CRS-13 s již použitým stupněm odstartuje z čerstvě opravené rampy SLC-40

Loni v září došlo k nehodě při misi Amos-6, přičemž byla poškozena floridská rampa SLC-40. SpaceX kvůli tomu letos všechny starty z Floridy provádělo z rampy LC-39A. Tu však hodlá v budoucnu využívat primárně pro starty Falconu Heavy a misí pro NASA, přičemž všechny komerční starty chce odbavovat z SLC-40. Opravy této rampy však konečně finišují a SpaceX plánuje, že premiérovým startem ze znovuzprovozněné rampy bude CRS-13, což potvrdila i NASA, když nedávno rozeslala pozvánky novinářům na tento start.

Poničená rampa SLC-40 krátce po nehodě Amos-6 (Foto: Stephen Clark / Spaceflight Now)

Listopadová mise Zuma tedy bude poslední, která odstartuje z LC-39A, načež bude rampa odstavena, aby se na ní mohly konečně provést zbylé úpravy nutné pro zajištění její kompatibility s Falconem Heavy, který by měl podle SpaceX startovat ještě letos. Na záběrech z vývozu rakety z hangáru během živého přenosu mise KoreaSat 5A bylo vidět, že práce na konstrukci TEL opět pokročily a byly nainstalovány další držáky potřebné pro uchycení bočních stupňů Falconu Heavy. Odstávka rampy LC-39A tedy možná bude kratší, než se původně myslelo, a k prvnímu statickému zážehu Falconu Heavy by mohlo dojít už pár týdnů po startu mise Zuma, která je v současnosti plánována na 16. listopadu.

Kromě toho, že mise CRS-13 bude první, která odstartuje ze znovuzprovozněné rampy SLC-40, bude zajímavá ještě něčím jiným. Nedávno jsem informoval o tom, že NASA zvažuje používání již použitých stupňů Falconu 9 na svých misích CRS a že brzy vydá rozhodnutí ohledně této problematiky. Oficiálně sice žádné prohlášení stále vydáno nebylo, ale web NASA Spaceflight informoval, že agentura používání recyklovaných stupňů schválila a že už v prosinci dojde při misi CRS-13 k použití již letěného stupně z červnové mise CRS-11. Není jasné, zda následné mise CRS budou také používat letěné stupně, ale je možné, že SpaceX bude mít volnou ruku a může se rozhodnout podle vlastních potřeb, zda pro konkrétní start zvolí nový, nebo již použitý stupeň. To by firmě mělo umožnit větší flexibilitu v plánování všech svých misí.

Čtyři zachráněné stupně v hangáru u rampy LC-39A (Foto: SpaceX)

Jedná se tedy o skvělou zprávu pro SpaceX a její dlouholeté snahy o znovupoužitelnost raket. Pokud totiž i tak konzervativní a opatrný zákazník jako NASA považuje recyklované stupně za bezpečné, je to silný signál pro ostatní, že se použitých stupňů nemusejí bát. Vypadá to, že letos bude zhruba čtvrtina všech startů s již letěnými stupni (bez započítání Falconu Heavy) a jejich podíl bude jistě nadále růst. Příští rok bychom se tedy mohli klidně dočkat toho, že většina startů bude s “letem prověřenými” stupni. To v kombinaci s třemi funkčními rampami a vylepšeným Falconem Block 5, jehož znovupoužití má být snazší, SpaceX umožní dosáhnout velice rychlé kadence startů. Nová éra kosmonautiky evidentně nastoupila rychleji, než nejspíš kdokoli čekal.

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Lukas

Block 5
Posledná verzia: využitie plného potenciálu motoru Merlin 1D, plne optimalizovaný pre znovupoužitie, zabránenie tvorbe trhlín na lopatkách turbín motorov Merlin 1D[2], vylepšené pristávacie nohy, možné využitie nôh ako aerodynamickej brzdy ešte pred vstupom stupňa do hustejších vrstiev atmosféry, nové titánové roštové kormidlá (najväčšie titánové výkovky na svete), zvýšená tepelná ochrana štruktúry OCTAWEB, dokopy asi 100 úprav hlavne na požiadavku NASA pred prvým letom lode Crew Dragon. Prvý štart sa predpokladá na misii DM-1 v roku 2018.[3]

Lukas

Zdravim.vie sa uz,o kolko bude mat vacsiu nosnost block 5?dakujem.googlil som ale nic som nenasiel.

Jansa Jaroslav

Dobrý den. Já jsem jen čekal kdo a kdy bude reagovat na opakované starty a jako první jsou Číňané.
Tisková agentura Xinhua informovala, že China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC) vyvíjí mnohonásobně použitelný nosič, jehož první zkušební let se má uskutečnit už v roce 2020. Až bude nosič kompletně hotov, má být schopen odstartovat desetkrát v průběhu deseti dní a cena za vynesení klesne ve srovnání s klasickou nosnou raketou čtyřikrát až pětkrát. Vývoj takového nosiče je zmíněn v materiálu Kosmická činnost Číny v roce 2016 publikovaném v minulém roce.

David Lahuta

Myslím že příští rok se dolétají altuálně vyrobené stupně type Block 4 (a méně), následně bude dlouhá řada nových nosičů typu Block 5, aby jich měla firma do zásoby (s ohledem na kapacity pro BFR).

Marian

Proběhla nějaká diskuze o tom že by mohli letět i dvakrát již použité první stupně.

samo

To príde najskôr asi až s Block 5 🙂

kokos

Na druhou stranu jim nic nebrání vyndat motory z přistátých raket a nenápaně je pašovat mezi nový na jiných stupních. Stejně tak nádrže, telemetrii…

Ivo

To je pravda, tedy až na ty nádrže, to by jaksi nešlo, to je totiž pak už celá raketa právě bez motorů a telemetrie. 🙂 No a bez nohou. Jinak si tak říkám, jestli se vyplatí dělat verze expendable a nebo bude lepší používat použité stupně očesané o zbytečnosti, které budou mít poslední start do vyčerpání životnosti.

Jirka Hadač

Co se týká vyčerpání životnosti. Připomíná mi to rozšiřování provozní obálky lodě Sojuz. Přesunuli to z cca 30-40 dní na současných cca 250 dní. Aby bylo jasno, netvrdím, že se neprováděly úpravy Sojuzu, určitě, ale byly tam starty prázdných lodi, aby se zjistilo, jaké bude její chování a stav po x dnech. Jsme prostě na začátku znovupoužitelnosti, a nechtějí riskovat jakékoliv selhání, zvlášť, když se daří. Možná by asi stupeň další start zvládl, ale jsou li tam závady a opotřebení, tak proč to hrotit. Já si taky říkám, že nej by bylo na expendable mise používat až druhý start rakety, první použití nechat přistát.

Ivo

Problém je v tom, že návratová verze má pár věcí navíc a to se moc asi nevyplatí použít jen jednou.

Nedvidky

To z důvodu změn na block 5 určitě nepůjde. Jisté je, že block 5 má jiná turbočerpadla. Pak kdo ví, jaké změny ještě udělali na motorech 🙂

Vlada

Kdyz vidim jake problemy zpusobi havarie rakety primo na rampe, tak prvni start FH bude asi poradny nervak. Snad to dopadne dobre, protoze SpaceX se opravdu slusne rozjizdi a pripadna havarie by ten rozjezd vyrazne pribrzdila.

Jirka Hadač

Když si vzpomenu na přednášku T. Přibyla či D. Majera a jejich upozornění na výrok E. Muska, že ta horší část práce je ještě před nimi, že přistávání je ta snazší polovina znovupoužití, složitější bude ukecat zákazníky a započnout rotaci stupňů. Ejhle, padají hranice a zdi. Že komerční zákazníci slyší na slevu a dřívější start, prosím, ale státní instituce, paráda. Ještě přesvědčit NRO, ministerstvo obrany a další konzervativce. Ikdyž, vojáci zjevně začali slyšet na tuto problematiku.

samo

Armáda je otvorená možnosti štartov na letných raketách niekde som videl pred časom článok. Myslím že tak o rok o dva by mohol na letenom stupni letieť nejaký satelit GPS alebo ďalší X37B 😀
Ten článok: http://www.floridatoday.com/story/tech/science/space/2017/04/07/air-force-open-flying-used-spacex-rockets/100169208/