Druhý integrovaný let Starship

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 18. 11. 2023 14:02:53 SEČ
  • Startovní okno: 20 minut (14:00–14:20) (Co je to startovní okno)
  • Stav: Super Heavy vybuchla po oddělení, loď Starship selhala krátce před plánovaným vypnutím motorů
  • Loď: Starship S25
  • Nosič: Super Heavy B9
  • Cíl: Nekompletní oběžná dráha s maximální výškou 235 km a nízkým perigeem
  • Startovní rampa: Starbase v jižním Texasu, USA
  • Pokus o přistání lodi: Nebyl v plánu
  • Pokus o přistání nosiče: Nebyl v plánu
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Druhý start kompletní sestavy lodi Starship (výška 50 metrů, průměr 9 metrů) a rakety Super Heavy (výška 71 metrů, průměr 9 metrů), které jsou vyrobeny z nerezové oceli. Finální verze těchto znovupoužitelných strojů mají umožnit levné cesty na oběžnou dráhu Země, ale také na Měsíc a Mars.
  • Během prvního integrovaného letu Starship, který se uskutečnil v dubnu 2023, selhalo několik motorů a mise se nedostala do fáze oddělení lodi od nosiče. Během druhého testovacího letu se tedy SpaceX bude snažit dostat dále, otestovat nový způsob oddělení stupňů a potenciálně i návrat lodi do atmosféry.
  • Kombinace lodi Starship a nosiče Super Heavy má při startu celkovou hmotnost kolem 5000 tun, z čehož 4500 tun tvoří pohonné látky. Super Heavy obsahuje přibližně 3400 tun paliva a okysličovadla, zatímco Starship ponese dalších 1200 tun těchto pohonných hmot. Přibližně 78 % hmotnosti pohonných látek bude představovat kapalný kyslík, zbytek tvoří kapalný metan. Loď i raketa mají metanovou nádrž umístěnou v horní části a kyslíkovou dole. Navíc obsahují ještě menší nádrže s pohonnými látkami vyhrazenými pro přistávací manévr.
  • Na lodi i raketě byly přítomny také antény pro komunikaci se satelitní sítí Starlink. Jejich použití mělo umožnit přenos telemetrie i během návratu do atmosféry, kdy vznikající plazma obvykle způsobuje výpadky přenosu.
  • Plán testovací mise byl stejný jako u prvního integrovaného letu Starship. Let tedy měl probíhat tak, že loď Starship připojená k nosiči Super Heavy odstartuje z rampy v Boca Chica (Starbase) v Texasu a vydá se směrem na východ. Raketa Super Heavy by se měla oddělit necelé tři minuty po startu, provést částečný návrat směrem k pevnině, ale pak přistát v Mexickém zálivu. Starship mezitím měla dosáhnout orbitální rychlosti, ale jelikož by nedošlo k zakulacení oběžné dráhy, před návratem do atmosféry by loď nestihla dokončit ani jeden oblet Země. Loď by tak dosáhne maximální výšky 235 km a přibližně 77 minut po startu by vstoupila do atmosféry. Avšak i pokud by tuto fázi letu přečkala bez úhony, nepokusila by se o motorické přistání a byla by zničena po dopadu do Tichého oceánu v oblasti severozápadně od pobřeží havajského ostrova Kauai. Loď by tedy obletěla Zemi jen ze zhruba tří čtvrtin. Loď ani nosič nebylo v plánu vylovit pro účely dalšího použití či analýzy trosek. Naopak by byly násilně potopeny, pokud by k tomu nedošlo samovolně.
  • Průběh mise byl nakonec takový, že nosič Super Heavy úspěšně zažehnul všech 33 Raptorů, které spolehlivě fungovaly až do plánovaného vypnutí většiny z nich před oddělením stupňů. Následně se vůbec poprvé podařilo úspěšně oddělit kosmickou loď Starship, která zažehla všech šest svých motorů. Super Heavy se poté začala vracet zpět k pobřeží kvůli pokusu o simulované přistání ve vodě, avšak v průběhu zpětného zážehu došlo k blíže neurčenému problému a výbuchu rakety. Loď Starship mezitím fungovala správně přes 5 minut a krátce před plánovaným vypnutím motorů došlo k požáru a výbuchu. Elon Musk později prozradil, že selhání lodi bylo způsobeno záměrným vypuštěním přebytečného kyslíku z hlavní nádrže. Paradoxní je, že kdyby prý loď nesla nějaký náklad, žádný kyslík by jí nezbyl, a tak by nebylo potřeba jeho vypuštění a loď by nejspíš dosáhla cílové dráhy.
  • K této misi byly přiřazeny prototypy Starship S25 a Super Heavy B9.
  • Starship:
    • Prototyp Starship S25 by měl být v podstatě totožný jako prototyp S24, který letěl na první testovací misi.
    • První díl Starship S25 byl ve Starbase spatřen v únoru 2022 a prototyp byl dokončen během podzimu téhož roku.
    • Loď prošla kryogenní tlakovou zkouškou v listopadu 2022 a další proběhly v následujícím roce. V květnu 2023 pak byl prototyp S25 převezen na rampu kvůli provedení statického zážehu všech motorů.
    • Starship S20 a pozdější prototypy už jsou schopny letů na oběžnou dráhu a jsou vybaveny tepelným štítem a systémem pro oddělení od Super Heavy během letu. Zároveň tyto prototypy už jsou vybaveny nejen třemi atmosférickými Raptory, ale také třemi vakuovými motory.
    • Prototyp S25 byl ale ještě pokročilejší než S20 – například byl kompatibilní pouze s novější variantou motoru Raptor 2 a také byl vybaven vylepšenou špičkou, která je vyrobena z menšího počtu dílů.
    • Loď Starship měla před návratem z kosmického prostoru vypustit ve výšce 120 km své hlavní nádrže a vstoupit do atmosféry pod 60–70° úhlem. Řízení by zajišťovaly čtyři samostatně naklopitelné aerodynamické klapky poháněné elektromotory a bateriemi Tesla. Dvě menší klapky se nacházejí na špičce a dvě velké na zádi.
  • Super Heavy:
    • Raketa Super Heavy B9 byla vybavena celkem 33 atmosférickými Raptory druhé generace, poprvé s elektrickým systémem naklápění a vylepšeným okrytováním motorové sekce. Novinkou byl také dodatečný prstenec v horní části rakety, který obsahoval tepelný štít a průduchy pro únik spalin z motorů Starship. Ty totiž byly na rozdíl od první mise zažehnuty ještě v době, kdy loď byla připojena k Super Heavy (tzv. hot staging). To má zvýšit celkovou nosnost rakety až o 10 %.
    • Kompletace prototypu proběhla v prosinci 2022 a těsně před Vánoci následovala také kryogenní tlaková zkouška. V létě 2023 proběhly dva statické zážehy všech motorů.
  • Vývoj data startu: 2023 → léto 2023 → 31. srpna 2023 → 8. září 2023 → říjen 2023 → 13. listopadu 2023 → 15. listopadu 2023 → 17. listopadu 2023 → 18. listopadu 2023

