Historky ze SpaceX: Kimbalův blog z Kwajaleinu – 1. část

Kimbal Musk s bratrem Elonem (Foto: Elon Musk)

První raketou SpaceX byl malý Falcon 1, který letěl celkem 5krát – první start proběhl v roce 2006 a poslední v roce 2009. SpaceX chtělo původně startovat z Vandenbergovy letecké základny v Kalifornii, ale kvůli konfliktům s okolními rampami nakonec všechny lety proběhly z izolovaného atolu Kwajalein uprostřed Pacifiku.

Pracovníci SpaceX zde strávili spoustu času, neboť u prvních startů neustále naráželi na všemožné problémy a jak jistě víte, první tři starty Falconu 1 byly neúspěšné. Kimbal Musk, mladší bratr šéfa SpaceX Elona Muska, v letech 2005–2008 vedl podrobný blog, ve kterém dokumentoval a komentoval dění na Kwajaleinu (“Kwaj”). Díky němu máme k dispozici zajímavý pohled na tehdejší fungování SpaceX a to, jak se Elon a jeho kolegové potýkali s rozličnými problémy.

Kimbalův blog je dost rozsáhlý, takže jsem z něj vybral jen několik nejzajímavějších částí, které budu v následujících týdnech postupně zveřejňovat v rámci seriálu Historky ze SpaceX.

Velkou část překladu do češtiny zajistila čtenářka Monika Wojdasová, za což jí jsem velice vděčný. Pokud chcete s něčím podobným pomoci i vy, ozvěte se mi! Mám spoustu zajímavých videí a textů o SpaceX, které by stály za překlad, ale bohužel na to sám nemám dost času.

V první části Kimbalova blogu se seznámíte s Kwajaleinem jako takovým a budete žasnout nad tím, jak rychle SpaceX tehdy řešilo problémy:


22. listopadu 2005

Ahoj lidi,

Řídící středisko na Kwajaleinu (Foto: Kimbal Musk)

nacházím se na konci světa – píšu blog z atolu Kwajalein, kde firma SpaceX mého bratra Elona za pár dnů provede start jejich první rakety. Pár faktů o Kwaji:

  • Nejblíž je Guam, který se nachází 1400 mil odtud, Havaj je vzdálena 2100 mil
  • Jedná se o největší atol na světě
  • Počet obyvatel: 2500
  • Mají tu přistávací dráhu a malou vojenskou základnu

Nic moc dalšího tu není, ale je to perfektní místo pro starty raket!

23. listopadu 2005

Dnešek jsme strávili na ostrově [Omelek], z kterého bude raketa startovat. Nachází se několik mil lodí od Kwaje. Ostrov se během studené války používal jako odpalovací rampa, ale od té doby jej pohltila zeleň a stromy.

Když si lidi ze SpaceX pronajali ostrov, ze všeho nejdříve vysekali zdejší křoví, aby vytvořili otevřené prostranství, které následně vybetonovali, čímž okamžitě vznikla nová startovací plocha. Zní to jednoduše, jenže všechno vybavení a nářadí se musí přivézt lodí ze vzdálenosti přes 8000 km. Třeba náklaďák začnete vnímat úplně jinak, když si uvědomíte, že to je jediný náklaďák široko daleko. A zmínil jsem už, že jsme kdesi na “konci světa”?

7. února 2006

Celý tým SpaceX na Kwaji se skládá z míň než 30 lidí.  Když odtud startuje nějaká jiná raketová společnost, přiveze si přes 300 lidí. Nechápeme, k čemu potřebují tolik lidí.

Když jiná společnost něco potřebuje zařídit, tak si její pracovníci nejdříve vyžádají patřičné formuláře, komunikují s patřičnými lidmi, vrátí se k těm formulářům, pak to zkusí znovu s jinými formuláři a s jinými lidmi, vrátí se k formulářům a nakonec se z toho postupně zblázní. Když chce SpaceX něco udělat, tak to prostě udělá a to hodně rychle. Příklad:

V sobotu večer se zjistilo, že rozvaděče napájecího systému nefungují správně a bylo potřeba upgradovat kondenzátory. Něco takového je velice složité opravit na tropickém ostrově vzdáleném 8000 km od Ameriky.

Falcon 1 na rampě na atolu Kwajalein (Foto: SpaceX)

V neděli jsme sklopili raketu, odpojili od sebe oba stupně a vytáhli rozvaděče. Následně jeden z inženýrů ze SpaceX nasedl na letadlo do Kalifornie. Posléze tým našel dodavatele kondenzátorů v Minnesotě, který měl otevřeno i v neděli. Spacex okamžitě vyslalo jednoho stážistu na letadlo, aby zaletěl pro potřebné součástky.

Inženýr a internista se vrátili do centrály SpaceX skoro ve stejnou chvíli – konkrétně v pondělí kolem 14:45. Během následujících 8 hodin se jim podařilo vyměnit kondenzátory na rozvaděčích, načež otestovali, zda jsou dostatečně odolné vůči žáru, chladu a vibracím, a zabalili je na zpáteční cestu. Do letadla nasedli ve 22:30 a v 6 hodin ráno přiletěli do Kwaje.

Zbytek dne strávili výměnou rozvaděčů a opětovným spojením obou stupňů. Od 17:00 je raketa opět kompletní a je připravená na opětovné vztyčení na rampě. Celá operace zabrala 80 hodin.


Předchozí díly seriálu Historky ze SpaceX:

Petr Melechin
Monika Wojdasová



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

5 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří Hadač

Chtěl bych alespoň takto poděkovat ještě jednou za všechny 4 díly Kimbalova blogu. Když už pro nic jiného, tak bylo na co odkazovat při psaní profilů misí Falconu 1. Samozřejmě dodávám, že samo o sobě to bylo moc zajímavé počteníčko. Díky za něj.

Abra

Ahoj, těším se na další díly. První díl je dobrý, škoda jen, že příběh znají nadšenci z knížky (která je i v ČJ).

Štěpán Pikna

Taktéž si to nepamatuji. Ale za mě super inspirace pro učení se ajiny (budu to číst v originále)

Martin

Hehe …je dobré uvádzať ľudí do obrazu, pretože si mnoho vecí proste neuvedomujeme, kým ich nemusíme riešiť…. Ak ja niečo potrebujem, nájdem to v potravinách cez ulicu alebo obchodnom centre vzdialenom 20 minút chôdze 😀 …. toto je ale úúúplne iný level…. 😀