Elon Musk o motorech Raptor a Merlin, osobní přepravě ve Starship, a elektrických letadlech

Merlin 1D v nejnovější variantě Block 5 (Foto: SpaceX)

Elon Musk se nedávno rozpovídal o motoru Raptor, o čemž jste si u nás už mohli přečíst. Po vydání článku však vodopád Muskových tweetů pokračoval, a tak si je dnes opět shrneme. Kromě pár novinek a zajímavostí o Raptoru Musk přinesl podrobnosti o Starship jako prostředku hromadné pozemské dopravy a také mluvil o potenciálu elektrického letounu.

Minule jsme mluvili o tweetu, ve kterém Musk tvrdil, že Raptor by měl být schopen tisíce letů s minimální údržbou. Nyní dodal, že Merlin, který pohání rakety Falcon, by nejspíš taky byl schopen tisíce letů. Byla by ale potřeba pravidelná  výměna některých ložisek a těsnění a problém by také představovalo praskání lopatek turbíny z důvodu únavy materiálu. Zanášení motoru důsledkem nedokonalého spalování rafinovaného petroleje však prý problém není, což je docela překvapivé.

Na otázku, čím se liší turbíny Raptoru, že se jich tyto problémy netýkají, Musk odpověděl, že únava materiálu turbín v Merlinech je důsledkem teplotního šoku a namáhání. Turbíny v Raptoru oproti tomu sice běží pod výrazně vyšším tlakem, ale zato při nižších teplotách.

Musk se také vrátil k dřívějšímu tweetu o tom, že SpaceX plánuje zjednodušenou variantu Raptoru bez schopnosti regulovat tah. Nyní dodal, že všechny Raptory můžou trochu regulovat tah jen pomocí úpravy množství pohonných hmot, které proudí ke kyslíkové a palivové turbíně, ale možnost hluboké regulace s sebou nese limit pro pevnost vstřikovačů a vyžaduje dodatečný hardware.

Co se týče tlaku ve spalovací komoře Raptoru, tak ten je zatím na stejné úrovni jako posledně (tedy kolem 270 barů), ale prý došlo k úpravě konstrukce motoru, která by mohla umožnit zvýšení tlaku o 7 barů. Musk v minulosti řekl, že cílem je dosáhnout 300 barů, ale že na začátku stačí i 250 barů.

Mimochodem, jeden z dosud vyrobených Raptorů byl na konci června spatřen na floridském pracovišti, kde se vyrábí druhý prototyp lodi Starship. Není však zatím jasné, o který motor jde a pro co je určen. Spekuluje se, že by mohl být využit pro zkušební integraci do prototypu lodi, jako tomu bylo nedávno u Starhopperu, nebo že jde jen o jakýsi výstavní kousek pro účely chystané prezentace o Starship. Ta by se teoreticky mohla konat zde, ale proběhne až poté, co bude proveden první let Starhopperu, ke kterému dojde nejdříve v polovině července.

Neznámý Raptor na floridském pracovišti (Foto: Launch 360)

Musk také zodpověděl pár otázek týkajících se Starship. Loď prý pobere přibližně 100 lidí, pokud budou potřebovat kajuty (například při cestě na Mars), ale při kratších cestách se do lodi vejde více lidí. Například pro potřeby rychlé osobní přepravy po Zemi, by loď mohla být vybavena přibližně tisícovkou sedadel srovnatelných s nejlevnější cestovní třídou v dnešních letadlech. Vzhledem k tomu, že cesta by trvala jen 15–20 minut, nebyly by prý potřeba toalety, a let by byl zcela automatický, takže nebude potřeba kabina pro pilota. Na otázku, zda se budou moci pasažéři během letu volně pohybovat, Musk odpověděl, že to by rozhodně nebylo dobré. Naopak podle něj bude nejspíš potřeba nějaký zajišťovací mechanismus, jakým jsou vybavena sedadla na horské dráze. Celý let v lodi Starship prý bude jízdu na horské dráze v mnohém připomínat. Nedávno Musk navíc prozradil, že při využití pro mezikontinentální osobní přepravu by se Starship mohla obejít bez masivního nosiče Super Heavy, což by celý proces značně usnadnilo.

Elektrický letoun Alice izraelské společnosti Eviation (Foto: Eviation)

A když už jsme u osobní přepravy, Musk se opět vyjádřil k problematice elektrických letadel poháněných bateriemi, nad kterým už dlouho přemýšlí. Momentálně by prý velký elektrický letoun měl moc krátký dolet, ale to se v následujících letech změní díky zlepšující se energetické hustotě baterií. Letecké palivo má totiž výrazně vyšší energetickou hustotu, ale zase nevýhodou je, že spalovací motory mají o dost vyšší hmotnost než ty elektrické a navíc mají nižší účinnost převodu uložené energie na pohyb. Musk prý před 10 lety vypočítal, že lithium-iontové baterie začnou být pro letadla lepší volbou než letecké palivo po dosažení energetické hustoty 400 Wh/kg. V současnosti však baterie schopné vysokého počtu nabíjecích cyklů dosahují hustoty jen mírně přes 300 Wh/kg. Hranice 400 Wh by ale podle Muska mohla být překonána zhruba za 5 let.

Malé elektrické letouny aktuálně představily například společnosti Lilium nebo Eviation.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
147 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře