Mise Zuma

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 8. 1. 2018 02:00 SEČ
  • Startovní okno: 2 hodiny (02:00–04:00)
  • Stav: Start byl úspěšný, avšak následně možná došlo k problému s nákladem
  • Statický zážeh: Proběhl 12. 11. 2017 v 00:01 SEČ, začátkem ledna 2018 zároveň proběhlo několik tankovacích testů (Co je to statický zážeh?)
  • Primární náklad: Neznámý
  • Hmotnost nákladu: Neznámá
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 4 (nový první stupeň číslo B1043)
  • Cíl: Nízká oběžná dráha Země
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Air Force Station, Mys Canaveral, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na pevnině (plošina LZ-1)
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Není jasné, zda je Zuma jen kódové označení, nebo oficiální název satelitu.
  • Zákazníkem je americká vláda. Společnost Northrop Grumman však zajistila výrobu satelitu a zároveň pro zákazníka obstarala start.
  • Smlouva mezi SpaceX a Northropem byla podepsána v roce 2015.
  • První stupeň č. 43, který bude použit při této misi, byl původně určen pro misi CRS-13, ale ta nakonec letěla s již použitým stupněm.
  • Start měl původně proběhnout z rampy LC-39A v listopadu 2017, ale kvůli blíže neurčenému problému s aerodynamickým krytem byl odložen na leden a zároveň přesunut na rampu SLC-40.
  • Vývoj data startu: 16. listopadu 2017 → 17. listopadu 2017 → 18. listopadu 2017 → 5. ledna 2018 → 6. ledna 2018 → 8. ledna 2018

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální přenos SpaceX:

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

60
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Ivo
Host
Ivo

Tak mě napadá, možná vojáci potřebovali něco dostat rychle expres nahoru a tak zatlačili na NASA, aby si vzali recyklovaný stupeň a díky tomu se to takhle narychlo mohlo semlít. Podle mě SpaceX bude těch prvních stupňů mít připravených více ihned k použití a záleží na zákazníkovi, jestli na to kývne nebo ne.

samo
Host
samo

Niekde sa mi zdá som videl že SpaceX musí mať jeden Falcon 9 vždy pripravený na čo najrýchlejšie použitie ale nemám to ako podložiť.

Jansa Jaroslav
Host
Jansa Jaroslav

Možná se pokusí přistát i s druhým stupněm. Uvidíme, určitě něco extra super.

Štěpán
Host
Štěpán

Začíná to být fakt děsivé, jak je těch informací málo 😃

Jansa Jaroslav
Host
Jansa Jaroslav

Každopádně je to pocta pro SpaceX a druhá mise pro armádu. NASA se bude muset chovat trochu uctivě.

Apollo
Host
Apollo

Podle kosmonautix odklad o 24 hodin

Štěpán
Host
Štěpán

Tak v FH to v tomto roce vypadá bledě

Ivo
Host
Ivo

Tímto bych chtěl poděkovat SpaceX za odklad startu, protože jsem na cestách a nemohl bych se dívat. Zároveň se tímto omlouvám všem fanouškům, že kvůli tomu musíte čekat. 🙂

mitko
Host
mitko

No teda pre SpaceX je tuším november prekliaty mesiac

Jirka Hadač
Host
Jirka Hadač

Jako máš pravdu, že to vůbec není hezký, ale pořád si říkám, že je lepší odklad a spravení problému, než uzemnění rakety kvůli “anomálii” – nebo nedej bůh – we have no downlink …

Vlada
Host
Vlada

Nevíte něco o jaký problém s aero kryty jde? Jednalo se o nějaký nový typ, nebo o co jde?

Pepa
Host
Pepa

Maximální tajnost a přednostní zařazení do startů mě vede k tomu, že Zuma může být trucprojekt prezidenta Trumpa vůči Severní Koreji. Tedy, že by tato raketa dopadla do moře nedaleko jejich výsostných vod. A odklad může znamenat, že se armáda snaží Trumpovi tuhle demonstraci síly rozmluvit. Nedivil bych se, pokud by tato mise nakonec neodstartovala. Na druhou stranu je tahle raketa na suborbitální let zbytečně silná…

Aleš
Host
Aleš

nemůže, neni, nesmysl. tohle zamyšlení je úplně mimo.

CBDave
Host
CBDave

Samozřejmě Leden 2018!! Jojo láká to stále psát 2017 🙂

Tom
Host
Tom

Koukal jsem, že i kluci z kosmonautix měli při přímém přenosu též rok 2017. Myslím, že se to stává nám všem a to i když pracujeme s daty každý den.

Jirka Hadač
Host
Jirka Hadač

To máš pravdu, každopádně, stane se (mimochodem, já tenhle rok psal datum asi 30krát v práci, zatím jsem ho napoprvé nenapsal nikdy správně, furt tam cpu rok 2017) a navíc, Zuma teď, jak to vypadá, má úplně jiné starosti….

Kamil
Host
Kamil

Nemám rád lednové starty z Canaveralu, občas něco bouchne.

Tom
Host
Tom

Pokud poletí Zuma z rampy 40, tak asi budou muset provést nový statický zážeh ne? Při převozu z 39 asi zase rozeberou a znovu složí.

ivo22
Host
ivo22
Jirka Hadac
Host
Jirka Hadac

Fakt smutne, takhle si splest rampy 😀 podivat se na mapu zakazane oblasti, mohl trefit i sklon drahy. Ale pobavil sem se, dokonce na setinu vteriny ve me hrklo, ze sem neco prosvihl. 😉 redaktor ma sledovat elonx.cz a kosmonautix. At zijou sefredaktori normalnich serveru. 😉

Tom
Host
Tom

Také jsem si toho všiml a celkem dost se pobavil. Cituji: “SpaceX ale start odložila, protože čekala na analýzu a dokončení testů užitečného zatížení nosného kuželu, který chrání kosmickou loď při počátečních fázích vzletu rakety.” A já měl za to, že byly problémy s aerodynamickými kryty u jiného zákazníka. Kosmická loď taky pobavila, o rampách ani nemluvím. Ale zato můžeme být rádi, že první stupeň podle autora tohoto blafu už úspěšně přistál 🙂 Mimochodem neví někdo, co znamená termín “nosný kužel”? 🙂

Martin
Host
Martin

to bude ten čierny urezaný kužel na ktorom je nachystaný roadster… ono na druhý stupeň vždy musíš namontovať nejaký “nosič” a až naň satelity alebo iný náklad… iridium má nosič na 10 satelitov, SES vypúšťa tuším len jeden veľký satelit, FH ponesie jeden roadster… a nosič musí byť pre každý náklad prispôsobený a mať nastavené uvoľňovacie mechanizmy a tak (u roadsteru pravdepodovne nie, myslím že ten bude na pevno a 2. stupňom rakety ho budú korigovať do poslednej chvíle…)

Jirka Hadač
Host
Jirka Hadač

Pro doplneni k Martinovi – Martin Gembec a Dusan Majer tomu v prenosech rikaji adapter. Treba u Iridii se udava jeho hmotnost 1000 kg.

Dušan Majer
Host
Dušan Majer

Osobně se domnívám, že patvar nosný kužel vznikl z anglického výrazu nose cone (jiný výraz pro běžně používaný fairing), takže původní informace mohla být správná. Jen na překladu to asi zaskřípalo.

Tom
Host
Tom

Podle autora ten “nosný kužel” by měl chránit kosmickou loď, takže spíš myslím, že byl myšlen ten aerodynamický kryt. Následující část “který chrání kosmickou loď při počátečních fázích vzletu rakety” by tomu i odpovídal. Jen místo kosmické lodi by tam měl být náklad samozřejmě. Myslel jsem to jako řečnickou otázku. Jinak adaptér by také připadal v úvahu, pokud by tam nebyla ta druhá čast.
Autor se v té terminologii evidentně zamotal, ale alespoň nás fandy pobavil.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Ač později, ale i tak bych rád poděkoval Autorovi; Petr Melechin za skvělé články bez kterých bych se už dneska snad ani neobešel, a za spoustu informací o našem “milovaném” Spacex. Také bych rád popřál do nového roku hodně štěstí , síly a ať se autorovi a webu daří. Zdeněk Suchý.

Jansa Jaroslav
Host
Jansa Jaroslav

No co říci, prostě úžasný. Konečně jsme se dočkali a mise FH může pokračovat prvním zážehem všech 27 merlinů

Lusyen
Host
Lusyen

teším sa hlavne na ten zvuk,,, to bude iný mazec

Roman L.
Host
Roman L.

Dá se vůbec čekat, že někdo oznámí úspěšné vypuštění satelitu, když se k němu nikdo nehlásí? Možná přímo SpaceX nebo snad Northrop Grumman, ale třeba taky ne.

Martin
Host
Martin

Tiež som nad tým hútal… jediné čo ma napadlo je, že SpaceX pravdepodobne oznámi či misia dopadla úspešne ale kľudne aj po 3 dňoch. Proste s takým odstupom, aby nebolo možné vydedukovať kam mal náklad namierené…napríklad na ISS 😀 …čo myslíte – vošiel by sa Dragon do aerodynamického krytu? 😀 😉

Damel
Host
Damel
Damel
Host
Damel

Další fotografie druhého stupně Falconu 9 provádějícího odtlakování nádrží a vypouštění rezervního paliva, a to v plánovaném čase a místě:
https://www.facebook.com/ali.ali.562/posts/1515280118587551

Pokud by vás zajímalo proč se tak děje, tak vězte, že žádná loď neletí tak zvaně “do sucha”. Vždy má o něco víc paliva (kerosenu, methanu, vodíku,…) i okysličovadla (kapalného kyslíku), aby se předešlo vzniku situace, kdy by v důsledku nedostatku jednoho z propelantů došlo v komoře ke vzniku směsi o takovém složení (poměru složek), při kterém nedochází k hoření “pozvolnému”, ale k explozivnímu.

Některá plavidla mají při náratu do atmosféry nasměrovány vypouštěcí ventily proti směru letu a tím provedou zpomalovací manévr. Vzniklý oblak má pak tvar trojúhelníku. Nemám informace o tom, že by SpaceX začalo provádět tento manévr. Pak by totiž spirální tvar indikoval, že došlo k problému, např. posunutí těžiště nevypuštěním nákladu-družice, a tím vzniku rotace. Naopak mám informace, že u prvních startů F9 ve variante 1.1 docházelo k pozorování podobných spirálových oblaků (30.9.2013).

Damel
Host
Damel

Co víme o ZUMA misi jistě je to, že NORAD přiřadil nějakému objektu, který zvládl minimálně 1 oblet Země katalogové číslo 43098 a status uvedl Operational. Zda jde o družici, miniraketoplán, tankovací zařízení nebo druhý stupeň F9 s neodpojenou ZUMOU, který zaniká po 1,5 obletu Země je těžké říct.
comment image

Damel
Host
Damel

Několik novinek:
Status je stále Operational.
Použité stealth technologie:
– povrch je kompletně pokryt materiálem Vantablack nebo jeho variantou,
proto nebyl nikdy spatřen – je na kosmickém pozadí ve viditelném i IR spektru prostě neviditelný
– změna směrového vektoru pouze pomocí elektrických setrvačníků = žádné obláčky expandujícího plynu, žádná IR stopa
Původ názvu:
– “This black bi#$! is pretty sneaky.”
– “Like the Zuma?”
– “Exactly!”
– takový černý humor, vtípek pro lidi narozené v JAR (neznáte náhodou někoho, kdo se narodil v JAR?)

Jiří cholinský
Host
Jiří cholinský

Velmi zajímavé je že NORAD uvádí ve svém katalogu vyp. těles že USA 280(ZUMA? dat startu2018-01-08 je in orbit

Ivo
Host
Ivo

Navíc má status “Operational”, což je současně známka pro to, že je aktivní, jak je uvedeno dole. Pokud by nebyl na orbitu, tak by tam mělo být D čili Decayed a pokud by byly vážné problémy, tak nejspíše ? čili stav neznámý.

Jirka Hadač
Host
Jirka Hadač
K.Trojan
Host
K.Trojan
Pití
Host
Pití

Co je ZUMA a od koho… možná je to jednodušší a prostčí než se zdá… Víme jen to, že k Zumě nikdo nehlásí. Přesně nikdo jiný než Northrop Grumman. Pokoušíme se marně najít další organizaci, které by mohl satelit patřit. Mějte mě za blázna… ale tvrdím, že Zuma byla úspěšná (minimálně vypuštění) Jeslti i zbytek testu je otázka? Mějte mě za blázna, ale tvrdím, že Northrop Grumman je ten pro koho se “náklad” vypouštěl. A mějte mě za blázna, když říkám, že to nikdy nebyl satelit ale nový stíhací letoun šesté generace.

Který pro USA vyvíjí právě Northrop Grumman a který má nastoupit do služby po 2030 … a hlavně který mimo jiné má schopnosti dosáhnout vermíru, létat v supersonických rychlostech… Takže dle mého SpaceX vyneslo tento letoun… (bez funkčního motoru, jinak by si tam mohl vyletět sám), aby Northrop Grumman provedlo test manévrování ve vesmíru, průlet atmosféry v supersonické rychlosti a následně přistání bez motoru alá cihla. V podstatě to samé co nedávno předvedla s Dream Chaser jako zkoušky v atmosféře společnosti Sierra Nevada Corporation.

viz. stíhací letoun 6. generace

https://vtm.zive.cz/clanky/americky-stihaci-letoun-6-generace-uz-se-pripravuje-dostane-hypersonicke-a-laserove-zbrane/sc-870-a-188199/default.aspx

https://en.wikipedia.org/wiki/Sixth-generation_jet_fighter

Ivo
Host
Ivo

Dovolím si rozporovat, protože v tomto případě by sestup tohoto letounu zaznamenalo hned několik zemí, protože by se jim spustily poplachy varování před balistickou raketou. Zatím o ničem takovém nevím. Navíc by se to muselo nahlásit předem na řízení leteckého provozu. Takže toto obojí by se jasně provalilo. Pak by stejně vyšlo najevo oč zde běží a tudíž by aktuální tajemno nedávalo smysl.

Pití
Host
Pití

Aha a ono se to nenahlásilo… jako selhání mise Zuma :/ Kontrolovalný pád jako v případě prvních pokusů SpaceX přeci nemusí nutně končit na letišti… navíc jsem si nevšimnul, že by se někde objevila jakákoliv informace o tom, že by ostatní státy, zaměřovali naposled padající (přistávající na moři) první stupěn :/

hanh
Host
hanh

Jak snadno jde příjít o 1/6 rozpočtu NASA/rok. O 1/3 WEBBa. 1 blok jaderné elektrárny. A nikdo neví k čemu to bylo 😀 Naštěstí to není z rozpočtu NASA.