Elektromobily musejí při nízkých rychlostech vydávat zvuk. Jak zní Tesla?

To, že elektrická auta nejsou při nižších rychlostech tolik slyšet jako ta se spalovacím motorem, je známý fakt. Evropská unie a vláda Spojených států amerických na to z důvodu bezpečnosti chodců a cyklistů zareagovaly novou regulací, dle které musejí elektromobily jedoucí nízkou rychlostí vydávat zvuk. V USA je horním limitem rychlost 30 km/h, v Evropské unii je nařízení o něco mírnější; elektromobil musí „pípat“ do rychlosti 19 km/h. U nás navíc bude dle BBC mít řidič možnost systém dočasně deaktivovat, uzná-li to za vhodné.

Zatímco v Evropské unii vstoupí regulace pro všechny vozy v platnost až od roku 2021 a teď musí tento systém mít pouze nové modely, v USA zákon platí od letošního září. Tesla tak počínaje prvním dnem tohoto měsíce začala do svých vozů určených pro americký trh nový systém instalovat. Web Electrek následně zveřejnil fotografii Modelu 3, ze které je vidět, že Tesla akustický systém umístila zespodu na přední části vozu. Druh zvuku, jenž Tesla využila, si můžete poslechnout v následujícím videu. Zároveň jej můžete porovnat s Teslou bez tohoto systému.

Majitelé Tesel se ale nebudou muset spokojit pouze s tímto základním zvukem, Elon Musk na Twitteru totiž uvedl, že Tesla umožní výběr z několika možných variant, včetně džungle, prdění, mečení či zvuku kokosů z Monty Pythona. V jedné odpovědi Musk také zmínil, že Tesla zváží možnost nahrát si do vozu svůj vlastní zvuk. Něco takového by ale nejspíš bylo problematické z hlediska legislativy.

Můžete si také poslechnout, jaký zvuk vydává Mercedes nebo Jaguar I-Pace.

Michal Lenc

Na ElonX působím jako redaktor od prosince 2018, věnuji se zde převážně Tesle a občas též The Boring Company. Studuji kybernetiku a robotiku na ČVUT.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

12
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Michael
Host
Michael

Nevím jestli je to pravda ale prý ve městech když auta začínala tak před autem běžel poskok který rozháněl lidi aby to auto v té závratné rychlosti někoho nepřejelo. No a taky si zvykli. S tímhle to bude stejné

Tomáš
Host
Tomáš

bolo to dokonca stanovene zákonom, a myslím, že musel mať červenú zástavku ten bežec.

Vladimír Todt
Host
Vladimír Todt

Román/film Ocelové město/Tajemství ocelového města. Volně řečeno “Potřebuji nového běžce”.

Tomáš Kratochvíl
Host
Tomáš Kratochvíl

Obávám se, že to je jeden ze zákonů, u kterých si budoucí generace budou ťukat na čelo, co že to bylo za hovadinu. Argumentaci rozumím, nicméně v minulosti jsem pozoroval podobnou a řekl bych drastičtější změnu hlučnosti aut, způsobenou vyspěním techniky spalovacích motorů. Regulace žádná.
Přijdou elektromobily a úředníci se třesou strachy. z hromady mrtvol na chodnících. Navíc, pokud by s tím problémem chtěli účinně bojovat, bylo by třeba posílat zvuk nejen do vzduchu, ale zejména do sluchátek všech těch “napojených” chodců, co bezdušně brázdí chodníky měst. Ti jsou nejvíce ohroženi, neboť záměrně objetují kompletně sluch a z 80% zrak při pohybu na komunikacích.
S těch běžců před autem si možná vezmou příklad, a vymění je za jakousi formu varovných dronů.

Tomáš Kratochvíl
Host
Tomáš Kratochvíl

Samozřejmě neobjetují ale obětují.

salis
Host
salis

“”napojených” chodců, co bezdušně brázdí chodníky měst”… auta na chodniku nemaji co delat…

J R
Host
J R

Ještě nedávno jsem měl podobný názor, ale na základě osobní zkušenosti jsem ho změnil. Elektromobily při nízké rychlosti opravdu nejsou v rušném prostředí absolutně slyšet a na místech jako jsou velká parkoviště tak vznikají nebezpečné situace. Sám jsem už dvakrát při nakládání věcí do auta udělal krok dozadu když za mnou projížděl EV a moc k úrazu nechybělo. Nepamatuju si, že by se mi to někdy stalo s normálním autem. Když uvážím jaký je poměr typů těchto aut, tak je to opravdu na pováženou. A to nemluvím o nevidomých. Několik jich znám a vím, jaký to pro ně představuje problém. Pokud ty zvuky budou v přiměřené intenzitě a nebudou obtěžující (sorry Elone, ale prdění a mečení je fakt idiotský nápad), tak jsem pro. Minimálně do té doby, než se vymyslí něco lepšího.

vencour
Host
vencour

Jo. Jako cyklista jsem taky zvědavý, jak se v takovém provozu budu orientovat.

Jirka
Host
Jirka

Ja mam za zkusenost, ze jsem auto neslysel, az kdyz projelo kolem me. Mluvim o benzinovem. Kdyz zrovna nezrychluje a jede pomalu, tak taky neni slyset. A to co slysim spis nez zvuk motoru jsou proste kola, coz je uplne stejne u elektroaut.

J R
Host
J R

Jenže při velmi nízkých rychlostech ta kola slyšet nejsou, proto je tam ten limit 19km/h. Že je to někdy problém i u dobře odhlučněných aut nezpochybňuju.

Jiný Honza
Host
Jiný Honza

Souhlas, taky mě už dvakrát málem dostal elektromobil. Jenou na parkovišti a jednou v nepřehledné úzké šikaně, kde se musíte řídit kromě zraku i sluchem, pokud tam jako chodec lezete.

Podle mě by bylo lepší udělat něco jako druhý klakson, který místo zatroubení zapne na pár vteřin decentní zvuk vytáčeného dvanáctiválce. 🙂

Pavel Riedl
Host
Pavel Riedl

Třeba Liška zase něco pěkného ‘namluví’ 😉