Výroba Tesly v prvním čtvrtletí předčila očekávání i navzdory koronaviru, prodeje ale zaznamenaly pokles

Tesla má za sebou první kvartál, který ovlivnila pandemie nového koronaviru a s ním související nutnost zavřít továrny, což automobilka udělala poslední březnový týden. Počet prodaných vozů sice zůstal mírně za původním očekáváním analytiků, ale zase překonal nové odhady zahrnující zavření továren a opatření vůči koronaviru. Z pohledu Tesly navíc jde o nejlepší čísla prodaných vozů za první čtvrtletí jakéhokoliv roku a výroba moc nezaostala za dosud rekordním čtvrtým kvartálem minulého roku. Pojďme se podívat na přesná čísla a na to, jak se liší od odhadů analytiků.

Čísla z výroby potvrdily náš dřívější odhad, že by Tesla měla i přes zavření továren být schopná za první čtvrtletí letošního roku vyrobit přes 100 tisíc vozů. Přesný počet vyrobených vozů dle zprávy pro investory činí 102 672 elektromobilů, což je pouze 2% propad v porovnání s minulým kvartálem. K tomu samozřejmě automobilce výrazně pomohla továrna Giga Shanghai, která na začátku roku začala s výrobou ve větším počtu. I ta se ale musela během února na nějakou dobu zastavit, tehdy totiž onemocnění COVID-19 řádilo právě v Číně.

V případě prodaných vozů došlo k výraznějšímu poklesu vůči předchozímu kvartálu, v meziročním porovnání si ale Tesla polepšila. Automobilka uvádí, že do konce kvartálu zákazníkům předala přibližně 88 400 vozů. Jde o 21% pokles vůči závěru minulého roku, meziroční nárůst ale činí úctyhodných 40 %.

Vyrobené Tesly Model Y během odvozu z továrny Tesla Factory v Kalifornii (Foto: Keerthi Pobbathi)

Tesla začala v lednu vyrábět Model Y a první zákazníci tento nový crossover obdrželi v druhé polovině března. Automobilka bohužel čísla pro tento vůz neuvádí samostatně, ale zveřejňuje je dohromady s Modelem 3, takže nelze určit, kolik kusů Modelu Y bylo doposud vyrobeno.

Výroba Dodáno
Model S/X 15 390 12 200
Model 3/Y 87 282 76 200
Celkem 102 672 88 400

Důvodů poklesu prodejů vůči předchozímu kvartálu může být několik. Jedním z nich je skutečnost, že 31. prosince 2019 skončila v USA možnost zažádat o dotace na elektromobily Tesly, jelikož americká automobilka již překonala 200 tisíc prodaných vozů, což v průběhu následujících let vedlo ke snížení dotací a nakonec k jejich zrušení v závěru loňského roku. Dalším důvodem je právě koronavirová pandemie, respektive kvůli ní přijatá opatření, které mohly vést k narušení logistických řetězců, což by vysvětlovalo větší rozdíl mezi počtem vyrobených a prodaných vozů. Tesla totiž obvykle velkou část výroby dodává zákazníkům až v úplném závěru čtvrtletí doslova na poslední chvíli. A právě toto období bylo nejvíce postiženo omezeními kvůli koronaviru.

Vozy Tesla Model S, Model 3 a Model X (Zdroj: Tesla)

Dopady koronaviru na prodeje přiznala i automobilka Ford, dle které pandemie způsobila 12% meziroční pokles prodejů. Tento americký gigant není jediný, kdo hlásí poklesy, meziročně klesly také prodané vozy většiny ostatních automobilek – například Toyota o 9 %, Volkswagen o 13 % a Porsche dokonce o 20 %. Tesle se sice meziročně podařilo své prodeje výrazně navýšit, je ale třeba si uvědomit rozdíl mezi zavedenými automobilkami a stále mladou Teslou. Zatímco například Ford již vyrábí vozy v obrovském množství, tak Tesla svou výrobu neustále navyšuje, kvůli čemuž může být meziroční srovnání při vyhodnocení dopadů koronaviru zavádějící. Nejlépe tak vliv koronaviru na prodeje Tesly lze určit z již zmíněného rozdílu vyrobených a prodaných vozů. Konkrétnější a oficiální informace se pravděpodobně dozvíme na konferenčním hovoru k finančním výsledkům, který je předběžně plánován na 29. dubna.

Analytici původně očekávali, že by Tesla měla za první kvartál prodat něco málo přes 90 tisíc vozů, koncem března se ale jejich odhady postupně snižovaly, až se nakonec v průměry dostaly na 78 tisíc prodaných vozů. Tohle číslo se Tesle podařilo s poměrně slušnou rezervou překonat a navíc o moc nezaostala za původními odhady nezahrnujícími dopady koronaviru, takže lze z pohledu automobilky nejspíš první kvartál letošního roku považovat za úspěšný. S tím koneckonců souhlasí i akciový trh, jelikož akcie Tesly v premarketu vyskočily o 13,6 % (téměř 62 dolarů) na hodnotu 516 dolarů za akcii.

Zdroj: Tesla




Mohlo by se vám líbit...

12
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
J R
Host
J R

Prodeje v USA proti Q1 2019:

Audi -14%, BMW -15.3%, Fiat Chrysler -10%, Ford -12.5%, GM -7%, Honda -19.2%,
Hyundai -11%, Kia +1%, Mazda -4.5%, Mitsubishi -15.5%, Nissan -29.6%, Porsche -20.2%
Subaru -16.7%, Volvo -11.7%, VW -13%, Tesla +40%, Toyota: -8.8%

U Tesly jsou to globální prodeje (nejsou přesnější informace), ale dá se předpokládat, že prodeje v USA nebudou zásadně jiné.

.LJ.
Host
.LJ.

Omlouvám se za offtopic,
ale Sandy Munro právě rozebírá Model Y. Každý den vydávají 2 videa s poznatky:

https://munrolive.com
https://www.youtube.com/channel/UCj–iMtToRO_cGG_fpmP5XQ

Zatím hodnotí karoserii, ale oproti modelu 3 dramatické zlepšení.

J R
Host
J R

Live jsem si představoval jinak, i ta videa mohla být delší a ukazovat i vlastní proces rozebírání, ale i tak je skvělé mít možnost takto nahlédnout do vnitřností. Je na tom vidět elegance dobře navrženého BEV. Kdysi jsem uvažoval o PHEV, ale naštěstí jsem jich několik viděl se zvedlou kapotou bez krytu motoru a tak mě ty úvahy rychle přešly. Zatím se mi to líbí, je vidět, že se Tesla hodně naučila. Už se nemůžu dočkat až je začnou vyrábět u Berlína a prodávat i u nás.

.LJ.
Host
.LJ.

Já také, ale na druhou stranu, kdyby jme se dívali, jak tam půl hodiny oddělávají blatník, tak by to moc záživné nebylo.
Jinak jsem hodně příjemně překvapen. Čekal jsem, že u karoserie bude verdikt ,,zlepšili se, ale ještě to není ono”, rozhodně ne, že by se kvalitu svařování mohly ostatní automobilky od Tesly učit. Jen škoda toho frunku.
Nemůžu se dočkat, až se pustí do rozebírání technologií.

Martin B
Host
Martin B

Žádný ten problém nebyl nijak zásadní nebo designový. Prostě jenom budou muset trochu odladit montování dílů. Naštěstí.