Demonstrace Falconu Heavy

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 6. 2. 2018 21:45 SEČ
  • Startovní okno: 150 minut (19:30–22:00)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Proběhl 24. 1. 2018 v 18:30 SEČ (Podrobnější informace v článku)
  • Primární náklad: Elektromobil Tesla Roadster Elona Muska (článek s odpověďmi na nejčastější otázky)
  • Hmotnost nákladu: 1250 kg
  • Raketa: Falcon Heavy (nový centrální stupeň a použité boční stupně – čísla B1033, B1023, B1025)
  • Cíl: Heliocentrická dráha dosahující k oběžné dráze Marsu kolem Slunce (TMI)
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
  • Pokus o přistání stupňů: Oba boční stupně úspěšně přistály na pevnině (plošiny LZ-1 a LZ-2), pokus o přistání centrálního stupně na OCISLY však selhal (článek)
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Vzhledem k rizikovosti této mise náklad tvořila jen legrácka ve formě elektromobilu Tesla Roadster, který patří Elonu Muskovi. Vůz byl vyslán na eliptickou dráhu kolem Slunce a stráví miliony let v kosmu.
  • Tesla měla podle Elona Muska v přihrádce knihu Stopařův průvodce Galaxií a také ručník s nápisem “Nepropadejte panice”, který odkazuje na tuto knižní sérii od Douglase Adamse (v živém přenosu však byl vidět jen onen nápis na displeji). V autě byla také sci-fi trilogie Nadace od Isaaca Asimova uložená na speciálním skle s dlouhou životností.
  • V Tesle na sedadle řidiče letěl manekýn oblečený do skafandru, který SpaceX navrhlo pro astronauty Crew Dragonu. Manekýnovi se přezdívá Starman, což je odkaz na stejnojmennou písničku od Davida Bowieho. Na palubní desce byl navíc umístěn červený “angličák” s miniaturním Starmanem.
  • Tesla byla připevněna ke klasickému adaptéru pro připojení nákladu ke druhému stupni. Zároveň stála na podstavci, který měl na sobě kovovou desku s vyrytými jmény zaměstnanců SpaceX.
  • Auto bylo vybaveno minimálně třemi kamerami, které po startu poskytovaly krásné záběry na Teslu letící vesmírem se Zemí v pozadí. SpaceX tyto záběry streamovalo živě.
  • Všechny raketové stupně včetně horního byly v průběhu roku 2017 otestovány v McGregoru a od října čekaly na Mysu Canaveral na připravenost rampy LC-39A.
  • Všechny tři stupně jsou Falcony ve variantách v1.2 Block 2 nebo Block 3, horní stupeň by mohl být typ Block 4. V případě budoucích Falconů Heavy budou všechny stupně ve variantě Block 5.
  • Boční stupně původně posloužily jako první stupně Falconu 9 na misích Thaicom-8 a CRS-9 v roce 2016.
  • Statický zážeh celé rakety byl výjimečný tím, že to bylo vůbec poprvé, kdy došlo k zážehu všech 27 motorů Merlin najednou (v McGregoru to není technicky možné provést). Aby se zabránilo nepříznivým důsledkům při zážehu tolika motorů najednou, jsou zažehávány postupně – po dvojicích, s krátkými prodlevami (v řádu stovek milisekund). Boční stupně jsou navíc zažehnuty o 2 vteřiny dříve než centrální stupeň.
  • Tankování paliva i okysličovadla začíná o 10 minut dříve než u Falconu 9.
  • Centrální stupeň po odpojení bočních stupňů hořel dalších 35 vteřin.
  • Oba boční stupně provedly všechny manévry včetně přistání ve stejnou dobu.
  • U bočních stupňů byl mezistupeň nahrazen čepičkou, a tak mají jiné aerodynamické vlastnosti. Kvůli tomu disponovaly novými titanovými kormidly, neboť ta běžná hliníková by nemusela umožňovat dostatečnou ovladatelnost.
  • OCISLY se při přistání centrálního stupně nacházela 342 km od pobřeží, což je dvakrát blíže než u běžných misí mířících na GTO. Důvodem je, že stupeň měl díky lehkému nákladu dostatek paliva na provedení zpětného zážehu.
  • Po odhození aerodynamického krytu začala v živém přenosu hrát písnička Life on Mars od Davida Bowie (Elon Musk původně sliboval píseň Space Oddity).
  • Přistávací plošina Landing Zone 1 byla během roku 2017 rozšířena, aby na ní bylo možné přistávat s dvěma stupni Falconu Heavy najednou. Druhá plošina se nazývá Landing Zone 2.
  • Premiérový start této rakety měl původně proběhnout z rampy SLC-4E na Vandenbergově letecké základně. Proto je tamní TEL tak velký – je dimenzován pro Falcon Heavy.
  • Raketa byla dříve označována také jako Falcon 9 Heavy.
  • Falcon Heavy měl původně využívat tzv. crossfeed, což je způsob distribuce paliva napříč raketovými stupni během letu. Výsledkem je o dost vyšší efektivita a nosnost. Jedná se však o technicky náročné řešení, které dosud nikdo v praxi nevyvinul. SpaceX od tohoto záměru nakonec upustilo.
  • 1. start Falconu Heavy.
  • Vývoj data startu: 2013 → 2014 → 3. čtvrtletí 2015 → duben 2016 → září 2016 → prosinec 2016 → 1. čtvrtletí 2017 → léto 2017 → listopad 2017 → 29. prosince 2017 → 15. ledna 2018 → 25. ledna 2018 → 6. února 2018

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální přenos SpaceX:

Přistání bočních stupňů (z přenosu):

Přistání bočních stupňů (z rampy):

Přistání bočních stupňů (z dronu):

Záběry z Tesly na oběžné dráze:

Oficiální video rakety na rampě:

Animace znázorňující demonstrační misi:

Testovací zážeh bočního stupně (Thaicom-8):

Testovací zážeh bočního stupně (CRS-9):

Testovací zážeh centrálního stupně v McGregoru:

Vztyčení Falconu Heavy na rampě:

První statický zážeh:

Počítačová animace letu Falconu Heavy:

Ohlédnutí za demonstrační misí:

Cesta stupně č. 23:

Přípravy rakety před statickým zážehem:

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

107 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
panTau164

Dobrý den,
neumím odpovědět na dotaz, tak Vás poprosím o pomoc:
Proč, když raketa startuje, je celá bílá – všechny 3 rakety, ale když přistávají boční stupně, mají ve spodní části černý pruh – oba. A tentýž pruh je vidět i u centrálního -> když si zpomalíte video s tím, jak se řítí do oceánu vedle plošiny…..
Díky…

Ivo Janáček

Pokusím se o velké zjednodušení. Ve spodní části je petrolej, který má asi -7C a tím pádem se tato část docela ohřeje a drží se na ní saze, které vznikají při nedokonalém spalování (přebytek paliva nad kyslíkem). V horní části je tekutý kyslík s teplotou pod -200C a tím pádem zvenčí je led a saze mají menší šanci se tam udržet resp. dostat se až k plášti.

Jirka Hadač

https://www.teslarati.com/spacex-used-falcon-heavy-booster-photo-gallery/
toto se objevilo na kosmonautixu, tak to dávám I sem. Ty detaily jsou úžasné.