Související články

Fotky

Start

Kompletní sestava

Super Heavy B9

Starship S25

Mise

Videa

Záznam oficiálního přenosu ze startu:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz::

První statický zážeh Super Heavy B9:

Sestřih záběrů z první mise Starship:

Sestřih z testování a příprav na start:

Druhý statický zážeh Super Heavy B9:

Oficiální animace ilustrující velikost Starship:

Oficiální animace letu Starship na Mars:

Testovací zážeh motoru Raptor 2:

Testovací zážeh vakuového motoru RVac:

Statický zážeh Starship S25:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jansa Jaroslav

Obrovská gratulace do SpaceX, rampa tedy dopadla lépe než jsem čekal přece jen výkon 33 Raptorů je obrovský akorát to palivo v bosteru při návratu musí být pod tlakem k motorům.

Richard

…jak jste přišel na to, že nebylo pod tlakem?

dady

Zdravím, mně zaujali těsně po zážehu ty sonické třesky. Slyšel jsem že mají obrovskou sílu.Co vy nato?

Josef

Naštěstí to dopadlo dobře, nikomu se nic nestalo!

prochzde

Musím přiznat,že jsem start IFT2 nestihl, ale asi nikdo z nás nečekal, že B9 a S25 zachytí ve Starbase “hůlkami”!!!
Start “super OK” (můžeme stavět další rampy, potvrzení už přišlo před startem)!
Stařešina B9 naprosto SUPER, oddělení efektní a na zbytek si musíme nechat vysvětlení od FAA.
Myslím si, že od IFT1 se SpaceX poučila a při prvním kolizním kurzu je “poslala dolů”!
Byl to “jen TEST” a tak není třeba FAA dráždit.
Želvy hlásí “všechny krunýře OK” a ryby mlčí jako obvykle!
… a ptáci někam odletěli.
Ať žije další start IFT3.
Za mě velký palec nahoru!
(co chceme po společnosti, která nemá “ANI 250” úspěšných přistání 1. stupně ….)
Dobrá práce SpaceX.

PetrV

Dobré porovnání IFT 1 a 2 s ohledem na funčnost raptorů.
https://twitter.com/CommiNathan/status/1725910514541191327

Regulus sector

Je už potvrzený fakt, že Starship explodovala už ve vesmíru ???

PetrV

Starbase po startu IFT-2 vypadá v dobré kondici.
https://twitter.com/johnkrausphotos/status/1725913749650031088

Petr

V širším slova smyslu je vesmír všechno, včetně nás :-). Nicméně v kosmonautice se za hranici vesmíru obvykle považuje hranice 100 km nad mořem. Vzhledem k tomu, že se Starship nacházela ve výšce kolem 150 km, tak ano, k explozi došlo ve vesmíru. Nicméně je důležité zdůraznit, že jí chybělo asi 4000 km/h k dosažení první kosmické rychlosti. V praxi to znamená, že i když některé fragmenty z exploze patrně ležely rychleji, tak je extrémně nepravděpodobné, že by dosáhly první kosmické rychlosti – ve výsledku tedy nehrozí žádné nebezpečí družicím kolem Země.

Regulus sector

No mně šlo právě o potvrzení exploze. To , že se to stalo nad Karmánovou hranicí jsem už věděl.

PetrV

1,5 hodiny je někdy dlouhá doba… 😀

Paero

Když jedeš takhle z Prahy do Brna busem a u Humpolce se Ti začne chtít čúrat.

Jansa Jaroslav

Šťastný let pro SpaceX. Starship II.

PetrV

S25 má hydraulické řízení 3 raptorů. B9 elektrické.
https://twitter.com/BingoBoca/status/1725127535669682579

Tomass

Mám dotaz k hotstagingu. Navýšení nosnosti o 10% je dost, v čem tkví to kouzlo a proč se nepoužívá u více raket, třeba u F9? Díky.

Invc

1) Kouzlo je v tom, že tím odpadne “hluchá” doba mezi vypnutím motorů prvního stupně a tahem od motorů druhého stupně. Během těch několika desítek sekund ztratí loď celkem dost rychlosti častečně gravitační ztrátou a částečně odporem vzduchu (ono ho tam není už moc, ale vysoce nadzvuková rychlost) – a tu rychlost ztrácí v nejméně vhodnou dobu – když je nejtěžší. Pak to draze “dohání”, protože v tu chvíli je poměr tahu k hmotnosti velmi nízký.

2) Ono se to běžně používá – Sojuzy. Jen to není součástí běžného povědomí a zpopularizovalo se to až tady u SH/SS…

3) Pro F9 se to moc nehodí… protože booster schytá docela zásah od motoru horního stupně. Což je jedno pokud tu raketu už znovu nepotřebuješ… ale… (no podívej se na záběry zevnitř při stagingu u F9… a to už je druhý stupeň relativně daleko). Pokud tu raketu chceš ještě znovu – tak musí být schopna to přežít – a to F9 nejspíš nebude (už s ohledem na materiál).

BRR

Ta hlucha doba nehraje tak moc roli – v tomto testu behem teto doby pojedou jen stredni motory prvniho stupne, ty by efektivitu nevytrhly. Hlavni duvod je odstraneni slozitych soucastek. Konkretne, kdyz druhy stupen startuje bez hot-stagingu, tak je v momentu startu ve stavu bez tize. V tom stavu se musi zabranit tomu, aby motor nenasal bubliny (i kdyz je nadrz plna, pry to muze byt problem).

Diky hot-staging se temto problemum vyhnou v obouch stupnich (prvni stupen potrebuje udelat bootsback burn).

Zdro (delsi cteni)j: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?PHPSESSID=hrr4q4oooqj317he6fei3cd299&topic=59110.0

Petr

Otázka od Tomasse mířila na to, proč hot-staging zvyšuje nosnost – a příčinou je právě omezení až odstranění gravitačních a aerodynamických ztrát díky tomu, že tam není let setrvačností. Z tohoto pohledu je tedy odpověď od Invce správná a přesná. Nicméně asi máte pravdu v tom, že navýšení nosnosti nebylo tím hlavním důvodem, proč to SpaceX chce zkusit. Rizika tohoto počínání popsal Invc, takže čas ukáže, jestli je to správná volba pro opakovaně použitelný booster (v budoucnu).

Petr Šída

nabehlo vsech šest motorů, to co pisete je pravda, ale nosnost zveda to odstranění prostoje

Jarda

Bubliny v tu chvíli na druhém stupni nehrozí, protože ten je úplně plný. Hlavní je, že se neztrácí rychlost, přesně jak píše Invc. A tři motory nejsou až tak málo, vzhledem k tomu, že první stupeň už je prakticky prázdná plechovka.

Ivan

Nevíte někdo, jak SpaceX řeší právě vyhnutí se nasátí resp. nenasátí paliva u prvního stupně po oddělení druhého stupně při zpětném zážehu a 180° otočce? Ta nutně musí vést k přemístění zbytku paliva vlivem odstředivých sil. Při testu bylo navíc vidět, že při hotstagingu má celá sestava zápornou akceleraci, tzn. zpomaluje. Jsou spekulace, že právě toto mohlo vést k problémům s opětovným spuštěním motorů na B9, což vedlo až k úplnému selhání nosiče. Jak je toto řešeno u Falconu 9?