Druhý integrovaný let Starship

Informace Streamy Články Fotky Videa Aktuálně

Základní informace

  • Datum startu: Říjen 2023
  • Startovní okno: Bude upřesněno (Co je to startovní okno)
  • Loď: Starship S25
  • Nosič: Super Heavy B9
  • Cíl: Nekompletní oběžná dráha s maximální výškou 235 km a nízkým perigeem
  • Startovní rampa: Starbase v jižním Texasu, USA
  • Pokus o přistání lodi: Nejspíš není v plánu
  • Pokus o přistání nosiče: Nejspíš není v plánu

Podrobnosti a zajímavosti

  • Druhý start kompletní sestavy lodi Starship (výška 50 metrů, průměr 9 metrů) a rakety Super Heavy (výška 71 metrů, průměr 9 metrů), které jsou vyrobeny z nerezové oceli. Finální verze těchto znovupoužitelných strojů mají umožnit levné cesty na oběžnou dráhu Země, ale také na Měsíc a Mars.
  • Během prvního integrovaného letu Starship, který se uskutečnil v dubnu 2023, selhalo několik motorů a mise se nedostala do fáze oddělení lodi od nosiče. Během druhého testovacího letu se tedy SpaceX bude snažit dostat dále, otestovat oddělení stupňů a potenciálně i návrat lodi do atmosféry.
  • Kombinace lodi Starship a nosiče Super Heavy má při startu celkovou hmotnost kolem 5000 tun, z čehož 4500 tun tvoří pohonné látky. Super Heavy obsahuje přibližně 3400 tun paliva a okysličovadla, zatímco Starship ponese dalších 1200 tun těchto pohonných hmot. Přibližně 78 % hmotnosti pohonných látek bude představovat kapalný kyslík, zbytek tvoří kapalný metan. Loď i raketa mají metanovou nádrž umístěnou v horní části a kyslíkovou dole. Navíc obsahují ještě menší nádrže s pohonnými látkami vyhrazenými pro přistávací manévr.
  • Na lodi i raketě by měly být přítomny také antény pro komunikaci se satelitní sítí Starlink. Jejich použití by mohlo umožnit přenos telemetrie i během návratu do atmosféry, kdy vznikající plazma obvykle způsobuje výpadky přenosu.
  • Plán testovací mise by měl být stejný jako u prvního integrovaného letu Starship. Let by tedy měl probíhat tak, že loď Starship připojená k nosiči Super Heavy odstartuje z rampy v Boca Chica (Starbase) v Texasu a vydá se směrem na východ. Raketa Super Heavy by se měla oddělit necelé tři minuty po startu, provést částečný návrat směrem k pevnině, ale pak přistát v Mexickém zálivu. Starship by mezitím měla dosáhnout orbitální rychlosti, ale jelikož nedojde k zakulacení oběžné dráhy, před návratem do atmosféry loď nestihne dokončit ani jeden oblet Země. Loď tak dosáhne maximální výšky 235 km a přibližně 77 minut po startu by měla vstoupit do atmosféry. Avšak i pokud tuto fázi letu přečká bez úhony, nepokusí se o motorické přistání a vybuchne po dopadu do Tichého oceánu v oblasti severozápadně od pobřeží havajského ostrova Kauai. Loď by tedy obletěla Zemi jen ze zhruba tří čtvrtin.
  • Loď ani nosič není v plánu vylovit pro účely dalšího použití či analýzy trosek. Naopak budou násilně potopeny, pokud k tomu nedojde samovolně.
  • K této misi jsou přiřazeny prototypy Starship S25 a Super Heavy B9.
  • Starship:
    • Prototyp Starship S25 by měl být v podstatě totožný jako prototyp S24, který letěl na první testovací misi.
    • První díl Starship S25 byl ve Starbase spatřen v únoru 2022 a prototyp byl dokončen během podzimu téhož roku.
    • Loď prošla kryogenní tlakovou zkouškou v listopadu 2022 a další proběhly v následujícím roce. V květnu 2023 pak byl prototyp S25 převezen na rampu kvůli provedení statického zážehu všech motorů.
    • Starship S20 a pozdější prototypy už jsou schopny letů na oběžnou dráhu a jsou vybaveny tepelným štítem a systémem pro oddělení od Super Heavy během letu. Zároveň tyto prototypy už jsou vybaveny nejen třemi atmosférickými Raptory, ale také třemi vakuovými motory.
    • Prototyp S25 je ale ještě pokročilejší než S20 – například je kompatibilní pouze s novější variantou motoru Raptor 2 a také je vybaven vylepšenou špičkou, která je vyrobena z menšího počtu dílů.
    • Loď Starship by měla před návratem z kosmického prostoru vypustit ve výšce 120 km své hlavní nádrže a vstoupit do atmosféry pod 60–70° úhlem. Řízení budou zajišťovat čtyři samostatně naklopitelné aerodynamické klapky poháněné elektromotory a bateriemi Tesla. Dvě menší klapky se nacházejí na špičce a dvě velké na zádi.
  • Super Heavy:
    • Raketa Super Heavy B9 je vybavena celkem 33 atmosférickými Raptory druhé generace, poprvé s elektrickým systémem naklápění a vylepšeným okrytováním motorové sekce. Novinkou je také dodatečný prstenec v horní části rakety, který obsahuje tepelný štít a průduchy pro únik spalin z motorů Starship. Ty totiž budou na rozdíl od první mise zažehnuty ještě v době, kdy je loď připojena k Super Heavy (tzv. hot staging). To má zvýšit celkovou nosnost až o 10 %.
    • Kompletace prototypu proběhla v prosinci 2022 a těsně před Vánoci následovala také kryogenní tlaková zkouška.
    • Super Heavy by po oddělení od lodi Starship ve výšce 64 km měla provést zpětný zážeh, který by raketu nasměroval zpět k pevnině. Podle Elona Muska by zpětný zážeh využil všechny středové motory, které jsou schopny náklonu o 15 stupňů a tím raketu řídí. Musk doufá, že nosič bude dostatečně bytelný, aby dokázal přečkat návrat do atmosféry i bez provedení zpomalovacího vstupního zážehu, který provádějí rakety Falcon.
    • Po dokončení přistávacího zážehu by měla raketa dosednout rychlostí 8,5 metrů za sekundu do vod Mexického zálivu, kde se následně potopí nebo bude potopena.
  • Vývoj data startu: 2023 → léto 2023 → 31. srpna 2023 → 8. září 2023→ říjen 2023

Webkamery

NSF-Starbase

Plex

Nerdle

Rover

Rover 2.0

Roost

Lab

Sentinel

Sapphire

Související články

Fotky

Super Heavy B9

Starship S25

Mise

Videa

První statický zážeh Super Heavy B9:

Statický zážeh Starship S25:

Sestřih záběrů z první mise Starship:

Druhý statický zážeh Super Heavy B9:

Oficiální animace ilustrující velikost Starship:

Oficiální animace letu Starship na Mars:

Testovací zážeh motoru Raptor 2:

Testovací zážeh vakuového motoru RVac:

Sestřih záběrů z první mise Starship:

Minidokument o historii a vývoji Starship (s českými titulky):

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jansa Jaroslav

FAA přistupuje ke SpaceX jako by šlo o kosmický let s lidskou posádkou ale přitom se jedná o testovací lety prototypů tak by mohli na to brát ohled že se musí napřed vychytat mouchy a omezit zelený teror. Vždyť i po druhém startu Starship budou škody na rampě.

Michal

Už se ví proč došlo k tomu nepoměru ve spotřebě metanu a kyslíku u SH?

Vladimír Todt

Ví, ale SpaceX to nechce zatím všem rozkecat. 🙂

Ivo Janáček

Bylo by zajímavé udělat výkladový slovník:
RUD – celkový výbuch/destrukce
Energetická událost – lokální výbuch bez celkové destrukce

Naposledy upraveno před 2 měsíci uživatelem Ivo Janáček
PetrV

Těším se. Díky za aktualizaci.
SHS je velmi potřeba.

Jarda

Stejně je to neuvěřitelný fofr jak fungují. Čtu právě Liftoff a zdá se, že na drive který měli, zatím moc neubrali. Kolik že měla podle zdejších “odborníků” trvat oprava rampy a znovuuvedení komplexu do stavu umožňujícího start ? 😉

HydrocePhalus

A kdy že letěli podruhé?

Honza1616

Jo jo, na té opravě rampy se pořád ještě pracuje, a né že je vše už hotovo,
Raketa je hotová, prošla testy (možná ještě/spíš určitě ještě nějaké budou), povolení taky mají a nějaké ty úpravy na enviromentální dopad jsou jen papírové a přijdou v účinnost jen při havárii a následném odklízení trosek.
Jediné co teď zdržuje start je hlavně oprava rampy a pokud Musk řekl v létě (odhadují konec léta) tak to je docela dost dlouhá doba na “nějakou tu menší betonáž” kterou by zdejší “odborníci” svedli jistě i za víkend,

vždyť teprve asi před týdnem jsem kdesi viděl fotku jak to tam bagrem odstraňují zbytky starého železobetonu a prohlubují

Mário

No práve to povolenie nemajú. Najskôr musí skončiť vyšetrovanie. Potom musia vyhrať ten súdny spor a potom môžu dostať povolenie znovu štartovať. A testy ešte určite budú. Minimálne celá zostava sa bude tankovať a skoro určite bude statický zazeh SH. Asi aj Starship bude robiť statický zazeh. Takže majú toho ešte dosť. Ale určite sú rýchly to je pravda.

Tomass

Odborník nejsem, ale znám Muskovu konstantu, pokud říká v létě, tak budeme hodně rádi za start do konce roku

Vladimír Todt

Uklidňuje nás to, že Bezosova konstanta je kvadrátem Muskovy, obdobně Boeingova konstanta. 😀

PetrV

To není uklidnění. SHS bude sloužit jako planetární ochrana proti kosmickému bordelu.
A pak další byznys projekty…

LZ.

Když říká v létě, tak to bude v létě. Akorát novináři mu tam pořad připisují rok a pak se diví že to nebylo letos, nebo loni. 🙂