Mise Amazonas Nexus

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 7. 2. 2023 02:32 SEČ
  • Startovní okno: 4 hodiny (23:32–03:32) (Co je to startovní okno)
  • Statický zážeh: Nebyl proveden (Co je to statický zážeh)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Primární náklad: Telekomunikační družice Amazonas Nexus postavená společností Thales Alenia Space na platformě Spacebus-Neo 200
  • Hmotnost nákladu: 4146 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý stupeň B1073.6)
  • Cíl: Dráha přechodová ke geostacionární (GTO)
  • Výsledná orbita: 59 782 km x 359 km x 25,08°
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Space Force Station, Mys Canaveral, Florida, USA)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině JRTI
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Společnost Hispasat je telekomunikační firma, která na oběžné dráze v současnosti provozuje celkem devět družic. Ty zajišťují vysílání pro Ameriku, Evropu a severní Afriku a přenáší signál více než 1250 televizních stanic pro 30 milionů domácností.
  • Třetí start SpaceX pro společnost Hispasat. Prvním byla mise Paz v únoru 2018, kdy SpaceX vyneslo první španělskou špionážní družici. Druhým vyneseným satelitem byl Hispasat 30W-6, tato mise se uskutečnila v březnu roku 2018. Společnost družici v současnosti provozuje pod názvem Hispasat 1F.
  • Společnost Hispasat si družici Amazonas Nexus objednala u firmy Thales Alenia Space v lednu roku 2020. Životnost družice je plánována na 15 let. Více než 30 % vysílacích kapacit družice je již dopředu pronajato dalším zákazníkům. Družice bude umístěna na 61° západní délky, kde nahradí dosluhující družici Amazonas 2. Svým signálem bude pokrývat celý americký kontinent, Grónsko a oblast severního Atlantiku.
  • Družice byla postavena na platformě Spacebus-Neo 200 a je vybavena pouze elektrickými motory. Díky tomu je družice výrazně lehčí, než kdyby používala klasické motory chemické, nicméně, o to déle jí pak bude trvat dosažení cílové pozice na geostacionární dráze po odpojení od rakety.
  • Součástí družice Amazonas Nexus je i náklad pro misi Pathfinder 2. Toto vybavení budou po celou dobu života družice provozovat americké vesmírné síly.
  • O tom, že družice bude vynesena společností SpaceX, jsme se dozvěděli koncem června roku 2021.
  • Export-Import Bank of the United States zaplatí za startovní služby a počáteční pojištění družice na oběžné dráze 80,7 milionů dolarů. Družice samotná pak stála 620 milionů eur.
  • Pro první stupeň Falconu 9 číslo B1073.6 šlo již o šestý start. Poprvé byl tento stupeň použit v květnu 2022. Celkem třikrát vynesl na oběžnou dráhu družice Starlink, zbylé dva starty zaplatili zákazníci, šlo o mise SES-22 a HAKUTO-R.
  • Přistání prvního stupně Falconu 9 proběhlo úspěšně na plovoucí plošině Just Read the Instructions, která byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 621 km od místa startu.
  • SpaceX při této misi provedlo záchranu aerodynamických krytů. Loď Bob pro tyto účely byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 777 km a kryty vylovila po jejich přistání do vody.
  • Aerodynamický kryt na této misi byl již použitý. Jedna jeho polovina letěla popáté a druhá pošesté.
  • Vývoj data startu: polovina 2022 → konec 2022 → leden 2023 → 1. února 2023 → 5. února 2023 → 6. února 2023 → 7. února 2023

Související články

Fotky

Videa

Záznam oficiálního přenosu ze startu:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Video o družicové platformě Spacebus NEO:

Odvoz prvního stupně z přístavu:

Přeprava družice Amazonas Nexus na Canaveral:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr Kasan

Rád bych se zeptal na pohon pomocí “pouze elektrických” motorů: vím, že se v angličtině používá “all electric”, později “full electric”, ale považoval jsem to vždy za marketingový pojem výrobců družic, který se svezl na vlně “ekodemagogie” a elektromobility (co je elektrické, je moderní, přátelské k životnímu prostředí, chemie je špatná/jedovatá atd.), ale technicky je to není úplně správně, protože jde o hallovy motory, které potřebují nějaké médium (Xenon). Je vhodné to překládat jako “pouze elektrické”? A nebo je to úplně jinak?

Petr Melechin

Já myslím, že v tomhle případě je to myšleno tak, že družice má jen elektrický pohon. Oproti tomu jiné družice mohou mít pouze chemický, nebo kombinaci elektrického a chemického.

Petr Kasan

Asi jsem to formuloval špatně. Myslel jsem, jestli je správné – resp. jestli je zaužívaná praxe – nazývat sondy poháněné Hallovým motorem jako ‘elektrické’, když Hallův motor je iontový a palivem je Xenon.
Díky.

Mr G

Ja by som to povedal asi takto:

To, ci je motor chemicky, alebo elektricky nezalezi od toho, ake palivo sa pouziva. Podstatne je na zaklade akej reakcie je vytvarany tah.

Chemicky motor – chemicka reakcia paliva a okyslicovadla
Elektricky motor – ionizacia paliva (co nie je chemicka reakcia)

Teda, ak sa pri druzici napise, ze ma “iba elektricky” pohon, znamena to, ze druzica nepouziva chemicky pohon, alebo kombinaciu chemicky/elktricky pohon. Nehladal by som za tym marketing.

Naposledy upraveno před 1 rokem uživatelem Mr G
Petr Kasan

Rozumím. Díky oběma za vysvětlení!

Petr Melechin

Ano, je normální takové družice označovat tak, že mají elektrický pohon.