Mise Transporter-2

Informace Streamy Články Fotky Videa Aktuálně

Základní informace

  • Datum startu: 24. 6. 2021
  • Startovní okno: Bude upřesněno (Co je to startovní okno)
  • Statický zážeh: Zpravidla 4–5 dní před startem, ale ne vždy je prováděn (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Sdílená mise, při které bude vypuštěna řada malých družic pro velké množství zákazníků
  • Hmotnost nákladu: Prozatím neznámá, není finalizován seznam vynášených družic
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1060.8)
  • Cíl: Heliosynchronní dráha (SSO) ve výšce 500–600 km se sklonem 97–98° 
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Space Force Station, Florida)
  • Pokus o přistání: Ano, na pevninské plošině LZ-1

Podrobnosti a zajímavosti

  • Primárním cílem tohoto startu je vynesení řady malých družic. Mise je součástí programu Small Satellite Rideshare (SSR), který SpaceX vyhlásilo v srpnu 2019. Má umožnit malým zákazníkům dostat za rozumné peníze své družice na oběžnou dráhu a SpaceX tím získá větší podíl na trhu vynášení malých nákladů. Už v červnu 2020 bylo oznámeno, že si zákazníci v rámci tohoto programu objednali starty na raketě Falcon 9 pro víc než 100 družic.
  • Jde o druhou misi, která je zcela vyhrazena pro družice programu SSR. První start tohoto druhu v režii SpaceX se odehrál v lednu v rámci mise Transporter-1. Vyneseno při něm bylo rekordních 143 družic.
  • Při tomto startu si SpaceX účtuje za každý vynesený náklad přibližně 1 milion dolarů, pokud má hmotnost nižší než 200 kg. Když dojde k překročení tohoto limitu, za každý kilogram navíc zákazník zaplatí 5000 dolarů. Zákazník si navíc může připlatit za různé dodatečné služby. Vše lze snadno objednat přes jednoduchý e-shop.
  • Ne každý zákazník potřebuje dopravit svůj satelit na stejnou oběžnou dráhu, na kterou poletí raketa. Zákazníci mají v tomto případě dvě možnosti, buď přidají ke své družici raketový motor, který následně upraví dráhu družice, či použíjí nabídku jiné firmy, která pro ně tuto službu zajistí. Při misi Transporter-2 nabízí tuto službu například firma Spaceflight. Ta dodá hned dva prstence SHERPA. První z nich, SHERPA-FX, nebude mít vlastní pohon a bude pouze nést náklad. Druhý se jmenuje SHERPA-LTE a bude se jednat o premiéru. Zákazníkům firmy Spaceflight nabídne tento prstenec možnost změny rychlosti až o 6 km/s díky unikátnímu elektrickému pohonu. Firma Spaceflight zajistí při misi Transporter-2 vynesení celkem 35 družic a jednoho sdíleného nákladu pro celkem 14 různých zákazníků ze 7 různých zemí.
  • Přibližně 30 družic bude vypuštěno na oběžnou dráhu pomocí adaptéru Exoport firmy Exolaunch.
  • Dalších 6 družic a 3 připojené náklady vynese při této misi vypouštěč firmy D-Orbit zvaný ION SCV Dauntless David. Náklad bude vynesen pro zákazníky ze 12 různých zemí.
  • Při misi bude vynesena patrně i řada dalších nákladů. Celý seznam, který se neustále mění, je k dispozici v seznamu sdílených misí či na Redditu.
  • Na této misi měly původně letět také náklady ve vypouštěčích společnosti Momentus Space, ale ta narazila na problémy s vyřízení startovní licence, a tak bylo vynesení všech jejích nákladů odložen. Dotklo se to také české družice VZLUSAT-2, jejíž start byl ze stejného důvodu odložen už podruhé. Původně měla letět už na misi Transporter-1.
  • Půjde o třetí misi SpaceX na polární orbitu z Floridy, první byl SAOCOM 1B a druhou Transporter-1.
  • Přistání prvního stupně bylo původně plánováno na mořské plošině, ale nakonec došlo ke změně a přistání údajně proběhne na pevninské plošině LZ-1 na Mysu Canaveral. Důvodem by mohlo být to, že náklady společnosti Momentus nakonec na této misi neletí, a tak je možné, že celková hmotnost klesla natolik, aby bylo možné s prvním stupněm přistát na pevnině. Falcon 9 naposledy přistával na plošině LZ-1 v prosinci 2020 při misi NROL-108.
  • Vývoj data startu: 1. čtvrtletí 2022 → červen 2021 → konec června 2021 → červenec 2021 → 24. června 2021

Související články

Fotky

Videa

Video o nákladech společnosti Spaceflight:

Aktuální informace

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
1 Komentář
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV

Solarne termální pohon Vigoride zase prý nepoletí. FAA zakázala kvůli ohrožení národních zájmů. Kokorisch je rus, ale ten byl z firmy momentus odvolán. Neměl prověrku. Prý první prototyp letěl na sojuzu 2019.
Je to jako tajemný hrad v karpatech…