Motor Raptor bude schopen tisíce letů, ale čekají jej úpravy kvůli problému při testování

Elon Musk se aktuálně na Twitteru rozpovídal o vyvíjené raketě Starship a také o ceně a chystaných úpravách motoru Raptor, který ji bude pohánět. Vysvětlil také, co zdrželo očekávaný první testovací let Starhopperu, kolik se bude vyrábět Raptorů a zda Starship poletí nejdříve na Mars, nebo Měsíc.

Vše začalo Muskovým prohlášením, že dochází ke zrychlení vývoje Starship, aby mohla být vybudována marťanská technokracie. Těžko říct, jak moc vážně míněný tento tweet byl, ale i když se může zdát, že SpaceX vyvíjí Starship ďábelským tempem, podle Muska je stále velký prostor pro další zrychlení. SpaceX přitom už teď vyrábí tři různé prototypy lodi Starship najednou (Starhopper plus dva pokročilejší prototypy na Floridě a v Texasu) a chystá se také zahájení výroby prvního nosiče Super Heavy.

Odkud ale bude masivní Super Heavy s lodí Starship startovat, když budou vyrobeny na Floridě? Nedávný článek NASA Spaceflight uvádí, že SpaceX zvažuje vybudování sekundární startovní rampy a přistávací plošiny pro loď Starship v rámci existujícího komplexu LC-39A. Úpravy by také mohly umožnit starty nosiče Super Heavy. Stroje vyroběné v Texasu pak samozřejmě budou startovat z tamní rampy, která se pomalu rozrůstá a nedávno přibyla například přistávací plocha pro Starhopper.

Neoficiální vizualizace potenciálních úprav rampy LC-39A pro raketu Starship (Zdroj: NASA Spaceflight)

Starhopper se však aktuálně potýká s odklady statického zážehu a svého prvního letu, které byly původně v plánu už na konec května. Musk nedávno vysvětlil, že důvodem zdržení bylo čekání na motor Raptor se sériovým číslem SN5, který je potřeba opravit. Nyní prozradil, že u tohoto Raptoru došlo k uvolnění statoru kyslíkové turbíny. Problém je prý nejspíš mechanického rázu a nejde o selhání kovu následkem jeho hoření. Nicméně prý bude potřeba upravit konstrukci motoru a některé součástky vyměnit. První krátký let Starhopperu tedy podle Muska nejspíš proběhne až během července a podle webu NASA Spaceflight bude pro tento test použit Raptor SN6. Ten už je podle Muska „skoro hotový“.

Rychlost výroby Raptorů prý roste exponenciálně a do konce roku chce SpaceX dosáhnout toho, že dokončí výrobu jednoho motoru každých 12 hodin. V praxi by to pak znamenalo výrobu zhruba 500 kusů ročně.

Motor Raptor na rampě v jižním Texasu (Foto: bocachicagal / fórum NASA Spaceflight)

Musk se také vyjádřil k ceně Raptoru. Everyday Astronaut odhadoval cenu jednoho motoru na 2 miliony dolarů, ale podle Muska je cena momentálně vyšší, avšak při masové výrobě se sníží více než desetkrát, tedy pod 200 tisíc dolarů. Elon však upozornil, že se toho předtím ještě musí hodně prokázat. Na druhou stranu, Raptor je prý navržen pro 1000 letů s téměř nulovou údržbou, takže náklady na jednu tunu tahu podle Muska vlastně vyjdou na jeden dolar (200 tisíc za motor děleno 200 tunami tahu děleno 1000 letů).

Porovnání raketových motorů z hlediska ceny. Některé hodnoty jsou jen odhady. (Autor: Everyday Astronaut)

Obrovský cenový rozdíl oproti jiným raketovým motorům je podle Muska daný tím, že ostatní motory jsou navrženy pro minimální nebo žádnou znovupoužitelnost. Raptor je oproti tomu navržen pro časté a okamžité znovupoužití podobně jako letecké proudové motory, u kterých je potřeba provádět inspekci až po mnoha letech, pokud tedy instrumentace nedetekují nějaký problém dříve. Hodně prý také pomáhá použití hydrostatických ložisek, na která vsadila například také společnost Blue Origin u svého motoru BE-4.

K nákladům na provoz Starship se mimochodem také vyjádřil Paul Wooster ze SpaceX, který během nedávné prezentace zmínil, že mezní náklady na každý start budou u Starship nižší než u současného Falconu 9. To ale není vzhledem k plánované kompletní znovupoužitelnosti Starship nic překvapivého.

Elon Musk ještě zmínil, že je v plánu zjednodušená verze Raptoru, která by sice nebyla schopná regulace tahu, ale to by na oplátku umožnilo zvýšení maximálního tahu na 250 tun ze stávajících 200 tun. Něco takového by asi dávalo smysl pro nosič Super Heavy, který má být vybaven 31 Raptory, avšak nejspíš jen u části z nich bude potřeba schopnost škrcení tahu kvůli přistání a regulaci přetížení během letu.

Kosmická loď Starship po přistání na Měsíci (Zdroj: SpaceX)

Dlouhodobým cílem SpaceX je umožnit cenově dostupné lety na Mars, ale Elon Musk aktuálně znovu řekl, že Starship určitě nejdříve poletí na Měsíc. Cesta tam totiž trvá jen 3 dny a není nutné čekat na optimální polohu planet, která v případě Marsu nastává jen každých 26 měsíců. Na Měsíc se chce vydat také NASA, a tak je podle mě dost pravděpodobné, že dojde k nějaké vzájemné spolupráci.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
125 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře