Kdo ve SpaceX vyvíjí Raptor, když Tom Mueller už dlouho slouží jen jako poradce?

První motor Raptor v plné velikosti je od začátku února testován v McGregoru, a tak je to mezi fanoušky momentálně žhavé téma. Kdo ale vlastně na vývoji Raptoru pracuje? Všeobecně se předpokládalo, že projekt stále vede Tom Mueller, otec motorů Merlin, Draco a dalších, ale nyní vyšlo najevo, že to tak úplně není.

Mueller totiž byl ve SpaceX hlavním technologem pro pohony jen do podzimu 2016 (tedy zhruba do prvního zážehu zmenšeného vývojového prototypu Raptoru). Od té doby v této roli působí jen na poloviční úvazek a od ledna 2019 dokonce už jen jako „vrchní poradce“. Podle Muellerova profilu na LinkedIn se ve SpaceX nyní „soustředí na vývoj nových technologií pohonů, včetně hlavního pohonu pro Mars a výrobu energie na povrchu“. Obzvlášť ta druhá část je zajímavá. Spekuluje se, že by tím mohla být myšlena výroba elektřiny pro potřeby základny na Marsu pomocí solárních panelů nebo dokonce nukleárního reaktoru. Ostatně, Mueller už o nukleárním pohonu a reaktoru v minulosti mluvil.

Životopis Toma Muellera (Zdroj: LinkedIn)

Vývoj Raptoru a dalších motorů prý vede Elon Musk a tým pro pohony, přičemž Mueller jen občas nabídne svůj názor na věc. Musk k tomu řekl:

Zbytek týmu pro pohony je stále velmi aktivní a momentálně má asi 50 lidí pracujících na plný úvazek. Tento počet ale hodně vzroste, až začne výroba Raptoru. Navrhnout výrobní systém pro motor je alespoň 10x obtížnější než navržení motoru jako takového. V automobilovém průmyslu je to dokonce 100x obtížnější.

Elon Musk vysvětlil, že Mueller od založení SpaceX až do roku 2014 odvedl skvělou, a pro firmu kriticky důležitou, práci na Merlinu, Kestrelu a dalších motorech. Pro Muellera má velký respekt.

Tom Mueller a jeho výtvory. Zleva: Merlin 1C pro Falcon 1, Merlin 1C pro Falcon 9 a Merlin 1C-Vacuum bez expanzní trysky (Foto: SpaceX)

Muska se následně někdo zeptal na názor ohledně 3D tisku celých motorů (komora + tryska) a Elon odpověděl: „Tiskárny jsou moc malé. Navíc vysoce efektivní motory s vysokým tlakem potřebují měděné chladící kanálky s vrstvou z Inconelu a oceli. To zatím není možné vytisknout.“

Na to reagoval Max Haot ze společnosti Launcher, která vyvíjí raketu a motory pro vynášení malých satelitů. Jejich vývojový motor E-1 je celý vyráběn pomocí 3D tisku a Inconelová vrstva je poté nastříkávána. Na něčí otázku, zda by něco takového šlo použít i u většího motoru, Musk odpověděl: „Ano, má to vzrušující potenciál.“

Raptor se sice celý netiskne, ale to neznamená, že ve SpaceX se při výrobě motorů 3D tisk nepoužívá vůbec. Například celý motor SuperDraco je vyráběn 3D tiskem a Musk v minulosti řekl, že některé komponenty Raptoru jsou také vyráběny touto metodou. Některé díly jsou však odlévány – Musk se například nedávno podělil o video z výroby části potrubí pro Raptor.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
33 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře