SpaceX zkonsolidovalo svou kalifornskou námořní flotilu, nová loď GO Beyond nahradila dvě původní plavidla
SpaceX v poslední době výrazně navýšilo kadenci startů ze dříve spíše opomíjené kalifornské rampy SLC-4E. Spolu s tím firma provedla také konsolidaci své námořní flotily, která při těchto startech zajišťuje podporu přistávací plošiny a také vylovení aerodynamických krytů. Místo tří různých lodí nyní SpaceX v Kalifornii používá jen dvě. Zároveň se podíváme na pár novinek, které se týkají floridské námořní flotily.
Někteří z vás možná nevědí, že SpaceX kromě raket a kosmických lodí provozuje také vlastní námořní flotilu. Tato plavidla plní různé podpůrné role, které jsou potřeba při přistání prvních stupňů Falconů na moři, záchraně aerodynamických krytů nebo vylovení Dragonu po návratu z oběžné dráhy. Všechna plavidla ve službách SpaceX najdete v našem přehledu. Aktivní flotilu momentálně tvoří tři přistávací plošiny (OCISLY, JRTI a ASOG), dvě lodě pro lovení Dragonů z oceánu (Megan a Shannon), dva remorkéry pro vlečení přistávacích plošin (Crosby Skipper a Scorpius) a tři víceúčelová plavidla (Bob, Doug a GO Beyond).
Starty SpaceX z Kalifornie doposud obsluhovaly lodě GO Quest a NRC Quest. První z nich vozila techniky SpaceX a další posádku potřebnou pro podporu přistávací plošiny. Oproti tomu loď NRC Quest měla v minulosti na starost vylovení nákladních Dragonů po jejich návratu z Mezinárodní kosmické stanice. Přistání Dragonů ale dnes probíhají u pobřeží Floridy, nikoli u Kalifornie, a tak NRC Quest v poslední době místo Dragonů lovila aerodynamické kryty Falconů. To už ale neplatí, protože obě lodě s přídomkem Quest byly aktuálně zcela nahrazeny novým plavidlem GO Beyond. Tato loď dokáže plnit obě role najednou, takže během jedné mise zvládne podporovat přistávací plošinu a zároveň vylovit aerodynamické kryty. Podobně to funguje u floridské flotily SpaceX, kde slouží víceúčelové lodě Bob a Doug. Ty navíc dokážou i vléct přistávací plošiny a nahradit tak běžný remorkér.
Nová loď GO Beyond se dříve jmenovala GO Crusader a součástí západní flotily SpaceX se stala v březnu 2023. Zajišťuje přepravu personálu, který provádí přípravu autonomní plošiny OCISLY pro přistání prvního stupně Falconu 9 – například aktivuje propulzní hydromotory a ostatní zařízení. Poté se posádka vrátí na loď GO Beyond, která se během přistání zdržuje v bezpečné vzdálenosti. Loď navíc byla po nástupu do služby SpaceX dovybavena jeřábovým „A“ rámem, který umožňuje vyzdvižení aerodynamických krytů z vodní hladiny. Díky této univerzálnosti nováček dokázal nahradit původní lodě NRC Quest a GO Quest. Poprvé byla loď GO Beyond nasazena při květnové misi Starlink 2-9, kdy úspěšně doprovázela plošinu OCISLY a vylovila obě poloviny aerodynamického krytu Falconu 9.
Nyní se přesuneme z Kalifornie na Floridu, kde se nachází větší část námořní flotily SpaceX. I zde došlo v poslední době k několika novinkám. Největší změny souvisely s konsolidací zdejších plavidel, kterou umožnil nástup nových víceúčelových lodí Bob a Doug. Ty zvládají vléct přistávací plošiny JRTI a ASOG, lovit aerodynamické kryty a zároveň podporovat kompletní posádku, která je potřeba při těchto výpravách během misí SpaceX. Lodě Bob a Doug jsou pojmenovány po dvojici astronautů, kteří tvořili tvořili první posádku kosmické lodi Crew Dragon. Tato univerzální plavidla nastoupila do služeb SpaceX už v roce 2021 a tehdy jsme o tom podrobně informovali v tomto článku. Od té doby se ale objevila jedna novinka. V únoru 2022 totiž byly poprvé spatřeny dva menší rychlé čluny, o kterých jsme se následně dozvěděli, že budou sloužit na lodích Bob a Doug a že se jmenují Maverick a Goose, což je narážka na postavy z filmu Top Gun. Jedná se o lodě typu Ambar, které vyrobila společnost Silver Ships z Alabamy. Tyto čluny jsou spouštěny jeřábem z paluby lodí Bob a Doug a údajně asistují při záchraně aerodynamických krytů, mimo jiné tím, že z vody loví padáky, na kterých kryty přistávají.
A finální novinkou, o které jsme zde na webu doposud neinformovali, se týká lodí Megan a Shannon. Ty jsou pojmenovány po prvních dvou ženách, které letěly v Crew Dragonu. Tyto dvě lodě slouží ve flotile SpaceX už řadu let a mají na starost vylovení nákladních i pilotovaných Dragonů po jejich návratu z oběžné dráhy. Lodě se původně jmenovaly GO Searcher a GO Navigator a SpaceX je pouze pronajímalo od společnosti Guice Offshore. Na začátku roku 2022 však byly lodě přejmenovány na Megan a Shannon a dostaly nový černo-bílý nátěr. Už tehdy se spekulovalo, že SpaceX nejspíš lodě odkoupilo, ale potvrzeno to bylo až v září 2022. Oficiální dokumentace tehdy prozradila, že vlastníkem lodí je Falcon Landing LLC, což je jedna z dceřinných společností SpaceX. Ta vlastní i lodě Bob a Doug a také soukromý tryskáč Elona Muska. Skutečnost, že loď vlastní SpaceX, pak potvrdila také vlajka s logem firmy na palubě.
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Mise NROL-149 - 11. 12. 2024
- Mise GPSIII-SV10 - 9. 12. 2024
- Mise O3b mPOWER 4 - 8. 12. 2024
Použivaji se padáky z krytů opakovaně?
Díky za super článek.
Je to teoreticky možné, ale neviděl jsem žádné potvrzení.
Cenu padaku bych odhadl ~10k$ a voda (ani sladka) jim nedela dobre (zvysuje se porozita, zmensuje se odolnost proti sokum – tez s kazdym otevrenim). Takze bych rekl ze maji pokazdy novy.
Zdroj: zkusenost z paraglidingu.
Off topic: Poslouchal jsem podcast s reditelem Aera Vodochody a ten rikal, ze Elon Musk vlastnil 15 ks letadel L39. Vim, ze Elon nekde zminoval, ze lital v L39 nez mu doslo, ze “neni dobre spolehat na to jak nejaky technik utahnul na letadle nejaky sroubek”.
Ale na co potreboval 15 ks L39??
Vtip: To bylo ještě před znovupoužitelnosti. Musk požíval na každý let jedno letadlo a pak ho vyhodil do oceanu. Až kdýž si postěžoval kamarádovi jak je ta letecká doprava drahá se dozvěděl, že letadla se daji použivat opakovaně, tak založil SpaceX. 🙂