Musk v pátek představí nové marsovské plány SpaceX – na co se můžete těšit?

Elon Musk přesně před rokem představil Interplanetary Transport System (ITS), který reprezentoval vizi SpaceX na kolonizaci Marsu. Společnost však od té doby přístup přehodnotila a Elon už v březnu avizoval, že brzy zveřejní upravenou vizi spolu s konkrétnějšími informacemi o tom, jak SpaceX hodlá tento projekt financovat. Přednáška nakonec proběhne již tento pátek v rámci konference International Astronautical Congress (IAC) v australském Adelaide a i když se s jistotou neví skoro nic o tom, co vlastně Musk oznámí, můžeme alespoň spekulovat na základě toho mála, co víme.

Původní ITS

Nejdříve si připomeňme původní vizi, kterou Elon Musk představil loni v září na IAC v Mexiku. Šéf SpaceX si vysnil zcela znovupoužitelný přepravní systém skládající se z obří rakety a dvou typů lodí, který by byl schopný na Mars dopravit 450 tun nákladu, nebo až 100 lidí. Představa byla zhruba takováto:

Infografika ilustrující typický letový profil ITS (Zdroj: SpaceX)

  • raketový nosič disponující 42 motory Raptor a průměrem 12 metrů by na nízkou oběžnou dráhu Země vynesl kosmickou loď plnou nákladu
  • raketa by se následně vrátila na Zemi a přistála zpátky na přistávací rampě
  • v řádu několika málo dnů či dokonce hodin by se raketa opět natankovala a byl by k ní připojen nový náklad – tanker s palivem
  • raketa by znovu odstartovala a vynesla tanker na oběžnou dráhu
  • tanker by se na orbitě spojil s čekající lodí a přečerpal do ní většinu svého paliva, načež by se vrátil na Zemi
  • raketa by takovýchto tankerů vynesla několik, dokud by loď na orbitě nebyla plná paliva
  • loď disponující motory Raptor optimalizovanými pro vakuum by se poté vydala na několikaměsíční cestu na Mars, kde by motoricky přistála
  • loď by poté byla na Marsu dotankována palivem, které zde bylo vyrobeno z ledu a atmosférického CO2
  • loď by se později mohla vrátit na Zemi, kde by přistála, a celý proces by se opakoval

Obrázek řekne více než tisíc slov, takže doporučuji zhlédnout loňské oficiální video, které většinu těchto bodů hezky ilustruje:

Jak vidíte, jednalo se o značně ambiciózní vizi (i když nejspíše technicky realizovatelnou). Musk však při prezentaci v podstatě vůbec nevysvětlil, kde plánuje na tento megaprojekt vzít peníze. Má se za to, že tak nějak doufal, že jeho vize nakopne NASA a další kosmické agentury k navázání nějaké spolupráce a spolufinancování mise na Mars. K tomu však nedošlo, a tak SpaceX muselo přístup přehodnotit a přijít s umírněnější verzí tohoto projektu, která možná nebude pro kolonizaci jako takovou úplně ideální, ale bude to užitečný mezikrok, který je finančně i technicky mnohem realističtější.

Univerzálnější systém

Původní verze ITS pořád může být ideálem, ke kterému bude SpaceX směřovat, ale místo obřího skoku z raket Falcon na řádově větší systém Musk nejspíše představí střízlivější mezičlánek. Ten sice bude menší a slabší, ale také levnější a hlavně univerzálnější. Loni představené ITS je totiž ideální pro cesty na Mars (nebo i dál), ale pro všechno ostatní je zbytečně velké a drahé. Je tedy v zájmu SpaceX, aby vyvinulo univerzálnější systém, který najde využití nejen na Marsu, ale i na oběžné dráze Země či na Měsíci.

Byl by to rozumný krok vzhledem k tomu, že NASA se pod Trumpovou vládou začíná postupně zaměřovat na Měsíc místo Marsu. Dá se očekávat, že agentura na základě úspěchu programů Commercial Ressuply Services a Commercial Crew, při kterých spolupracuje se soukromým sektorem, bude v tomto trendu pokračovat a SpaceX tak může podobných kontraktů využít k pokrytí části nákladů na vývoj nové raketové architektury. Možná právě proto byl Elon Musk na nedávné konferenci ISS R&D mnohem otevřejnější představě základny na Měsíci. Dříve byl naopak rezolutním zastáncem přístupu, při kterém se lidstvo má vydat rovnou na Mars a Měsíc je považován za zbytečnou odbočku.

Test motoru Raptor v září 2016 v McGregoru (Foto: SpaceX)

Zároveň se mluví o tom, že americké letectvo plánuje přispět na vývoj nové generace raketových systémů, které by měly být připravené v polovině příští dekády. Ostatně už teď letectvo rozdalo stovky milionů dolarů na vývoj amerických raketových motorů (SpaceX takto získalo grant na vývoj Raptoru pro využití na druhém stupni Falconu 9). Letectvo však potřebuje především vynášet satelity a pro obrovskou kapacitu původního ITS by nemělo využití, a tak k získání těchto financí SpaceX potřebuje menší raketu.

Čím se bude raketa lišit?

Původně plánované rozložení 42 Raptorů na ITS (Zdroj: SpaceX)

Elon Musk nedávno naznačil, že průměr nové rakety by mohl být zmenšen z původních 12 metrů na 9, neboť to je maximum, při kterém společnost může využít stávající továrnu v Hawthorne a nemusí stavět novou. To by mohlo znamenat snížení počtu motorů Raptor z původních 42 na 21 (v podstatě vypuštění vnějšího prstence motorů). Počet motorů je však dost diskutabilní, neboť původní ITS počítalo s Raptorem o tahu 3 MN, ale SpaceX zatím testuje pouze zmenšenou verzi s tahem 1 MN. Je však otázka, jestli společnost nadále plánuje třikrát silnější Raptor nebo jestli bude cílová velikost motoru uzpůsobena menší raketě a výsledný motor bude disponovat třeba “jen” 2 MN.

