Pracovníci Tesly si v továrně Giga Berlin vydělají minimálně 70 tisíc korun měsíčně, a to i bez vzdělání

Příští rok má v německé továrně Giga Berlin začít výroba Modelu Y pro evropský trh a z dřívějších novinek víme, že Tesla plánuje hned ze začátku implementovat do produkce několik vylepšení. Již dříve jsme psali, že americká automobilka chce implementovat výrobu podvozku Modelu Y pouze ze tří částí, začít využívat novou lakovnu a také do vozů dávat nové baterie typu 4680 představené na Battery Day. Přestože výrobu podvozku z méně částí má již Tesla vyzkoušenou na lince ve Fremontu, přechod na další úroveň by mohl způsobit problémy ve výrobě, nemluvě o dalších rizicích spojených právě s novými bateriemi. U nich by sice neměl být výrazný problém z hlediska dodávek, jelikož Tesla momentálně na pilotní lince ve Fremontu vyrábí potřebné množství článků do zásoby. To by mělo postačit na příští rok a umožnit tak inženýrům v Německu výrobní proces doladit pro rok 2022, stále ale můžou nastat nepříjemnosti například během instalace baterií do vozu. Vzhledem ke špatným zkušenostem z rozbíhání výroby ve Fremontu se tak vedení Tesly rozhodlo v německé továrně založit speciální tým nazývaný „25 guns“.

Ten má být, jak název napovídá, složený z 25 špičkových inženýrů, kteří budou působit kdekoliv, kde se vyskytnou problémy. Muthu S., který zajišťuje infrastrukturu pro Giga Berlin, na LinkedInu uvedl, že se tato skupina bude zodpovídat přímo Elonovi Muskovi, který členy týmu sám vybíral. Kromě 25 guns řešících ty nejzávažnější problémy bude Tesla potřebovat také běžné zaměstnance do výroby. Některé zaměstnance pravděpodobně automobilka přebere své konkurenci, vzhledem k pandemii koronaviru může být nabídka na trhu práce poměrně štědrá.

I tak se ale Tesla bude muset poohlížet po pracovní síle někde jinde. Podle Jochema Freyera, vedoucího pracovní agentury ve Frankfurtu nad Odrou (vzdálený od Giga Berlin přibližně 45 minut jízdy autem), souhlasila Tesla s tím, že nástupní měsíční mzda pro aktuálně nezaměstnané či lidi bez vzdělání bude minimálně 2 700 eur (cca 70 tisíc Kč). Jde sice o méně než je průměrná německá mzda (přibližně 4 tisíce eur – přes 100 tisíc Kč), v porovnání s průměrnou mzdou v automobilovém průmyslu (2 490 eur – 65 tisíc Kč) jde ale o vysokou částku. V případě nabírání lidí bez vzdělání či bez dostatečných zkušeností každopádně bude muset Tesla zaměstnancům věnovat větší pozornost než u těch zkušených, zřejmě se jí to ale vyplatí. V první fázi plánuje Tesla zaměstnávat 7 tisíc lidí, dalších 5 tisíc by pak mělo přibýt po roce 2022.

Z hlediska povolení to ale vypadá, že se vyskytly nějaké drobné problémy. Konkrétně dle německého webu Automobilwoche Tesle chybí povolení k výstavbě lakovny a vykácení určité části lesa. Místní zastupitelstvo by o udělení povolení mělo rozhodovat v polovině prosince a je pravděpodobné, že ho Tesla dostane. Jak německá vláda, tak i lokální úřady totiž mají o továrnu u Berlína zájem a doposud vycházely Tesle vstříc. Zároveň se nepočítá, že by zdržení mělo mít vliv na původně plánovaný termín zahájení produkce v červenci 2021.

Tesla Model 3 vyrobená v čínské továrně Giga Shanghai (Foto: Tesla China)

Zatímco Giga Berlin bude pro Evropu vyrábět Model Y, o Modelech 3 víme, že část z nich bude prozatím dovážena také z čínské továrny Giga Shanghai. S jejich dodáváním začala Tesla koncem října a předpokládá se, že s tím bude pokračovat až do zahájení výroby Modelu 3 v Berlíně. Současná roční výroba v Šanghaji činí 250 tisíc vozů a příští rok by měla čísla narůst díky uvedení Modelu Y do výroby. Konkrétně některé zprávy hovoří o tom, že by v Číně měla Tesla příští rok dosáhnout výroby 550 tisíc vozů ročně. Z tohoto čísla by mělo 300 tisíc představovat Model 3 a 250 tisíc Model Y.

To se zdá být jako dosažitelný cíl, koneckonců i u čínského Modelu 3 Tesla po přibližně roce produkce dosáhla roční výroby přes 250 tisíc vozů (jen v říjnu továrna vyrobila 23 000 vozů). Není tak důvod, aby se něco takového nepodařilo i v případě Modelu Y. Z 300 tisíc vyrobených Modelů 3 by jich přibližně 100 tisíc mělo být příští rok exportováno mimo Čínu a lze očekávat, že cílem bude převážně Evropa.

Pokud vás zajímá, jak to vypadá uvnitř Giga Shanghai, tak doporučuji zhlédnout následující krátké video.

Děkuji Martinovi Draveckému za upozornění na článek se mzdami v Giga Berlin.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
28 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře