Evropská Tesla Model Y rovnou dostane nový typ baterie představený na Battery Day

Koncem září představil Elon Musk na dlouho očekávaném Tesla Battery Day nové baterie Tesly a výrobní plány do budoucna. Během prezentace ale nebylo zmíněno, jak brzy můžeme novou technologii očekávat ve vozech Tesly (pomineme-li teď výkonný Model S Plaid, který se má začít prodávat koncem příštího roku). Nějaké nové informace každopádně Musk dle svého zvyku nedávno prozradil na Twitteru. Již z dřívějška víme, že Tesla bude mít v Giga Berlin výrobní linky pro baterie, doposud ovšem nebylo jasné, zda půjde o nový typ článku 4680 (průměr 46 mm a délka 80 mm), či o nějakou starší technologii.  Z hlediska nové technologie baterií nakonec bude berlínská továrna sloužit jako jakýsi experiment, který by měl vše ověřit v ostrém provozu.

Musk pro Berlín potvrdil produkci baterií typu 4680, navíc chce Tesla při výrobě Modelu Y z baterie učinit strukturální část vozu, což má kromě možnosti vyššího dojezdu vést též ke snížení hmotnosti a zjednodušení výroby. Kromě nových baterií chce Tesla v Berlíně vyzkoušet také vyrábění zadní i přední části Modelu Y pouze jako jeden velký hliníkový odlitek, jenž bude zároveň obsahovat i deformační zóny. Zatímco výroba zadní části v jednom kuse není překvapením a Tesla si tento proces již vyzkoušela ve Fremontu, předek vozu v jednom kuse bude novinkou.

Zkušební výroba celé zadní části karoserie Modelu Y jako jednoho odlitku v továrně ve Fremontu (Zdroj: Tesla)

Pokud se Tesle povede nové postupy výroby správně implementovat, tak bychom se měli dočkat podvozku Modelu Y složeného prakticky pouze ze tří hlavních částí. Výhodou pak samozřejmě bude jednodušší a levnější výroba. V případě velkých odlitků se hodně objevovaly dotazy, jak poté bude probíhat oprava vozu v případě nehody – pokud by byly deformační zóny součástí odlitku, pak by hrozila nutnost výměny celé části karoserie, což by samozřejmě opravu výrazně prodražilo. Dle Muska ale toto nebude problém, části karoserie včetně deformačních zón půjdou odříznout a následně můžou být nahrazeny novými přišroubovanými díly.

Výhody nové výrobní metody karoserie a baterie jako strukturálního prvku (Zdroj: Tesla)

Aby toho nebylo málo, tak Tesla chce v Berlíně začít používat také novou lakovnu. O té Musk mluvil již dříve, když zmínil, že lakovna bude na vůz nanášet další tři vrstvy barvy. Tím lze docílit kvalitnějšího laku vozu a také jakéhosi 3D efektu barvy, který není u běžných lakovacích metod možný. Zavedení všech těchto novinek do výroby s sebou samozřejmě přináší určitá rizika. Z toho důvodu se vylepšení dočká zatím pouze Giga Berlin, implementace do Fremontu či Giga Shanghai je plánovávána až přibližně po dvou letech od spuštění německé výroby. Výroba ve větším množství by měla v Německu začít někdy v druhé polovině příštího roku.

Oficiální render továrny Giga Berlin (Zdroj: Elon Musk)

Zatím není jasné, o kolik nové baterie přispějí k navýšení dojezdu evropského Modelu Y. Varianta Long Range v německém konfigurátoru momentálně uvádí dojezd 505 km dle standardu WLTP, což souhlasí s americkým modelem certifikovaným na 316 mil (505 km, americký standard EPA ovšem bývá přísnější a často bližší realitě). Během Battery Day bylo uvedeno, že nový typ baterie umožní navýšení dojezdu o 16 %, strukturální battery pack poté o dalších 14 %. Pokud by tedy Tesla implementovala obě tyto inovace v plném rozsahu, tak by evropský Model Y mohl mít dojezd kolem 650 km, přesné číslo se ale dozvíme až po certifikace a klidně se může stát, že se bude od našeho odhadu lišit, a to směrem nahoru i dolů. Nabízí se také otázka, zda vůbec Tesla bude pro svůj crossover takovýto dojezd chtít, Model Y by ho totiž pak měl mnohem vyšší než dražší Model X (ten dle WLTP zvládne ujet 507 km). Místo toho by mohlo být rozumnější dojezd nechat na současné úrovni, ale díky vylepšením by nová baterie mohla být menší, lehčí a levnější. Všechna vylepšení představená na Battery Day by měla umožnit navýšení dojezdu až o 56 %, nepovažuji ovšem za pravděpodobné, že by je Tesla dostala do Modelu Y příští rok v plném rozsahu.

Tesla Model Y (Foto: Tesla)

Když už se v dnešním článku věnujeme hlavně působení Tesly v Německu, tak stojí za to se podívat i na nedávno zveřejněné statistiky prodejů na tomto trhu. Ten v meziročním srovnání zažívá velké propady, v případě mnoha automobilek dokonce o desítky procent. Domácí Volkswagen například za období leden až září letošního roku prodal o 26,3 % méně vozů než loni za stejné období, Audi například zaznamenalo 28% propad a Mercedesu klesly prodeje o 16,6 %. Jedinou značkou na německém trhu, která meziročně roste, je momentálně Tesla. Ta u našich západních sousedů prodala 11 217 vozů, což znamená nárůst o 24,5 %. Růst prodejů Tesly dobrou zprávou, znamená totiž, že je o automobilku a její vozy zájem, je ale potřeba si též uvědomit jinou věc. Výroba Tesly i přes rychlé navyšování stále zaostává za poptávkou, růst tedy neznamená, že by krize automobilového průmyslu Teslu nijak neovlivnila, akorát to na číslech není vidět.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
120 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře