Musk: “Falcon Heavy má 50% šanci na úspěch, ale pokud to vyjde, konkurence si neškrtne”
Elon Musk uspořádal den před startem prvního Falconu Heavy telefonickou tiskovou konferenci s novinářovi, při které znovu vyjádřil své obavy a také upřesnil některé věci ohledně tohoto očekávaného premiérového startu (například 6hodinový pobyt horního stupně na nízké oběžné dráze). Zároveň oznámil, že Falcon Heavy nejspíš nikdy neponese lidi, neboť vývoj BFR pokračuje dobře, a tato raketa FH za pár let nahradí. Testování BFR by prý mohlo začít už příští rok.
Musk měl prý během konference dobrou náladu a na úvod prohlásil:
Opravdu to vypadá, že zítra odstartujeme. Byl jsem si jistý, že něco způsobí odklad – třeba problém s raketou nebo špatné počasí –, ale zdá se, že počasí bude hezké a raketa je na tom dobře.
Elon Musk odhaduje, že start má 50% šanci na úspěch. Největší obavy má z interakcí mezi třemi spodními stupni. Stupně prý během namáhání dost pruží, a tak se může stát, že mezi nimi dojde ke kontaktu. Stejně tak mohou být problémy způsobeny neočekávanými vibracemi nebo rázovými vlnami, když raketa dosáhne nadzvukové rychlosti. Riziko představuje také systém oddělení bočních stupňů, který zatím nebyl otestován za letu. Zajímavostí je, že rozpěry spojující boční stupně s centrálním se po oddělení podélně složí, aby mohly být po návratu stupňů zkontrolovány a případně znovu použity.
Výhodou raket Falcon je, že jsou schopny dokončit misi i v případě ztráty některých motorů. Menší Falcon 9 je schopen přečkat ztrátu jednoho ze svých devíti motorů ihned po startu. A pokud jde o misi s lehkým nákladem nebo raketa neletí na přechodovou dráhu ke geostacinonární (GTO), může přijít dokonce až o dva motory. SpaceX tuto vlastnost Falconu 9 neplánovaně ozkoušelo při misi CRS-1, když během letu došlo k selhání jednoho z motorů. Raketa však i přesto v pořádku vynesla loď Dragon na ISS. U Falconu Heavy, který disponuje 27 motory na spodních stupních, je podle Muska teoreticky možné přijít až o 6 z nich a přesto misi dokončit.
První Falcon Heavy podle Muska nebude vystaven maximálnímu možnému aerodynamickému náporu (max-Q). Potenciální maximální nápor je prý u Falconu Heavy “dost vysoký”, ale v případě této mise by měl být zhruba o 15–20 % nižší než v případě Falconu 9 mířícího na GTO.
Pokud demonstrační mise nakonec opravdu selže, dopad nehody se bude odvíjet od toho, kde k ní dojde. V případě výbuchu na rampě by to podle Muska znamenalo 9–12 měsíců oprav.
Pokud vybuchne, bude to fakt pech. Jestli se něco pokazí, snad se to stane v pozdější fázi letu, abychom alespoň nasbírali nějaká data. Jedná se o testovací misi a může se toho pokazit spousta.
Riziko bude představovat také fáze letu na oběžné dráze. Musk prozradil, že raketa stráví 6 hodin na nízké oběžné dráze, aby tak SpaceX demonstrovalo schopnost druhého stupně dopravit náklad rovnou na geostacionární dráhu. Taková funkcionalita je potřeba u určitých misí pro zákazníky z oblasti národní bezpečnosti (letectvo, ministerstvo obrany apod.). Druhý stupeň Falconu 9 takto na orbitě strávil nejdéle jen zhruba poloviční dobu (nejspíš při misi NROL-76, kdy byl podle neoficiálních informací proveden experimentální několikahodinový pobyt druhého stupně na orbitě).
Teprve po těchto 6 hodinách bude proveden další zážeh druhého stupně, který vyšle náklad ve formě Muskova vozu Tesla Roadster na heliocentrickou dráhu. Vozidlo by se tak podle Muska mělo dostat na vzdálenost 380–450 milionů kilometrů od Země. Šance srážky Roadsteru s Marsem je však podle něj v dohledné době extrémně malá.
Na Tesle jsou podle Muska namontovány tři kamery, takže v případě úspěchu bychom se prý měli dočkat “epických záběrů”. Pokud se však něco pokazí během 6hodinového “čekání”, Tesla by zůstala na orbitě Země. Mezi možná rizika se řadí radiace z průletu Van Allenovými pásy a také zamrznutí paliva či odpaření okysličovadla. Musk však dodal: “Jsem si jist, že jsme pro úspěch mise udělali vše, co bylo v našich silách.”
Přikládám pár zajímavostí o letovém profilu demonstrační mise, které se daly vyčíst z oficiálního press kitu:
- Tankování paliva i okysličovadla začne o 10 minut dříve než u Falconu 9.
- Boční stupně budou zažehnuty o 2 vteřiny dříve než centrální stupeň.
- Centrální stupeň bude po odpojení bočních stupňů hořet dalších 35 vteřin.
- Oba boční stupně provedou všechny manévry včetně přistání ve stejnou dobu.
- Centrální stupeň přistane na OCISLY pouhých 21 vteřin po přistání bočních stupňů.
Pokud bude testovací mise úspěšná, Musk prohlásil, že na příštím Falconu Heavy by už mohl letět nějaký satelit. K dalšímu letu této nové rakety by prý mohlo dojít za 3–6 měsíců, neboť SpaceX ji dokáže vyrobit dost rychle. Musk si zároveň rýpnul do konkurence:
Jsme v podstatě schopni nabídnout kapacitu, která skoro dosahuje kategorie “super heavy lift” (= nosnost nad 50 tun na nízkou běžnou dráhu), a to za cenu jen o něco málo převyšující Falcon 9. Pokud bude start úspěšný, ostatní těžké nosiče nebudou mít šanci. Falcon Heavy bude mít dvakrát vyšší nosnost než evropské, čínské nebo ruské rakety, ale zároveň bude stát o polovinu méně.
Elon Musk však měl také jednu špatnou zprávu. Oznámil, že firma se rozhodla upustit od snah kvalifikovat Falcon Heavy pro lety s lidskou posádkou a spolu s tím zrušit plánovaný oblet dvou turistů kolem Měsíce. Důvodem je prý to, že vývoj nástupce raket Falcon, megarakety BFR, pokračuje dobře, a tak se chce SpaceX věnovat hlavně jí.
Proto nelze brát moc vážně jeho další prohlášení, že kdyby chtěli, mohli by Falcon Heavy rozšířit o další dva boční stupně a vytvořit tak “Falcon Super Heavy”. V této chvíli zkrátka něco takového nemá smysl.
Musk řekl, že se SpaceX soustředí na kosmickou loď systému BFR, a dodal: “Doufáme, že začneme s malými testovacími skoky už příští rok. Je to optimistické.” O těchto skocích Musk mluvil už loni v říjnu:
[Co se týče testování,] začneme s lodí ve skutečné velikosti, se kterou budeme provádět krátké skoky do výšky několika set kilometrů. To loď nebude nijak moc namáhat, takže nebude potřebovat tepelný štít a můžeme mít velké palivové rezervy. Navíc k tomu nepotřebujeme velké Raptory uzpůsobené pro vakuum.
Na závěr Musk prohlásil, že ať už demonstrační mise dopadne jakkoli, rozhodně to bude vzrušující den. “Buď to bude nejúžasnější start rakety, nebo ten nejlepší ohňostroj, jaký jsem kdy viděl.” Premiérový start Falconu Heavy je plánován na úterý 6. 2. mezi 19:30 a 22:00 SEČ.
Audiozáznam celé telekonference si můžete pustit díky webu GeekWire.
Hlavní zdroje informací: Ars Technica, Space News, NASA Spaceflight
- Mise Starlink 6-70 - 1. 12. 2024
- Mise Starlink 9-14 - 29. 11. 2024
- Mise NROL-126 - 26. 11. 2024
Vo videu od Scotta Manlyho spomína že pristátie bočných stupňov má byť od seba posunuté cca o 15 sec, je to poistka kedže nemajú dostatok dát
celé video tu
To je nejspíš založeno na starších informací, podle kterých to tak mělo opravdu být. Z oficiálního press kitu a nového videa o misi to však vypadá, že nakonec budou přistávat současně.
Je zajímavé, jak jsou si s tou BFR jistí. Takový vývoj myslím po mexické konferenci 2016 neočekávali ani největší optimisté.
No myslím si, že jdou stejnou cestou jako od F1 k F9 jen s tím, že dneska mají mnohem více zkušeností a je pravda, že potřebují získat zkušenosti s metanem. Jinými slovy přeloženo do češtiny, postavit BFR verzi grashopera na kterém si krásně otestují jednak motory a jednak celkové chování. To mě přijde naprosto geniální a navíc do toho budou tankovat jen LOX a metan čili obojí za hubičku. Prostě si budou hrát a sbírat zkušenosti a věří si až tak, že se jim nechce ztrácet čas s FH. Dokonce bych si i myslel, že FH dotlačil do konce Musk, aby splnil co řekl i když možná dneska už má pochybnosti o návratnosti celé investice. Naopak podle toho jak mluví o možnosti neúspěchu FH bych si troufl tvrdit, že SpaceX jede a je na tom dobře z hlediska cash flow a případný neúspěch jej sice asi logicky trápí, avšak firmu jako takovou nemůže nijak vážněji poškodit.
Tomu, že firmu nemusí neúspech ohroziť celkom verím, ale neodvodzoval by som to z Elonovej sebaistoty.. je to hráč a vie pôsobiť veľmi sebaisto aj keď mu vyslovene horí pod zadkom (viď kríza v 2008)
Můžete mi prosím někdo vysvětlit tohle?
“První Falcon Heavy podle Muska nebude vystaven maximálnímu možnému aerodynamickému náporu (max-Q). Potenciální maximální nápor je prý u Falconu Heavy “dost vysoký”, ale v případě této mise by měl být zhruba o 15–20 % nižší než v případě Falconu 9 mířícího na GTO.” Z jakého důvodu je o 20 % nižší než pro Falcon 9?
Díky:)
Jinak super článek!!!!!!! 🙂
Z toho důvodu, že netuší jak se bude chovat FH při takovémto namáhání. Nelze otestovat na zemi. Pro jistotu tedy volí cestu menšího namáhání, pomalejší start, větší spotřeba paliva, ale větší jistota, že nebude ohňostroj.
krásně se to dá ukázat na tom rozboru dat z Falconu 9. Najdeš tam rozdíl mezi profilem LEO pro Dragony, a tím, jak se startuje na GTO.
Pokud by raketa selhala, tak nechtějí, aby to bylo kvůli krytu. Při selhání by to totiž byla další možnost, kde to přehanli, a kterou by museli ověřovat. Což je zbytečné. Nehnat za limity všechno, potřebujeme testovat to nové.