Elon Musk již brzy představí novou Starship, jednou ze změn je odlišné rozmístění motorů na Super Heavy

Elon Musk podrobně mluvil o raketě Starship naposledy v září 2018 v rámci představení projektu dearMoon. Tehdy se raketa ještě jmenovala BFR a byla tvořena uhlíkovými kompozity. Od té doby došlo k mnoha změnám, o kterých jsme vás průběžně informovali a můžete je kdykoli najít na jednom místě v našem průběžně aktualizovaném velkém článku o Starship. Musk už dlouho slibuje novou prezentaci o aktuální verzi Starship, ale nejdříve se čekalo na první skok Starhopperu. Ten před pár dny konečně úspěšně proběhl, a tak Elon Musk nyní oznámil, že prezentace bychom se měli dočkat „zhruba za dva týdny“ čili kolem poloviny srpna.

Loď Starship a nosič Super Heavy (Zdroj: dearMoon)

Jednou ze změn, které Elon Musk nedávno prozradil, je odlišný počet motorů na nosiči Super Heavy, který bude vynášet kosmickou loď Starship na oběžnou dráhu. Nakonec ho bude pohánět 35 motorů Raptor místo původně plánovaných 31 motorů. Musk dodal, že na Super Heavy je místo až pro 37 motorů, takže s počtem se dá hýbat podle potřeby. Později pak vysvětlil, jak přesně budou motory rozmístěny.

Jen 7 středových motorů prý bude schopných náklonu o 15 stupňů, zatímco motory na okraji mírně vyčnívají, nebudou se naklánět a budou tryskami napevno spojeny k sobě. Pokud by raketa letěla v konfiguraci s 37 Raptory, 6 z nich by bylo umístěno pod aerodynamickými kryty přistávacích nohou. Nohy tedy nejspíš budou skládací, podobně jako tomu je u Falconu 9. To představuje další změnu konstrukce rakety, protože před pár měsíci Musk říkal, že nohy na Super Heavy by měly být podobné křídlům na lodi Starship. Tato křídla však také v posledních měsících prošla změnami.

Jak by nové rozmístění motorů na Super Heavy mohlo vypadat v praxi, ukazuje tato neoficiální animace:

Pro zajímavost přikládám porovnání BFR z roku 2018 s raketou Starship v parametrech, u nichž na základě Muskových tweetů víme, že se změnily:

BFR (2018) Starship (2019)
Trup a nádrže tvořeny uhlíkovými kompozity Trup a nádrže tvořeny nerezovou ocelí
Neznámý typ tepelné ochrany na lodi Několik typů tepelné ochrany na různých místech lodi (keramické dlaždice a/nebo transpirační chlazení)
31 Raptorů na Super Heavy, 7 motorů na lodi Starship (všechny motory atmosférické) 35 atmosférických Raptorů na Super Heavy (některé z nich bez schopnosti naklánění a možná bez regulace tahu), 3 atmosférické motory + 3 vakuové motory na lodi Starship
Malá „křídla“ na přídi a tři velká na zádi (z toho jen dvě náklápěcí), která zároveň slouží jako přistávací nohy Odlišný systém křídel/nohou na Starship i Super Heavy
Super Heavy s metanovými manévrovacími tryskami, který by přistával přímo na startovní rampě Super Heavy se slabšími dusíkovými tryskami a skládacími přistávacími nohami, který nebude přistávat přímo na rampě
Výroba v přístavu v Los Angeles a přeprava po moři do Texasu či na Floridu Výroba přímo u startovní rampy v Texasu a v Cocoa na Floridě



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
69 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře