Demonstrace Falconu Heavy

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 6. 2. 2018 21:45 SEČ
  • Startovní okno: 150 minut (19:30–22:00)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Proběhl 24. 1. 2018 v 18:30 SEČ (Podrobnější informace v článku)
  • Primární náklad: Elektromobil Tesla Roadster Elona Muska (článek s odpověďmi na nejčastější otázky)
  • Hmotnost nákladu: 1250 kg
  • Raketa: Falcon Heavy (nový centrální stupeň a použité boční stupně – čísla B1033, B1023, B1025)
  • Cíl: Heliocentrická dráha dosahující k oběžné dráze Marsu kolem Slunce (TMI)
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
  • Pokus o přistání stupňů: Oba boční stupně úspěšně přistály na pevnině (plošiny LZ-1 a LZ-2), pokus o přistání centrálního stupně na OCISLY však selhal (článek)
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Vzhledem k rizikovosti této mise náklad tvořila jen legrácka ve formě elektromobilu Tesla Roadster, který patří Elonu Muskovi. Vůz byl vyslán na eliptickou dráhu kolem Slunce a stráví miliony let v kosmu.
  • Tesla měla podle Elona Muska v přihrádce knihu Stopařův průvodce Galaxií a také ručník s nápisem “Nepropadejte panice”, který odkazuje na tuto knižní sérii od Douglase Adamse (v živém přenosu však byl vidět jen onen nápis na displeji). V autě byla také sci-fi trilogie Nadace od Isaaca Asimova uložená na speciálním skle s dlouhou životností.
  • V Tesle na sedadle řidiče letěl manekýn oblečený do skafandru, který SpaceX navrhlo pro astronauty Crew Dragonu. Manekýnovi se přezdívá Starman, což je odkaz na stejnojmennou písničku od Davida Bowieho. Na palubní desce byl navíc umístěn červený “angličák” s miniaturním Starmanem.
  • Tesla byla připevněna ke klasickému adaptéru pro připojení nákladu ke druhému stupni. Zároveň stála na podstavci, který měl na sobě kovovou desku s vyrytými jmény zaměstnanců SpaceX.
  • Auto bylo vybaveno minimálně třemi kamerami, které po startu poskytovaly krásné záběry na Teslu letící vesmírem se Zemí v pozadí. SpaceX tyto záběry streamovalo živě.
  • Všechny raketové stupně včetně horního byly v průběhu roku 2017 otestovány v McGregoru a od října čekaly na Mysu Canaveral na připravenost rampy LC-39A.
  • Všechny tři stupně jsou Falcony ve variantách v1.2 Block 2 nebo Block 3, horní stupeň by mohl být typ Block 4. V případě budoucích Falconů Heavy budou všechny stupně ve variantě Block 5.
  • Boční stupně původně posloužily jako první stupně Falconu 9 na misích Thaicom-8 a CRS-9 v roce 2016.
  • Statický zážeh celé rakety byl výjimečný tím, že to bylo vůbec poprvé, kdy došlo k zážehu všech 27 motorů Merlin najednou (v McGregoru to není technicky možné provést). Aby se zabránilo nepříznivým důsledkům při zážehu tolika motorů najednou, jsou zažehávány postupně – po dvojicích, s krátkými prodlevami (v řádu stovek milisekund). Boční stupně jsou navíc zažehnuty o 2 vteřiny dříve než centrální stupeň.
  • Tankování paliva i okysličovadla začíná o 10 minut dříve než u Falconu 9.
  • Centrální stupeň po odpojení bočních stupňů hořel dalších 35 vteřin.
  • Oba boční stupně provedly všechny manévry včetně přistání ve stejnou dobu.
  • U bočních stupňů byl mezistupeň nahrazen čepičkou, a tak mají jiné aerodynamické vlastnosti. Kvůli tomu disponovaly novými titanovými kormidly, neboť ta běžná hliníková by nemusela umožňovat dostatečnou ovladatelnost.
  • OCISLY se při přistání centrálního stupně nacházela 342 km od pobřeží, což je dvakrát blíže než u běžných misí mířících na GTO. Důvodem je, že stupeň měl díky lehkému nákladu dostatek paliva na provedení zpětného zážehu.
  • Po odhození aerodynamického krytu začala v živém přenosu hrát písnička Life on Mars od Davida Bowie (Elon Musk původně sliboval píseň Space Oddity).
  • Přistávací plošina Landing Zone 1 byla během roku 2017 rozšířena, aby na ní bylo možné přistávat s dvěma stupni Falconu Heavy najednou. Druhá plošina se nazývá Landing Zone 2.
  • Premiérový start této rakety měl původně proběhnout z rampy SLC-4E na Vandenbergově letecké základně. Proto je tamní TEL tak velký – je dimenzován pro Falcon Heavy.
  • Raketa byla dříve označována také jako Falcon 9 Heavy.
  • Falcon Heavy měl původně využívat tzv. crossfeed, což je způsob distribuce paliva napříč raketovými stupni během letu. Výsledkem je o dost vyšší efektivita a nosnost. Jedná se však o technicky náročné řešení, které dosud nikdo v praxi nevyvinul. SpaceX od tohoto záměru nakonec upustilo.
  • 1. start Falconu Heavy.
  • Vývoj data startu: 2013 → 2014 → 3. čtvrtletí 2015 → duben 2016 → září 2016 → prosinec 2016 → 1. čtvrtletí 2017 → léto 2017 → listopad 2017 → 29. prosince 2017 → 15. ledna 2018 → 25. ledna 2018 → 6. února 2018

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální přenos SpaceX:

Přistání bočních stupňů (z přenosu):

Přistání bočních stupňů (z rampy):

Přistání bočních stupňů (z dronu):

Záběry z Tesly na oběžné dráze:

Oficiální video rakety na rampě:

Animace znázorňující demonstrační misi:

Testovací zážeh bočního stupně (Thaicom-8):

Testovací zážeh bočního stupně (CRS-9):

Testovací zážeh centrálního stupně v McGregoru:

Vztyčení Falconu Heavy na rampě:

První statický zážeh:

Počítačová animace letu Falconu Heavy:

Ohlédnutí za demonstrační misí:

Cesta stupně č. 23:

Přípravy rakety před statickým zážehem:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
107 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře