Lady s Teslou: Překvápka při přechodu od spalováku k elektromobilu

Tak po 4 000 km mi Tesla zatím neshořela ani se nerozpadla. V tomto díle se dozvíte, co všechno jsme řešili v souvislosti s výměnou našeho spalovacího miláčka za elektromobil. Vezmu to pěkně od podlahy a vysvětlím, čím jsem se musela prokousat (včetně známých předsudků o dojezdu, ekologii či nebezpečnosti).

Pozn.: Text níže je z kategorie elektromobilů (EV) zaměřen na čistě bateriové elektromobily (BEV), nikoli hybridy (HEV), plug-in hybridy (PHEV), apod.

Změna od spalováku na elektromobil (a potažmo Teslu) mi přijde podobná přechodu od tlačítkového mobilu k smartfounu. Moje Nokia 6110 měla plno tlačítek a jednoduché menu, dneska ťapkám na skleněný displej a používám hromadu aplikací. Ale zas ta Nokia vydržela na jedno nabití víc jak týden! Zato můj dnešní mobil ubohé dva dny. Je to prostě něco za něco.

Naše kráska Tesla Model 3

Jede to

Elektromobilita má své mouchy a plenky ještě chvíli neodloží. Proč ale myslím, že se auta na baterky prosadí? Prostě proto, že se to sakra dobře řídí. Elektromotor má totiž většinou větší výkon, zabírá okamžitě a k tomu má auto skvělou stabilitu v zatáčkách díky nízkému těžišti kvůli těžké baterii v podlaze. Náš Model 3 se dvěma motory a pohonem na všechna 4 kola má okamžitý výkon přes 400 koní. Já jezdím ráda dynamicky a ten pocit při řízení mě neskutečně baví. Někdy si to teda naopak neužívám, ale jízdní vlastnosti naší Tesly popíšu v detailu někdy příště.

Ticho a plašička chodců

„Tyjo, to je tichý…” je pokaždé první reakce při svezení naší Teslou, a ta bezhlučná jízda se mi fakt líbí. A tak jsem nešťastná, že Evropská unie nakázala všem novým elektroautům vydávat zvuk (od července 2021). Takzvaná „plašička chodců” (jinak AVAS, v USA VAAS) je pro mě opravdu nepříjemný bzučivý zvuk (viz video níže). Až tohle bude v podzemní garáži vydávat 10 aut kolem, tak to bude peklo. A ta tam je výhoda elektromobilů pro snížení hlukové zátěže ve městech. Tedy jako chápu protesty asociací nevidomých, ale ono není jednoznačné, že by se u elektroaut nějak zvýšil počet nehod s chodci (jsou analýzy pro i proti). Připomínám, že v začátcích spalovacích aut byl v roce 1861 v Anglii zaveden „Locomotives Act I”: před jedoucím vozem v obci musel jít muž s červeným praporkem. Doufám, že i AVAS se ukáže jako zbytečný. Jako řidič musím počítat s tím, že mě chodci, cyklisti a zvěř neslyší, a dávat pozor.

Dojezd

Hned první otázka od zvídavců bývá na dojezd. Když ho řeknu, vidím na obličejích „Aha, to má můj spalovák pořád o dost víc…”, případně „Jo hele to už neni tak špatný, ale strašně dlouho se to nabíjí.” Celý vtip je ale v tom, že elektroauto má jiný způsob „tankování“. Pro denní ježdění to neřeším – každé ráno vyjíždím s plnou. Při delších cestách bych u „malobaterkáče” asi měla známou „range anxiety” (úzkost z dojezdu), ale u aut s dojezdem nad 300 km se to myslím už tak řešit nemusí. Ale aby bylo jasno… pokud někdo jezdí denně 400 km a víc, tak pro něj elektromobil moc ještě není.

Dojezd elektromobilů, únor 2021 (Zdroj: InsideEVs)

Nojo, ale co ty dovolené v Chorvatsku?! Ani při dlouhých cestách po Evropě se nemusím moc omezovat. Teda pokud dáte 1 000 km na jeden zátah, tak si elektroauto zatím nekupujte. Ale pokud jako my stejně po 3 hodinách děláte pauzu na dlabanec, toaletu a protáhnutí, není problém, a za tu dobu by se na rychlonabíječkách mělo dobít dost na další cestu. Snad nám vyjde v létě road trip po Evropě, kde to hodláme řádně otestovat.

Překvápko pro mě ale bylo, jak moc proměnlivá je velikost „nádrže”. Vliv má hlavně stoupání/klesání, rychlost a venkovní teplota. A to jako fáákt hodně! Náš Model 3 Long Range má v rodném listu dojezd až 715 km ve městě (v životě toho podle mě nedosáhnu) a kombinovaný město+dálnice 580 km. Jaká je realita? Přiznám se, že pořád trochu tápu. Auto při 100% nabití ukazuje dojezd 540 km, ale potvrdit to zatím nemůžu (do 0 % jsem nejela). Při jízdě se nijak neomezuju, jezdím dynamicky kolem hranice rychlostních limitů a podle spotřeby to vypadá na kombinovaný dojezd asi 450 km, klidnějším stylem možná těch 540 km. V mrazu po dálnici se můžu spolehnout tak na 350 km. Dobré ale je, že stačí jen zpomalit a dojezd se rapidně zvýší. Je to ale opravdu hodně proměnlivé (viz obrázek) – z kopce se auto dobíjí (rekuperuje), ale do kopce žere jak ďas.

Kolísání naší spotřeby (a tedy i dojezdu) v závislosti na terénu a různé rychlosti ve městě (údaje z TeslaMate)

Tesly jinak obsazují v žebříčcích nízké spotřeby a velkého dojezdu přední příčky, ale podle některých testů to vypadá, že všechna elektroauta trošku fixlujou a Tesla prý i víc. Spotřeba za jízdy je sice nízká, ale nezapočítávají spotřebu elektřiny při stání, na zahřívání či ochlazování baterie či interiéru. Co si z toho odnést? Zatím mám zkušenost, že se dá spolehnout na to, co Teslí navigace ukazuje jako spotřebu do konkrétního cíle. Při plánování je taky hodně konzervativní a nechává si rezervy, takže i když bych třeba dojela s 1 %, radši naplánuje 10minutovou zastávku na Superchargeru.

Odhad spotřeby do cíle sedí

Drahá koupě, levný provoz?

Cena je problém. Elektromobily s pořádným dojezdem stojí přes milion, a to každý prostě dát nemůže. A chápu pak odpor proti zákazu prodeje spalovacích aut plánovaném Evropskou unií na rok 2035. Někdo může mít oprávněný strach, že si pak nové auto nebude moct dovolit.

Ale provoz je levný, ne? No za těch cca 3 000 km domácího nabíjení máme náklady na kilometr 40% oproti naftovému Superbu (se standardní cenou elektřiny 5 Kč/kWh). K tomu máme zažádáno o tarif pro elektromobily, kde by měly být náklady jen 20 % oproti spalováku. To už mi přijde slušný rozdíl. Ale nenechte se mýlit, s pořizovací cenou a naším ročním nájezdem se Tesla ani tak nevyplatí. V budoucnu plánujeme krmit našeho miláčka z fotovoltaické elektrárny na střeše, a pak snad budeme jezdit (na slunce) v podstatě zadarmo. Pokud bychom naopak nabíjeli jen na veřejných nabíječkách, byly by náklady na km samozřejmě vyšší (o cenách veřejného nabíjení napíšu přístě).

Krapet nemilým překvápkem pak byla cena pojištění, protože pojišťovny jaksi zjistily, že Tesly jsou drahé na opravu. Chtěli jsme pořádně pokrýt všechna rizika včetně GAP, a za povinné a havarijní pojištění platíme ročně celkem 40 tisíc Kč. Jiné značky elektromobilů můžou mít pojištění i poloviční.

Elektromobil je radost

U Tesly ale zas ušetříme na garančních prohlídkách, protože nejsou povinné. Elektroauto je konstrukčně jednodušší, nemá převodovku, nemusí se měnit olej, atd. a díky rekuperaci se tolik nesjíždí brzdové destičky. Na druhou stranu je Tesla už tak prošpikovaná elektronikou, že mám obavu z cen pozáručních oprav. Sice ze zkušeností českých majitelů Tesel (co mají nájezd i přes 200 000 km) to vypadá vcelku ok, ale tady je opravdu nevýhoda, že ta auta nejsou na trhu tak dlouho (nejstarší Tesly mají 9 let). Doufám, že po naší záruce už budou dostupnější díly z vrakoviště, které opravy zlevní.

Pokud si chcete orientačně spočítat, jestli se vám elektroauto vyplatí, zde je jednoduchá kalkulačka, kde zadáte své současné auto a proti němu parametry plánovaného elektromobilu.

Bezpečnost a požáry

Musela jsem překonat strach z hoření elektromobilu? Fakt ne. I podle přepočtených kilometrů hoří Tesly 10x méně často než spalovací auta. V Česku zatím žádný čistě bateriový elektromobil nehořel, zaznamenala jsem v poslední době akorát jeden hybrid, kde se vznítila spalovací část. Ale když už začne baterie elektromobilu uvnitř hořet, je o dost obtížnější ji uhasit. Snad se jednou najde lepší metoda než ponoření auta na několik dní do kontejneru s vodou.

Naopak se mi líbí, že elektroauta mají skvělé výsledky v crash testech (Tesla, VW ID.3 i škodovácký Enyaq mají plných 5 hvězdiček Euro NCAP). A to díky tomu, že celý spodek auta je vyztužen bateriovým pouzdrem a při nárazu nás baterie ochrání.

Ekologie

Každý druhý člověk, který čerpá informace pouze z bulvárních článků nebo sociálních sítí, má potřebu mi sdělit, že elektroauta jsou vlastně neekologická. Až mám podezření, že to šíří ropné lobby v posledním smrtelném záchvěvu pokusu o zvrácení vývoje v EU.

Emise spalováku (vlevo) a elektromobilů dle energetického mixu dané země (Zdroj: International Council on Clean Transportation)

To, že výroba EV je míň ekologická než u spalováků, je zřejmě pravda. Ale nové a nové studie prokazují, že za celkovou životnost toho auta se to obrátí ve prospěch elektromobilu (dříve či později podle toho, jaký energetický mix daná země má), a to i po započtení faktu, že „elektromobil má výfuk v elektrárně” a baterii je potřeba pak zlikvidovat.

Rozdíl v emisích benzíňák versus elektromobil během životnosti auta (Zdroj: transportenvironment.org)

Pokud by vás víc zajímala polemika spalováky vs. elektromobily, včetně mnoha zdrojů, tak doporučuji stránku Auta na elektriku jsou nesmysl.

A určitě doporučuju zkouknout srovnání spalovacích a elektrických aut v tomto videu.

DPH z Polska

A jak dopadlo vrácení DPH z Polska (z minulého článku)? Trvalo to 2 měsíce a po několika urgencích a posílání dokladů tam i zpět nám bylo DPH vráceno (jen ještě čekáme na finální fakturu). Kvůli kurzovému rozdílu díky posílení koruny jsme ale dostali zpátky o 16 tisíc Kč míň.

Jak dopadla dotace

Co se týče dotace (z prvního dílu), nakonec jsme ji dostali v plné výši, ale málem nám ji krátili. Hlavním důvodem bylo, že Tesla požadovala, aby v platbě z banky bylo jen číslo objednávky a dotační kontrola nám žádost o platbu dotace vrátila s tím, že tam mělo být číslo faktury. Mezitím nám Tesla první fakturu stornovala (bez upozornění a vysvětlení) a vystavila novou. Museli jsme doložit další papír podepsaný polskou Teslou o uhrazení faktury, předělat v dotačním systému částky (kvůli jinému kurzu), opravit účetnictví a doklady přiložené k dotaci.

V dalším díle popíšu překvápka týkající se nabíjení. Zní to banálně? No je toho vcelku dost.

Předchozí díly seriálu Lady s Teslou:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
67 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Lá-BUS

Kdo chce věřit, bude. Kdo chce odmítat, bude taky.

Ivo Janáček

Podle mě jsou v těch výpočtech někde chyby. Pokud jezdíte za 40%, pak mi to vyšlo, že byste museli mít spotřebu 12,72kWh/100km a to by znamenalo, že by vám pak auto ukazovalo něco kolem 10kWh/100km. Skutečně jezdíte za tak malou spotřebu a nebo tam máte někde chybu?

Jinak je vidět, že svět se pomalu narovnává, pojišťovny pochopily, že to bude dobrý kšeft a tak pěkně pojistky zvedly. Když to srovnám s normálním autem, tak platíte víc jak dvojnásobnou částku. Jinými slovy, když vezmu pojištění a servis, tak bude klasické auto pořád levnější. No a až nám EU napálí silniční daň na BEV, což už se začalo řešit, tak se může stát, že se ten provoz řádně prodraží.

A ještě malá úvaha, myslím si, že zlomem budou solid state baterie, které jednak srazí cenu, jednak zvýší kapacitu a sníží hmotnost a hlavně by neměly být hořlavé, takže by odpadlo toto nebezpečí.

Jiří

A nemáte tam chybu spíš vy? 12,72*5/0,4 = 159 Kč/100 km a to vychází na 5,3 l/100 km, což u auta velikosti Superb je stejně reálné jako jezdit s TM3 za 12,72 kWh/100 km, spíš obě čísla budou o 30 % vyšší – Superb 6,9 l/100 km, TM3 16,5 kWh/100 km.

Ivo Janáček

Nevím odkud čerpáte vy, ale já z praxe 130000km a to je trochu více než pár tisíc dle článku. Většina cest ve svižném tempu dálnice a jedničky. Průměry často kolem 110-120km/h při trasách centrum – centrum. To, že spousta lidí neumí používat auta je věc druhá. Jinak těch 6.9 jsem měl jen jednou, silný protivítr, trasa kolem 400km a dost jsem spěchal, ale než jsem vyjel nádrž, tak to stejně spadlo k 5.5, takže v dlouhodobém hledisku to nehraje roli. Naopak jednou se mi zadařilo z centra do centra, průměr 110km/h a spotřeba 4.5, ale to byl zase pro změnu vítr v zádech a hodně teplo, takže sice klimatizace, ale řídký vzduch a nízké odpory. A ještě malá oprava, právě se koukám na statistiku, tak už to spadlo na rovných 5.2l/100km, přece jen motor už je zajetý, tak šla spotřeba dolů.

Naposledy upraveno před 3 měsíci uživatelem Ivo Janáček
Dan

Dokud neexistovaly BEV, tak všichni nadávali na ty palubní počítače, že píšou extrémně jinou-nízkou spotřebu. Dnes to všichni používají jako argument, že jejich auto tak moc nežere proti BEV. Jen si zkuste vypočítat reálně kolik jste nalil do nádrže dle účtenky, jestli to sedí s tím, co píše palubní jednotka a kolik jste v reálu ujel 😀 😀

Ivo

Ano, mám vše dle účtenek a zapisují poctivě vč. dalších nákladů. Jinak rozdíl je maximálně 0.1l/100km, takže vcelku v pohodě. Jedině že by se okrádaly ČS.

hotovson

zde jednoznačně tlačí spotřebu dolů dlouhé cesty

zajímala by mě spotřeba při vyjetí celé nádrže na pár kilometrové pocuky

Ivo

Včera 20km nahoru převýšení 600m spotřeba 7.7 po třech hodinách dolů, spotřeba 1.1. Zaokrouhleno nahoru průměr 4.5 a poměrně krátké trasy. Takže to není jen o dlouhých trasách.

Dan

To mě trošku zaujalo. Benzínové nebo naftové auto přes 1 mil Kč má havarijko s povinným s GAP za 20 000 Kč / rok? Spoluúčast je kolik?

Ivo

Za 16000, bohužel to jde nahoru, začínalo na 14000

Igor

(Havarijní s GAP) To, co píšete není ani u auta za 450k Kč s 15 let bez nehody řidičem. Proč šíříte tyhle nesmysly ….. asi máte pocit, že tady Vás někdo poslouchá, ale normálním životě jste přehlížen.

Ivo

Asi máte nějaký problém, stačí se jen trochu snažit a lze mít tuto cenu.

Mečiar

Pán nad Vámi jasně řekl, že lžete, takže lžete.

Invc

auto 1.1+ M, hav, pov 150/150, GAP3… 130kW+, skla, asist a pár drobností navíc…Spolu 5%/5k (u skel 500). A jsem pod 20 (a ne těsně).

Ale … plné bonusy a není to pro “každého”. (bez omezení nájezdu, bez černé skříňky, jen s kódem na oknech).

Normálně s bonusama když si nebudeš tolik vymýšlet, tak to slušně pojistiš za 22-25k. Bez bonusů budeš přes 30.

Username

A víte ,že baterie NENÍ dobré:
1 Vybíjet pod 20%.
2 NABÍJET NAD 80%.

Lá-BUS

To je konstatování?

Dan

Záleží na chemii, třeba baterky v modelu 3 varianta SR+ jsou přímo dělané pro nabíjení do 100%

Jan Tichavský

Nabíjení na 100% dobré nebude, protože se dlouhodobě udržuje vysoké napětí článku a tím se rychleji degraduje. Nebo ty SR+ mají chemii s nižším napětím na plné nabití? Druhý důvod degradace jsou vysoké teploty, což se projeví při rychlonabíjení, zvlášť pokud se s tím jelo předtím svižně a nenechala se baterie vychladnout. Proto mají nejhorí degradaci auta, u kterých se každý den dělají vysoké nájezdy a nabíjí se pouze na superchargerech. Vybíjení pod 20% by nemělo vadit vůbec a navíc se na nízká procenta vybití dostaneme zřídka, na doraz se obvykle nejezdí.

Username

“Vybíjení pod 20% by nemělo vadit vůbec”… ale vadí:
https://oenergetice.cz/akumulace-energie/degradacni-mechanismy-lithium-iontovych-baterii-2-dil

Martin B

Pokud to neděláš denně, tak nevadí. Ono to vlastně nevadí ani tak.
https://www.teslarati.com/tesla-jeff-dahn-2-million-mile-battery-video/

Jirka

Zato dnešní můj mobil ubohé dva (asi dny).

Krys

Díky za praktické zkušenosti… Právě si zvykam na Superb IV a musím říct, že paklize člověk nenabíji (bohužel je možné jen pomalu), tak je spotřeba děsná. Ve městě přes 10l není problem při dobíjení z motoru, v hybridnim rezimu, kdy baterie neustále klesá, tak 3,5-5l a čistě na baterii samozřejmě 0 (ale na to člověk udělá tak max 30km. Motor je to 1.5benzin (120kw + 40kw baterie – 13kwh)… Jízda zábavná, ale pakliže člověk nemá nabíječku v práci nebo možnost doma, tak je to trochu k prdu. Čistě elektro s rychlo nabíjením je asi lepší volba.. 😉

Naposledy upraveno před 3 měsíci uživatelem Krys
Ivo

Mohu se zeptat co vás vedlo k tomu si pořídit takový vůz? To jste nevěděl do čeho jdete?

Krys

Pořídil jsem si ho, protože jsem chtěl vyzkoušet přechod na elektro, ale soucasne si zatím zachovat výhody spalovaku. Jsem fanda do elektra, ale protože možnosti nabíjení doma ani v práci zatím nemám, šel jsem touto cestou. Nejvíce mě překvapilo jak rychle se dá v hybridním režimu baterii vyjet a pak už člověk jezdí jen na benzín. S autem jsem spokojený a je to zábava, ale přece jen mi přijde asi lepší možnost buď a nebo, protože jinak na úspoře paliva to moc vidět není 😉

Ivo Janáček

Tak že by toto byl důvod, proč si lidi kupují hybridy? Vždycky jsem si říkal, že to dává smysl jen pro minimum lidí, ale fanda do elektra mě vážně nenapadlo. Tím se to pak asi vysvětluje.

Krys

Good point 🙂 Samozřejmě máte pravdu, ale je to vytržené hodně z kontextu, protože jsem to popisoval z mé současné situace (kdy nemám moc možností nabíjet a na stanicích 3,5 hodiny čekat s plugin hybridem nebudete). Jinak asi všichni chápeme, že parametr spotřeba a ekologie je jen jeden z X parametrů, na který koukáte, když kupujete auto (asi vám je k ničemu, když budete jezdit za 0 emisí, ale nenaložíte rodinu, auto se Vám nelíbí nebo nedojedete v čase kam potřebujete ;)) – toť jen k otázce Iva výše, proč jsem do toho šel.

Jakmile doděláme nabíjení v práci, tak dám vědět, jak se to projevilo na celkové spotřebě. Ale zatím to pro mě (“v mě situaci”) přináší spíše pohodu (parkování ve městech, dálniční známky,..) a úžasný zážitek z kultivovaného jízdního projevu elektromotoru než finančním úspory na palivu.

Radek.m

10 litru na 100 je celkem otřes na hybryd, když to táhne ten elektromotor do rekuperace, vlastím V6 s 176kw (bez těch moderních vylepšení) a po městě max 8,5 na dálnici i 5,5… nevím kde jsou tedy ty úspory a šetrnost k prostředí.

Ivo

Ty jsou na papírech nad kterými se rozplývají zelení, kteří si myslí, že hybridy skutečně jezdí za 1-2l/100km. 🤣

Radek.m

No to je jasné, že to je hloupost, otázka je jestli ten Suberb Hybrid má Krys v 4×4, jelikož to zvyšuje dále spotřebu, mám ten vůz v tedy 4×4 (automobilka udávala, že u moji motorizace to zvýší spotřebu cca o 0.5 l, reál tak o 1 – ale žiji na horách kde to využiji každou zimu tak to nevadí) a kdyby ten Superb měl tu 4×4 tak by ta reálná spotřeba mohla být ještě vyšší.
Elektroauta a částečně Hybridy pro každého (jak to chce EU) jsou prostě hloupost. V tuhé zimě (jak letos) do kopce, někdy až v půlmetrovém sněhu když nafůjá a s vytápěním by ten elekroklump měl dojezd par kilometrů, aby to na horách někdo provozoval, tak by musel mít na takovém autáku kouli a za ním vozík s dieselelektrickou centrálou s přímým napájením do vozu (by tak vytvořil takovou tandémovou dieselelektrickou lokomotivu) aby někam dojel, problém ale je, že to auto v takovém sněhu a v kopcích má problém samo vyjet, natož tahat za sebou vlečený vůzek s dostatečně výkonnou centrálou (PS: ta lokomotiva má výhodu v tom, že tam není žádná vlečná část a celé je to pohonné zařízení s dobře rozloženou váhou což u autáku s vlečeným vůzkem nikdy nikdo nedosáhne)…

Naposledy upraveno před 3 měsíci uživatelem Radek.m
Dr.Valve

Ide o ten pravidelný servis, brzdy a iné drobnosti, dajme tomu ešte možná druhovýroba, ale po záruke žiadne druhovýrobne súčiastky, takmer žiadne, cena za servis závratná, pripravte si tisíce eur..jednému nešťastníkovi menili 3x motor.. ale o tom sa veľmi nepíše, nie som odporca pokroku, ale hybrid by tu mal byť dlhšie asi tak 8-12 rokov na prechod.. toyota s priusom to mala celkom vymakané..

Dan

“Jednomu nešťastníkovi” z milionu vyrobených aut. Odhaduji, že jde o ono taxikáře, co už na autě ujel 1 mio km. Běžnému autu cca co 200k průměrně umře taky motor. takže 5x. Radit, že je hybrid lepší, když je auto složené z dílů i BEV i spalovacího. Nevím, jestli to cítím, jen já, ale tohle je přímo důkaz upadnutí hlavou na beton z x metru. Jaká je pravděpodobnost poruchy dvou složitých systému. VĚTŠÍ.

Ivo

“Běžnému autu cca co 200k průměrně umře taky motor.”

Evidentně jste na hlavu upadl vy, když toto tvrdíte.

Jan Tichavský

Průměr je skutečně kolem 200 tisíc, ale mil: https://riverdaleautomotive.com/2017/08/what-is-the-average-lifespan-of-a-vehicle-engine/ To, že máte nadprůměrné auto ještě neznamená, že ostatním to taky vychází takhle dobře. Oproti tomu Tesla již vyrábí baterie i pohon s životností milion mil, tedy 5x delší než u spalováku. Ano, je to stavěné na vyšší roční nájezdy a la robotaxi, ale stejně to vydrží výrazně déle.

Ivo Janáček

Těch 320000km je stále docela málo, ale je pravda, že zničit klasický motor lze poměrně snadno, takže ta statistika může mít pravdu, ale nehovoří o tom jak k tomu došlo, tedy jestli opotřebením a nebo tím, že to někdo zničil ať už úmyslně nebo neúmyslně.

Jinak s tou životností u Tesly nevím, ale co jsem tak četl kolikrát měnili jednomu auto motor a baterku, tak nevím nevím, ale možná už se zlepšili. Na druhou stranu z mého pohledu laika by elektromotor měl být skoro nezničitelný.

Milan

Můj bežný VW Pasat ma již 380kkm, takze se mám těšit na druhou výměnu motoru?

Username

Chvíli jsem dumal nad tím co tím (kkm) myslíte ale asi jste myslel Mm(megametrů).

Naposledy upraveno před 3 měsíci uživatelem Username
Michal

Ono se to takto snadno říci nedá.
Ale faktem je, že nový auta jsou stavěný cca 300 tis km nájezd u benzínu a 500 tis km u nafty.

Ano, jsou kusy, které vydrží i déle, ale často po tomto nájezdu člověk mění pomalu celý motor.

Invc

V reálném provozu (pokud pravidelně nenabíjíš – což většina majitelů hybridů moc nedělá) je hybrid docela šlápnutí vedle…

Krys

Jen bych doplnil “plugin” hybridů… Jsou I hybridy bez dobíjení. Sice by mě zajímalo, jak to dělají, ze i přes neustálou rekuperaci (aby měla baterie dost energie na rozjezdy) dosahují snížení spotřeby, ale asi to jde. Výše zmiňovaný Superb IV má předpokládám silnější nastavení rekuperace při dobijeni, která více zatěžuje spalovak (možná i proto se baterie z motoru dokáže dobít snad rychleji než že zásuvky), ale i tak mě to překvapuje.
Možná tu je někdo kdo to dokáže vysvětlit 😉

PetrK

nějaký odkaz na toho nešťastníka ?

PJ

Díky za skvělý článek.

Pavel M.

To pojištění mě zaráží. Já mám Leafa a platím 11tis vše komlet. Jinak naprostý souhlas s článkem. Argumenty proti EV jsou naprosto mimo.

Naposledy upraveno před 3 měsíci uživatelem Pavel M.
Ivo Janáček

Za tím budou asi dva důvody, jednak skoro poloviční cena a jednak podstatně nižší výkon. Tesla si hraje na zrychlení, Leaf si na nic nehraje, prostě ideální auto do města.

Teslichard

Nieje náhodou zákaz nie predajov ale výroby spaľovacích áut a nie na rok 2030 ale 2035 ?

Jan Tichavský

Cokoliv nad 2030 se zařídí samo díky trhu. Za deset let už běžný spalovák moc lidí chtít nebude, jednoduše se to nevyplatí.

Pavel

Díky moc za další článek! Souhlas s tím, že elektromobily jsou budoucnost a těším se na svůj první, ale pro mě zatím nejsou – bydlím v bytě v centru Prahy, mám rodinu, hypotéku a rozhodně ne neomezený rozpočet. Do práce jezdím tramvají, parkuji na ulici, auto (Zafira Tourer v LPG z výroby, dojezd cca 550-600 km reálně, kolem 1 až 1,2 kč na km) používám z 90% jen o víkendech na dlouhé výlety, jízdu na chatu a dovolené.
U současné generace elektromobilů mi vadí cena, nemožnost nabíjet na ulici, omezená nabídka (žádné MPV pro rodinu) a samovybíjení (můžete prosím nasdílet Vaši zkušenost kolik z “plné nádrže” si Tesla vezme při stání venku přes týden v létě/zimě?). Věřím, že v další generaci problémy z větší části vyřeší solid state baterie, ale ty bohužel zatím jsou pořád jen v laboratořích.
 
Proč ale hlavně píšu, je Vámi doporučené video, které srovnává nabíjení elektromobilu a spalovací auta. Video pracuje s logikou, že když všichni začnou jezdit v Tesle/elektromobilu, zbavíme se ropných vrtů a rafinerií a všude bude zeleno…to je nesmysl, protože bez ropy by v současné době nikdy žádná Tesla ani nevznikla. Pracuji už drahně let pro jednoho z obrovských naftařů, teď jako poradce na globální logistiku a díky tomu co prodáváme a přepravujeme mi došlo, že úplně vytěsnit ze života ropu a její zpracování je v dohledné době nemožné a v každý moment vašeho života je kolem vás něco z ropy (včetně momentu kdy se koupete nahá v moři na liduprázdné pláži = mikroplasty ve vodě:-))
Méně než 50% produktů z rafinace ropy jsou paliva (a to mezi ně počítám i kerosin pro letadla, kterého se jen tak nezbavíme)…zbytek jsou základní oleje na výrobu maziv (a maže se všechno a všude v celém průmyslu a energetice včetně high-end maziv pro větrné elektrárny), vosky (svíčky,potravinářství,kosmetika/rtěnky), “bílé” oleje (potravinářství, kosmetika, medicína) suroviny pro PLASTY, BITUMEN (asfalt).
https://twitter.com/…o/1
Bez ropy by Tesla 3 byla jen vylisová kastle se skly – žádné pneumatiky (syntetický kaučuk), interiér,nárazníky,kabely (plasty), barva … a i s tím vším by se ani nerozjela a nezatočila (maziva v osách a na převodech), ale stejně by neměla po čem jezdit v FSD, protože místo asfaltovaných dálnicí bychom měli polňačky.
Takže, když komplet přejdeme na elektro u osobních a nákladních aut, zbavíme se teoreticky možná 25-30% produkce/emisí? V reálném světě ale ještě méně a je tu obrovský problém, který jsme si teď vyzkoušeli naživo díky Covidu:
Lockdowny drasticky snížily poptávku po kerosinu, ale částečně i ostatních palivech použitých v dopravě. Když ale rafinujete ropu, nemůžete si úplně říct, že teď nechcete vyrobit naftu a kerosin, ale jen maziva, plasty a asfalt, protože máte pevně dané body varu jednotlivých frakcí…je to jako koupit jedno kuře pro rodinu se dvěma dětmi, kde všichni chtějí stehno. Takže jsme byli v situaci, kdy díky Covidu např. prudce rostla poptávka po kosmetických/medicinálních olejích a plastech (místo dovolené jste si koupila plastový zahradní nábytek), ale paliva nebylo “kam dávat” a tak se musela omezovat výroba nebo se nepotřebné produky musí (s velkými ztrátami/emisemi) přepracovávat. Vyřešit tohle do budoucna nebude jednoduché, protože se bavíme o 100 milionech barelů (krát 159 litrů) ropy denně. Recyklace plastů pomůže, ale není samospásná, protože kvůli jejich kontaminaci se budou muset stejně většinově spalovat a i tak tvoří plasty jen malou část toho co z ropy dál potřebujeme mimo paliv.
https://www.rigsourceinc.com/…jpg
Na to co budeme dělat s vyrafinovaným benzínem a naftou, které nám vzniknou po tom co Tesla bude potřebovat další sadu pneumatik a nebo nový plastový nárazník nám bohužel video neodpovídá…
P.S.: ElonX se mi moc líbí a baví mně i diskuse…nechce se někdo z redakce o téhle problematice víc rozepsat v plnohodnotném článku?
 

Pavel Riedl

Abych pravdu řekl, mě emise CO2 moc v žaludku neleží, ale dnes jsem jel na kole pro mlíko a to, co jsem musel cestou čichat bylo na zblití… A v městech je to ještě 100x horší, nemluvě o tom, co musejí čichat dítka, bo mají hlavu tak na úrovni výfuků náklaďáků. Děs běs.

Jinak jsem vloni přesedlal z naftového Golfa do elektrického Citigo a po asi 13000 km zde přísahám, že zpět do spalováku mě dostanete jen pod pohrůžkou brachiálního násilí, protože smrdí, klepe se to, rachodí a pořádně to nejede. Howgh.

Naposledy upraveno před 3 měsíci uživatelem Pavel Riedl
Ivo Janáček

Nevím jak to počítáte, díval jsem se na údaje za rok 2020 a doprava vytváří zhruba 22% emisí CO2 a z toho ta osobní automobilová dělá přibližně 40% jinými slovy celkem je to asi 8.8% a nikoliv 25-30% jak uvádíte. Navíc provoz BEV neznamená nulové emise. U nás je to skoro nastejno s klasickým autem na naftu, ale ano jsou země, kde ten přínos bude v řádu desítek procent jinými slovy celková stopa BEV bude třeba o 20% nižší, než u auta na naftu. Reálně tedy vliv BEV může znamenat pokles z 8.8% třeba na 7% a tedy vliv je skutečně mizivý když uvážíme jaké jsou s tím problémy. Existuje mnoho jiných možností jak snížit emise a za mnohem menší náklady.

https://www.wakestone.cz/clanky/auta-versus-lode-kdo-je-vetsi-spina

Jozef

Spracovanie ropy výroba produktov z nej nie je len destilácia s presne stanoveným pomerom výsledných produktov. Ďalšou formou spracovania ropných produktov sú citujem: Konverzné procesy – zlúčeniny prítomné v rope sa premieňajú na iné, ktoré sú na trhu žiadanejšie, zvyčajne s vylepšenými vlastnosťami. zdroj:

http://www.petroleum.sk/spracovanie-ropy-na-primarne-produkty

http://www.petroleum.sk/pokroky-v-katalyze-rafinersky-priemysel

Pomer výsledných produktov z rafinérie závisí od technológie a dopytu trhu. Keď klesne dopyt po “dopravno-pohonných” ropnych produktoch, úpravou technológie sa budú vyrábať tie produkty o ktoré bude záujem. Nedostatok prípadne prebytok niečoho z ropy je málo pravdepodobný, max. sa môže zmeniť cena niektorých produktov.

PS: A keby aj nejaký benzín a nafta zostali, stále z nich môžeme vyrobiť elektrinu spálením v tepelných elektrárňach. 😉

Jan Tichavský

Na vaše využití 90% o víkendu na výlety se to nevyplatí, tam dává smysl sdílené/půjčené auto. Objednáte si vůz s odpovídajícím dojezdem na víkend a platíte jen ty kilometry. Až bude robotaxi tak máte auto do 5 minut před domem a plně nabité.

Dále k vašemu příspěvku, nikdo netvrdí že EV jsou 100% zelená nebo že se zbaví veškeré ropy, o to přece nejde. Jde o snížení spotřeby fosilních paliv a ruku v ruce s tím taky jse o snížení spotřeby plastů. Negativní externality, které mají dopad na životní prostředí, se musí jasně a férově zpoplatnit, ať už je koncové využití jakékoliv. A s tím samozřejmě zrušit veškeré dotace a slevy pro petrochemický průmysl. Za USA to dělá pěkných 15 miliard dolarů ročně: https://cleantechnica.com/2021/05/27/biden-budget-chance-to-stop-paying-fossil-fuel-industry/ Po tomto narovnání trhu už se jasně ukáže co se vyplatí a co se může dost omezit.

Co se týče recyklace plastů, rád bych viděl nějaké využit třeba pomocí bakterií, které je rozkládají k dalšímu použití. Zatím se bohužel praktikuje downcycling nebo ještě hůře to tepelné využití, tedy spalování. Spolu se snížením spotřeby plastů tedy půjde snížit i produkce a těžba ropy. A měli bychom stejně hledat cestu jak využít materiály lépe a s dlouhodobou udržitelností. Obaly a nádoby, které se hned po jednom použití nemusí vyhazovat. Nejhůř na tom je Japonsko, kde mají ve zvyku všechno balit do plastu, pomalu i jednotlivá zrnka rýže. A pokud si něco objednám, přijde mi to v krabici vyplněné jednorázovou pěnou pro tvar daného předmětu plus spousta bublinek a vzduchu kolem samotného produktu. To je přeci plýtvání, které není nezbytné.

Ema Ma Misu

Az se spitrebuje mene paliv, tak vzroste cena toho ostatniho a castecne se to necim nahradi. Treba misto plastu vstrikovaneho do formy kus dreva obrobeny na CNC (spise do interieru, nez do exterieru samozrejme). Prvni krok je zjistit, jestli to jde.