Novinky o Starship #2: Trojice zážehů SN9, dokončování SN7.2 a SN10, výroba kyslíku v Boca Chica

SpaceX v Boca Chica v jižním Texasu vyvíjí, vyrábí a testuje kosmickou loď Starship a raketu Super Heavy. Místní obyvatelé podrobně dokumentují aktivity firmy, ale děje se toho tolik, že je obtížné všechno sledovat. Portál NASA Spaceflight však už nějakou dobu pravidelně vydává pěkná videa, která krátce shrnují nejdůležitější dění v Boca Chica a člověk se díky nim může snadno udržovat v obraze. Rozhodli jsme se tedy tato videa překládat do češtiny.

Nejnovější díl se věnuje především nedávné sérii tří statických zážehů, které v krátkém sledu absolvoval prototyp Starship SN9. Ve videu se dozvíte několik nových podrobností o těchto testech. Dále uvidíte dokončovací práce na prototypu SN10 a také kompletaci zkušební nádrže SN7.2 z třímilimetrové oceli. Navíc se dozvíte pár novinek o pracích na startovních rampách a také připravované výrobně kyslíku přímo v Boca Chica.

Tato epizoda původně vyšla 18. ledna, ale natočena byla o něco dříve, takže některé informace v ní už stihly zastarat:

  • Ze Starship už byly vymontovány oba poškozené Raptory, druhý měl číslo SN46. Čísla motorů, které je nahradily, zatím neznáme.
  • Zkušební nádrž SN7.2 už byla dokončena a ve středu byla převezena na startovní rampu kvůli testování.

Pokud se chcete podílet na překladech těchto nebo jiných videí, kontaktujte nás na adrese kontakt@elonx.cz!

Aktuální informace o výrobě prototypů Starship a Super Heavy najdete také u nás na webu. Průběh testování a příprav na let Starship SN9 pak můžete sledovat zde. K dispozici máte také podrobný přehled všech prototypů.


Předchozí epizody Novinek o Starship zde a další přeložená videa o firmách Elona Muska s českými nebo slovenskými titulky najdete zde.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
13 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pacholik

Zajímalo by mě, kolik hmotnosti se ušetří na tom o 1mm tenčím plechu na plášti nádrže. jaká je aktuální tloušťka pláště u SN9? dík za odpověď někomu.. 🙂

Invc

25%
4 mm

mpistora

Záleží, jestli ten mm odebrali z vnějšku nebo z vnitřku.

PetrK

takže 25% +/- 0,01% ? 🙂

Kraapt

Zkusil jsem to spočítat s výsledkem rozdílu 0,178% a celkově ~20% úspory hmotnosti.. tak nevím. Možná to při 9 000mm nehraje takový rozdíl.

Naposledy upraveno před 4 měsíci uživatelem Kraapt
Pavel Šafář

Může to být z vnitřní strany, vnější a nebo symetricky.
Z vnitřní strany odeberou nejmenší množství zátěže, ale zase přidají pár litrů paliva navíc. Rozdíl nebude moc velký a co se týče rozměrů, tak nezapomínejte na roztažnost oceli – přeci jen to musí vydržet kryogenní teploty i návrat do atmosféry – rozdíl asi nějakých 1500°C. Neznám z hlavy konstantu pro ocel, ale řekl bych, že nějaký ten milimetr rozdílu to udělá…

Invc

Mno … vzhledem k tomu, že ty plechy se tam vezou jako pláty… a teprve pak se zakružují a svařují … tak … no nic.

Adam Ř

To je ovsem problem. Kvadr nejde ohnout na mezikruzi…

Invc

To záleží, jestli jsme v geometrii nebo v garáži.

Pacholik

😀

Hark

V komentarich na ArsTechnica nekdo spocital/odhadl ze muzou usetrit mezi 10-20 tunami.

Naposledy upraveno před 4 měsíci uživatelem Hark
Pavel

Jeden čtverečný metr plechu o síle 1mm váží, bez ohledu na legury, cca 8kg (+-). Při průměru 9m je obvod cca 28m. Výšku nádrží bych odhadl na 40m. Plus 4 dna nárží cca 260m2. Takže 28×40+260=1380. 1380x 8kg= tedy odhaduji na 11tun (-20+40%).

LZ.

Podle nějakého obrázku budou jen 3 dna nádrží. To je možné díky podobne teplotě skladováni metanu a kyslíku.
U F9 musí být 4 kvůli izolovani petroleje tepelně.