Elon Musk prozradil podrobnosti o největších vylepšeních v Tesle Model Y

Third Row Tesla pravidelně pořádá podcasty zaměřené na novinky ze světa Teslu. Přibližně dva měsíce zpátky například nahráli více než tříhodinový rozhovor s Elonem Muskem (můžete si ho pustit zde) a teď zase vyšel nový podcast opět s Muskem a ještě k tomu se Sandym Munrem. Zatímco Muska není třeba blíže představovat, Munro je odborník na výrobní procesy automobilů, který své služby poskytuje spoustě světových automobilek. Momentálně na jeho kanále můžete sledovat rozebírání a analýzu nové Tesly Model Y.

Tesla Model Y (Foto: Tesla)

Řeč samozřejmě přišla na tepelné čerpadlo, které Tesla přidala do Modelu Y jako do svého prvního vozu vůbec. Musk zmínil, že díky němu dokázali dostat maximální dojezd Modelu Y na prakticky stejnou hodnotu jako u Modelu 3, což je vzhledem k velikosti vozu úspěch. Zároveň je také Model Y přibližně o 10 % účinnější z hlediska spotřeby než Model 3. Tepelné čerpadlo od Tesly využívá také lokální ohřevnou smyčku, která je dle Muska důležitá při teplotách -10 °C až -20 °C, kdy efektivita tepelných čerpadel normálně klesá. Lokální smyčka má pak za úkol v sobě ohřát vzduch ještě předtím, než se otevře ventil, který ho pustí do kabiny vozu. Zároveň bylo několikrát zmíněno slovo „Octovalve“, což je pravděpodobně vylepšená verze „Superbottle“ systému, který měl v Modelu 3 na starost rozvod tepla tam, kde bylo potřeba. Jedná se o unikátní jednotný systém ohřívání a chlazení všech částí vozu. Oproti tomu jiné elektromobily mají mnohdy několik samostatných systémů, které dohromady plní ty samé funkce, ale zabírají více místa, mají vyšší hmotnost a jsou náročnější na výrobu, protože klimatizace je oddělená od chlazení baterie apod.

Další velkou novinkou u Modelu Y je nový výrobní proces odlévání dolní zadní části karoserie. Model 3 totiž dle Muska sice dosáhl potřebných bezpečnostních standardů, ale složitost jeho karoserie je „šílená“, čemuž se teď Tesla chtěla vyvarovat. Zadní část současného Modelu Y se tak skládá převážně ze dvou velkých hliníkových odlitků, které jsou dohromady spojené třetím menším odlitkem. Kromě toho se v dolní zadní části vozu samozřejmě vyskytují další menší odlitky spojující různé části karoserie, převážně je ale tato část vozu tvořena právě dvěma odlitky, které můžete vidět níže na videu od Munra:

Během letošního roku pak Tesla plánuje zmíněnou část Modelu Y vyrábět pouze jako jeden odlitek, jenž bude zároveň obsahovat i zadní deformační zóny. Výhodou jednotné části karoserie je jednodušší výroba, u Modelu 3 se totiž jednotlivé části musí dodatečně upravovat pomocí CNC obráběcích strojů, aby k sobě pořádně seděly. Navíc se díky tomu Tesle podařilo zmenšit výrobní linku pro karoserii o 30 % v porovnání s Modelem 3. Jednou z inspirací jednotného odlitku byly pro Muska modely autíček na hraní, které jsou běžně odlité jako jeden kus. Jelikož by odlití celé karoserie najednou vyžadovalo obrovské licí stroje, tak se Tesla rozhodla takto udělat pouze jednu třetinu Modelu Y. K výrobě současných velkých odlitků Tesla už tak využívá největší licí stroje na světě, dle Muska mají velikost malého rodinného domku. Použití velkých odlitků by v budoucnu mohlo být implentováno také ve výrobě Modelu 3, ale podle Muska to nemá vysokou prioritu.

Musk mimochodem zmínil, že Tesla má ve výrobní lince pro Model 3 přibližně tisíc robotů, které jsou sice „neuvěřitelně spolehlivé“, ale i tak dochází k jejich selhání a údržbový tým prý neustále běhá tam a zpátky a stará se o ně. Cílem je tedy mít co nejnižší možný počet robotů, čímž se sníží četnost selhání nějakého z nich. U Modelu Y by tento problém měl z části odeznít právě díky jednotným odlitkům karoserie. Tento crossover také bude prvním vozem, který se začne vyrábět v nově stavěné továrně Giga Berlin. V souvislosti s továrnou chystá Tesla několik produkčních vylepšení, tu hlavní v lakovně, která bude moct na vůz nanést další tři vrstvy barvy. Tím lze docílit kvalitnějšího laku vozu a také jakémusi 3D efektu barvy, který není u běžných lakovacích metod možný. V budoucnu pak můžeme podobné vylepšení očekávat i v dalších továrnách Tesly.

Výroba Modelu Y ve Fremontu (Foto: Tesla)

Mluvilo se také o chystaném Cybertrucku, který by dle Muska měl být teoreticky jednoduchý na výrobu, bude ale od techniků vyžadovat trochu jiný způsob myšlení z důvodu použití vnější kostry karoserie namísto běžné vnitřní. Z konstrukčního pohledu jde nepochybně o risk, dle Munra by ale koncepce Tesly měla fungovat. Jeho firma se totiž sama dřív snažila automobilky přesvědčit, aby navrhly něco konstrukčně podobného Cybertrucku, ale marně. Vnější kostra karoserie by pak dle Munra měla být jednodušší na výrobu a stát méně než ta vnitřní. Munrova firma navíc v minulosti v tomto stylu postavila letadlo. Výsledkem byl menší počet komponentů, větší tvrdost kostry a snížení hluku uvnitř letadla.

Tento článek obsahuje pouze stručnější výtah z podcastu. Ten po odchodu Muska pokračoval diskusí se Sandy Munrem, který hovořil mimo jiné o svých začátcích v autoprůmyslu, důvodech selhání konkurenčních elektromobilů a neochotě ostatních automobilek brát elektromobily vážně. Celý podcast si můžete poslechnout na videu níže:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
15 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře