Otázky a komentáře #2: Výhody malých motorů, obsluha kosmodromu, kolonizace Marsu a další

V komentářích pod články zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX někdy pokládáte různé zajímavé doplňující otázky. Taková diskuze snadno zapadne, a tak jsem se rozhodl zavést novou (ne)pravidelnou sérii článků Otázky a komentáře, která bude vycházet jednou za čas a v článku vždy zveřejním pár zajímavých komentářů z diskuzí, nebo vaše otázky, na které se pokusím odpovědět. Pokud hledáte odpověď na nějakou vlastní otázku, neváhejte se o ni podělit – buď ji napište pod tento článek nebo ji pošlete na email kontakt@elonx.cz, případně soukromou zprávou na facebookové stránce. Nezaručuji, že na všechny odpovím, ale budu se snažit. Ty nejzajímavější pak vyberu do příštího článku. Tak jdeme na to!

(Otázky mohou být zkráceny či mírně poupraveny pro lepší porozumění či opravu překlepů apod.)

Ondrix (web): Okno pro start chápu, ale podle čeho se bere okno pro statický zážeh? Proč třeba nemůže být dřív než v určitou dobu?

ElonX: Protože na statickém zážehu se SpaceX spolupracuje stejně jako při ostrém startu také obsluha kosmodromu (range), která spadá pod letectvo a která má na starosti všechny starty z dané oblasti (například Mys Canaveral) a její zaměstnanci samozřejmě nemohou být k dispozici 24 hodin denně. Je potřeba si je “objednat” a jelikož range zahrnuje stovky lidí a SpaceX za jejich služby musí platit, je i v jejich vlastním zájmu je objednávat na nějakou kratší dobu.

Zároveň se kvůli statickému zážehu musejí z bezpečnostních důvodů provádět uzávěrky okolních silnic, což narušuje běžný provoz komplexu. Je tedy potřeba mít jasně stanovené okno.


Detail na oblast motorů (Zdroj: US Launch Report)

Roman (web): Ahoj. Proč Spacex používá raději několik menších motorů než jeden velký? Cenově to asi nemůže vycházet lépe. Nebo už je náročnost výroby u velkých motorů násobně dražší? Dík Roman

ElonX: Má to tři hlavní výhody:

  1. Kdyby měl Falcon 9 třeba jen dva velké motory, nebylo by nejspíš možné přistát s prvním stupněm, neboť tah byť jen jednoho takového motoru by byl příliš velký a nedal by se kvůli tomu provést přistávací manévr. Už teď je to i s jedním malým Merlinem dost náročné na provedení.
  2. Redundantnost. Když dojde k poruše některého z motorů během letu (tak jako se to stalo při misi CRS-1), raketa může ztrátu motoru vykompenzovat zvýšením tahu zbylých motorů či prodloužením jejich hoření (a to dokonce i při ztrátě více než jednoho motoru, pokud k tomu dojde v pozdějších fázích letu). Takový Atlas 5 by měl v případě selhání svého jediného motoru smůlu a nebyl by schopen dosáhnout kýžené orbity.
  3. Když je potřeba vyrobit stovky motorů ročně místo pouhých dvaceti, vede to k úsporám z rozsahu při výrobě a také vyšší spolehlivosti. Menší motory jsou zároveň pravděpodobně snazší na výrobu ve srovnání s těmi velkými.

Ilustrace znázorňující proces teraformace Marsu (Zdroj: SpaceX)

Martin Vondra (Facebook): Ahoj Petře, nevíš jestli Elon Musk plánuje i nějakou konstrukci základny na Marsu. Nikdy jsem neviděl žádnou zmínku o tom, jakou má on představu a jaká by měla být infrastruktura.

ElonX: Elon moc neřeší konkrétní podobu marsovské základny. Jeho představa je taková, že SpaceX zajistí levnou dopravu, ale bydlení a další věci související s realizací trvalé základny si vezmou na starost jiné soukromé firmy jako třeba Bigelow Aerospace nebo Lockheed Martin či státní organizace jako NASA, Roskosmos apod.

Elon v tomhle ohledu rád přirovnává SpaceX ke stavbě první železnice, která vedla do tehdy pusté Kalifornie. Někteří považovali její stavbu za nesmyslnou, ale právě díky této nové infrastruktuře se do Kalifornie mohli přestěhovat podnikaví lidé, kteří viděli potenciál v této dosud nevyužité oblasti. Kalifornie je nyní nejbohatším americkým státem. S Marsem by to mohlo být podobné.


Obsluha kosmodromu na Cape Canaveral Air Force Station (Foto: USAF)

Tom C. (web): Ahoj, chtěl bych se zeptat, proč v současnosti nemohou startovat dvě rakety denně a proč, když startuje jedna, tak druhá má smůlu?

ElonX: Je to kvůli tomu, že obsluha kosmodromu (anglicky “range”) je jen jedna pro celý komplex startovních ramp na východním pobřeží a překonfigurování z jedné rakety na druhou trvá zhruba dva dny. Takže když z Canaveralu odstartuje Falcon 9, raketa Atlas V může z vedlejší rampy odstartovat nejdříve 2 dny po něm. SpaceX ale nedávno přešlo na autonomní sebedestrukční systém, což tento proces rekonfigurace dost usnadňuje, takže časem by mělo být možné provést dva starty Falconu 9 z dvou různých ramp na Floridě v jeden den. Více informací o této problematice najdete v článku Nový autodestrukční systém ušetří SpaceX peníze i čas.

Co se týče dvou startů z jedné a té samé rampy v jeden den, tak to momentálně není možné, protože příprava rampy na další start trvá zhruba 1–2 týdny. Po každém startu totiž dochází k jejímu mírnému poškození, které se musí opravit, je potřeba vše překontrolovat apod.


Na závěr se podělím o trefný komentář Pavla Riedla, který napsal v souvislosti s historickou misí SES-10, při které se jedna a ta samá raketa Falcon 9 podívala už podruhé do vesmíru a zase se bezpečně vrátila:

Když jsem čítával ve sci-fi věty jako: „Letěl starou rozhrkanou raketou, která už měla být dávno ve šrotu…“ bral jsem to jako takový autorův špílec. Že se těch „starých rozhrkaných raket“, co mají na křížku kolem 100 startů, asi opravdu dožiji, mi ani na mysl nepřišlo. Fantastické!

Loď Millenium Falcon ze Star Wars, po které je pojmenována raketa Falcon, už má něco za sebou. Dočkáme se podobné budoucnosti? (Zdroj: Lucasfilm)

To je pro dnešek k otázkám a komentářům vše. Nezapomeňte zasílat vaše případné otázky pro další vydání. Otázky či názory můžete psát do komentářů pod článek, posílat na email kontakt@elonx.cz nebo i zprávou na facebookové stránce ElonX. A pro ostatní čtenáře samozřejmě platí, že můžete odpovídat také. Povedené odpovědi pak možná otisknu v jednom z příštích článků.

Předchozí vydání Otázek a komentářů: Otázky a komentáře #1: Přistávací nohy, cena Falconu, toaleta v Dragonu a další




  • Mohlo by se vám líbit...

    7
    Diskuze

    avatar
      Odebírat komentáře  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Wopat
    Host
    Wopat

    Perfektní článek a dobrý nápad. Prvního dílu jsem si ani nevšiml. Hned to půjdu dohnat. Tenhle formát otázky-odpovědi je na všech frontách vždy úspěšný. Chválím formu a kvalitu odpovědí. Jen tak dál!

    Tom
    Host
    Tom

    Prečo je range ovládaná letectvom? a prečo si spacex svoje rakety neovláda sama?

    Tom
    Host
    Tom

    Mozna by bylo zajimave vydat clanek, ktery by zmapoval kdo vsechno dozoruje / povoluje start takove rakety, jakou roli tam ma letectvo atd

    kuba
    Host
    kuba

    Jak vypadají ty trysky na změnu sklonu druhého stupně a proč se používá dusík a ne jiny plyn ?
    Děkují

    Jiří Hadač
    Host
    Jiří Hadač

    Nejsem v žádném spojení s tímto portálem, jen náhodný čtenář, ale snad mi všichni odpustí snahu si zaspekulovat. Odpovídám výhradně na ten dusík. Hádal bych ho ze dvou důvodů. Nemá spoustu jiných problemů jako vodík či kyslík, čili činnost těchto trysek může dle mého probíhat i v době zážehu trysek hlavních. A za druhé, kupříkladu o litru kapalného dusíku se už léta říká, že je levnější než pivo. Takže bych tu viděl jednoznačnou roli v jeho inertnosti a ceně. 🙂

    PxM
    Host
    PxM