Tesla dokončila akvizici Maxwell Technologies, získala díky ní novou technologii baterií

Sídlo firmy v San Diegu (Foto: Maxwell Technologies)

Během února se na veřejnost dostaly informace o tom, že se Tesla dohodla na odkupu akcií americké technologické společnosti Maxwell Technologies, jež se zabývá výrobou superkondenzátorů a úložišť energie a která vyvíjí novou technologii baterií se suchou elektrodou. Krátce nato podalo několik investorů v Maxwellu skupinovou žalobu, dle které byly cena a proces dohody neférové. Nutno ale podotknout, že Tesla za Maxwell Technologies původně nabízela 4,75 dolarů za akcii, k tehdejší ceně akcie tak přidala přibližně 55 %. Žaloba byla každopádně stažena nebo skončila neúspěšně, jelikož začátkem týdne Tesla oznámila svou konečnou nabídku na odkup, která měla platnost do 15. května.

Maxwell s touto nabídkou nakonec souhlasil a Tesla tak formou svých akcií zaplatila investorům Maxwellu dohromady přibližně 235 milionů dolarů. Oproti předchozí nabídce z února je celková cena pro Maxwell přibližně o 20 milionů dolarů výhodnější. Pro Teslu je to historicky pátá akvizice.

Některé zahraniční weby v souvislosti s únorovým oznámením akvizice začaly spekulovat o tom, z jakého důvodu Tesla Maxwell kupuje. Tato americká společnost je totiž známá především díky svým superkondenzátorům (někdy bývají označovány též jako ultrakondenzátory). Ty jsou kvůli nízké energetické hustotě momentálně nepoužitelné pro zlepšení dojezdu elektromobilů, mohou ovšem urychlit nabíjení. Sám Musk je považuje za budoucnost elektromobility a když šel v roce 1995 studovat Ph.D. na Stanfordovu univerzitu, tak o nich dokonce plánoval dělat výzkum.

Superkondenzátory ale ve výsledku vůbec nemusí být hlavní důvod akvizice. Maxwell Technologies si totiž nechala v lednu minulého roku patentovat technologii „suché elektrody“, jež dle tvrzení firmy nabízí energetickou hustotu až 300 Wh/kg s možností budoucího zlepšení až na 500 Wh/kg. To je minimálně dvojnásobné zlepšení oproti současným bateriím v Tesle Model 3. Kromě toho by měly být náklady na výrobu o 10 % až 20 % nižší než v případě klasických elektrod. Americká automobilka tak díky akvizici tuto potenciálně přelomovou technologii získala a může začít pracovat na jejím vývoji pro sériovou výrobu a případnou implementaci do produktů Tesly.

Produkty společnosti (Foto: Maxwell Technologies)

Akvizice Maxwellu je zajímavá také vzhledem k možnému nedostatku baterií. Elon Musk totiž minulý měsíc na Twitteru uvedl, že maximální kapacita linek Panasonicu v továrně Gigafactory 1 je zatím pouze na 24 GWh ročně, což jsou přibližně dvě třetiny maximální teoretické kapacity, která by měla dosahovat až 35 GWh za rok. Z toho důvodu Tesla dle Muskova prohlášení nemohla vyrobit víc vozů v prvním čtvrtletí tohoto roku. Automobilka totiž články typu 2170 (21 mm průměr a 70 mm délka) neinstaluje jen do sedanu Tesla Model 3, ale též do bateriových úložišť Powerwall a Powerpack.

Kazuhiro Tsuga, CEO Panasonicu, během svých hovorů s akcionáři a novináři uvedl, že jeho společnost plánuje dosáhnout reálné roční výrobní kapacity 35 GWh do konce tohoto roku. Zároveň ale také upozornil, že Panasonic nezvládne vyrobit dostatek baterií, pokud Tesla příští rok uvede chystaný crossover Model Y a pokud dojde k expanzi automobilky (pravděpodobně myšleno rozšíření prodejů na další trhy a zvýšení výroby bateriových úložišť).

Panasonic také chce s Teslou mluvit o produkci baterií v Číně. Zde nejspíš Tsuga naráží na to, že do momentálně stavěné čínské továrny Gigafactory 3 si Tesla plánuje nechat dodávat bateriové články od několika různých firem. Půjde tedy pravděpodobně o první Gigafactory, na níž se investicemi Panasonic nebude nijak podílet a je možné, že tak japonská firma vůbec nebude dodávat bateriové články pro čínské Modely 3 a Y. Jména firem, jež mají články Tesle dodávat, ale zatím nejsou potvrzena, a tak mezi nimi nakonec může Panasonic klidně figurovat.

Rozvázání spolupráce mezi Teslou a Panasonicem ale rozhodně není na pořadu dne, obě firmy do vývoje a továren investovaly velké množství peněz a z finančního hlediska by to ani nedávalo smysl. Akvizice Maxwellu ale může v budoucnu Tesle poskytnout možnost přenést výrobu baterií pro nové produkty plně pod svou kontrolu, což je ostatně model, který automobilka uplatňuje v řadě dalších odvětví výroby.

Zdroj: Electrek




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
10 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře