Falcon 9 je nadále populární volbou pro vládní i komerční družice

Zase nadešel čas, abych vám, našim čtenářům, představil nové mise, které si kalifornská společnost SpaceX připsala na svůj seznam startů. Poslední takovýto přehled jsme vydali v záři 2021, od té doby uběhlo půl roku a seznam se nám opět rozrůstá. Dnes se proto podíváme na nové lety, které si u SpaceX objednala například britská vláda nebo soukromé firmy jako Intelsat nebo Northrop Grumman.

První nová mise nás zavede do Velké Británie. Ministerstvo obrany Spojeného království již řadu desetiletí provozuje na oběžné dráze družice Skynet. Jde o vojenské komunikační satelity, jejichž počátky sahají do konce 60. let 20. století. Tehdy se první družicí flotily stal Skynet 1A s hmotností 122 kg. Postupně jak přicházely lepší technologie, se družice modernizovaly a v současnosti provozuje Spojené království celkem čtyři družice typu Skynet 5. Poslední z těchto družic byla vypuštěna v roce 2012. O několik let později se začalo uvažovat o další modernizaci této komunikační sítě. Prvním střípkem se v roce 2017 stala dohoda mezi vládou Velké Británie a společností Airbus Defence and Space o výrobě družice Skynet 6A. Celá záležitost měla pokračování v roce 2020, tehdy se k původní dohodě přidaly i peníze. Za 500 milionů liber (628 milionů dolarů) firma Airbus družici postaví a zajistí její vynesení na oběžnou dráhu. V této sumě je navíc zahrnuta i modernizace pozemní infrastruktury. Družice samotná má překlenout přechodné období mezi družicemi Skynet 5 a jejími následovníky. Družice by měla mít hmotnost přibližně 6 tun a dopravena na oběžnou dráhu bude v roce 2025. Pokud jde o nosnou raketu, rozhodovalo se mezi vyvíjenou evropskou raketou Ariane 6 a Falconem 9. Pravděpodobně z důvodu ceny byl v listopadu 2021 vybrán Falcon 9.

Umělecká představa družic Skynet 5. generace (Zdroj: Airbus)

Nyní se přesuneme ke komerčním firmám, které rovněž potřebují dopravit na oběžnou dráhu své družice. V našem přehledu začneme firmou Intelsat. A historie tohoto kontraktu je také poněkud krkolomná, proto zkusíme být struční a přitom nic nevynechat. Kořeny této mise tkví v plánu USA na budování 5G mobilních sítí na vlastním území. Tyto sítě mají být totiž provozovány ve stejném frekvenčním pásmu, kde donedávna operovali satelitní operátoři. Ti jsou nyní nuceni toto pásmo vyklidit do roku 2025, pokud se jim však podaří pásmo uvolnit do prosince 2023, získají nárok na finanční kompenzaci. Jednou z těchto postižených firem je i Intelsat. Ten má šanci při včasném vyklizení pásma získat 4,8 miliardy dolarů. Firma Intelsat si proto u dvou výrobců objednala celkem 7 nových družic, které jí umožní opět provozovat komerční služby na území USA. O tom, že šest z těchto družic mělo již vybranou nosnou raketu, jsme vás informovali již před dvěma lety. Čtyři z nich (Galaxy 31 až 34) vynese během dvou startů v letošním roce Falcon 9 a zbylé dvě (Galaxy 35 a 36) dopraví na oběžnou dráhu raketa Ariane 5. Jedinou neznámou zůstávalo, která společnost vynese zbývající družici Intelsat Galaxy 37. Patrně budete překvapeni, když vám nyní řeknu, že zbývající kontrakt získala evropská raketa Ariane 6 a měl se uskutečnit v roce 2023.

Zleva: Nosné rakety Ariane 5, Ariane 6 a Falcon 9 (Zdroj: Teslarati)

Proč tedy tuto družici zmiňujeme v přehledu týkajícího se SpaceX? V loňském roce došlo totiž ke změně. Není známo, kdy se tak stalo, jen se ví, že když firma Intelsat podávala v prosinci 2021 americkému Federálnímu komunikačnímu úřadu (FCC) přehledovou zprávu o uvolňování frekvenčního pásma, v dokumentaci stálo, že družici Galaxy 37 vynese v roce 2023 raketa Falcon 9. Na závěr této pasáže si dovolím i malou spekulaci, proč ke změně došlo. Domnívám se, že příčinou je zpoždění vývoje rakety Ariane 6. Ta měla mít původně premiéru dříve, v současnosti to však vypadá, že k inauguračnímu letu dojde nejdříve ve 3. čtvrtletí letošního roku a další odklady samozřejmě nelze vyloučit. A protože termín pro opuštění pásma a získání finanční dotace uplyne posledním prosincovým dnem roku 2023, chtěla mít firma jistotu, že družice stihne vynést včas a o finanční obnos nepřijde.

Družice Intelsat Galaxy 37 bude postavena na platformě SSL 1300 (Foto: Maxar)

Důvodem pro vypuštění nové družice však nemusí vždy být jen přechod na novou generaci technologií. Příčin, pro které jsou družice nahrazovány, může být povícero. Patří k nim například selhání části vybavení, ale jednou z hlavních příčin bývá, že družici jednoduše dojde palivo. V takové situaci doposud majiteli družice nezbývala jiná cesta, než z geostacionární dráhy poslat družici na dráhu hřbitovní, která leží o několik set kilometrů výše a slouží právě k odkladu vysloužilých družic. A provozovatel musel investovat stovky milionů dolarů na stavbu nové družice. V posledních letech se však naskýtá v kosmonautice nová, levnější možnost zaplatit si služby speciálního satelitu, který vaší cenné družici umožní fungovat ještě dalších pár let. Tyto družice už byly na oběžné dráze odzkoušeny, prvními vlaštovkami se v tomto směru staly družice MEV-1 a 2 (Mission Extension Vehicle), které se ke klientské družici připojily a budou několik následujících let udržovat její pozice na oběžné dráze pomocí vlastních zásob pohonných látek. Tyto družice v současnosti provozuje firma Northrop Grumman. To je však jen pouhý počátek toho, co mají tyto servisní družice v budoucnosti klientům nabízet.

Umělecká představa MRV s vysouvaným MEP (Zdroj: Northrop Grumman)

V budoucnu by firma SpaceLogistics (dceřinná společnost Northropu) chtěla zákazníkům nabídnout službu MRV (Mission Robotic Vehicle), která by měla klientům poskytnout nejen svůj pohonný systém, ale byla by schopna provádět i detailní inspekci, servis či opravy. Jako další službu by měla být schopna nabídnout zákazníkům i použití takzvaných Mission Extension Pods (MEP). Jde o malé družice, které budou na klientskou družici nainstalovány a obsahují malou motorovou jednotku, která bude schopna nabídnout dosluhující družici o typické hmotnosti 2000 kg přibližně 6leté prodloužení činnosti. První družicí firmy SpaceLogistics, která by měla nabídnout tyto komplexní služby, se stane MRV-1, kterou firma chce vynést na jaře roku 2024. Pro tyto účely si koncem února letošního roku zajistila nosnou raketu Falcon 9 firmy SpaceX. Mimochodem, pro první balíček MEP má už firma SpaceLogistics zajištěného prvního zákazníka.

Přbližování družice MRV (vlevo) ke klientskému satelitu (Zdroj: Northrop Grumman)

Dalším zákazníkem, který si od SpaceX nechá vynést své družice, bude společnost Maxar Technologies. Ta je už dlouhou dobu součástí kosmického průmyslu, zabývá se například výrobou družic pro optické či radarové sledování Země. Firma Maxar navíc vyrábí a provozuje i vlastní družice určené k dálkovému průzkumu Země a v budoucnu plánuje tyto svoje aktivity ještě výrazně rozšířit. DigitalGlobe, dceřinná společnost Maxaru, plánuje vyrobit a vypustit celkem 6 nových satelitů nazvaných WorldView Legion, které by měly postupně nahradit starší družice. Tyto plány se datují do roku 2017 a už o rok později si pro jejich vynesení zajistila firma Maxar dvě použité rakety Falcon 9. O této informaci jsme vás již tehdy informovali. Celá operace se měla odehrát tak, že dvě družice poletí při prvním startu a zbylé čtyři při startu druhém. Celý plán se ale postupně dočkal jistých změn. Problémy spojené mimo jiné i s pandemií COVID-19 způsobily postupné odložení startu až do letošního roku. Zároveň zřejmě došlo k rozdělení druhé mise na dva samostné starty. Podle serveru Yahoo by měly proběhnout celkem tři mise místo původních dvou. První dvě družice mají být vyneseny letos v červnu nebo červenci, další dvě o tři měsíce později a zbylé dvě za další tři měsíce. Jedna z misí by měla zamířit na heliosynchronní dráhu a zbylé dvě poletí na dráhu se střední inklinací. Tento harmonogram však zatím nebyl oficiálně potvrzen. Každá z družic WorldView Legion má mít hmotnost pouhých 750 kg a mluvčí společnosti DigitalGlobe před časem uvedl, že se nebrání sdílení rakety s dalšími náklady, takže možná uvidíme na těchto misích také nějaké spolujezdce.

Představa družic WorldView Legion na oběžné dráze (Zdroj: DigitalGlobe)

Objevily se také spekulace, že SpaceX možná vynese družici SES-22, avšak zatím to nebylo oficiálně potvrzeno. SpaceX má už z dřívějška kontrakt se společností SES na vynesení družic SES-18 a SES-19 v druhé polovině tohoto roku. Tento kontrakt ale zároveň obsahoval opci umožňující vynesení třetí, blíže neurčené družice. Z nových oficiálních dokumentů SES nyní vyplynulo, že firma už ve 2. čtvrtletí tohoto roku plánuje zprovoznění nové družice SES-22. Nejsou však dispozici informace o tom, která raketa tuto družici dopraví na oběžnou dráhu. To vedlo ke spekulacím, že družice bude vynesena Falconem 9 v rámci zmíněné opce v dřívějším kontraktu se SpaceX.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
LZ.

Stávající stav:
Už 2 roky lítá F9 jako znovupoužitelná (10 a více použití)
Konkurence zvažuje zda znovupoužitelnou raketu vyvinout, nebo ne. Hledají taky jiné možnosti ušetření, například chytat jen samotné motory prvního stupně.
Spaceship nefunguje. Zatím, ale jsme opravdu blízko. Snad letos se dočkáme prvních starlinku vynesených SS. Na znovupoužití SS si však budeme muset počkat ještě rok.

Budoucnost:
Příštích pět let ovládne LEO a měsíc SS.
Japonci začnou uvažovat zda postavit první orbitální elektrárnu, pokud jim dá Musk množtevní slevu.
Začnou se projevovat nedostatky s palivem. (Tekutý metan, Kyslík, nedostatek elektřiny pro zkapalňovače)
Za deset let Rusové a Číňané oznámí že mají rovněž Railgun v armádě.
Za patnáct let se začne stavět první elektrické odpaliště raket na LEO napajené bateriemi, setrvačníky a solárními panely. Fungovat tedy bude jen v létě v poledne.
Tehdy konečně začne budování prvních pořádných orbitálnich struktur jako eletrárny, farmy, ocelárny apod.

Souhlasíte? Máte jinou předpověď? Moje se splní spíše až za 30-80 let.

PetrV

Tipl bych si pohony na jiném nežli chemickém principu.
Ale až od LEO. Antigravitaci zvládneme až 2100.
Japonci jsou systemoví jako číňané a moc se o nich nemluví.
Půjdou nahoru.
Čína jede systémově.
ESA a Rusko budou koukat.

PetrV

SpaceX bude zregulován jako monopol, ale na Mars poleti ještě ve 20 letech. Elon nechce být geront jako Bezos.

PetrV

Lety SpaceX by se mohly i zastavit.
Elon naznačuje, bez ropy a plynu nic nebude…
https://twitter.com/elonmusk/status/1499907549746937860?t=cAc3Nch3w355jnzRQqxH3w&s=19

Tibor H

Mozno bude mat aj noveho zakaznika – OneWeb

Pavel Riedl

Jelikož nevěřím na zázraky, tak to považuji za jisté.

PetrV

Falcon nemá konkurenci, SHS si rozdělí lety s falconem.
Všichni to vědí a někteří se brání různými prostředky.
Nedá se konkurovat.

Martin

No on je to ale smutný fakt. Podle mě jestli bude SpaceX stále pokračovat v tom co dělá, tak reálně je bez šance, aby je někdy nějaká konkurence doběhla. Ani do dnes se nenašel nikdo, kdo by měl alespoň malou znovupoužitelnou orbitální raketu

PetrV

Smutně to nevidím. Když mohl space shuttle byt monopol, proč ne spacex? Jen je třeba regulovat. Na to jsou postupy. U nás je regulován Net4gas.

Jirka

Regulovat si predstavujete platit vic za neco, kdyz muzu platit mene?
Neni Muskova chyba, ze se mu smali, ze castnecne znovopouzitelna raketa je nesmysl. Bohuzel se smeji dal kdyz stavi Starship, coz je dle meho konec jakekoliv komercni konkurence. Ani ty male rakety nebudou moci konkurovat cenou.

PetrV

Souhlas, starship je jiná liga a převálcuje všechno.
Nový odkaz na posun termínu.
https://twitter.com/elonmusk/status/1499972826828259328?t=O_OYAl7FbpQVtoh-aUQyuQ&s=19
Musí skončit zima.
Je nedostatek energií. Kapalný metan je vzácná komodita.

PetrV

Cena letů by byla každoročně stanovována na základě podkladů oprávněné náklady, prijmy+ přiměřený zisk.
Takto fungují všichni monopolní přepravci na Zemi.
Není to nic neznámého.
Firma netratí.

Kuřecí stehno

Jsem osobně zvědav na terran R nebo Neutron.

PetrV

Mi spíše vadí dotování jiných firem. To pokrivuje jakýkoli trh.
Což jde vidět u spousty jiných projektů.
SpaceX to ale vyhovuje.
Cesta z LEO bude otevřena soutěži, pokud přeprava na LEO bude takto upravena.
Je to můj názor, ale mohlo by to tak fungovat.