Musk: Létající auta jsou nesmysl, razicí stroj Boring Company bude 15krát rychlejší než jiné stroje a samořídící Tesla bude už za rok

Elon Musk na akci National League of Cities’ City Summit (Foto: Reuters)

Elon Musk se 9. listopadu zúčastnil akce National League of Cities’ City Summit v Los Angeles, kde se sešli zástupci měst z celých Spojených států. V půlhodinové diskuzi se starostou L. A. Ericem Garcettim Musk mluvil především o budoucnosti dopravy. Diskuze se tedy točila hlavně kolem Tesly a samořídících vozech, Hyperloopu a Muskově Boring Company, jejíž tunely by mohly ulevit nechvalně proslulé dopravní infrastruktuře v Los Angeles. Musk se ale také podělil o předběžný časový plán stavby trvalé základny na Marsu.

Video z akce je k dispozici jen ve velmi nízké kvalitě, tak věřím, že oceníte toto stručné shrnutí novinek a zajímavých poznatků. (Citace mohou být volně přeloženy, zkráceny či jinak upraveny.)

Elon Musk
  • „Lidé si myslí, že jsem byznysmen nebo investor, ale já jsem inženýr – vedu týmy inženýrů v Tesle, SpaceX, Boring Company i Neuralinku.”
  • „Už několik let jsem si nevzal na víkend volno. Plánuji to na příští víkend.” (Tak snad mu to nakonec vyšlo.)
  • „Nejriskantnější rozhodnutí, které jsem udělal? Je to remíza mezi založením automobilky a založením společnosti vyrábějící rakety.”
  • „Amerika je pořád skvělá, ale existuje moc nenávisti.”
The Boring Company

Současný razicí stroj přezdívaný Godot (Foto: The Boring Company)

  • Boring Company vznikla tak, že Musk chtěl vyřešit časté zácpy na dálnici 405 v L. A. Udělal velmi podrobný a promyšlený návrh systému dvoupatrové dálnice odolné proti zemětřesení, ale nakonec usoudil, že tudy cesta nevede. Lidé by si stěžovali na hluk a navíc by dálnice narušovala krajinu a bránila ve výhledu. Navíc Musk nedokázal vymyslet, jak zabránit vzniku zácp na nájezdech.
  • „Pokud extrapolujeme naši aktuální rychlost ražby, zvládáme postavit 1 míli tunelu každé 3 měsíce jen s optimalizovaným běžným razicím strojem.”
  • „Razicí stroj Line-Storm navržený Boring Company by mohl být hotový za pár měsíců. Pak bude následovat Prufrock, který je navržen tak, aby byl 15krát rychlejší než nejrychlejší razicí stroj na světě. Další stroj by se mohl jmenovat Snoop Dug.”
  • „Hodně výzkumu a vývoje se soustředí na vyztužení stěn tunelu, což by na začátku největší problém.”
  • „Boring Company klidně bude razit tunely pro rozvody vody, elektřiny nebo odpadních vod. Nemáme s tím problém.”
SpaceX
  • „Dopravíme lidi na Měsíc za 4–5 let. Na Mars snad za 7 let.”
  • „Postavení soběstačné základny na Marsu bude trvat 10 cyklů, při kterých je cesta na Mars ze Země nejrychlejší. K tomu dochází zhruba jednou za 2 roky, takže postavit základnu zabere 20 let od chvíle, kdy se tam vypravíme poprvé.”
Tesla, autonomní řízení, Hyperloop, létající auta
  • „Tesla dosáhne zcela autonomního řízení na konci roku 2019, ale získání schválení od úřadů pro ostré nasazení zabere dalších 12–18 měsíců.”
  • Létající auta (nebo drony pro přepravu lidí) jsou nepraktická. Jsou velmi hlučná a nemůžou létat ve špatném počasí. Navíc by se pak velmi zvýšilo riziko, že lidem na zemi něco spadne na hlavu.
  • Zkušební Hyperloop v tunelu s odčerpaným vzduchem a rychlostí dopravního letadla by mohl vzniknout do 3 let. Zhruba 4 roky poté by mohl být postaven Hyperloop pro ostrý provoz.
  • Stavba nových tratí pro rychlovlaky je podle Muska chyba.
  • „Když se vyřeší přeprava lidí ve městech, města budou moci být rozlehlejší.”

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

53
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
peter
Host
peter

15x rychlejsie ako dnes 🙂 toto ked cita niekto od fachu tak sa musi od smiechu postat :):):)

Lukáš Košík
Host
Lukáš Košík

Asi jako se před 10 lety smálo ULA A teď už jim tak do smíchu není, když jim SpaceX bere jednu zakázku za druhou a díky tomu museli zlevnit. 😀

peter
Host
peter

15x :):):)

Martin B
Host
Martin B

Ony ty stroje jsou VELMI pomalé, takže prostor pro zlepšení tady je. A značný.
V ULA taky nejsou úplní pitomci, ale mají schopné inženýry a přesto podle NASA by tradiční postup vývoje rakety typu Falcon 9 stál minimálně 10x více, než kolik utratila SpaceX.

Roman
Host
Roman

Už by jsi měl přestat jseš trapnej

PetrK
Host
PetrK

Jeho druhé jméno je Dana Tenzler. 🙂

peter
Host
peter

trapny je musk s tymi nerealnymi kecami
a tiez keca o tom, ze zalozil automobilku lebo teslu on nezakladal 🙂

matyasrr
Host
matyasrr

Připojil se pár měsíců po založení jako investor, kdy Tesla neměla defakto nic. O pár let později si odsouhlasili, že si může říkat spoluzakladatel 😉

peter
Host
peter

neodsuhlasili on si to kupil v mimosudnej dohode, ze si moze hovorit zakladatel 🙂
tu je vidno aky je to narcis, on jednoducho nezniesol, ze by si nemohol hovorit zakladatel a ked sa to jednemu so skutocnych zakladatelov nepacilo ze sa tak oznacoval tak si ten titul normalne kupil 🙂

Lukáš
Host
Lukáš

Zalez zpátky pod kámen.

peter
Host
peter

musk ma fakt skvelych fanusikov 🙂
ale co cakat ked samotny musk nezvlada kritiku
cakat potom, ze ti co ho maju za boha budu ini sa asi neda

Kotlopou
Host
Kotlopou

Kdosi tu jinde psal o ad hominem. Peter občas má smysluplné poznámky (i když ty urážky z obou sran nejsou nic moc). Je potřeba mít i druhou stranu, třeba i v téhle podobě. Hlavně není důvod tuhle diskusi degradovat na úroveň YT komentářů.

byCx
Host
byCx

To máte vápno, cement, cihly, tvárnice, překlady, trámy, krovy, latě, tašky, odpad, hřebíky, vruty, šrouby, dráty, dvojlinky, trojlinky, okapy, elektroměr, pojistky, …

Marek Mančal
Přispěvatel

Chlapi zas to tolik nehroťte (obě strany). Nemám nic proti “negativnímu názoru”, ale vzhledem k tomu, co nám dnes lítá nad hlavami a přitom před pár lety říkali experti, že to nejde, bych s tím smíchem byl opatrnější. Myslím si, že je lepší si počkat ať Musk ukáže co umí pod zemí :-).
Tesla by to nikdy bez Muska nikam nedotáhla, i kdyby jen do ní nasypal peníze (nikdo jiný se k tomu neměl v dostatečné sumě). Nic méně už první roadster byl jasně pod taktovkou Muska “sexy sporťák”, ostatní (Martin Eberhard a Marc Tarpenning) chtěli stavět další krabičku baterek na kolečkách pro přesun po městě – nic co by posunulo elektromobily.

peter
Host
peter

ale to, ze nieco dosiahol v raketach neznamena ze teraz mu treba nekriticky zrat kazdu hlupost s ktorou pride

Chronos
Host
Chronos

Zaujímavý názor na Elona Muska má Neil deGrasse Tyson …
https://www.youtube.com/watch?v=BXcgBfi4xxo&feature=player_embedded

… každopádne rýchlosť 15 krát uvádza preto lebo chce predbehnúť slimáka Garyho (maskot Boring Company) ktorý sa pohybuje 14 krát rýchlejšie ako priemerný tunelovací raziaci stroj. Čo je celkom zábavná inšpirácia a motivácia, ako dať veci do pohybu správnym smerom : ). Akékoľvek zrýchlenie bude jeho výhrou a poskytne mu konkurenčnú výhodu, tak ako je jeho výhrou akákoľvek znovu použiteľnosť rakiet : )

peter
Host
peter

takze on trepe nezmyselne cisla ale nakoniec bude vyhra akekolvek male zrychlenie? :):):)

lenze musk trepe hluposti s tou rychlostou dnesnych tbm
takze nasiel som si, ze rychlost slimaka je 6m/h takze za den da max 144m(otazne je ci dokaze ist 24h v kuse :):) ) podla muska je priemerny stroj pomalsi 14x cize nieco okolo 10,2m/den alebo 308m/mesiac
no tu je problem, ze co je priemerny stroj 🙂 ono casto je kazdy stroj do velkej miery unikatny a je prisposobeny konkretnym geologickym podmienkam a poziadavkam projektu, nieje mozne pouzivat jeden stroj vsade, takze aj vykony je dost takze porovnavat lebo je rozdiel ci sa razi v tvrdej skale, pevnej ale makkej zemi, alebo v “mociari”

http://www.therobbinscompany.com/news-and-media/world-records/
ale tu si mozes pozriet rekordy pre jednotlive priemery tunelov a kedze tie muskove tunely su okolo 4-5, vacsie on stavat nechce skor mensie tak mesacny rekord je okolo 2000m cize len 2x pomalsie ako ten muskov slimak, ale to ten slimak musi ist mesiac nonstop a to asi nedokaze :):):):)
denne rekordy su na urovni muskovho garyho a aj lepsie pre priemer do 4m, takze ciel je uz vlastne splneny 🙂

ale na nejakeho gary z vysoka mozme teraz **** lebo musk povedal, ze postavi 15x rychlejsie tbm-ko ako je to aktualne najrychlejsie

Jiří Konečný
Host
Jiří Konečný

No, jako fanda železnice bych si s tím názorem, že stavět vysokorychlostní tratě je chyba, dovolil nesouhlasit.

Jeden vlak pobere 800 – 1 000 lidí a následně může jet cca za 2 minuty další. Tomu odpovídá 200 – 250 plně obsazených automobilů každé 2 minuty.

Kola vlaku mají také mnohem menší valivý odpor. A vlak elektrické trakce nepotřebuje baterky.

Hanh
Host
Hanh

To by Vam nekdo musel zadat postavit nove mesto na zelene louce. Odbaveni tolika vlaku (nastoupeni, vystoupeni) je nadrazi co zabere nekolik desitek hektaru.
Takze snaha to srovnat s necim, co je absolutne nerealne urbanisticky je nemozne.
Tohle neni protiprojekt, tohle nejde udelat. Clovek s connon sence by vi hned.

JANSA JAROSLAV
Host
JANSA JAROSLAV

•„Hodně výzkumu a vývoje se soustředí na vyztužení stěn tunelu, což byl na začátku největší problém.” A ještě bude v naší tektonicky nestabilní zemské kůře. Takový problém ovšem na Měsíci či na Marsu nebude. Protože cestování a život pod povrchem bude daleko bezpečnější nežli na povrchu planet.

PetrK
Host
PetrK

Ahoj, děkuji za přepis rozhovoru (po přečtení komentářů jsem měl silný pocit, že bych rád poděkoval alespoň za sebe:-))

pavilek9258
Host
pavilek9258

Případ Peter!
Vážení spoludiskutující, mám obavy, že se dopouštíte veliké chyby – snažit se diskutovat o něčem s někým má smysl pouze v případě, že tento exemplář má aspoň zbytkovou mozkovou kapacitu použitelnou k rozumnému účelovému jednání, k čemuž v tomto případě evidentně nedochází.
Tento jedinec je pouze nemocný kus, čekající až se ním vypořádá přirozený výběr. Do té doby není jiné obrany než NAPROSTÁ TOTÁLNÍ ÚPLNÁ CELKOVÁ ignorace takovéhoto postiženého. On pouze zoufale čeká na jakoukoliv odezvu na své “duševní” výpotky. Jakákoliv reakce na něj, jej pouze utvrzuje v jeho bludu a roztáčí další kolo.
Tak jako v lese rostou houby různých tvarů, chutí a stupňů jedlosti, tak i v diskusích se vyskytují někteří jedinci, šířící pouze jedovaté výtrusy. NESBÍRAJÍ se, obejdou se obloukem!
Představte si ten děs, mít takového dementála za životního partnera či rodiče, nebo za kolegu ve stejné kanceláři (jako případný nadřízený by musel být vbrzku shozen se schodů).
Žádné klikání na plusy/mínusy u jeho příspěvků, žádné pokusy o vysvětlování či výtky. NIC!
Úplný “rádiový” klid jako za války.
Je nutno si uvědomit, že změnit můžete bohužel jen sami sebe, ne toho druhého.

Roman
Host
Roman

Souhlasim s tebou. Ja mam něco podobneho v praci. Všude byl všechno věděl. Mužeš mu dat tisice argumentu a stale si bude placat tu svoji.

Karel Kulda
Host
Karel Kulda

Připojuji se k vyzve:D

Jiří Hadač
Přispěvatel

Já ho ignoruju už nějaký čas. Do diskuzí, do kterých se zapojuje on, se nezapojuji já. A hodlám v tom pokračovat.

peter
Host
peter

dobre robis ved diskutovat je najlepsie s tym co ma rovnaky nazor a ignorovat tych co maju iny 🙂

Drahous
Host
Drahous

Absolutní souhlas 😉

Jaro Pudelka
Host
Jaro Pudelka

Súhlas, presne povedané.