Elonovinky #160: Výbuch během letu Starship SN11 zavinil jeden z Raptorů

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.

SpaceX provedlo testovací let dalšího prototypu kosmické lodi Starship. Bohužel skončil neúspěchem, jelikož Starship SN11 vybuchla ještě před přistáním. Firma už ale má připravený mnohem pokročilejší prototyp SN15, který obsahuje stovky vylepšení. A ve výrobě už je také první loď určená pro orbitální start.

Předchozí epizody Elonovinek:

Starší epizody najdete zde.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
6 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
David

Už při letu mi ten požár u motoru nepřišel OK. Takže únik metanu, díky za info.

PetrC

Samotný únik methanu není problém, podtlak v motoré sekci během letu se methanu rychle zbaví. Problém je v tom, že chvíli hořelo v nesprávné části, kde byla čidla/řízení části avioniky. Podle mě chtějí mít stále tyto prototypy Raptorů co nejvíce pod dohledem/drobnohledem a příliš je nezdražovat a tak nejsou zcela zakrytované. Navíc, nějaké kryty asi budou zajímavý problém vzhledem k vibracím a rezonancím.
Teď ovšem došli ve SpX do bodu, kdy sem tam nějaký kryt navíc potřeba je. Na konci vývoje podle mě kromě samotných trysek (zvonů) a koncovek pro tankování paliva neuvidíme nic, stejně jako u F9. A to ty koncovky budou podle mě taky nějak překryté – uzavíratelné krytem po natankování.paliva.Protože to, se bude dít v motové sekci při startu SH (pod ní) bude masakr.
Stále čekám, co udělají s tím pískem okolo pozemku pod OLP. První start to tam pěkně asi rozfouká.

Michal

No jo, ale i kvůli ožehu při přistávání ty součásti musejí bejt ohniodolné, navíc ten ohníček působil delší dobu a to je už nějaké množství tepelné energie navíc. A stejně pokud bude hořet pod tím krytem, tak jsou zase na začátku, prostě úniky nesmí nastat, což je vzhledem k tlakům za pumpama asi stále technologickej trabl.

Michal

Ale všimli jste si, jak už jsou ty poslední trupy hezky hlaďoučký, jak se to kluci naučili mrskat jak Baťa cvičky.
No i kdyby patnáctka nepřistála, tak stále platí, že se sbíraj cenná data. Vzhledem k tomu kolik bylo už trablů s Raptory jsem zvědav na testování prvního stupně SH, aby to nebylo jako s N1kou. Přeci jen je ten motor stále ve vývoji a to se nebavíme o působení radiace a 3-6 měsíčním působení nízkých teplot na komponenty, to se bude muset ještě vychytat bolístek, ale po vonBraunovi a Koroljevovi je tu konečně další týpek s tahem na branku.
Hezké chíle všem SpaceXfilům 😀

Naposledy upraveno před 3 měsíci uživatelem Michal
Adam Ř

Superheavy má oproti N1 několik výhod, například to, že se motory dají otestovat dopředu

PetrV

Zatím je to hraní. Ztratili 20 motorů, vyrobených jich bylo cca 80+ ks.
Důležité bude přistání BN s 28 raptory.
Co raptor, to změna a bude to tak, dokud nebude spolehlivý.
Poslední článek na elonx.cz o raptorech byl 30.12.2020, nechtělo by to aktualizaci?
https://www.elonx.cz/jak-pokracuje-vyvoj-a-testovani-tri-ruznych-variant-raketoveho-motoru-raptor/

U diskuse o raptorech:
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=52988.msg2217137#msg2217137
mne zaujala, cena 1 letu SS na oběžnou dráhu – cíl je 2 mio USD…hmmm, to je ještě dlouhá cesta…