Novinky o Starship #4: Osudy Starship SN15 a SN16, stavba orbitální rampy, výroba druhé rakety Super Heavy

SpaceX v Boca Chica v jižním Texasu vyvíjí, vyrábí a testuje kosmickou loď Starship a raketu Super Heavy. Místní obyvatelé podrobně dokumentují aktivity firmy, ale děje se toho tolik, že je obtížné všechno sledovat. Portál NASA Spaceflight však vydává pěkná videa, která krátce shrnují nejdůležitější dění v Boca Chica a člověk se díky nim může snadno udržovat v obraze. Rozhodli jsme se tedy tato videa překládat do češtiny.

Portál NASA Spaceflight po delší době vydal další shrnutí dění ve Starbase. Tentokrát se věnuje osudům prototypů Starship SN15 a SN16, přípravám druhé rakety Super Heavy a také pokračující výstavbě orbitální rampy.

Tato epizoda původně vyšla 7. června, takže některé informace v ní už stihly zastarat:

  • Starship SN16 byla dnes vyvezena z High Bay, ale zatím není jasné, jestli poputuje na šrotiště, nebo ne.
  • „Izolační schránky“ zmíněné ve videu možná jsou ve skutečnosti jen nádrže na vodu. Vyplývá to z vyfocených štítků na jedné z nich.
  • Integrační věž na orbitální rampě už má 5 segmentů.
  • Testovací nádrž Super Heavy BN2.1 už stihla projít první tlakovovou zkouškou. Proběhla 9. června.

Pokud se chcete podílet na překladech těchto nebo jiných videí, kontaktujte nás na adrese kontakt@elonx.cz!

Aktuální informace o výrobě prototypů Starship a Super Heavy najdete také u nás na webu. K dispozici máte také podrobný přehled všech prototypů.


Předchozí epizody Novinek o Starship zde a další přeložená videa o firmách Elona Muska s českými nebo slovenskými titulky najdete zde.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
24 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr Melechin

Nechápu, proč si zatím nikdo nestěžoval, ale v článku bylo celou dobu úplně jiné video, než ke kterému patří titulky. 😀 Už je to opravené.

PetrV

Petře, slunce, léto, uvolnění. Lidi nekoukaj na net…

Petr Melechin

Jenže v době mého komentáře měl článek už 800 přečtení.

PetrV

To je těžké, já kolikrát článek jen projedu. Práce, slunce, mám letní režim.

Ivo Janáček

Já se na to dostal až dneska.

Honza1616

Pořád se řeší Starbase, ale viděl někdo co vyrostlo na Floridě vedle přistávacích ploch ??? 😳
Sice jsem nenašel žádnou kameru ani video, ale tak trochu to tam sleduji přes GoogleMapy, ještě nedávno bylo na starých mapách jen staveniště kde se jen rovnal terén, a teď tam budují další odpaliště pro Superheavy a Starship, možná ještě větší než to v Bocachica, vzhledem k tomu že zde bude i velký deflektor spalin
Nebo to buduje NASA pro SLS ? Měl jsem za to že SLS bude startovat z LC-39B i kvůli výjezdu z kompletační budovy
GPS: 28,4717297, -80,5378405,

Naposledy upraveno před 1 měsícem uživatelem Honza1616
Jiří Hadač

Osobně se domnívám, že jste zabrousil do oblasti SLC-36, kde si Blue Origin připravuje rampu pro New Glenn, alespoň dle koordinátů tomu vše nasvědčuje. Máte pravdu, NASA si připravuje LC-39B pro raketu SLS.

PetrV

Něco musí BO postavit za obdržené peníze.jinak mají vše v pronájmu a raketa 10 let vyvoj a zatím nic.

Jiří Hadač

Jako určitě musí, ale zrovinka přestavba rampy podle mě není placená z peněz nikoho jiného, než Jeffa. Já jsem spíš prvního tazatele upozorňoval, že stavba, kterou sleduje, není pod patronací SpaceX ale Blue Origin.

Samo

SpaceX už pred rokom budovala rampu Superheavy vedľa 39A no aktuálne je výstavba kompletne pozastavená v prospech Boca Chica. Predpokladá sa že najskôr sa SH/SS vývine v Boca Chica a potom v rámci HLS bude dokončený komplex na Floride no nieje to isté. Aktuálne sa vie o Phobose, Deimose a dvojici orbitánych rámp v Boca Chica.

Honza1616

Ano vím že se vedle LC-39A stavělo. No vzhledem k tomu že budou vlastnit 2 plovoucí odpaliště a jedno na zemi, tak je celkem zbytečné stavět další (v tuto chvíli), a do budoucna mi přijde rozumnější pořídit další plovoucí základnu, takto nemusí řešit pronájem LC, a navíc si mohou přizpůsobit místo startů tím že si popojedou kam bude potřeba
A že staveniště na LC 36 vlastní B.O. mě nenapadlo

Samo

Nádrž na vodu je iba jedna a osadená, ostané budú s istotou izolačné schránky.

Petr Melechin

Jestli to tak opravdu je, tak by to vysvětlovalo ty zmatky. 🙂

Adam Ř

Někteří v komentářích na NSF kritizovali, že tam špatně označili některé izolace jako vodní nádrže. Rozdíl prej je, že izolace má nahoře otvor, kterým se napustí izolační pěna, zatímco vodní nádrž toto nepotřebuje, protože voda se dá bez problémů napouštět ze spoda

Petr Šida

Přesně tak, nádrž je jedna. Liší se vrškem, kde nejsou ventily a tím, že má přívodní potrubí. Izolační schránky mají několik otvoru nahoře

Je to jistě i z pozic pro jednotlivé nádrže, z celkem osmi má jediná pouze upevňovací body na 12 m průměr, ostatní mají betonovou podstavu o průměru 9 m (3 myslím nižší, 4 vyšší) a zároveň upínací body na vnější schránku o průměru 12 m

Celkem to bude 7 schránek a 1 nádrž

Tohle schéma je jisté už několik měsíců podle základů, překvapuje mě, že v něm někdo na NSF ještě dělá zmatek

Samo

Áno izolačné schránky majú vetracie a plniace otvory na vrchu, vodojem nie. Ten má prívod z boku a výpusť zo spodu. Ako tu bolo spomenuté iba jedna pozícia má ploché dno bez podstavca na kryogenickú nádrž a tá je obsadená už nádržou ktorá mala aj štítok “water tank”. Platí že tam je 8 pozícii pre nádrže, 2x LN2 (už sú osadené a čakajú na zapojenie) 2x LCH4 a 3X LOX (vo výrobe jedna hotová, druhá takmer) a jedna nádrž na vodu. Inak teraz to vyzerá že uprednostnili BN2 a SN20 pred nádržami a keď budú konštrukčné diely hotové tak sa rozbehne výroba nádrží pozemného segmentu zatiaľ čo bude dokončovaná avionika a TPS na BN2 a SN20. Testovací kus BN2.1 zdá sa úspešne preukázal správnosť konštrukcie puku.

Ivo Janáček

Proč se tomu říká izolační schránky?

Samo

Lebo takú majú funkciu, sú súčasťou systému izolácie, vonkajší obal ktorý drží expandovaný perlit okolo nádrže suchý a hlavne v tvare aby obklopil nádrž rovnomerne vo vnútri izolačným materiálom. Teda schránka ktorá ktorá po vyplení perlitom izoluje nádrž vovnútri, zjednodošne povedané “izolčná schránk” lebo je to jej hlavná funkcia, bez nej by sypaný expandovaný perlit sám o sebe nádrž tepelne neizoloval. Nehľadal by som za tým vedu. Asi to nie je dokonalé pomenovanie, ale tak rovnako neohrabané je písať že ide o vonkajší plášť dvojplášťovej nádrže s izolčnou medzerou vyplnenou expandovaným sypaným perlitom. Pokaiľ viem neexistuje vhodný český alebo slovenský ekvivalent, moc sa táto technológia nepoužíva, nieje tu žiaden veľký prístav na LNG či potreba obrovského množtva kryogenických kavapalín na kotré by nestačili celom malé, továrensky vyrobené, vákuovo izolované dvojpláštové nádrže. Dúfam že vysvetlenie stačí, ak je lepšie pomenovanie o ktorom neviem sem s ním.

Naposledy upraveno před 1 měsícem uživatelem Samo
Ivo Janáček

Proč se tomu neříká jednoduše třeba kryogenní nádrž?

Invc

Protože … není.

Vevnitř je nádrž – tlaková nádoba. Přes tu nádrž se s mezerou nasadí “kryt” – to je tohle (schránka).

A mezera mezi “schránkou” a nádrži se vyplní – izolační hmotou.

Ivo Janáček

Takže to je není finální produkt, ten bude až to bude ta kryogenní nádrž?

Samo

Áno tá schránka o ktorej je reč, nieje finálny produkt, iba jeden diel finálneho produktu. To by bolo ako povedať že karoséria bez motoru, kolies, interiéru, náprav atď. je celé auto keď je to v skutočnosti len jedna časť bez ktorej by auto nebolo autom.

Ivo Janáček

V pohodě, já se jen ptám, najednou se to tady objevilo, nikde o tom jsme nic neviděl. Vypadá to jako klasická nádrž, jen mi není jasné, proč to neudělají komplet, než to převezou k rampě.

elton radek john

Tak to vypadá, že metanové trysky (hot thrusters) se dle samotného Elona prozatím nekonají:
https://www.reddit.com/r/spacex/comments/o6xfy7/elon_musk_methane_thrusters_cool_but_an/