CRS-13 s již použitým stupněm odstartuje z čerstvě opravené rampy SLC-40
Loni v září došlo k nehodě při misi Amos-6, přičemž byla poškozena floridská rampa SLC-40. SpaceX kvůli tomu letos všechny starty z Floridy provádělo z rampy LC-39A. Tu však hodlá v budoucnu využívat primárně pro starty Falconu Heavy a misí pro NASA, přičemž všechny komerční starty chce odbavovat z SLC-40. Opravy této rampy však konečně finišují a SpaceX plánuje, že premiérovým startem ze znovuzprovozněné rampy bude CRS-13, což potvrdila i NASA, když nedávno rozeslala pozvánky novinářům na tento start.
Listopadová mise Zuma tedy bude poslední, která odstartuje z LC-39A, načež bude rampa odstavena, aby se na ní mohly konečně provést zbylé úpravy nutné pro zajištění její kompatibility s Falconem Heavy, který by měl podle SpaceX startovat ještě letos. Na záběrech z vývozu rakety z hangáru během živého přenosu mise KoreaSat 5A bylo vidět, že práce na konstrukci TEL opět pokročily a byly nainstalovány další držáky potřebné pro uchycení bočních stupňů Falconu Heavy. Odstávka rampy LC-39A tedy možná bude kratší, než se původně myslelo, a k prvnímu statickému zážehu Falconu Heavy by mohlo dojít už pár týdnů po startu mise Zuma, která je v současnosti plánována na 16. listopadu.
- Detail upraveného erektoru před misí KoreaSat 5A (Zdroj: SpaceX)
- Detail upraveného erektoru před misí KoreaSat 5A (Zdroj: SpaceX)
Kromě toho, že mise CRS-13 bude první, která odstartuje ze znovuzprovozněné rampy SLC-40, bude zajímavá ještě něčím jiným. Nedávno jsem informoval o tom, že NASA zvažuje používání již použitých stupňů Falconu 9 na svých misích CRS a že brzy vydá rozhodnutí ohledně této problematiky. Oficiálně sice žádné prohlášení stále vydáno nebylo, ale web NASA Spaceflight informoval, že agentura používání recyklovaných stupňů schválila a že už v prosinci dojde při misi CRS-13 k použití již letěného stupně z červnové mise CRS-11. Není jasné, zda následné mise CRS budou také používat letěné stupně, ale je možné, že SpaceX bude mít volnou ruku a může se rozhodnout podle vlastních potřeb, zda pro konkrétní start zvolí nový, nebo již použitý stupeň. To by firmě mělo umožnit větší flexibilitu v plánování všech svých misí.
Jedná se tedy o skvělou zprávu pro SpaceX a její dlouholeté snahy o znovupoužitelnost raket. Pokud totiž i tak konzervativní a opatrný zákazník jako NASA považuje recyklované stupně za bezpečné, je to silný signál pro ostatní, že se použitých stupňů nemusejí bát. Vypadá to, že letos bude zhruba čtvrtina všech startů s již letěnými stupni (bez započítání Falconu Heavy) a jejich podíl bude jistě nadále růst. Příští rok bychom se tedy mohli klidně dočkat toho, že většina startů bude s “letem prověřenými” stupni. To v kombinaci s třemi funkčními rampami a vylepšeným Falconem Block 5, jehož znovupoužití má být snazší, SpaceX umožní dosáhnout velice rychlé kadence startů. Nová éra kosmonautiky evidentně nastoupila rychleji, než nejspíš kdokoli čekal.
- Daily Hopper: Orbitální start Starship se blíží a nikdo se nemůže dočkat - 28. 1. 2023
- Mise Starlink 2-6 - 24. 1. 2023
- VIDEO: Co všechno zbývá dokončit před březnovým orbitálním startem Starship - 23. 1. 2023