Mise Amos-6

<< Informace Články Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: Start byl plánován na 3. 9. 2016
  • Startovní okno: Neuvedeno
  • Stav: Mise byla neúspěšná, došlo k anomálii během statického zážehu
  • Statický zážeh: 1. 9. 2016 (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Telekomunikační družice Amos-6 postavená na platformě AMOS-HP společností Israel Aerospace Industries, transpondéry byly postaveny společností MacDonald, Dettwiler and Associates Ltd.
  • Hmotnost nákladu: Přibližně 5250 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 (první stupeň číslo B1028)
  • Cíl: Dráha přechodová ke geostacionární (GTO)
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Air Force Station, Mys Canaveral, Florida)
  • Pokus o přistání: Bylo plánováno přistání na mořské plošině OCISLY

Podrobnosti a zajímavosti

  • K anomálii došlo při tankování podchlazeného paliva do Falconu 9, kdy došlo k explozi ve druhém stupni rakety. V jedné ze tří tlakovacích heliových nádob (COPV) došlo k nahromadění pevného kyslíku v prohlubni mezi nádobou a jejím kompozitovým ovinutím a toto vedlo k jeho vznícení a následné explozi rakety a také velkému poškození samotné rampy SLC-40.
  • Statický zážeh byl bohužel prováděn s kompletně integrovanou raketou s připojeným nákladem, aby se ušetřily asi 2 dny předstartovních příprav. Během nehody tedy došlo také ke zničení satelitu Amos-6 v hodnotě 195 milionů dolarů. SpaceX od té doby provádí statický zážeh vždy bez nákladu (s výjimkou demonstrační mise Falconu Heavy, kde měl náklad zanedbatelnou hodnotu).
  • Krátkodobým opatřením po nehodě byl přechod zpět na pomalejší tankovací sekvenci, při které dochází k plynulejším teplotním rozdílům. Jako dlouhodobé opatření SpaceX provedlo změnu designu nádrží, aby se zamezilo vzniku promáčklin.
  • V době nehody SpaceX upravovalo rampu LC-39A pro své potřeby, jako následek nehody došlo k urychlení těchto prací a po jejich dokončení v únoru 2017 odtud probíhaly všechny floridské starty až do opravy rampy SLC-40. Provoz na rampě SLC-40 byl obnoven 15. prosince 2017 při misi CRS-13.
  • Oprava rampy SLC-40 stála 50 milionů dolarů a zahrnovala její kompletní přepracování a řadu vylepšení, díky kterým by v případě podobné nehody v budoucnu mohla být rampa znovu zprovozněna mnohem rychleji.
  • Družice měla 39 transpondérů v pásmu Ku, 24 v pásmu Ka a 2 v pásmu S, svým signálem měla pokrývat Afriku a Evropu
  • Zákazník SpaceCom Ltd. od pojišťovny obdržel 196 milionů dolarů
  • V důsledku nehody a obtížnosti vrácení zálohy ve výši 50 milionů dolarů za start dostala společnost SpaceCom od SpaceX jeden nový start zdarma. Ten bude použit pro družici Amos-17 v roce 2019. Společnost si zároveň objednala start družice Amos-8, ale ten nakonec nevyrobí společnost SSL, takže zatím není jasné, na jaké raketě odstartuje.
  • V prosinci 2016 si společnost Spacecom pronajmula všechny transpondéry v pásmu Ku na družici AsiaSat 8 na 4 roky za 88 milionů dolarů. Družice AsiaSat 8 potom dostala druhý název – Amos-7. Důvod tohoto pronájmu byla ztráta satelitu Amos-6 a okamžitá potřeba nahradit dosluhující Amos-2. Zároveň došlo k přemístění družice na 4° západní délky.

Související články

Fotky

Videa

Výbuch rakety na rampě:

Přípravy satelitu Amos-6:

Jiří Hadač

Kdysi dávno chemik, nyní redaktor popularizačního webu ElonX, kterému už v dětství učarovala kosmonautika a to natolik, že o ní začal pravidelně informovat. Jeho nejoblíbenější mise SpaceX je NROL-76.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
Nastavit upozorňování na