Mise Transporter-3

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 13. 1. 2022 16:25:39 SEČ
  • Startovní okno: 29 minut (16:25–16:54) (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Nebyl proveden (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Sdílená mise, při které bylo vypuštěno 105 menších družic pro spoustu různých zákazníků
  • Hmotnost nákladu: Neznámá
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý prvním stupeň B1058.10)
  • Cíl: Heliosynchronní dráha (SSO) ve výšce 500–600 km se sklonem 97–98°
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Space Force Station, Mys Canaveral, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na pevninské plošině LZ-1
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Primárním cílem tohoto startu bylo vynesení 105 malých družic pro řadu různých zákazníků.
  • Mise je součástí programu Small Satellite Rideshare (SSR), který SpaceX vyhlásilo v srpnu 2019. Má umožnit malým zákazníkům dostat za rozumné peníze své družice na oběžnou dráhu a SpaceX tím získá větší podíl na trhu vynášení malých nákladů. Už v červnu 2020 bylo oznámeno, že si zákazníci v rámci tohoto programu objednali starty na raketě Falcon 9 pro víc než 100 družic.
  • Jde o třetí misi, která byla zcela vyhrazena pro družice programu SSR. První start tohoto druhu v režii SpaceX se odehrál v lednu 2021 v rámci mise Transporter-1. Vyneseno při něm bylo rekordních 143 družic. Při druhém startu v červnu 2021 se na oběžnou dráhu dostalo 88 družic.
  • Při startech tohoto typu si SpaceX účtuje za každý vynesený náklad přibližně 1 milion dolarů, pokud má hmotnost nižší než 200 kg. Když dojde k překročení tohoto limitu, za každý kilogram navíc zákazník zaplatí 5000 dolarů. Zákazník si navíc může připlatit za různé dodatečné služby. Vše lze snadno objednat přes jednoduchý e-shop.
  • Ne každý zákazník potřebuje dopravit svůj satelit na stejnou oběžnou dráhu, na kterou poletí raketa. Zákazníci mají v tomto případě dvě možnosti, buď přidají ke své družici raketový motor, který následně upraví dráhu družice, či použijí nabídku jiné firmy, která pro ně tuto službu zajistí. Při misi Transporter-3 nabízí tuto službu například firma D-Orbit. Toto pro ni bude již čtvrtý start a vynese při něm například malý teleskop Guardian (6U cubesat), který připravila firma Aistech Space. Ta v budoucnu počítá s tím, že těchto multispektrálních teleskopů bude provozovat až 20.
  • Další náklady už nevyužívají služeb orbitálních tahačů. I tak se však stává, že další zákazníci nekontaktují přímo SpaceX, ale zajišťují si svůj start pomocí různých prostředníků, kteří pro ně zajistí povolení ke startu, integraci a vypuštění nákladu. Při této misi uvolnil na oběžné dráze vypouštěč firmy Exolaunch.
  • Podobně jako při misi Transporter-1 i při tomto startu dodala největší množství nákladu firma Planet Labs. Celkem pro ni raketa Falcon 9 vynesla 44 3U cubesatů SuperDove určených pro dálkový průzkum Země. Při rekordní misi Transporter-1 vyneslo SpaceX těchto družic 48.
  • Vynesených družic bylo mnoho, ale domnívám se, že nejzajímavějším zákazníkem byla pro občany ČR družice VZLUSAT-2, proto si ji nyní představíme blíže. Šlo o třetí český cubesat a první, který byl vynesen na oběžnou dráhu raketou firmy SpaceX. Družice vyvinutá Výzkumným a zkušebním leteckým ústavem (VZLÚ) má velikost 3U, tedy 10 x 10 x 30 cm. Tato družice nese na své palubě kameru určenou pro experimentální snímání Země. Družice má však v první řadě ověřit technologie, které budou využity pro další mise. Na palubě je též zařízení pro přesnou orientaci či nová generace přístrojů, které dodnes pracují na družici VZLUSAT-1. Strategickým plánem společnosti VZLÚ je vybudovat do roku 2030 na nízké oběžné dráze první českou družicovou síť. Ta by posléze měla sloužit k dálkovému průzkumu Země. Družice VZLUSAT-2 měla původně letět už na misi Transporter-1, ale účast na misi zajišťovala firma Momentus, která nedostala včas úřední povolení ke startu. Podobně tomu bylo i u mise Transporter-2. Následkem toho se společnost Spacemanic, která pro VZLÚ zajišťovala vynesení družice, rozhodla odstoupit od smlouvy a zajistila si vynesení nákladu přes firmu Spaceflight. Orbitální tahač této firmy však potkaly problémy s únikem v palivovém systému, a tak byl z této mise odstraněn. Družici VZLUSAT-2 se ale nakonec podařilo včas přesunout na vypouštěč společnosti D-Orbit na stejné misi.
  • Celý seznam nákladů je k dispozici v našem přehledu sdílených misí SpaceX.
  • Falcon 9 na této misi letěl s prvním stupněm B1058.10, pro který to byl desátý start. Stupeň úspěšně přistál na plošině LZ-1 na Mysu Canaveral na Floridě.
  • Obě poloviny aerodynamického krytu na této misi byly nově vyrobené.
  • SpaceX při této misi provedlo záchranu aerodynamických krytů. Loď Bob pro tyto účely byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 606 km od místa startu, aby kryty vylovila po jejich přistání do vody.
  • Vývoj data startu: 1. čtvrtletí 2023 → prosinec 2021 → 20. prosince 2021 → 10. ledna 2022 → 13. ledna 2022

Související články

Fotky

Videa

Záznam oficiálního přenosu SpaceX:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Přistání prvního stupně:

Aktuální informace

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Marek Hudík

Cena za vynesení VZLUSAT-2 vyšla přibližně na dva miliony korun.

Zdroj: https://forbes.cz/do-kosmu-startuje-ceska-druzice-vzlusat-2-na-palube-rakety-falcon-9-spolecnosti-spacex/

Petr Melechin

100 tisíc dolarů za vynesení je velmi příznivá cena. Zajímalo by mě, kolik stálo vynesení VZLUSAT-1 na PSLV.

Invc

To máme 500+ ptáků na tomhle konkrétním boosteru… masakr.

Damel

comment image

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Damel
PetrV

Momentus zatím neletí?

Petr Melechin

Až v červnu 2022.

Ivan

Super, díky za info. Je vidět, že české firmy umí a VZLÚ je vzorným příkladem. Držím pěsti našemu druhému nanosatelitu z Brna 🙂