Nicméně všechny tyto změny by měly vést ke snížení celkové hmotnosti nosiče o 50 %. Pořád by se však jednalo o jednu z největších a nejsilnějších raket v historii. Vyvstává však otázka, jak SpaceX hodlá řešit přepravu takové rakety ze závodu v Hawthorne na testování a na rampy. Falcon 9 má záměrně průměr 3,7 metrů, neboť to je maximální šířka, kterou lze převážet po amerických silnicích bez zvláštních povolení. Oproti tomu 9metrovou raketu je velice nepraktické převážet po silnici, a tak by SpaceX nejspíše muselo přijít s alternativním řešením, například přepravou po moři. Původní ITS bylo kvůli jeho velikosti nutné vyrábět přímo poblíž rampy – podobně jako společnost Blue Origin právě teď staví továrnu na raketu New Glenn přimo v KSC, kde zároveň pronajímá startovní rampu.

Elon Musk i další zástupci SpaceX zároveň během posledních měsíců naznačovali, že nová verze ITS bude na Marsu přistávat jiným způsobem, než který jsme viděli v loňském videu (viz infografika níže). Kvůli tomu byl také zrušen projekt Red Dragon, při kterém měla upravená loď Dragon přistávat na Marsu pomocí motorů SuperDraco, což je metoda, kterou SpaceX nyní nejspíš považuje za slepou vývojovou větev a hodlá se plně soustředit na nový typ přistávání. Garrett Reisman ze SpaceX před měsícem při jednom rozhovoru pronesl následující:

Jedním z důvodů, proč nechceme [motorické přistání] demonstrovat s Dragonem, je ten, že jsme vymysleli trochu jiný způsob přistání velké lodi na Marsu. Víc vám k tomu neřeknu, protože Elon to na IAC v Austrálii vysvětlí lépe a s pomocí pěkné grafiky a animací.

Infografika znázorňující původní způsob přistání ITS (Autor: ZLSA Design)

Využití pro novou raketu

S menší a zcela znovupoužitelnou raketou by SpaceX mělo být velice konkurenceschopné a mohlo snadno získat kontrakty od NASA a USAF, které společnosti pomohou pokrýt náklady na vývoj tohoto systému. Po dokončení vývoje pak SpaceX bude mít velice levnou raketou schopnou široké škály úkonů. Kromě satelitů pro komerční i vládní subjekty (nebo i vlastní internetovou konstelaci Starlink) se nabízejí například vesmírné stanice, turistické hotely, moduly por základnu na Měsíci apod.

SpaceX pak může výdělky z těchto misí dále investovat na vývoj technologií potřebných pro cesty na Mars a případně i vývoj vysněné verze ITS v původní velikosti.

Fanouškovská vizualizace lodi ITS (Autor: ZLSA Design)

Na co se těšit

Elon Musk na IAC 2016 (Zdroj SpaceX)

Elon na Twitteru slíbil spoustu technických informací, podrobnosti o finanční stránce celého projektu a video z testování Raptoru (během posledního roku prý proběhly desítky testovacích zážehů) a také řekl, že “některé prvky nového designu a jeho využití budou nečekané”. Nudit se tedy rozhodně nebudeme.

Dále se také spekuluje, že by Elon Musk mohl oznámit nový název pro tuto architekturu. Loni v Mexiku Elon celou architekturu nazval Interplanetary Transport System (meziplanetární dopravní systém), ale nedlouho poté začal být s názvem nespokojený a interně se prý název ve SpaceX neujal a nadále se používají stará označení BFR (Big Falcon/Fucking Rocket) a BFS (Big Falcon/Fucking Spaceship) nebo také MCT (Mars Colonial Transporter).

DOPLNĚNO: Zároveň bychom se mohli dočkat nějakých novinek ohledně obří kompozitní nádrže určené pro ITS, kterou SpaceX testovalo. Letos v únoru však došlo při jednom z testů k roztržení nádrže, a společnost se k tomu dosud nijak nevyjádřila. Snad se dozvíme, zda od té doby došlo k nějakému pokroku.

Kdy přednáška proběhne?

Přednáška proběhne na konferenci International Astronautical Congress v australském Adelaide, konkrétně je naplánována na pátek 29. 9. v 6:30 SELČ. A na závěr nechám Elona Muska, aby vás na přednášku sám nalákal:

Zanedlouho vyrazím do Adelaide, abych podrobně představil nový planetární kolonizér BFR na konferenci IAC. Bude na co koukat. Z designu mám fakt dobrý pocit.

A pozitivní zprávou je také skutečnost, že Elon Musk zanedlouho chystá AMA na Redditu, při kterém mu bude kdokoli moct položit otázku týkající se páteční přednášky. Z toho se jistě dozvíme spoustu zajímavých doplňujících informací.

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

5 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Zdeněk

Kvůli téhle akci jsem si vzal dovolenou. Se těším jak miminko na dudlík.

Ondra

Několikrát se zde v článku opakuje chyba v názvu města, správně je “Adelaide”. I Musk to v Tweetu má správně.

tátova.bota

Hádám hádám hadači, že starý video by mohlo zmizet tak jako onehdá to původní ohledně F9. Bylo by dobrý zálohovat.