Další exemplář kosmické lodi Starship se vyrábí na Floridě a Starhopper vzlétne koncem května

Vývoj kosmické lodi Starship nabral v posledních 6 měsících neuvěřitelné tempo. Od minulého prosince SpaceX v Texasu pracuje na Starhopperu, což je velmi hrubý demonstrátor některých technologií, a v březnu zde také začala výroba „orbitálního prototypu“. Ten už má být pokročilejší a nejspíš bude provádět náročnější zkušební lety. Nyní však vyšlo najevo, že SpaceX zároveň pracuje na druhé lodi Starship. Výroba ale neprobíhá v Texasu, nýbrž na Floridě. Elon Musk vysvětlil, proč vznikají dva různé exempláře a zároveň se v poslední době podělil o několik novinek ohledně Starhopperu a motoru Raptor.

O novém floridském pracovišti SpaceX se začalo šuškat už před měsícem, když tam společnost prováděla pohovory s potenciálními techniky pro výrobu lodi Starship. Až teď se ale objevila fotka, která jednoznačně ukázala, že SpaceX zde opravdu vyrábí další exemplář své obří kosmické lodi s průměrem 9 metrů. Na videu níže pak je vidět, že vyrobeny byly už dva válcovité segmenty (jeden venku a druhý v hangáru). Zprávu následně potvrdil i Elon Musk, který vysvětlil, že SpaceX má dva týmy, které souběžně vyrábějí Starship jak v Texasu, tak na Floridě a soutěží mezi sebou o to, kdo bude rychlejší. Na obou místech bude podle Muska vyrobena spousta Starship a cílem této přátelské soutěže je zjistit, která lokace je nejefektivnější. Týmy si prý radí, ale každý si může zvolit vlastní přístup a nemusí se řídit radami druhého týmu.

Nové zařízení se nachází na adrese 850 Cidco Road ve floridském městečku Cocoa, které leží asi 45 km jihozápadně od rampy LC-39A. Podle oficiálních dokumentů zde bude prováděna „montáž kovových komponent a struktur pro startovní a přistávací rampy, rakety a vesmírná plavidla, a také opravy těchto komponent“. Pracoviště je vybaveno lakovnami, stanem pro abrazivní otryskávání, obráběcí dílnou, prostory pro sváření a také místností s plazmovou řezačkou.

Plánek nového floridského zařízení SpaceX (Zdroj: SpaceX)

Elon Musk už v minulosti oznámil, že výroba a starty raket Starship budou probíhat jak v Texasu, tak na Floridě, ale asi málokdo čekal, že na to dojde takhle rychle. Nicméně zatím není jasné, odkud přesně budou floridské lodě Starship startovat a jak budou z Cocoa dopraveny na rampu. Avšak pokud SpaceX neplánuje na Floridě postavit rampu novou, jako nejpravděpodobnější kandidát se jeví existující komplex LC-39A, který je na rozdíl od SLC-40 od začátku dimenzován na velké a silné rakety jako Falcon Heavy a Saturn V. Web NASA Spaceflight v minulosti spekuloval, že rampu by mělo být možné relativně snadno upravit, aby mohla podporovat starty Falconů i Starship zároveň.

Neoficiální vizualizace upravené rampy LC-39A podporující Falcony i Starship zároveň (Zdroj: NASA Spaceflight)

Nyní se přesuňme do Texasu, kde SpaceX pokračuje v přípravách Starhopperu a také prvního orbitálního prototypu lodi Starship. Aktuálně zde probíhá svařování horní části orbitálního prototypu, která byla nedávno smontována do jednoho kusu. Musk aktuálně prozradil, že instalace aerodynamických ploch, které zároveň slouží jako přistávací nohy, by mohla začít koncem června. Souběžně s tím v Texasu pokračují přípravy rampy a Starhopperu na další zkušební skoky. Stroj zatím absolvoval jen dva krátké zážehy motoru Raptor, při kterých zůstal připoután k zemi lany. Z dřívějška víme, že jsou v plánu další skoky, avšak už bez jisticích lan. Nejdříve proběhnou s jedním Raptorem a až později přibudou další dva motory. Ale nebudeme muset čekat dlouho, protože SpaceX aktuálně oznámilo uzavírku silnic kolem texaské rampy v termínu 28. května, což by tedy mohl být den, kdy Starhopper poprvé vzlétne. Nečekejte však nějaké dlouhé lety, pravděpodobně půjde zpočátku o malá poposkočení, avšak dosažená výška se bude s každým dalším testem zvětšovat. Kvůli tomu byl Starhopper nedávno vybaven také manévrovacími tryskami na stlačený plyn, které byly pravděpodobně převzaty z raket Falcon.

Co se týče motoru Raptor, Elon Musk prozradil, že čtvrtý exemplář už je hotový (a testuje se v McGregoru), zatímco v Hawthorne se momentálně vyrábí pátý kus. Z toho vyplývá, že SpaceX zatím v průměru vyrábí jeden Raptor měsíčně. Musk ale dodal, že firma se nyní bude soustředit na zrychlení výroby u sériových čísel 6 až 10. Ostatně, kompletní raketa Starship i s nosičem Super Heavy bude potřebovat 38 Raptorů, takže bude nutná dostatečně vysoká výrobní kadence podobně jako tomu je dnes u motorů Merlin pro rakety Falcon. Musk odhaduje, že Raptor s číslem 100 by mohl být vyroben někdy začátkem příštího roku.

Druhý vyrobený Raptor po příjezdu na rampu v jižním Texasu (Foto: bocachicagal / fórum NASA Spaceflight)

Elon Musk také před pár dny oznámil, že 20. června by mohla proběhnout napjatě očekávaná prezentace o změnách designu rakety Starship. Poslední prezentace se konala v září 2018 a raketa se tehdy ještě jmenovala BFR a byla vyrobena z uhlíkových kompozitů. Od té doby došlo k přejmenování na Starship a změně hlavního materiálu na nerezovou ocel. Musk mezitím už spoustu věcí prozradil na Twitteru, ale je v tom docela chaos, a tak doporučuji pročíst náš průběžně aktualizovaný článek, který shrnuje všechny dostupné informace o aktuální podobě Starship.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
12 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře