Demonstrace Falconu Heavy

Informace Články Aktuálně Fotky Videa

Základní informace

  • Datum startu: 6. 2. 2018 21:45 SEČ
  • Startovní okno: 150 minut (začátek v 19:30)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Proběhl 24. 1. v 18:30 SEČ (Podrobnější informace v článku)
  • Primární náklad: Elektromobil Tesla Roadster (článek s odpověďmi na nejčastější otázky)
  • Hmotnost nákladu: 1250 kg
  • Raketa: Falcon Heavy (nový centrální stupeň a použité boční stupně – čísla 33, 23, 25)
  • Cíl: Heliocentrická dráha dosahující k oběžné dráze Marsu kolem Slunce (TMI)
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Mys Canaveral, Florida)
  • Pokus o přistání: Oba boční stupně úspěšně přistály na pevnině (plošiny LZ-1 a LZ-2), pokus o přistání centrálního stupně na OCISLY však selhal (článek)
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Vzhledem k rizikovosti této mise náklad tvořila jen legrácka ve formě elektromobilu Tesla Roadster, který patří Elonu Muskovi. Vůz byl vyslán na eliptickou dráhu kolem Slunce a stráví miliony let v kosmu.
  • Tesla měla podle Elona Muska v přihrádce knihu Stopařův průvodce Galaxií a také ručník s nápisem “Nepropadejte panice”, který odkazuje na tuto knižní sérii od Douglase Adamse (v živém přenosu však byl vidět jen onen nápis na displeji). V autě byla také sci-fi trilogie Nadace od Isaaca Asimova uložená na speciálním skle s dlouhou životností.
  • V Tesle na sedadle řidiče letěl manekýn oblečený do skafandru, který SpaceX navrhlo pro astronauty Crew Dragonu. Manekýnovi se přezdívá Starman, což je odkaz na stejnojmennou písničku od Davida Bowieho. Na palubní desce byl navíc umístěn červený “angličák” s miniaturním Starmanem.
  • Tesla byla připevněna ke klasickému adaptéru pro připojení nákladu ke druhému stupni. Zároveň stála na podstavci, který měl na sobě kovovou desku s vyrytými jmény zaměstnanců SpaceX.
  • Auto bylo vybaveno minimálně třemi kamerami, které po startu poskytovaly krásné záběry na Teslu letící vesmírem se Zemí v pozadí. SpaceX tyto záběry streamovalo živě.
  • Všechny raketové stupně včetně horního byly v průběhu roku 2017 otestovány v McGregoru a od října čekaly na Mysu Canaveral na připravenost rampy LC-39A.
  • Všechny tři stupně jsou Falcony ve variantách v1.2 Block 2 nebo Block 3, horní stupeň by mohl být typ Block 4. V případě budoucích Falconů Heavy budou všechny stupně ve variantě Block 5.
  • Boční stupně původně posloužily jako první stupně Falconu 9 na misích Thaicom-8 a CRS-9 v roce 2016.
  • Statický zážeh celé rakety byl výjimečný tím, že to bylo vůbec poprvé, kdy došlo k zážehu všech 27 motorů Merlin najednou (v McGregoru to není technicky možné provést). Aby se zabránilo nepříznivým důsledkům při zážehu tolika motorů najednou, jsou zažehávány postupně – po dvojicích, s krátkými prodlevami (v řádu stovek milisekund). Boční stupně jsou navíc zažehnuty o 2 vteřiny dříve než centrální stupeň.
  • Tankování paliva i okysličovadla začíná o 10 minut dříve než u Falconu 9.
  • Centrální stupeň po odpojení bočních stupňů hořel dalších 35 vteřin.
  • Oba boční stupně provedly všechny manévry včetně přistání ve stejnou dobu.
  • U bočních stupňů byl mezistupeň nahrazen čepičkou, a tak mají jiné aerodynamické vlastnosti. Kvůli tomu disponovaly novými titanovými kormidly, neboť ta běžná hliníková by nemusela umožňovat dostatečnou ovladatelnost.
  • OCISLY se při přistání centrálního stupně nacházela 342 km od pobřeží, což je dvakrát blíže než u běžných misí mířících na GTO. Důvodem je, že stupeň měl díky lehkému nákladu dostatek paliva na provedení zpětného zážehu.
  • Po odhození aerodynamického krytu začala v živém přenosu hrát písnička Life on Mars od Davida Bowie (Elon Musk původně sliboval píseň Space Oddity).
  • Přistávací plošina Landing Zone 1 byla během roku 2017 rozšířena, aby na ní bylo možné přistávat s dvěma stupni Falconu Heavy najednou. Druhá plošina se nazývá Landing Zone 2.
  • Premiérový start této rakety měl původně proběhnout z rampy SLC-4E na Vandenbergově letecké základně. Proto je tamní TEL tak velký – je dimenzován pro Falcon Heavy.
  • Raketa byla dříve označována také jako Falcon 9 Heavy.
  • Falcon Heavy měl původně využívat tzv. crossfeed, což je způsob distribuce paliva napříč raketovými stupni během letu. Výsledkem je o dost vyšší efektivita a nosnost. Jedná se však o technicky náročné řešení, které dosud nikdo v praxi nevyvinul. SpaceX od tohoto záměru nakonec upustilo.
  • 1. start Falconu Heavy.
  • Vývoj data startu: 2013 → 2014 → 3. čtvrtletí 2015 → duben 2016 → září 2016 → prosinec 2016 → 1. čtvrtletí 2017 → léto 2017 → listopad 2017 → 29. prosince 2017 → 15. ledna 2018 → 25. ledna 2018 → 6. února 2018

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální přenos SpaceX:

Přistání bočních stupňů:

Záběry z Tesly na oběžné dráze:

Oficiální video rakety na rampě:

Animace znázorňující demonstrační misi:

Testovací zážeh bočního stupně (Thaicom-8):

Testovací zážeh bočního stupně (CRS-9):

Testovací zážeh centrálního stupně v McGregoru:

Vztyčení Falconu Heavy na rampě:

První statický zážeh:

Počítačová animace letu Falconu Heavy:

Ohlédnutí za demonstrační misí:

Cesta stupně č. 23:




  • Mohlo by se vám líbit...

    101
    Diskuze

    avatar
      Odebírat  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    tonda
    Host
    tonda

    Překvapilo mě použití titanových kormidel na bočních stupních a na centrálním hliníková.Podle mě by to mělo být naopak,centrální se bude vracet větší rychlostí a z větší výšky než boční.Bude to skutečně tak,jak je napsáno,nedošlo k chybičce?

    Tom
    Host
    Tom

    Mě spíš překvapuje, že dostali povolení s bočními stupni přistávat na pevnině. V tomto článku se mi potvrdila domněnka, že bude řízení bočních stupňů lehce (a možná i více) odlišné od klasických. Přeci jen tam chybí mezistupeň a naopak mají aerodynamickou špičku. Přijde mi to riskantnější než klasické přistání na pevnině. To s centrálním je přistání zřejmě dost podobné těm “již ozkoušeným” tam už je to pro ně rutina.

    Ivo
    Host
    Ivo

    Tak já bych to viděl přesně opačně, ta aerodynamická špička podle mého názoru nic moc nezmění, ale naopak ty profily na centrálním stupni, které drží boční stupně určitě aerodynamiku změní docela zajímavě.

    Jirka Hadač
    Host
    Jirka Hadač

    Tak pokud ten centrální stupeň bude mít dost paliva, což je vidět z toho, že bude dělat boostback, tak by to problem neměl být ani s hliníkem.
    Jinak jsem na to taky koukal.

    Filip
    Host
    Filip

    Tesim se na logo 🙂

    žížalí nehet
    Host
    žížalí nehet

    “jen legrácka ve formě elektromobilu Tesla Roadster” 🙂

    Marcel
    Host
    Marcel

    Vie sa o kolko dlhsie bude horiet centralny stupen voci bocnym? ked tam neni nejaky transfer paliva tak predpokladam ze by mali horiet +- podobne. alebo bude centralny obmedzeny na vykone a plny pojde az v case cca odpojenia bocnych aby potlacil naklad este dalej.

    Jirka Hadač
    Host
    Jirka Hadač

    https://www.elonx.cz/vse-o-falconu-heavy/
    Petr Melechin zde píše, že boostery pojedou po startu na plny výkon, zatímco centrální stupeň bude škrcen na minimální tah. Jen si nemůžu vzpomenout, kolik je ten minimální tah F9, jestli 60% nebo 40%.

    Nedvidky
    Host
    Nedvidky

    A k tomu nemusí při startu zapínat všechny motory na centrálním stupni. I když pro tuto testovací misi je zapnou, aby věděli jak se bude celý FH chovat při startu.

    Ivo
    Host
    Ivo

    Ano je to nutnost, jednak kvůli Max Q a jednak podle mě rovněž kvůli Max G. Takže to co dodají navíc boční stupně, tak o to víc se ubere na centrálním, ale celkově ten výpočet je mnohem složitější. V praxi bych orientačně očekával něco podobného jako u Delta IV Heavy.

    Vichor
    Host
    Vichor

    Ohladom nakladu FH (tesla a teraz aj kniha), pride mi, ze je to prvy raz, co posielame do dalekeho kozmu nieco vtipne. Asi by bolo vcelku zabavne vidiet (predpokladanych) mimozemstanov, ked sa budu snazit prist na to, k comu mozu byt vhodne kolesa na tesle vo vesmire. Zaroven, existencia zmyslu pre humor moze byt prekvapujuco pozitivny objav o pozemstanoch pre mimozemstanov, za predpokladu, ze zmysel pre humor tiez maju.

    Robert1
    Host
    Robert1

    Je pristavanie prveho stupna (a bocnych) scela autonomne ?

    mirek
    Host
    mirek

    Je už nějaké předběžné datum statického zážehu FH?

    mirek
    Host
    mirek

    Dobry večer jen by mě zajímalo, jak bude zajištěno řízení FH a přistání tri stupňů na raz, když na jeden stupen F9 je třeba jedno řidiči středisko Děkuji za odpověď

    hanh
    Host
    hanh

    Přístání je řízeno počitačem na samotném 1. stupni. Spojení s 1. stupněm je nestabilní a s vekým zpožděním takže by se přistát nikdy nepovedlo. Takže výpočty jsou prováděny na samotném 1. stupni. Ze Země přijde tak leda příkaz k autodestrukci, ten je asi o dost snadnější zaslat a mírné zpoždění nevadí. Takže pro přistání žádné středisko není potřeba. To leda kontrouje trajektorii a předá informaci, jestli by to mě někdo ručně odepsat při přistání. I start už má vlastní autodestrukční systém na 1. stupni. Dříve řízeno ze Země lidmi. I teď je tam určitě stále někdo s prstem na tlačítku až do přistání.

    Thelvyn
    Host
    Thelvyn

    autodestruct : Falcony od februara 2017 pouzivaju AFSS /Automated Flight Safety System/

    Jansa Jaroslav
    Host
    Jansa Jaroslav

    Stejně mám obavu k vůli hroznému požáru poblíž sídla Elona Muska
    aby mu v garáži neshořela ta slavná Tesla jak má jako vyslanec SpaceX
    do hlubokého vesmíru nebo ještě dál. Bude stačit v tom našem. Hlavně
    aby se mise – FH povedla, když tak všichni držíme palce šéfovi Elonu Muskovi
    a všem kteří poctivě plní jeho sny ve SpX i pro fanoušky po celém světě.
    Taky jsem si říkal že sestava netvoří trojúhelník že by se do budoucna
    k centrálnímu prvnímu stupni mohly připojit další stupně, pro obzvlášť
    těžký náklad.

    Vichor
    Host
    Vichor

    Zaujimave je natocenie troch oktagonov jednotlivych samostatnych F9. Zjavne tam musi byt nejaky optimalny uhol a tiez by ma zaujimalo, ci su tie uhly medzi dvojicami totozne. Okrem toho by som tiez rad vedel, ci je ten oktagon vobec mozne natacat lubovolne, ci je toto natocenie totozne ako ked leti iba F9 (ide o vzajomnu poziciu 3 brzdiacich motorov a kormidiel pri pristavani), a teda, ci je potrebne ho menit pre F9 a FH. Mozno na tom ani nezalezi, a mozno je to kriticke. Ale o tom asi info nie su, takze hlavne, ze konecne mame super fotky.