SpaceX nově nabízí sdílené starty na Falconu 9 pro vynášení malých satelitů

Společnost SpaceX je už zaběhnutou firmou s rozličnými platícími zákazníky. Vynáší náklady pro vládní agentury i komerční zákazníky a v poslední době uskutečnila také několik sdílených misí. A SpaceX v těchto misích zjevně vidí potenciál, protože se rozhodlo nabízet vlastní mise tohoto typu.

Co je to ale sdílená mise? To se více zákazníku spojí v úsilí dostat své satelity na orbitální dráhu v rámci jednoho startu rakety a sdílí přitom náklady na start. Typickým příkladem je, když se k hlavnímu nákladu některého startu přidají spolucestující.  Výhodou sdílené mise je daleko nižší cena vynesení nákladu pro každého z cestujících. Tento postup má ale i velké nevýhody. Spolucestující se v tomto případě musí jednoznačně podřídit cílové dráze hlavního nákladu. Daleko lepší volbou pro malé zákazníky jsou takzvané dedikované sdílené mise. Při těchto misích je dopředu oznámeno, kdy se uskuteční start, jaká bude cílová dráha a zveřejní se ceník, za kolik peněz je možno si v rámci této mise nechat vynést satelit. Zákazníci pak mohou začít projektovat a stavět své satelity, které hodlají při této misi poslat na orbitální dráhu.

Příkladem sdílené mise je třeba Iridium-6/GRACE-FO, při které letěly komerční družice Iridium spolu s dvojicí vědeckých satelitů. Mise sice vznikla hlavně kvůli problému se startem na jiné raketě, přesto úspora peněz pro oba zákazníky v důsledku sdílení jedné rakety byla dozajista znatelná. Ještě lepším příkladem sdílené mise z historie SpaceX je start Falconu 9 z podzimu 2018 při misi SSO-A. Tehdy si start rakety zaplatila firma Spaceflight Industries (SI), která ale fungovala pouze jako prostředník mezi SpaceX a mnoha různými zákazníky a jejich družicemi.  A tohoto prostředníka teď plánuje SpaceX vyřadit a vše organizovat „na vlastní triko“.

SpaceX 5. srpna 2019 oznámilo, že se firma rozhodla nabídnout zákazníkům celkem 3 dedikované sdílené mise, které plánuje uskutečnit v letech 2020-2023 a v rámci kterých si mohou zákazníci nechat své satelity vynést na heliosynchronní dráhu (SSO) ve výšce mezi 500 a 600 km nad zemským povrchem. Všechny 3 starty se uskuteční z Vandenbergovy letecké základny v Kalifornii, kde si SpaceX pronajímá startovní rampu SLC-4E.

Za kolik peněz si mohou zákazníci objednat svůj start v rámci této nabídky? Cenu určuje hmotnost vynášeného satelitu. Pokud se rozhodnou pro satelit o maximální hmotnosti 150 kg, zaplatí za něj 3 miliony dolarů. Pokud jim tato možnost nebude vyhovovat a budou chtít do vesmíru poslat náklad těžší, mají možnost za 6 milionů dolarů poslat do vesmíru družici o hmotnosti až 300 kg. Pokud by si chtěli připlatit za nadváhu, každý dodatečný kilogram hmotnosti družice stojí 20 000 dolarů. Je zde i možnost slevy – pokud si zákazník zarezervuje místo dříve než rok před plánovaným startem, všechny uvedené ceny se sníží o čtvrtinu. Nejnižší cena v takovém případě klesne na 2,25 milionu za vynesení družice s hmotností do 150 kg.

Ceník sdílených misí SpaceX (Zdroj: SpaceX)

Koho si takovýmto krokem znepřátelí? Konkurencí budou rozhodně společnosti zprostředkující starty pro jiné zákazníky, například již zmíněná firma SI, proto si ji představme blíže. SI od svého založení zprostředkovala vynesení více než 140 malých satelitů na celé řadě raketových nosičů (Falcon 9, indická PSLV, Antares, Sojuz aj.), přičemž tyto satelity obvykle letěly jako sekundární náklad. Výjimku pak představovala již zmíněná mise SSO-A, při které bylo vyneseno přes 60 satelitů, které dohromady představovaly hlavní náklad. Přesto letos v dubnu 2019 společnost SI vystoupila s prohlášením, že se v nejbližší době hodlá spíše soustředit na více startů menšího počtu satelitů najednou. Mise SSO-A pro firmu sice znamenala výrazný úspěch, ale zajištění startu tak vysokého počtu satelitů pro SI představovalo z hlediska logistiky velkou výzvu. Je tedy prý nepravděpodobné, že by se v nejbližší budoucnosti o něco takového SI pokoušela znovu. Dalšími konkurenty sdílených misí SpaceX budou Roskosmos či Indická kosmická agentura, které také vynášejí zakazníkům náklady při sdílených misích.

Víc než 60 satelitů vynesených Falconem 9 v rámci mise SSO-A (Zdroj: Spaceflight)

Jakým způsobem tedy SpaceX může těmto zavedeným společnostem v rámci své nové služby konkurovat? Na prvním místě je to jednoznačně cena. Pro jednoduché srovnání si vezměme ceník firmy SI a porovnejme ho s cenami, které nabízí SpaceX. Z ceníku SI použijeme pro naše srovnání pouze dva údaje, cenu vynesení družic o hmotnostech 150 a 300 kg na nízkou oběžnou dráhu. V případě satelitu o hmotnosti 150 kg si SI účtuje 4,95 milionů dolarů a v případě 300kg družice to už máme 7,95 milionů dolarů. Zákazník tedy u SpaceX zaplatí přibližně 60 % ceny, kterou požaduje SI. A pokud si zákazník místo na Falconu zajistí více než rok před startem, rozdíl mezi oběma ceníky se ještě zvýší.

Rozmanitý náklad mise STP-2 před uzavřením do aerodynamického krytu (Foto: USAF)

SpaceX chce ale zákazníkům nabídnout víc než jen nižší ceny ve srovnání s konkurencí. Při řadě současných sdílených misích je totiž start podřízen primárnímu zákazníkovi, takže pokud bude jeho náklad mít zpoždění, start rakety se zpozdí a spolu s ním vynesení sekundárních nákladů. Nabídka SpaceX je jiná, jelikož se na žádného ze zákazníků nebude čekat. Pokud některý z nákladů nebude připraven včas, raketa prostě poletí bez něj v předem stanoveném termínu. Ovšem ti, co si zaplatili start a nestihli ho, dostanou možnost nechat si vynést svůj náklad na příští plánované misi. Peníze, které zaplatili za letenku na Falconu 9, přitom budou v plné výši použity na zamluvení pozice na příští misi.

To je jedna z výhod SpaceX – má k dispozici vlastní nosnou raketu a mohou ji nabízet i velmi levně, pokud využijí několikrát letěný první stupeň. A protože mohou nabízet raketu levně, nepotřebují, aby byla její maximální kapacita vždy naplněna. Nelze tedy čekat, že by SpaceX při těchto misích trhalo rekordy v počtu vynesených satelitů v rámci jedné mise. Pokud by SpaceX plánovalo pro tyto starty použít nový první stupeň, potřebovalo by na zaplacení takovéto mise náklad 14–28 satelitů o hmotnostech 300 či 150 kg. V případě znovupoužití prvního stupně bude mise profitabilní i při nižším počtu satelitů.

Vynášením těchto malých nákladů se vlastně SpaceX vrátí ke svým kořenům, když na začátku 21. století se svou raketou Falcon 1 cílilo na trh vynášení malých satelitů. Jenže tehdy byl trh jiný a raketa pro SpaceX nebyla perspektivní, a tak ji v roce 2011 samo opustilo. A na uvolněné místo na trhu si brousí zuby mnoho jiných firem. Za všechny můžeme zmínit novou progresivní společnost Rocket Lab s jejich raketou Electron. Ta je navržena pro vynášení malých nákladů a na heliosynchronní dráhu ve výšce 500 km dokáže vynést až 225 kg za cenu asi 6 milionů dolarů. Cenově je tedy start na takovéto raketě srovnatelný s cenami společnosti SI, avšak v případě Electronu zákazník dostane vyhrazený start. Raketa v rámci takového startu vynese satelit přesně na takovou dráhu a v takovém termínu, které si zákazník určí. A samozřejmě v případě problému s družicí raketa Electron se svým startem na zákazníka počká. Domnívám se, že tato kategorie lehkých kosmických nosičů bude asi největší konkurencí SpaceX. Když si to řekneme jinak, každý 150kg satelit, který si poletí do vesmíru na Falconu 9, připraví firmy jako Rocket Lab o jeden start.

Odhození aerodynamického krytu při startu rakety Electron (Zdroj: Rocket Lab)

Během necelých 24 hodin po oznámení SpaceX se objevily dvě další související zprávy. Dle webu ria.ru Roskosmos snižuje takřka o polovinu ceny za vynášku cubesatů a mikrosatelitů na raketách Sojuz 2. Je možné, že jedná o přímou odpověď na prohlášení SpaceX. Ve stejný den jako SpaceX vydala vlastní oznámení také evropská firma Arianespace. Ta totiž hodlá v roce v roce 2022 nabídnout svým zákazníkům sdílenou misi využívající raketu Ariane 64, která vynesene až 4500 kg přímo na geostacionární dráhu. Mise se bude jmenovat GO-1 a měla by být první z mnoha. Vzhledem k cílové orbitě však nebude SpaceX přímo konkurovat.

Shrneme-li si celý dnešní článek, tak SpaceX přišlo se zajímavou možností přivýdělku, díky které si také navýší počet plánovaných misí z Vandenbergovy základny, odkud tradičně startuje jen malá část misí. Zároveň půjde o mise v režii SpaceX, takže půjde o ideální kandidáty pro vícekrát letěné stupně Falconu 9, podobně jako tomu je u misí Starlink. První sdílená mise SpaceX je v plánu na přelom 2020/2021 a další dvě na první čtvrtletí 2022 a 2023.

Jiří Hadač
Latest posts by Jiří Hadač (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
60 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře