CRS-13 s již použitým stupněm odstartuje z čerstvě opravené rampy SLC-40

Loni v září došlo k nehodě při misi Amos-6, přičemž byla poškozena floridská rampa SLC-40. SpaceX kvůli tomu letos všechny starty z Floridy provádělo z rampy LC-39A. Tu však hodlá v budoucnu využívat primárně pro starty Falconu Heavy a misí pro NASA, přičemž všechny komerční starty chce odbavovat z SLC-40. Opravy této rampy však konečně finišují a SpaceX plánuje, že premiérovým startem ze znovuzprovozněné rampy bude CRS-13, což potvrdila i NASA, když nedávno rozeslala pozvánky novinářům na tento start.

Poničená rampa SLC-40 krátce po nehodě Amos-6 (Foto: Stephen Clark / Spaceflight Now)

Listopadová mise Zuma tedy bude poslední, která odstartuje z LC-39A, načež bude rampa odstavena, aby se na ní mohly konečně provést zbylé úpravy nutné pro zajištění její kompatibility s Falconem Heavy, který by měl podle SpaceX startovat ještě letos. Na záběrech z vývozu rakety z hangáru během živého přenosu mise KoreaSat 5A bylo vidět, že práce na konstrukci TEL opět pokročily a byly nainstalovány další držáky potřebné pro uchycení bočních stupňů Falconu Heavy. Odstávka rampy LC-39A tedy možná bude kratší, než se původně myslelo, a k prvnímu statickému zážehu Falconu Heavy by mohlo dojít už pár týdnů po startu mise Zuma, která je v současnosti plánována na 16. listopadu.

Kromě toho, že mise CRS-13 bude první, která odstartuje ze znovuzprovozněné rampy SLC-40, bude zajímavá ještě něčím jiným. Nedávno jsem informoval o tom, že NASA zvažuje používání již použitých stupňů Falconu 9 na svých misích CRS a že brzy vydá rozhodnutí ohledně této problematiky. Oficiálně sice žádné prohlášení stále vydáno nebylo, ale web NASA Spaceflight informoval, že agentura používání recyklovaných stupňů schválila a že už v prosinci dojde při misi CRS-13 k použití již letěného stupně z červnové mise CRS-11. Není jasné, zda následné mise CRS budou také používat letěné stupně, ale je možné, že SpaceX bude mít volnou ruku a může se rozhodnout podle vlastních potřeb, zda pro konkrétní start zvolí nový, nebo již použitý stupeň. To by firmě mělo umožnit větší flexibilitu v plánování všech svých misí.

Čtyři zachráněné stupně v hangáru u rampy LC-39A (Foto: SpaceX)

Jedná se tedy o skvělou zprávu pro SpaceX a její dlouholeté snahy o znovupoužitelnost raket. Pokud totiž i tak konzervativní a opatrný zákazník jako NASA považuje recyklované stupně za bezpečné, je to silný signál pro ostatní, že se použitých stupňů nemusejí bát. Vypadá to, že letos bude zhruba čtvrtina všech startů s již letěnými stupni (bez započítání Falconu Heavy) a jejich podíl bude jistě nadále růst. Příští rok bychom se tedy mohli klidně dočkat toho, že většina startů bude s “letem prověřenými” stupni. To v kombinaci s třemi funkčními rampami a vylepšeným Falconem Block 5, jehož znovupoužití má být snazší, SpaceX umožní dosáhnout velice rychlé kadence startů. Nová éra kosmonautiky evidentně nastoupila rychleji, než nejspíš kdokoli čekal.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
14 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře