Elon Musk prozradil, kolik už stál vývoj Starship a že při druhé misi bude zaveden nový způsob oddělení stupňů

Elon Musk dnes na Twitteru poskytl rozhovor Ashleemu Vanceovi, který v minulosti napsal Muskovu biografii. Rozhovor se rámcově věnoval komerční kosmonautice, o které Vance nedávno vydal novou knihu, ale to nejzajímavější, co v rozhovoru zaznělo, se týkalo chystaného druhého startu Starship. Elon Musk prozradil, že Starship bude při svém druhém integrovaném letu obsahovat spousty změn a vylepšení, mezi kterými bude i nový způsob odpojení lodi od Super Heavy.

První let kompletní sestavy Starship proběhl letos v dubnu a tento test podle očekávání odhalil řadu nedostatků. Startovní rampa nevydržela nápor 33 zažehnutých Raptorů na Super Heavy, a tak se během startu rozletěly kusy betonu po okolí a pod vypouštěcím stolem vznikl velký kráter. Dále při letu selhalo několik motorů Raptor a také se ukázalo, že sebedestrukční systém byl příliš slabý. Podrobněji jsme o těchto problémech psali už v minulosti, ale podstatné je, že SpaceX během posledních dvou měsíců usilovně pracuje na opravách, změnách a vylepšeních, aby byl příští start Starship bezpečnější a úspěšnější.

První integrovaný let Starship (Foto: SpaceX)

Například je budován nový ocelový systém chlazený vodou pro ochranu rampy a tlumení akustické energie při startu. Elon Musk navíc v dnešním rozhovoru uvedl, že raketa pro druhou testovací misi bude obsahovat přes tisíc změn. Mezi nimi je i řada vylepšení motorů Raptor, z nichž Elon zmínil vylepšené potrubí pro vedení horkého plynu, u kterého v minulosti docházelo k úniku plynného metanu kolem šroubů. A portál NASA Spaceflight aktuálně informoval, že změn se dočkala také loď Starship S25, která před pár dny prošla kryogenním testováním a příští týden by měla podstoupit statický zážeh všech svých motorů. Loď prý dostala lehce upravené okrytování motorů a blíže neurčené vylepšení nádrží. V obou případech šlo o změny, které vyplynuly z ponaučení získaných při prvním letu Starship.

Starship S25 během kryogenní zkoušky v červnu 2023 (Foto: SpaceX)

Největší novinkou, která zazněla v aktuálním rozhovoru, byla informace o novém způsobu oddělení stupňů, který bude použit hned při druhé testovací misi. Elon Musk vysvětlil, jak to bude v praxi fungovat. Motory na Starship se zažehnou už v době, kdy ještě poběží část motorů na Super Heavy, a teprve poté se kosmická loď oddělí od nosiče. Jde tedy o tzv. hot staging, který používají například i ruské rakety Sojuz a Proton. Tato změna však vyžaduje úpravu horní části Super Heavy, která proto dostane ochranné okrytování, aby raketu nepoškodily spaliny ze Starship. Zároveň bude Super Heavy prodloužena o novou sekci s průduchy, aby měly kudy unikat zmíněné spaliny z motorů na oddělující se Starship. Tento rozšiřující prstenec s výřezy pro Super Heavy byl mimochodem ve Starbase spatřen už v květnu, ale tehdy nebylo jasné, k čemu bude sloužit. Musk odhaduje, že nový způsob oddělení stupňů by mohl přinést zvýšení nosnosti o přibližně 10 %.

Ruská raketa proton používá hot staging, a proto má příhradovou konstrukci, která umožňuje únik spalin z motorů během oddělování stupňů (Zdroj: Susanne Auer)

Elon Musk v rozhovoru dále uvedl, že tyto úpravy rakety a také opravy a vylepšení startovní rampy by mohly být hotové zhruba za 6 týdnů (ale tyto odhady je nutné jako vždy brát s rezervou). Zároveň Musk zmínil, že na termín příští mise Starship mají dopad také věci, na které SpaceX nemá vliv. Lze předpokládat, že v tomto případě Musk naráží na nutnost získat nové startovní povolení od úřadu FAA, které ale bude podmíněno zdárným dokončením vyšetřování první testovací mise a certifikací silnějšího destrukčního systému. Dále se FAA musí vypořádat se žalobou ze strany ekologických organizací, kterým se nelíbilo, jaké dopady měl první start Starship na okolí. Nicméně podle Elona Muska by implementovaná vylepšení měla znamenat, že druhá testovací mise bude úspěšnější než ta první. Šéf SpaceX dává 60% šanci, že druhá Starship doletí na oběžnou dráhu (ta první selhala ještě před oddělením stupňů). Musk dále uvedl, že SpaceX už do vývoje Starship investovalo přes 2 miliardy dolarů a do konce roku se tato částka bude blížit 3 miliardám.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV

Tento mezikus ponese celý 2 stupeň?
comment image

HydrocePhalus

Ano

PetrV

Včera proběhla 1. Kryogenní zkouška boosteru 10 na místě Massey.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/booster-cryo

PetrV
PetrV
PetrV
PetrV

EM píše o možném navýšení tahu SHS na 9000 tun.
Není to málo antone pavloviči?… 😉
https://twitter.com/elonmusk/status/1678276840740343808
Vážně
Nemyslím si, ze by kecal. Ale netuším jak zvýší tah? Vice motorů?

Maroš

Raptor V3 jiz realne v kvetnovych testech zvladl tah 269t, coz je pri 33 motorech 8877t a do 9000t pak zbyva vykon vytunit “jen” o 1,4% a taky poresit stabilitu toho vykonu…

PetrV
Maroš

JJ, akorat, ze vykon 2. stupne nema vliv na tah u startu, kde to musi odtahnout vsechno 1.stupen (vcetne navyseni vahy 2. stupne o 3 dalsi rVac, extra palivo pro ne a taky s tim souvisejici prodlouzeni 2. stupne)…

PetrV

Souhlas. Stále mne překvapují.
Uvidíme co bude realita.
SpaceX je technologický lídr v oboru.

PetrV

Nosnost SHS 200 tun na LEO ve znovupoužitelné verzi?
https://twitter.com/elonmusk/status/1678278811186544640

Maroš

Z meho pohledu je mnohem dulezitejsi “rozlitat” funkcni SHS a rozjet vysokou kadenci jejich startu nez zvysovat ted vykon motoru/nosnost. Nicmene vyvoj motoru jede paralelne takze je fajn videt, ze se jim dari v teto oblasti dale zlepsovat…

Maroš

Ted jsem zrovna vygooglil zajimavou tabulku z neurciteho zdroje ohledne moznych planu SpaceX s budoucimi parametry raptoru. Tak uvidime jak to bude v realu…
file:///C:/Users/Maros/Downloads/Screen-Shot-2023-07-10-at-9.53.23-AM-768×168.jpg

Maroš

Ted fakt netusim jak sem vlozit obrazek z lokalniho disku…
No tak tedy vycuc – Raptor V3 269t, V3.1 276t, V3.2 300t (vsechny pri hmotnosti 1,4t), VX 320t pri hmotnosti 1,2t. Takze plany jsou vesele jiz pro vylepseni V3. Min. u zlepseni na V3.1 (9100t tahu u startu s 33motory) bych tipoval, ze vedi pomerne dobre jak toho dosahnout i kdyz my nemame anung…;)

Maroš
PetrV

Díky, je to zatím nepotvrzené dle obr. Rozhodně Raptory stále vylepšují.
Odkaz je dat lepší přímo na obrázek
https //i imgur com/Jioe9jv.jpeg
Pak se i zobrazí.
comment image

Naposledy upraveno před 9 měsíci uživatelem PetrV
Maroš

JJ, moc jsem to neresil a proste kliknul na “get link”, bohuzel mi to dalo jen indexovany link…

Maroš

Ten anglicky komentujici text jsem napsal ja jelikoz neznam uplne presny zdroj a verohodnost…;)

PetrV
Maroš

No to je cisel jak naseto… :))))) Diky…

PetrV

Je. Neuvěřitelné jak raptory pracují ve výkonovém rozsahu v průběhu letu.
Na SHS musí být 2 výkonné řídicí počítače.
comment image

Maroš

Mate prosim nejaky tip na overene on-line uloziste, ktere v linku zobrazi i nazev a priponu souboru takze se pak obrazek rovnou zobrazi v komentari? To by bylo asi uplne nejlepsi reseni a priznam se, ze jsem liny ho ted vymyslet… 😉

PetrV
Jiří Hošek

Elon Musk před dvěma měsíci: “Letos pravděpodobně dáme na vývoj Starship zhruba 2 miliardy dolarů.

Elon Musk nyní: “SpaceX už do vývoje Starship investovalo přes 2 miliardy dolarů a do konce roku se tato částka bude blížit 3 miliardám.”

Vytváří to zdání, jakoby v letech 2018 – 2022 stál vývoj Starship v průměru jen 0,2 miliardy dolarů ročně a v roce 2023 se roční náklady najednou vyšplhají na 2 miliardy dolarů. Spíš mi to připadá, že ta čísla nejsou ve vzájemném souladu a že někde v těch vyjádřeních je chyba.

Jiří Hošek

To je zajímavá úvaha, ale pokud v dubnu mluvil “k letošku” v čase budoucím, tedy do konce roku 2023, pak mi to nesedí (2 mld vs “už jsme přes 2 mld investovali a do konce roku to budou téměř 3 mld).

Naopak, jediné, co mi z těch dvou vyjádření sedí, je zhruba 2 mld za rok 2023 (z prvního vyjádření) vs necelá 1 mld za 2. pololetí 2023 (z 2. vyjádření).

I jiní to pochopili tak, že výdaje cca 2 mld jsou jen za letošní rok (2023):
https://www.cnbc.com/2023/04/29/elon-musk-spacexs-starship-costing-about-2-billion-this-year.html
https://qz.com/how-much-more-money-can-spacex-spend-on-starship-1850395274

Jiří Hošek
PetrV

Otázka je, kdo vidí do účetnictví SpaceX. Co je vše započteno do nákladů Starship. EM a hlavně Gwenn Shotwell by do něj měli vidět.
Ostatní ztěží.
Mainstream odhady bych nebral vážně.

Jiří Hošek

To nejsou “mainstream odhady”. Je to součet částky “více než 3 miliardy dolarů” z oficiálního prohlášení finančního ředitele SpaceX z 19.5.2023 o výši dosavadní investice na infrastrukturu v Boca Chica (bez investice na Floridě) a na systém Starship/Super Heavy od roku 2014 a částky “asi 2 miliardy dolarů” z odhadu Elona Muska z 19.4.2023 o letošní investici do Starship.

Naposledy upraveno před 10 měsíci uživatelem Jiří Hošek
PetrV

Je součet správně? To je otázka.
Pokud nevidíte do účetnictví, není na místě cokoli tvrdit.
Jsou to jen dohady.
To by jste měl vědět.

Jiří Hošek

Částka “více než 3 miliardy dolarů” k 19.5.2023 je přesně to, po čem tady opakovaně voláte. Protože jde o částku z prohlášení finančního ředitele SpaceX Breta Johnsena, které bylo podáno k federálnímu okresnímu soudu, lze se oprávněně domnívat, že vychází z účetnictví SpaceX. V prohlášení je také uvedeno, co vše je do té částky započteno.
Součet s odhadem Elona Muska, týkajícím se letošních nákladů na Starship, jsem neprovedl já, nýbrž Jeff Foust. Přesně v tomto duchu jsem napsal předchozí dva komentáře.

PetrV

Vy jen opakujete po mainstreamu pane Hošek.
Pravda je účetnictví SpaceX.
To ale nikdo cizí nevidí… 😉

Jiří Hošek

Tady je to podání soudu.
Částka je na stranách 4 a 8.

PetrV

To je v pořádku, mohli napsat 10 mld usd. Kde je ale skutečná částka to nevíte.
Buďte opatrný v tvrzeních.

Jiří Hošek

To není moje tvrzení, to je tvrzení SpaceX. Pokud ekologické organizace tu částku popřou jako záměrně nadnesenou, SpaceX jí doloží soudu účetnictvím a to účetnictví se stane veřejným, tak sem na něj dám. V té fázi ale soudní jednání zatím není.

PetrV

Díky. Budu se těšit na účetnictví.

Invc

Nemohli. Americký soudní systém je na nepravdivé informace velmi háklivý – a semele právníky, kteří takovou informaci podají (v tomto případě zcela zbytečně).

(Na rozdíl od nás – to tam skutečně praktikují).

LZ.

A právě více než 3 miliardy muže být 5, 10 i 100.

Adam

No a když se zamyslíme jestli to dává smysl – letos tolik jako za předchozí roky celkem a co za to viditelně je?
Mně to tedy moc smysl nedává.

Moze

Tiež je možné , že si niečo objednali, museli niečo vyplatiť dopredu , tak tá suma mohla nabehnúť a ešte im nič dodať nemuseli a zasa aj mohlo byť , že spätne vyplatili niečo, čo im už doviezli predtým , ak sa im to stretlo , tak môže byť aj taký rozdiel oproti iným rokom

Adam

Tuhle konstrukci chápu, ale kdyby to bylo o řád nižší číslo 🙂
Tak či tak, je to stejně hóóódně muziky za málo peněz.

LZ.

Vážně by měli dávat výrokovou logiku už na základce.
Ono to bylo spíše 50M,100M,200M,300M,350M pro roky 2018-2022 a 2000M pro 2023.
Do letoška se motory vyraběly rychlosti hlemyždě, protože nebylo co vyrábět. Verze 2.0 je plus minus z přelomu tohohle roku a SH potřebuje 2.5 nebo 3.0 aby doletělo na orbitu.

Vše co Musk zveřejňuje je jen vyjádřeni pro novináře. Jako jméno jeho dítěte. Nějaký novinář se ho zeptal na jmeno a on ho nechtěl říct, nebo ho nevěděl. Buď tohle rozhodovala matka, nebo ještě nebyli rozhodnuti. Tak si vymyslel blábol a novinář mu věřil. Po roce se ho zeptal někdo na to ten blábol a Musk nevěděl o čem mluví.

Kdyby chtěl, mohl by zveřejnit učetnictví výdajů a i tak každý novinář by přišel s jiným součtem. Spousta lidí dneska ani neumí poživat kalkulačku a bezmezně věří výsledku.

prochzde

Už jsem si myslel, že mám toho Elona přečtenýho, ale NÉ!
Na další start plánuje “babičku” S25 s “překopaným” Boostrem 9!
Navíc, nevím, co tam slavili, ale podařilo se jim v noci vykopnout dveře od S28!
Doufám, že Borgové budou první “asimilovat” BlueOrigin, potom máme ještě pár desítek let na záchranu.
Jestli “vystopují” SpaceX, tak to jako lidský druh “brzo” nepřežijeme …

Zargos

Díval jsem se zrovna na EA,proč není dobře srovnávat SHS s N-1,tak na té je zrovna hot staging pěkně vidět.

Jinak nevím,SH má být použita opakovaně,a to hodně,jak se to promítne do její životnosti,když při každém startu dostane takový kopanec.

Mário

Plus 10% nosnosť ma vážne dostala. To už vôbec nie je zanedbateľný bonus. Pokiaľ sa nemýlim Rusi to robia ako z núdze cnosť. Nemali takú vyspelú elektroniku a proste nevedeli presne zladiť vypnutie hlavných motorov, separaciu druhého stupňa a štart motora na druhom stupni. Každopádne klasické SpaceX stále zmeny a jeden prototyp opticky vyzerá ako predchádzajúci ale konštrukcia je skoro celá nová. Nezostáva nám nič iné ako držať palce a dúfať že do konca leta prebehne druhý štart ktorý už bude úspešný.

HydrocePhalus

Je to přesně jak říkáš. Dělali to, aby zajistili, že spodní stupeň nedrcne do horního.

VaclavC

S tím mají u SpaceX ale také své zkušenosti, jeden let Falconu 1 byl neúspěšný právě proto, že jim první stupeň drcnul do druhého po oddělení. A, jestli jsem dobře četl dříve, SH měl původně SS tak nějak “odhodit” rotací, to možná hot staging bude lepší a jistější.

Ivo Janáček

Sebedestrukční systém? To by pak bylo o tom, že má zlikvidovat jen sám sebe byť to vlastně taky dává smysl. Nemělo by ale být spíše autodestrukční?

stehno

Nebo autoerotika…

Vladimír Todt

Sebedestrukční je samohana, autodestrukční je autoerotika. Dle vkusu každého soudruha.

Stehno

A nejlepší pes je samojed. Obstará se sám.

PetrK

Jakože se sám otráví ? 😛

LZ.

Nebo sežere.

HydrocePhalus

Jak dlouho trvá nastartovat předchlazený motory? Přemýšlím, jestli je reálný je za ruskýho způsobu separace použít coby LES.