Historie vynášení družic Starlink a představení optimalizované varianty družice v2-mini

Již řadu let vynáší SpaceX na oběžnou dráhu družice pro internetovou konstelaci Starlink. Ze začátku bylo vynášeno 60 družic najednou, ale jak firma družice postupně vylepšovala, klesal i jejich počet vynášený při jednom startu, protože byly rozměrnější a výkonnější. Až před několika měsíci se tento trend podařilo zastavit a počet vynesených satelitů opět začal narůstat díky optimalizované variantě družic.

Starlink je nejrozsáhlejší satelitní konstelaci na světě, která ke dnešnímu dni čítá 7714 aktivních družic na oběžné dráze. Tyto satelity byly vyneseny při celkem 271 vyhrazených startech raket Falcon 9 nebo jako spolupasažéři například na sdílených misích Transporter. S vynášením družic Starlink firma začala již v květnu 2019. Osobně si pamatuju, jak jsem byl tenkrát překvapený, když jsem zjistil, kolik družic je možno vynést při jednom startu, tedy 60. Předpokládal jsem tehdy, že tvar družic bude něco podobného jako u konstelace OneWeb – tedy obvyklá kostka vybavená dvěma fotovoltaickými panely, kterých se pod aerodynamický kryt vejde maximálně tak 30. Domnívám se, že jsem v tomto rozhodně nebyl sám, navíc tvar testovacích družic Starlink (Tintin A a B) podobný design naznačoval.

Testovací satelity Tintin A a Tintin B internetové konstelace Starlink (Zdroj: SpaceX)

SpaceX s vynášením družic první generace po 60 kusech pokračovalo až do konce května 2021. Pochopitelně ne při každém startu tento počet byl dodržen, protože někdy SpaceX při misích Starlink vyneslo i náklad pro jiné zákazníky, takže firma kvůli tomu redukovala objem vlastního nákladu. Už v lednu 2021 se však objevil náznak, že s vynášením po 60 kusech bude patrně brzy konec. Tehdy odstartovala mise Transporter-1, která kromě rekordního počtu družic vynesených během jediného startu dopravila na oběžnou dráhu i prvních deset družic Starlink ve vylepšené variantě v1.5. Rozdíl oproti první generaci družic Starlink byl prostý – družice Starlink byly nově vybaveny laserovými pojítky, takže mohly začít komunikovat i mezi sebou, což firmě omezilo nutnost výstavby pozemní části systému v nehostinných polárních oblastech. Další várka družic Starlink s lasery následovala při misi Transporter-2. Poté následovala ve startech se Starlinky více než dvouměsíční pauza, nicméně od této chvíle startovaly už pouze družice v1.5. Díky nové úpravě a nárůstu hmotnosti družic z 260 kg na 300 kg však začal klesat počet vynášených družic Starlink na „nehezká“ čísla jako 51, 53, 48 atd. Svou roli zde pochopitelně hrál i sklon oběžné dráhy, startovní rampa či přítomnost placeného spolucestujícího.

Náklad mise Transporter-1. Laserová pojítka na družicích Starlink jsou označena červeně

S vynášením družic v1.5 SpaceX pokračovalo až do července 2023. Nicméně již v únoru 2023 nám firma představila nový design družic, který dnes známe pod názvem v2-mini a který firma doposud využívá. Tento nový typ družic Starlink je větší, výkonnější, schopnější a jeho pohonný systém nově začal využívat argonu namísto původního kryptonu. Od mise Starlink 7-3 pak SpaceX zavedlo také vylepšená laserová pojítka. Družice v2-mini sice nabídly navíc až 4x vyšší přenosovou kapacitu, nicméně spolu s tím narostla i jejich hmotnost z původních 300 kg na 730 kg. Kvůli tomu pochopitelně klesl počet vynesených družic při jedné misi. O dřívejších startech, při kterých bylo vynášeno klidně i 50 družic, jsme si mohli nechat jen zdát. Počet vynášených družic až do konce roku 2024 nikdy nepřekročil číslo 24.

Družice Starlink v2-mini ve variantě pro přímé spojení s mobilními telefony (Zdroj: T-Mobile)

Zlom v tomto sestupném trendu nastal 21. ledna 2025, ačkoliv na počátku dne tomu nic nenasvědčovalo. Ještě před rozedněním ten den vynesl Falcon 9 z rampy LC-39A poměrně běžných 21 družic při misi Starlink 13-1. O zhruba deset hodin později však startovala mise Starlink 11-8, která nám již připravila překvapení. Počet vynesených družic narostl až na 28. Vše tedy nasvědčovalo tomu, že SpaceX uskutečnilo plán, který nastínilo ve své zprávě o pokroku sítě Starlink do roku 2024 (PDF). Hovořilo se v ní o tom, že firma připravila nový typ družic, která je označována jako optimalizovaná varianta v2-mini. Nové družice mají vylepšenou avioniku, pohonný systém či napájení a jsou tak lépe optimalizovány pro vynášení na raketách Falcon 9. Jsou vybaveny i novou dvoupásmovou anténou. Součástí optimalizace je i vyšší tah trysek či vyšší specifický impuls, což by mělo zlepšit manévrovací schopnosti družic či případně prodloužit jejich životnost.

Argonový motor na družici Starlink v2-mini (Zdroj: SpaceX)

Klíčovým faktorem při optimalizaci bylo pochopitelně snížení hmotnosti družic ze 730 kg na přibližně 575 kg. Tato okolnost vedla k tomu, že nově je možno pod aerodynamický kryt umístit až 29 družic. Díky optimalizované variantě družice v2–mini mohl opět začít narůstat počet družic vynesených při jednom startu. Pokud jsme v roce 2024 mohli konstatovat, že při každém startu bylo vyneseno průměrně 22 družic Starlink, letos toto číslo narostlo na 24,7 družice. Tento na pohled nízký nárůst množství vynesených družic v letošním roce je však ovlivněn hned několik faktory. Prvním z nich je fakt, že SpaceX nějakou dobu pokračovalo ve vynášení družic v původní neoptimalizované variantě – potřebovalo patrně nejprve vyprázdnit skladové zásoby před vynášením pouze nejnovější verze družic. Počty vynesených družic jsou dále ovlivňovány i tím, že firma při některých misích Starlink vynáší i vojenské družice Starshield nebo družice určené pro přímé spojení s mobilními telefony (Direct to Cell) – ty jsou založené na původní verzi v2-mini, avšak mají zhruba o 100 kg vyšší hmotnost. A zatím není jasné, jestli časem také budou optimalizovány.

Vývoj družic Starlink tím však nekončí, neboť SpaceX připravuje také třetí generaci, která bude ještě výkonnější. Výrazně větší rozměry a vyšší hmotnost však znamenají, že tato varianta bude vynášena výhradně pomocí rakety Starship. Bude zajímavé sledovat, kolik družic bude tato megaraketa vynášet a jak se počet bude měnit postupem času.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!t-a-time

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

3 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
buggy

Opravte prosim “…vlastní náklad redukovala na úkor platících zákazníků.”, nakolko vyznam to ma opacny, ako ste chceli povedat. Bolo to na ukor SpaceX, nie platiacich zakaznikov. Dakujem.

Filip

K hlášení chyb ve článcích slouží žluté tlačítko pod článkem „Nahlásit chybu / Navrhnout zlepšení“

Petr Melechin

Opraveno. Díky.