Vlada

Pravda o startu Falcon Heavy.
https://youtu.be/YIzMghBUAv0

hanh

To Petr Melechin: Navrhuji nějak rozebrat konstrukční úpravy na FH oproti F9. Ty úpravy na bočních boostrech jsou celkem brutální. Kdzž se podíváte, kde normálně konší 1. stupeň nad roštovými kormidly, jak jsou nyní “čepičky”. Tak je velká čas odříznuta a “čepičky” jsou uchycené až pod otvory pro roštové kormidla. To jsou podle brutální změny a představa, že do pár dní uděláte y F9 boostru postraný boostr od od FH je nulová, to neuděláte ani ta týdny. Ty kormidla musejí být uchyceny na nosnou konstrukci, takže to není hračka. Trošku to vypadá, že SpaceX bude vyrábět nyní 3 typy raket. F9 (10 použitelný), Core Booster (10x použitelný), Side Booster (10 použitelný). Letu na FH zatím moc nebude, takže stačí na jeden rok vyrobit po jednom kuse. F9 i s rezervou stačí vyrobit 6ks i s rezervou a i pro 30-50 startů ročně. Dva pro západní pobřeží a 4 pro východní pobřeží. Neoletají se ani za rok.

Tomáš

Na tomto videu jde podle délky plamenů krásně poznat snížený tah motorů centrálního stupně:

Tomáš
Filip

Asi nevíme jakou rychlost bude mít Tesla v apoapsis a periapsis na sluneční orbitě, že?

Invc

Víme:

Apheli – 19,921 km/s – 1,6637 au = 248 890 000 km (poslední 10.11.2018)
Periheli – 33,613 km/s – 0,9861au 198 200 000 km (nejbližší 15.8.2019)

Al

Ako je to s dosiahnutou orbitou? Náhodou prestrelili, alebo skúšali “čo to dá” a vyšlo to až na pás asteroidov?

Al

To som predpokladal. Máte aj nejaký zdroj, viac informácií ohľadom dosiahnutej orbity a prečo ju dosiahli?
ďakujem za odpoveď a super prácu ktorú odvádzate!

Ivo

Vzhledem k nosnosti k Marsu jsem si pořád říkal, proč mají dosáhnout jen přechodovou k Marsu a asi prostě byli jen hodně konzervativní a nechtěli nést riziko, že se něco podělá na druhém stupni během těch 6h čekání.

Invc

Uf nic… sem si nevšim jak je to stará debata tohle (ani jak sem se sem dostal).

Sry nic.

Invc

1) Nasměrovali to určitou oběžnou dráhu kolem Slunce, která protíná oběžnou dráhu Marsu kolem Slunce, a je podobná přechodové dráze z oběžné dráhy Země na oběžnou dráhu Marsu. Ale dodali tomu maximální energii, jakou mohli – aby ukázali, kolik energie tomu dokážou dát na cestu. Proto “přestřelili” …

2) Ale nepleť se – NIKDY se to nemohlo dostat NA oběžnou dráhu, po které Mars obíhá kolem Slunce nebo dokonce na oběžnou dráhu kolem Marsu. V zásadě dostat se na takové orbity s využitím Hohmanovy přechodové dráhy (orbity) – vyžaduje 2 manévry – jeden který loď “nasadí” na tu přechodovou dráhu a druhý, který ho zase z té přechodové dráhy “sundá”. Aby mohli dosáhnout oběžné dráhy, jakou má Mars kolem Slunce – tedy musíš aktivně manévrovat (“vystoupit”) a toho samozřejmě nějaký elektromobil (bez baterek navíc 🙂 nebyl schopen.

A dosáhnout oběžné dráhy kolem Marsu by vyžadovalo ještě navíc takovou drobnost – aby Mars byl ve správnou dobu na správném místě… což … tam tak nějak nebyl (protože bylo zbytečné čekat až tam bude, když tam stejně neměli žádný způsob, jak “vystoupit” z přechodové dráhy).

Lukáš

Doporučuji, celému startu FH i přistání boosteru to dává úplně nový rozměr, nasaďte si sluchátka, volume na max 🙂 – https://www.youtube.com/watch?v=ImoQqNyRL8Y

Jirka Hadač

Dívám se znova na oficiální přenos, to odhození krytu při hudbě a náhlé objevení slunce, to byla pohádka, a úplně mi to roztáhlo pusu od ucha k uchu 😀