Mise Amazonas Nexus
<< | Informace | Články | Fotky | Videa | Aktuálně | >> |
Základní informace
- Datum startu: 7. 2. 2023 02:32 SEČ
- Startovní okno: 4 hodiny (23:32–03:32) (Co je to startovní okno)
- Statický zážeh: Nebyl proveden (Co je to statický zážeh)
- Stav: Mise byla úspěšná
- Primární náklad: Telekomunikační družice Amazonas Nexus postavená společností Thales Alenia Space na platformě Spacebus-Neo 200
- Hmotnost nákladu: 4146 kg
- Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý stupeň B1073.6)
- Cíl: Dráha přechodová ke geostacionární (GTO)
- Výsledná orbita: 59 782 km x 359 km x 25,08°
- Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Space Force Station, Mys Canaveral, Florida, USA)
- Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině JRTI
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- Společnost Hispasat je telekomunikační firma, která na oběžné dráze v současnosti provozuje celkem devět družic. Ty zajišťují vysílání pro Ameriku, Evropu a severní Afriku a přenáší signál více než 1250 televizních stanic pro 30 milionů domácností.
- Třetí start SpaceX pro společnost Hispasat. Prvním byla mise Paz v únoru 2018, kdy SpaceX vyneslo první španělskou špionážní družici. Druhým vyneseným satelitem byl Hispasat 30W-6, tato mise se uskutečnila v březnu roku 2018. Společnost družici v současnosti provozuje pod názvem Hispasat 1F.
- Společnost Hispasat si družici Amazonas Nexus objednala u firmy Thales Alenia Space v lednu roku 2020. Životnost družice je plánována na 15 let. Více než 30 % vysílacích kapacit družice je již dopředu pronajato dalším zákazníkům. Družice bude umístěna na 61° západní délky, kde nahradí dosluhující družici Amazonas 2. Svým signálem bude pokrývat celý americký kontinent, Grónsko a oblast severního Atlantiku.
- Družice byla postavena na platformě Spacebus-Neo 200 a je vybavena pouze elektrickými motory. Díky tomu je družice výrazně lehčí, než kdyby používala klasické motory chemické, nicméně, o to déle jí pak bude trvat dosažení cílové pozice na geostacionární dráze po odpojení od rakety.
- Součástí družice Amazonas Nexus je i náklad pro misi Pathfinder 2. Toto vybavení budou po celou dobu života družice provozovat americké vesmírné síly.
- O tom, že družice bude vynesena společností SpaceX, jsme se dozvěděli koncem června roku 2021.
- Export-Import Bank of the United States zaplatí za startovní služby a počáteční pojištění družice na oběžné dráze 80,7 milionů dolarů. Družice samotná pak stála 620 milionů eur.
- Pro první stupeň Falconu 9 číslo B1073.6 šlo již o šestý start. Poprvé byl tento stupeň použit v květnu 2022. Celkem třikrát vynesl na oběžnou dráhu družice Starlink, zbylé dva starty zaplatili zákazníci, šlo o mise SES-22 a HAKUTO-R.
- Přistání prvního stupně Falconu 9 proběhlo úspěšně na plovoucí plošině Just Read the Instructions, která byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 621 km od místa startu.
- SpaceX při této misi provedlo záchranu aerodynamických krytů. Loď Bob pro tyto účely byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 777 km a kryty vylovila po jejich přistání do vody.
- Aerodynamický kryt na této misi byl již použitý. Jedna jeho polovina letěla popáté a druhá pošesté.
- Vývoj data startu: polovina 2022 → konec 2022 → leden 2023 → 1. února 2023 → 5. února 2023 → 6. února 2023 → 7. února 2023
Související články
- Nové zakázky pro SpaceX: Turistické mise Crew Dragonu, telekomunikační družice a další měsíční lander
- Proč mají starty Falconů i statické zážehy přesně vyhrazené časové okno?
- Jak ovlivňuje cílová orbita maximální nosnost rakety?
Fotky
Videa
Záznam oficiálního přenosu ze startu:
Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:
Video o družicové platformě Spacebus NEO:
Odvoz prvního stupně z přístavu:
Přeprava družice Amazonas Nexus na Canaveral:
.@Hispasat's satellite, Amazonas Nexus, has successfully reached Cape Canaveral this weekend. Built by @Thales_Alenia_S , the satellite will be launched by @SpaceX in February. Stunning images of the satellite leaving France earlier last week, from @AeroportNice. Stay tuned pic.twitter.com/EGSe3huCF9
— Thales Alenia Space (@Thales_Alenia_S) January 16, 2023
Aktuální informace
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Mise GPSIII-SV10 - 9. 12. 2024
- Mise O3b mPOWER 4 - 8. 12. 2024
- Falcon Heavy vynese rotorový lander Dragonfly k Titanu pro NASA, plus další novinky ke kontraktům SpaceX - 7. 12. 2024
Rád bych se zeptal na pohon pomocí “pouze elektrických” motorů: vím, že se v angličtině používá “all electric”, později “full electric”, ale považoval jsem to vždy za marketingový pojem výrobců družic, který se svezl na vlně “ekodemagogie” a elektromobility (co je elektrické, je moderní, přátelské k životnímu prostředí, chemie je špatná/jedovatá atd.), ale technicky je to není úplně správně, protože jde o hallovy motory, které potřebují nějaké médium (Xenon). Je vhodné to překládat jako “pouze elektrické”? A nebo je to úplně jinak?
Já myslím, že v tomhle případě je to myšleno tak, že družice má jen elektrický pohon. Oproti tomu jiné družice mohou mít pouze chemický, nebo kombinaci elektrického a chemického.
Asi jsem to formuloval špatně. Myslel jsem, jestli je správné – resp. jestli je zaužívaná praxe – nazývat sondy poháněné Hallovým motorem jako ‘elektrické’, když Hallův motor je iontový a palivem je Xenon.
Díky.
Ja by som to povedal asi takto:
To, ci je motor chemicky, alebo elektricky nezalezi od toho, ake palivo sa pouziva. Podstatne je na zaklade akej reakcie je vytvarany tah.
Chemicky motor – chemicka reakcia paliva a okyslicovadla
Elektricky motor – ionizacia paliva (co nie je chemicka reakcia)
Teda, ak sa pri druzici napise, ze ma “iba elektricky” pohon, znamena to, ze druzica nepouziva chemicky pohon, alebo kombinaciu chemicky/elktricky pohon. Nehladal by som za tym marketing.
Rozumím. Díky oběma za vysvětlení!
Ano, je normální takové družice označovat tak, že mají elektrický pohon.