Demonstrace Falconu Heavy

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 6. 2. 2018 21:45 SEČ
  • Startovní okno: 150 minut (19:30–22:00)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Proběhl 24. 1. 2018 v 18:30 SEČ (Podrobnější informace v článku)
  • Primární náklad: Elektromobil Tesla Roadster Elona Muska (článek s odpověďmi na nejčastější otázky)
  • Hmotnost nákladu: 1250 kg
  • Raketa: Falcon Heavy (nový centrální stupeň a použité boční stupně – čísla B1033, B1023, B1025)
  • Cíl: Heliocentrická dráha dosahující k oběžné dráze Marsu kolem Slunce (TMI)
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
  • Pokus o přistání stupňů: Oba boční stupně úspěšně přistály na pevnině (plošiny LZ-1 a LZ-2), pokus o přistání centrálního stupně na OCISLY však selhal (článek)
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Vzhledem k rizikovosti této mise náklad tvořila jen legrácka ve formě elektromobilu Tesla Roadster, který patří Elonu Muskovi. Vůz byl vyslán na eliptickou dráhu kolem Slunce a stráví miliony let v kosmu.
  • Tesla měla podle Elona Muska v přihrádce knihu Stopařův průvodce Galaxií a také ručník s nápisem “Nepropadejte panice”, který odkazuje na tuto knižní sérii od Douglase Adamse (v živém přenosu však byl vidět jen onen nápis na displeji). V autě byla také sci-fi trilogie Nadace od Isaaca Asimova uložená na speciálním skle s dlouhou životností.
  • V Tesle na sedadle řidiče letěl manekýn oblečený do skafandru, který SpaceX navrhlo pro astronauty Crew Dragonu. Manekýnovi se přezdívá Starman, což je odkaz na stejnojmennou písničku od Davida Bowieho. Na palubní desce byl navíc umístěn červený “angličák” s miniaturním Starmanem.
  • Tesla byla připevněna ke klasickému adaptéru pro připojení nákladu ke druhému stupni. Zároveň stála na podstavci, který měl na sobě kovovou desku s vyrytými jmény zaměstnanců SpaceX.
  • Auto bylo vybaveno minimálně třemi kamerami, které po startu poskytovaly krásné záběry na Teslu letící vesmírem se Zemí v pozadí. SpaceX tyto záběry streamovalo živě.
  • Všechny raketové stupně včetně horního byly v průběhu roku 2017 otestovány v McGregoru a od října čekaly na Mysu Canaveral na připravenost rampy LC-39A.
  • Všechny tři stupně jsou Falcony ve variantách v1.2 Block 2 nebo Block 3, horní stupeň by mohl být typ Block 4. V případě budoucích Falconů Heavy budou všechny stupně ve variantě Block 5.
  • Boční stupně původně posloužily jako první stupně Falconu 9 na misích Thaicom-8 a CRS-9 v roce 2016.
  • Statický zážeh celé rakety byl výjimečný tím, že to bylo vůbec poprvé, kdy došlo k zážehu všech 27 motorů Merlin najednou (v McGregoru to není technicky možné provést). Aby se zabránilo nepříznivým důsledkům při zážehu tolika motorů najednou, jsou zažehávány postupně – po dvojicích, s krátkými prodlevami (v řádu stovek milisekund). Boční stupně jsou navíc zažehnuty o 2 vteřiny dříve než centrální stupeň.
  • Tankování paliva i okysličovadla začíná o 10 minut dříve než u Falconu 9.
  • Centrální stupeň po odpojení bočních stupňů hořel dalších 35 vteřin.
  • Oba boční stupně provedly všechny manévry včetně přistání ve stejnou dobu.
  • U bočních stupňů byl mezistupeň nahrazen čepičkou, a tak mají jiné aerodynamické vlastnosti. Kvůli tomu disponovaly novými titanovými kormidly, neboť ta běžná hliníková by nemusela umožňovat dostatečnou ovladatelnost.
  • OCISLY se při přistání centrálního stupně nacházela 342 km od pobřeží, což je dvakrát blíže než u běžných misí mířících na GTO. Důvodem je, že stupeň měl díky lehkému nákladu dostatek paliva na provedení zpětného zážehu.
  • Po odhození aerodynamického krytu začala v živém přenosu hrát písnička Life on Mars od Davida Bowie (Elon Musk původně sliboval píseň Space Oddity).
  • Přistávací plošina Landing Zone 1 byla během roku 2017 rozšířena, aby na ní bylo možné přistávat s dvěma stupni Falconu Heavy najednou. Druhá plošina se nazývá Landing Zone 2.
  • Premiérový start této rakety měl původně proběhnout z rampy SLC-4E na Vandenbergově letecké základně. Proto je tamní TEL tak velký – je dimenzován pro Falcon Heavy.
  • Raketa byla dříve označována také jako Falcon 9 Heavy.
  • Falcon Heavy měl původně využívat tzv. crossfeed, což je způsob distribuce paliva napříč raketovými stupni během letu. Výsledkem je o dost vyšší efektivita a nosnost. Jedná se však o technicky náročné řešení, které dosud nikdo v praxi nevyvinul. SpaceX od tohoto záměru nakonec upustilo.
  • 1. start Falconu Heavy.
  • Vývoj data startu: 2013 → 2014 → 3. čtvrtletí 2015 → duben 2016 → září 2016 → prosinec 2016 → 1. čtvrtletí 2017 → léto 2017 → listopad 2017 → 29. prosince 2017 → 15. ledna 2018 → 25. ledna 2018 → 6. února 2018

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální přenos SpaceX:

Přistání bočních stupňů:

Záběry z Tesly na oběžné dráze:

Oficiální video rakety na rampě:

Animace znázorňující demonstrační misi:

Testovací zážeh bočního stupně (Thaicom-8):

Testovací zážeh bočního stupně (CRS-9):

Testovací zážeh centrálního stupně v McGregoru:

Vztyčení Falconu Heavy na rampě:

První statický zážeh:

Počítačová animace letu Falconu Heavy:

Ohlédnutí za demonstrační misí:

Cesta stupně č. 23:

Přípravy rakety před statickým zážehem:

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

107
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
tonda
Host
tonda

Překvapilo mě použití titanových kormidel na bočních stupních a na centrálním hliníková.Podle mě by to mělo být naopak,centrální se bude vracet větší rychlostí a z větší výšky než boční.Bude to skutečně tak,jak je napsáno,nedošlo k chybičce?

Tom
Host
Tom

Mě spíš překvapuje, že dostali povolení s bočními stupni přistávat na pevnině. V tomto článku se mi potvrdila domněnka, že bude řízení bočních stupňů lehce (a možná i více) odlišné od klasických. Přeci jen tam chybí mezistupeň a naopak mají aerodynamickou špičku. Přijde mi to riskantnější než klasické přistání na pevnině. To s centrálním je přistání zřejmě dost podobné těm “již ozkoušeným” tam už je to pro ně rutina.

Ivo
Host
Ivo

Tak já bych to viděl přesně opačně, ta aerodynamická špička podle mého názoru nic moc nezmění, ale naopak ty profily na centrálním stupni, které drží boční stupně určitě aerodynamiku změní docela zajímavě.

Jirka Hadač
Host
Jirka Hadač

Tak pokud ten centrální stupeň bude mít dost paliva, což je vidět z toho, že bude dělat boostback, tak by to problem neměl být ani s hliníkem.
Jinak jsem na to taky koukal.

Filip
Host
Filip

Tesim se na logo 🙂

žížalí nehet
Host
žížalí nehet

“jen legrácka ve formě elektromobilu Tesla Roadster” 🙂

Marcel
Host
Marcel

Vie sa o kolko dlhsie bude horiet centralny stupen voci bocnym? ked tam neni nejaky transfer paliva tak predpokladam ze by mali horiet +- podobne. alebo bude centralny obmedzeny na vykone a plny pojde az v case cca odpojenia bocnych aby potlacil naklad este dalej.

Jirka Hadač
Host
Jirka Hadač

https://www.elonx.cz/vse-o-falconu-heavy/
Petr Melechin zde píše, že boostery pojedou po startu na plny výkon, zatímco centrální stupeň bude škrcen na minimální tah. Jen si nemůžu vzpomenout, kolik je ten minimální tah F9, jestli 60% nebo 40%.

Nedvidky
Host
Nedvidky

A k tomu nemusí při startu zapínat všechny motory na centrálním stupni. I když pro tuto testovací misi je zapnou, aby věděli jak se bude celý FH chovat při startu.

Ivo
Host
Ivo

Ano je to nutnost, jednak kvůli Max Q a jednak podle mě rovněž kvůli Max G. Takže to co dodají navíc boční stupně, tak o to víc se ubere na centrálním, ale celkově ten výpočet je mnohem složitější. V praxi bych orientačně očekával něco podobného jako u Delta IV Heavy.

Vichor
Host
Vichor

Ohladom nakladu FH (tesla a teraz aj kniha), pride mi, ze je to prvy raz, co posielame do dalekeho kozmu nieco vtipne. Asi by bolo vcelku zabavne vidiet (predpokladanych) mimozemstanov, ked sa budu snazit prist na to, k comu mozu byt vhodne kolesa na tesle vo vesmire. Zaroven, existencia zmyslu pre humor moze byt prekvapujuco pozitivny objav o pozemstanoch pre mimozemstanov, za predpokladu, ze zmysel pre humor tiez maju.

Robert1
Host
Robert1

Je pristavanie prveho stupna (a bocnych) scela autonomne ?

mirek
Host
mirek

Je už nějaké předběžné datum statického zážehu FH?

mirek
Host
mirek

Dobry večer jen by mě zajímalo, jak bude zajištěno řízení FH a přistání tri stupňů na raz, když na jeden stupen F9 je třeba jedno řidiči středisko Děkuji za odpověď

hanh
Host
hanh

Přístání je řízeno počitačem na samotném 1. stupni. Spojení s 1. stupněm je nestabilní a s vekým zpožděním takže by se přistát nikdy nepovedlo. Takže výpočty jsou prováděny na samotném 1. stupni. Ze Země přijde tak leda příkaz k autodestrukci, ten je asi o dost snadnější zaslat a mírné zpoždění nevadí. Takže pro přistání žádné středisko není potřeba. To leda kontrouje trajektorii a předá informaci, jestli by to mě někdo ručně odepsat při přistání. I start už má vlastní autodestrukční systém na 1. stupni. Dříve řízeno ze Země lidmi. I teď je tam určitě stále někdo s prstem na tlačítku až do přistání.

Thelvyn
Host
Thelvyn

autodestruct : Falcony od februara 2017 pouzivaju AFSS /Automated Flight Safety System/

Jansa Jaroslav
Host
Jansa Jaroslav

Stejně mám obavu k vůli hroznému požáru poblíž sídla Elona Muska
aby mu v garáži neshořela ta slavná Tesla jak má jako vyslanec SpaceX
do hlubokého vesmíru nebo ještě dál. Bude stačit v tom našem. Hlavně
aby se mise – FH povedla, když tak všichni držíme palce šéfovi Elonu Muskovi
a všem kteří poctivě plní jeho sny ve SpX i pro fanoušky po celém světě.
Taky jsem si říkal že sestava netvoří trojúhelník že by se do budoucna
k centrálnímu prvnímu stupni mohly připojit další stupně, pro obzvlášť
těžký náklad.

Vichor
Host
Vichor

Zaujimave je natocenie troch oktagonov jednotlivych samostatnych F9. Zjavne tam musi byt nejaky optimalny uhol a tiez by ma zaujimalo, ci su tie uhly medzi dvojicami totozne. Okrem toho by som tiez rad vedel, ci je ten oktagon vobec mozne natacat lubovolne, ci je toto natocenie totozne ako ked leti iba F9 (ide o vzajomnu poziciu 3 brzdiacich motorov a kormidiel pri pristavani), a teda, ci je potrebne ho menit pre F9 a FH. Mozno na tom ani nezalezi, a mozno je to kriticke. Ale o tom asi info nie su, takze hlavne, ze konecne mame super fotky.

Lusyen
Host
Lusyen

viac ma poteší fotka ako stojí na rampe,,, a ešte viac fotka Marsu z palubovky tesly,,, hoc aj z diaľky a veľakrát zozoomovaná
Každopádne čím je to bližšie, tým som nedočkavejší. Veľmi sa teším na štart. Porovnal by som to s tým, keď sa fanúšik futbalu teší na majstrovstvá sveta vo futbale hrané raz za štyri roky

Filip
Host
Filip

tak co, budou vypusteny pneumatiky? 🙂

Damel
Host
Damel

Ta Tesla nese drobnou zprávičku pro Marťany, aby věděli odkud to UFO v barvě “midnight cherry” pochází:

http://i.imgur.com/N0igfRb.jpg

Lukas
Host
Lukas

Zdravím.su uz nejake informacie kedy bude zážeh?dakujem

Jirka Hadač
Host
Jirka Hadač

Tož, budu teď bohapustě hádat, ale myslím si, že tyto informace budou svítit na všech serverech, co se týkají kosmonautiky, tady to Petr Melechin okamžitě šoupne do článku a na kosmonautixu to ihned naskočí jako krátká zpráva a potom vyjde ihned shrnující článek 🙂 Nikdo z nich nás nenechá dlouho na tuto informaci čekat.

Lukas
Host
Lukas

Dakujem

Martin
Host
Martin
Jansa Jaroslav
Host
Jansa Jaroslav

UŽ je to tady ale bude to děsný rachot, 27 trumpetistů na Merliny pod dirigentskou taktovkou Elona Muska.

Tom
Host
Tom

Žeby tentokrát dělali statický zážeh i s nákladem? Čekal jsem, že ani FH nebude výjimkou od Amosu. Ačkoli pokud bude až za týden můžou to ještě klidně zase sundat. Času na to mají dost. Nebo to třeba až tak moc neřeší, když je tam “jen” ta Tesla.

hanh
Host
hanh

Asi ze zkušenosti ví, že i jedna F9 vybuchující údělá dost nepořádek, tak pokud by vybuchly 3 1. stupně, tak ten náklad neochrání ani blízká budouva HIF, takže nač se zdržovat.

Martin
Host
Martin

Ale kde. Náklad mali pripevnený čisto pre to, aby plne vyskúšali vývoz na rampu a vyzdvihnutie. Nečudoval by som sa, keby fairing ešte extra zaťažili lebo súčasný náklad je ďaleko pod nosnosťou rakety. Statické zážehy už budú určite prebiehať bez nákladu.. Si predstavte ten trapas že statické zážehy prejdú a potom pri pokuse o štart nedokážu bezpečne vztýčiť FH aj s nákladom 🙂 …tak to vztyčovanie vyskúšali ako prvé…

Jirka Hadač
Host
Jirka Hadač

Mám jiný názor. Teď se na kosmonautixu probírá to, že o tom, jak se chová FH s nákladem při zážehu všech 27 motorů, se neví nic. A je nutno to zjistit. Dále pak, že v tomto případě je náklad daleko dražší než kryt, tož proč to vůbec sundávat. Ztrácíš čas a cenná data, která tím pádem nemůžeš získat. Vibrace, hluk, ty ty informace prostě potřebuješ.

hanh
Host
hanh

Tak to nebude ani na konci ledna. Tam je SES-16 a přistání 1. stupně na OCISLY. Mise pro zákazníká má přednost. OCISLY se bude muset vratit a zase vyplout. Vždy hrozí poškození OCISLY. Což se právě minule stalo.

Tom
Host
Tom

Ještě tam mají pár stupňů z Blocku 3, tak třeba přistávat nebudou jako u Iridium 5. Pokud na misi Paz poletí ten z Formosatu, tak zřejmě ani tam neuvidíme přistání, maximálně se přistane na moři. Pokud by SES-16 využilo například stupeň z NROL-76 pak by byla reálná šance i na konec ledna. Otázkou zůstává za jak dlouho by SpaceX dokázalo provést další start z východního pobřeží. Na konec ledna už je toho celkem dost (Paz,SES a teď ještě FH).

Martin
Host
Martin

Jedna vec ktorá hrá v prospech pripravenosti na štart FH je to, že majú na pobreží 2 rampy – komerčný let poletí z SLC-40 a FH má plošinu LC-39A len pre seba, takže žiadna poštartová inšpekcia plošiny nie je potrebná 🙂 Ako to bude s využitím OCISLY si netrúfam hádať..

Jirka Hadač
Host
Jirka Hadač

Rampu ano, ale zase všechny lety obsluhují ze stejného místa, takže je nutno překonfigurovávat je pro jednotlivé rakety, z tohohle hlediska se nezměnilo vůbec nic. Jedině ta postartovní inspekce není nutná.
A I pro statický zážeh musí být povolení a provedena konfigurace řídícího stanoviště. Pokud si to dobře pamatuju.
A ta OCISLY bude nutná, pokud chtějí přistát, a to oni určitě budou chtít.

Lusyen
Host
Lusyen

Kým to bolo “o pol roka” bolo dobre, človek nebol napätý a bral to tak nejak, že v budúcnosti to príde,, ale keď to je pár dní pred a teraz sa to bude nekonečne posúvať je to na nervy.
PS 14.04. 2018 sa žením,,, keby to naposúvali na ten termín bolo by to symbolické a namiesto ohňostroja (tým samozrejme nemyslím výbuch to dúfam že nebude) ,,, ale ja som nedočkavý,,, chcem to hneď

Vlada
Host
Vlada
Jaroslav Jansa
Host
Jaroslav Jansa

Na scénu s FH přIchází nové dějství. A ty boční bostery poletí znova a nebude tudíž nutno měnit titanová kormidla za nová.

Vlada
Host
Vlada

Posilam odkaz na zajimavou fotku FH.
mobile.twitter.com/deimosimaging/status/951755164985290752/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=https%3A%2F%2Fvtm.zive.cz%2Fclanky%2Ffalcon-heavy-online%2Fsc-870-a-191123%2Fdefault.aspx

Filip
Host
Filip

Ta fotka visačky jistě byla focena tajně 😎

Ivo
Host
Ivo

SpaceX dostalo konečně oficiální povolení ke startu Falcon Heavy, licenci FAA, a to na úterý, startovací okno je 19:30 – 22:00 našeho času. Informace dale říká, že jako náklad je modifikovaný Tesla Roadster (simulace nákladu), hmotnost 1250kg. No tak uvidíme. 🙂

entes
Host
entes

mate spatne link na cesky komentovany prenos, pise to ze video bylo zruseno.
Nasel jsem snad spravny link:
https://www.youtube.com/watch?v=YiQB1Ul_fuU

Jirka Hadač
Host
Jirka Hadač

Problém je totiž v tom, že posledně se u mise Zuma stalo, že byl založen přenos v listopadu, v okamžiku zveřejnění toho, kdy sme se o Zumě dozvěděli. A uběhl měsíc a něco. A když se chtěl Dušan spojit s přenosem, tak zjistil asi 3 minuty před spuštěním přenosu, že se nespojí, narychlo zakládal nový, informoval o tom do chatu, ale kdo nebyl na chatu, se to nedozvěděl. A pak byli někteří lidi smutní, že to nevěděli a nemohli se na Zumu koukat. Lepší je tomu předejít.

Dušan Majer
Host
Dušan Majer

Přesně tak, nový přenos jsem založil včera, aby bylo dost času si na novou adresu zvyknout.

Roman L.
Host
Roman L.

Podle SpaceFlightNow byl Falcon Heavy vyvezen na rampu.

hanh
Host
hanh

Pokud jeho vnitřní hlas říka 67 % tak mám obavu, že všichni ostatní v jeho týmu tomu dávají tak 5 % 🙁 Tohle není jeho sebejisté chování. Snad to tedy nezničí alespoň rampu.

Ivo
Host
Ivo

T -6h and counting…

Karel
Host
Karel

Jak dneska furt odkládají ten start, tak mi příjde, že start FH je vždy za 2h…

Indian
Host
Indian

Díky za komentovany přenos, nádhera, to se jim povedlo.

Abra
Host
Abra

Centrální stupeň určitě přežil a dosedl v pořádku. na Záběru je vidět plošina a pak opět plošina v kouři ale v klidném kouři. To znamená, že mezitím tam kecnul a určitě v pořádku, kdyby spadl nebo něco jiného vypadalo by to na plošině jinak.
Gratuluji Space X

lukas
Host
lukas

dufajme

Martin
Host
Martin

Ja Vám mám taký pocit, že tie streamy boostrov boli len z jedného z nich….síce nesedeli rozmerovo, čo je čudné, ale vyzeralo že na oboch vidieť pri pristávacom zážehu vľavo zážeh boostra pristávajúceho na LZ1 a pred pristánim oba zábery mierili na LZ2… 😀 …ale NEVADÍ!!!! DALI TO! A TO JE HLAVNÉ 😀 😀 😀 🙂 :3

Tom
Host
Tom

Mám naprosto stejný názor. Zprvu, když oba boční mířily na Floridu jsou vidět nepatrné rozdíly u kamer, takže tam si nejsem jistý, ale ke konci při přistání je vidět, že oba záběry jsou z jednoho (oba mířili na stejnou plochu). Měl jsem podezření už za letu když byly vidět korekce tryskami a kormidly ve stejné okamžiky (na obou kamerách), ale to jsem si říkal, že oba mají téměř totožnou dráhu návratu, takže jsem tomu nepřikládal moc velký význam, ale při přistání se jim to pravděpodobně trochu pomíchalo a byly dva záběry z jednoho stupně. Nicméně i tak byl záběr ze země fantastický. V tomto záběru se do té vizualizace/animace trefili naprosto přesně.

Ondrej
Host
Ondrej

Na zaznamu uz maji zabery spravne 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=bCc16uozHVE

Martin
Host
Martin

v čase 31:09 sledujte monitor vpravo druhý zdola. Je to rozmazané, ale vyzerá to, že signál sa obnovil a je vidieť vľavo od plošiny pohasínajúce oslnenie – zrejme horenie zvyšného paliva po dopade jadra 🙂 🙂

Michal
Host
Michal

zivy stream z tiskovky by mela vysilat ABC tady: https://youtu.be/KORTP545vAc

Sebastián
Host
Sebastián

Ďakujeme, tešíme sa na článok ohľadom informácií z konferencie. 🙂

Roman L.
Host
Roman L.
Damel
Host
Damel

Tesla před pár okamžiky (14:45) proletěla ve výšce nižší než 200 km nad Indonésií (nejnižší bod dráhy). Nyní se vzdaluje.
http://www.n2yo.com/?s=43205

Tom
Host
Tom

Mna pobavilo ako niekto na Twitteri zatroloval Muska:

Slovensky Aeromobil dokaze aj pristat 😀 https://9gag.com/gag/aW16ApZ

Petr Kašpar
Host
Petr Kašpar

Tak zbývá otázka co kryty? Na neoficiální infografice je jasně vyznačeno, že se o záchranu pokusí..

Jirka Hadač
Host
Jirka Hadač

Dívám se znova na oficiální přenos, to odhození krytu při hudbě a náhlé objevení slunce, to byla pohádka, a úplně mi to roztáhlo pusu od ucha k uchu 😀

Lukáš
Host
Lukáš

Doporučuji, celému startu FH i přistání boosteru to dává úplně nový rozměr, nasaďte si sluchátka, volume na max 🙂 – https://www.youtube.com/watch?v=ImoQqNyRL8Y

Al
Host
Al

Ako je to s dosiahnutou orbitou? Náhodou prestrelili, alebo skúšali “čo to dá” a vyšlo to až na pás asteroidov?

Filip
Host
Filip

Asi nevíme jakou rychlost bude mít Tesla v apoapsis a periapsis na sluneční orbitě, že?

Invc
Host
Invc

Víme:

Apheli – 19,921 km/s – 1,6637 au = 248 890 000 km (poslední 10.11.2018)
Periheli – 33,613 km/s – 0,9861au 198 200 000 km (nejbližší 15.8.2019)

Tomáš
Host
Tomáš

Na tomto videu jde podle délky plamenů krásně poznat snížený tah motorů centrálního stupně:

Tomáš
Host
Tomáš
hanh
Host
hanh

To Petr Melechin: Navrhuji nějak rozebrat konstrukční úpravy na FH oproti F9. Ty úpravy na bočních boostrech jsou celkem brutální. Kdzž se podíváte, kde normálně konší 1. stupeň nad roštovými kormidly, jak jsou nyní “čepičky”. Tak je velká čas odříznuta a “čepičky” jsou uchycené až pod otvory pro roštové kormidla. To jsou podle brutální změny a představa, že do pár dní uděláte y F9 boostru postraný boostr od od FH je nulová, to neuděláte ani ta týdny. Ty kormidla musejí být uchyceny na nosnou konstrukci, takže to není hračka. Trošku to vypadá, že SpaceX bude vyrábět nyní 3 typy raket. F9 (10 použitelný), Core Booster (10x použitelný), Side Booster (10 použitelný). Letu na FH zatím moc nebude, takže stačí na jeden rok vyrobit po jednom kuse. F9 i s rezervou stačí vyrobit 6ks i s rezervou a i pro 30-50 startů ročně. Dva pro západní pobřeží a 4 pro východní pobřeží. Neoletají se ani za rok.

Vlada
Host
Vlada

Pravda o startu Falcon Heavy.
https://youtu.be/YIzMghBUAv0

Jirka Hadač
Host
Jirka Hadač

https://www.teslarati.com/spacex-used-falcon-heavy-booster-photo-gallery/
toto se objevilo na kosmonautixu, tak to dávám I sem. Ty detaily jsou úžasné.

panTau164
Host
panTau164

Dobrý den,
neumím odpovědět na dotaz, tak Vás poprosím o pomoc:
Proč, když raketa startuje, je celá bílá – všechny 3 rakety, ale když přistávají boční stupně, mají ve spodní části černý pruh – oba. A tentýž pruh je vidět i u centrálního -> když si zpomalíte video s tím, jak se řítí do oceánu vedle plošiny…..
Díky…

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Pokusím se o velké zjednodušení. Ve spodní části je petrolej, který má asi -7C a tím pádem se tato část docela ohřeje a drží se na ní saze, které vznikají při nedokonalém spalování (přebytek paliva nad kyslíkem). V horní části je tekutý kyslík s teplotou pod -200C a tím pádem zvenčí je led a saze mají menší šanci se tam udržet resp. dostat se až k plášti.