolik, kolik je na jedné straně za ní někdo ochotný dát a na druhé straně někdo, kdo ji za ty samé peníze prodá. na burze o tom rozdíl není.

lvy
Host
lvy

Tak třeba se to už nikdy nevrátí, protože se ukáže, že konkurence bude mít lepší a levnější auta a co potom?

peter
Host
peter

no potom nebude mat novy byt a do konca zivota bude splacat uver co si zobral 🙂

nebude prvy ani posledny, ale urcite sa s tym sem pochvalit nepride

PetrK
Host
PetrK

Jako dobrý, ale vzhledem k tomu, že je to akciovka, tak ne 🙂

peter
Host
peter

co ne?
ak tesla skrachuje a nestihne to vcas predat tak nedostane nic
ak bude obchodovat na paku tak netreba ani krach, staci vyraznejsi pohyb dole a pride o vsetko

Richie
Host
Richie

Ale kluci, není risk, není zisk.
Zaměstnanec nikdy nebude miliardářem. Ale má jistotu výplaty.
Na spořícím účtu máš 2% ročně… a stačí ti nulové znalosti.
Kdybys koupil akcie tesly za 180, dnes je 230, to je +27% za 2 měsíce. Ale už musíš mít znalosti a vědět do čeho investuješ, musíš znát produkty, vize, důvěru ve vedení firmy.

Jo obchod na páku je velký risk. Já mám účet v cash, tam žraloci nemají šanci 🙂

akuhtr
Host
akuhtr

“není risk, není zisk” ano, ale s mírou. Základní pravidlo investic je neriskuj to co si nemůžeš dovolit ztratit. A pokud to děláš, pak tu nebreč.

PetrK
Host
PetrK

Jsem to špatně pochopil (nebo spíš nepřečetl celé vlákno), bral jsem to z pohledu majitele firmy. ne investora. Takže v tom případě máš pravdu.
Jinak páka se používá jen na krátkodobé obchody – typické pro malé spekulanty. Použít páku na dlouhodobé investice je krátkozraké :-).
Jinak je úplně normální půjčit si na investice. Dokonce bych řekl, že je častější investování cizího kapitálu než vlastního.

peter
Host
peter

lenze nieje poziciavanie ako poziciavanie, ak si zoberies uver na seba ako fyzicku osobu, tak je to nieco ine ako ked si zoberies uver na firmu, alebo este lepsie ak oblbnes nejakych ludi co do tvojej firmy investuju

v prvom pripade pri zlej investicii mozes skoncit na ulici lebo ako fyzicka osoba rucis celym svojim majetkom, v druhom len prides o firmu, ale ostatny osobny majetok ti zostane

hrat sa na investora s pozicanymi(na seba, nie firmu) peniazmi je najlahsi sposob ako skoncit prist o cely majetok
pri malych investoroch plati, investuj len to co si mozes dovolit stratit

Tom
Host
Tom

Kde kupuješ akcie a za jaké poplatky prosím?

Invc
Host
Invc

FIO má docela dobré podmínky a poplatky.
(zvláště u vyšších transakcí je prima, že neplatíš procentem z transakce, ale je tam strop na tuším 10 usd

Richie
Host
Richie

Pro dlouhodobé investice na ČR burze FIO (8-10 USD za transakci), na americkou burzu LYNX (5 USD za transakci).
Nejlevnější je asi DeGiro. Pro časté obchody je dobrý InteractiveBrokers (10 USD měsíčně popl, který ale můžes proobchodovat) nebo tam musíš mít hodnotu větší než 100 tis USD, pak nemáš měsíční poplatek.

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Ještě dodám pro ty kdo pochybují o budoucnosti Tesly. Podívejte se na SpaceX a její hodnotu i odhadované zisky. Trvalo to dlouho než se dostaly od garážové firmy chtějící koupit pár ruských raket do pozice nejsilnějšího hráče na americkém trhu a snad i světovém trhu co se týče vynášení nákladů do vesmíru. A to ještě nemají ani hotový Starship nebo Starlink, to bude teprve megakorporace!

petr
Host
petr

to je něco jiného..naprosto jiný přístup. Nemůžete srovnávat kusovou výrobu podléhající neustálé inovaci a masovou výrobu u které potřebujete stálost a zajistit i servis směrem ke klientům.
Netvrdím, že nemohou uspět, ale zatím jim to moc nešlo i když jim konkurence svou netečností dost nahrávala. Jen říkám, že přístup těch dvou společností je naprosto odlišný a vzájemně neslučitelný. Každopádně držím palce.

Roman
Host
Roman

Když Teslu opouští její spoluzakladatel a její největší obhájce JB Straubel, který se i nedávno začal zbavovat akcii Tesly tak to něčemu nasvědčuje.

Lukáš
Host
Lukáš

Ano. Naznačuje to, že JB má vlastní firmu na recyklaci baterií a po 15 letech se chce třeba taky osamostatnit a být vlastním pánem tak jako Elon. A ta firma bude potřebovat hromadu prachů na rozjetí. A ty asi vezme kde? Asi z prodeje akcií, ne? Nebo ty bys chtěl být v jedný firmě od školy až do důchodu? 😀
Ale jinak pěkný pokus o flame. 😉

Richie
Host
Richie

Není nad to si pořádně zanadávat na Teslu a pořádně ji zhejtovat. Asi trénuje nasranost aby byl připraven na důchod 🙂

Nebo je to placený hejtr, ono nebude náhoda že 100% českých auto webů šíří hejty na Teslu. Samotnému mi trvalo než jsem to prokouk. Ono 10 let Tesla krachuje a furt nic. Naopak navyšuje výrobu každý rok o 100%. No není to divné? 🙂

PetrK
Host
PetrK

Opouští vedení, ale ne společnost. Nebo se pletu?
A jestli je pravda, co píše Lukáš, tak to dává veliký smysl – “malá domů” ze zpřátelené firmy … A sbírání kapitálu pro vlastní podnikání …

Lukáš
Host
Lukáš

Bude v roli senior poradce. Takže nebude dostávat řekněme pevnou mzdu za pracovní dobu od nevidím do nevidím, ale bude si tak říkajíc účtovat za každou radu a nebude mít žádnou pevnou pracovní dobu. A většinu času může věnovat vlastnímu podnikání. A jak to tak bývá u spřátelených firem Elona Muska, jako např. SolarCity, tak jednou firmu prodá Tesle za slušné peníze a bude zase součástí firmy. Nebo minimálně bude odcházet s pořádným balíkem a Tesla díky němu na oplátku získá rozjetý business na recyklaci baterií. 🙂