Lady s Teslou: Překvápka při přechodu od spalováku k elektromobilu

Tak po 4 000 km mi Tesla zatím neshořela ani se nerozpadla. V tomto díle se dozvíte, co všechno jsme řešili v souvislosti s výměnou našeho spalovacího miláčka za elektromobil. Vezmu to pěkně od podlahy a vysvětlím, čím jsem se musela prokousat (včetně známých předsudků o dojezdu, ekologii či nebezpečnosti).

Pozn.: Text níže je z kategorie elektromobilů (EV) zaměřen na čistě bateriové elektromobily (BEV), nikoli hybridy (HEV), plug-in hybridy (PHEV), apod.

Změna od spalováku na elektromobil (a potažmo Teslu) mi přijde podobná přechodu od tlačítkového mobilu k smartfounu. Moje Nokia 6110 měla plno tlačítek a jednoduché menu, dneska ťapkám na skleněný displej a používám hromadu aplikací. Ale zas ta Nokia vydržela na jedno nabití víc jak týden! Zato můj dnešní mobil ubohé dva dny. Je to prostě něco za něco.

Naše kráska Tesla Model 3

Jede to

Elektromobilita má své mouchy a plenky ještě chvíli neodloží. Proč ale myslím, že se auta na baterky prosadí? Prostě proto, že se to sakra dobře řídí. Elektromotor má totiž většinou větší výkon, zabírá okamžitě a k tomu má auto skvělou stabilitu v zatáčkách díky nízkému těžišti kvůli těžké baterii v podlaze. Náš Model 3 se dvěma motory a pohonem na všechna 4 kola má okamžitý výkon přes 400 koní. Já jezdím ráda dynamicky a ten pocit při řízení mě neskutečně baví. Někdy si to teda naopak neužívám, ale jízdní vlastnosti naší Tesly popíšu v detailu někdy příště.

Ticho a plašička chodců

„Tyjo, to je tichý…” je pokaždé první reakce při svezení naší Teslou, a ta bezhlučná jízda se mi fakt líbí. A tak jsem nešťastná, že Evropská unie nakázala všem novým elektroautům vydávat zvuk (od července 2021). Takzvaná „plašička chodců” (jinak AVAS, v USA VAAS) je pro mě opravdu nepříjemný bzučivý zvuk (viz video níže). Až tohle bude v podzemní garáži vydávat 10 aut kolem, tak to bude peklo. A ta tam je výhoda elektromobilů pro snížení hlukové zátěže ve městech. Tedy jako chápu protesty asociací nevidomých, ale ono není jednoznačné, že by se u elektroaut nějak zvýšil počet nehod s chodci (jsou analýzy pro i proti). Připomínám, že v začátcích spalovacích aut byl v roce 1861 v Anglii zaveden „Locomotives Act I”: před jedoucím vozem v obci musel jít muž s červeným praporkem. Doufám, že i AVAS se ukáže jako zbytečný. Jako řidič musím počítat s tím, že mě chodci, cyklisti a zvěř neslyší, a dávat pozor.

Dojezd

Hned první otázka od zvídavců bývá na dojezd. Když ho řeknu, vidím na obličejích „Aha, to má můj spalovák pořád o dost víc…”, případně „Jo hele to už neni tak špatný, ale strašně dlouho se to nabíjí.” Celý vtip je ale v tom, že elektroauto má jiný způsob „tankování“. Pro denní ježdění to neřeším – každé ráno vyjíždím s plnou. Při delších cestách bych u „malobaterkáče” asi měla známou „range anxiety” (úzkost z dojezdu), ale u aut s dojezdem nad 300 km se to myslím už tak řešit nemusí. Ale aby bylo jasno… pokud někdo jezdí denně 400 km a víc, tak pro něj elektromobil moc ještě není.

Dojezd elektromobilů, únor 2021 (Zdroj: InsideEVs)

Nojo, ale co ty dovolené v Chorvatsku?! Ani při dlouhých cestách po Evropě se nemusím moc omezovat. Teda pokud dáte 1 000 km na jeden zátah, tak si elektroauto zatím nekupujte. Ale pokud jako my stejně po 3 hodinách děláte pauzu na dlabanec, toaletu a protáhnutí, není problém, a za tu dobu by se na rychlonabíječkách mělo dobít dost na další cestu. Snad nám vyjde v létě road trip po Evropě, kde to hodláme řádně otestovat.

Překvápko pro mě ale bylo, jak moc proměnlivá je velikost „nádrže”. Vliv má hlavně stoupání/klesání, rychlost a venkovní teplota. A to jako fáákt hodně! Náš Model 3 Long Range má v rodném listu dojezd až 715 km ve městě (v životě toho podle mě nedosáhnu) a kombinovaný město+dálnice 580 km. Jaká je realita? Přiznám se, že pořád trochu tápu. Auto při 100% nabití ukazuje dojezd 540 km, ale potvrdit to zatím nemůžu (do 0 % jsem nejela). Při jízdě se nijak neomezuju, jezdím dynamicky kolem hranice rychlostních limitů a podle spotřeby to vypadá na kombinovaný dojezd asi 450 km, klidnějším stylem možná těch 540 km. V mrazu po dálnici se můžu spolehnout tak na 350 km. Dobré ale je, že stačí jen zpomalit a dojezd se rapidně zvýší. Je to ale opravdu hodně proměnlivé (viz obrázek) – z kopce se auto dobíjí (rekuperuje), ale do kopce žere jak ďas.

Kolísání naší spotřeby (a tedy i dojezdu) v závislosti na terénu a různé rychlosti ve městě (údaje z TeslaMate)

Tesly jinak obsazují v žebříčcích nízké spotřeby a velkého dojezdu přední příčky, ale podle některých testů to vypadá, že všechna elektroauta trošku fixlujou a Tesla prý i víc. Spotřeba za jízdy je sice nízká, ale nezapočítávají spotřebu elektřiny při stání, na zahřívání či ochlazování baterie či interiéru. Co si z toho odnést? Zatím mám zkušenost, že se dá spolehnout na to, co Teslí navigace ukazuje jako spotřebu do konkrétního cíle. Při plánování je taky hodně konzervativní a nechává si rezervy, takže i když bych třeba dojela s 1 %, radši naplánuje 10minutovou zastávku na Superchargeru.

Odhad spotřeby do cíle sedí

Drahá koupě, levný provoz?

Cena je problém. Elektromobily s pořádným dojezdem stojí přes milion, a to každý prostě dát nemůže. A chápu pak odpor proti zákazu prodeje spalovacích aut plánovaném Evropskou unií na rok 2035. Někdo může mít oprávněný strach, že si pak nové auto nebude moct dovolit.

Ale provoz je levný, ne? No za těch cca 3 000 km domácího nabíjení máme náklady na kilometr 40% oproti naftovému Superbu (se standardní cenou elektřiny 5 Kč/kWh). K tomu máme zažádáno o tarif pro elektromobily, kde by měly být náklady jen 20 % oproti spalováku. To už mi přijde slušný rozdíl. Ale nenechte se mýlit, s pořizovací cenou a naším ročním nájezdem se Tesla ani tak nevyplatí. V budoucnu plánujeme krmit našeho miláčka z fotovoltaické elektrárny na střeše, a pak snad budeme jezdit (na slunce) v podstatě zadarmo. Pokud bychom naopak nabíjeli jen na veřejných nabíječkách, byly by náklady na km samozřejmě vyšší (o cenách veřejného nabíjení napíšu přístě).

Krapet nemilým překvápkem pak byla cena pojištění, protože pojišťovny jaksi zjistily, že Tesly jsou drahé na opravu. Chtěli jsme pořádně pokrýt všechna rizika včetně GAP, a za povinné a havarijní pojištění platíme ročně celkem 40 tisíc Kč. Jiné značky elektromobilů můžou mít pojištění i poloviční.

Elektromobil je radost

U Tesly ale zas ušetříme na garančních prohlídkách, protože nejsou povinné. Elektroauto je konstrukčně jednodušší, nemá převodovku, nemusí se měnit olej, atd. a díky rekuperaci se tolik nesjíždí brzdové destičky. Na druhou stranu je Tesla už tak prošpikovaná elektronikou, že mám obavu z cen pozáručních oprav. Sice ze zkušeností českých majitelů Tesel (co mají nájezd i přes 200 000 km) to vypadá vcelku ok, ale tady je opravdu nevýhoda, že ta auta nejsou na trhu tak dlouho (nejstarší Tesly mají 9 let). Doufám, že po naší záruce už budou dostupnější díly z vrakoviště, které opravy zlevní.

Pokud si chcete orientačně spočítat, jestli se vám elektroauto vyplatí, zde je jednoduchá kalkulačka, kde zadáte své současné auto a proti němu parametry plánovaného elektromobilu.

Bezpečnost a požáry

Musela jsem překonat strach z hoření elektromobilu? Fakt ne. I podle přepočtených kilometrů hoří Tesly 10x méně často než spalovací auta. V Česku zatím žádný čistě bateriový elektromobil nehořel, zaznamenala jsem v poslední době akorát jeden hybrid, kde se vznítila spalovací část. Ale když už začne baterie elektromobilu uvnitř hořet, je o dost obtížnější ji uhasit. Snad se jednou najde lepší metoda než ponoření auta na několik dní do kontejneru s vodou.

Naopak se mi líbí, že elektroauta mají skvělé výsledky v crash testech (Tesla, VW ID.3 i škodovácký Enyaq mají plných 5 hvězdiček Euro NCAP). A to díky tomu, že celý spodek auta je vyztužen bateriovým pouzdrem a při nárazu nás baterie ochrání.

Ekologie

Každý druhý člověk, který čerpá informace pouze z bulvárních článků nebo sociálních sítí, má potřebu mi sdělit, že elektroauta jsou vlastně neekologická. Až mám podezření, že to šíří ropné lobby v posledním smrtelném záchvěvu pokusu o zvrácení vývoje v EU.

Emise spalováku (vlevo) a elektromobilů dle energetického mixu dané země (Zdroj: International Council on Clean Transportation)

To, že výroba EV je míň ekologická než u spalováků, je zřejmě pravda. Ale nové a nové studie prokazují, že za celkovou životnost toho auta se to obrátí ve prospěch elektromobilu (dříve či později podle toho, jaký energetický mix daná země má), a to i po započtení faktu, že „elektromobil má výfuk v elektrárně” a baterii je potřeba pak zlikvidovat.

Rozdíl v emisích benzíňák versus elektromobil během životnosti auta (Zdroj: transportenvironment.org)

Pokud by vás víc zajímala polemika spalováky vs. elektromobily, včetně mnoha zdrojů, tak doporučuji stránku Auta na elektriku jsou nesmysl.

A určitě doporučuju zkouknout srovnání spalovacích a elektrických aut v tomto videu.

DPH z Polska

A jak dopadlo vrácení DPH z Polska (z minulého článku)? Trvalo to 2 měsíce a po několika urgencích a posílání dokladů tam i zpět nám bylo DPH vráceno (jen ještě čekáme na finální fakturu). Kvůli kurzovému rozdílu díky posílení koruny jsme ale dostali zpátky o 16 tisíc Kč míň.

Jak dopadla dotace

Co se týče dotace (z prvního dílu), nakonec jsme ji dostali v plné výši, ale málem nám ji krátili. Hlavním důvodem bylo, že Tesla požadovala, aby v platbě z banky bylo jen číslo objednávky a dotační kontrola nám žádost o platbu dotace vrátila s tím, že tam mělo být číslo faktury. Mezitím nám Tesla první fakturu stornovala (bez upozornění a vysvětlení) a vystavila novou. Museli jsme doložit další papír podepsaný polskou Teslou o uhrazení faktury, předělat v dotačním systému částky (kvůli jinému kurzu), opravit účetnictví a doklady přiložené k dotaci.

V dalším díle popíšu překvápka týkající se nabíjení. Zní to banálně? No je toho vcelku dost.

Předchozí díly seriálu Lady s Teslou:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře