Přípravy na první misi Crew Dragonu s astronauty pokračují na zemi i ve vzduchu
SpaceX pokračuje v přípravách na první lety Crew Dragonu s astronauty. Věž na rampě LC-39A nově dostala lana pro systém záchranných košů a také pokračuje testování padáků Crew Dragonu.
Loni jste si mohli na ElonX přečíst o tom, že v rámci úprav rampy LC-39A pro lety Crew Dragonu byla nejen přidána otočná lávka pro nástup posádky do lodi, ale změnami prošla také celá věž. Věž dostala líbivější černobílý design, byla rozšířena o nové mezipatro a také musel být přesunut systém záchranných košů. Ten už v dobách raketoplánů sloužil jako bezpečnostní opatření pro případ problémů na rampě během nástupu posádky. Astronauté a obslužný personál můžou do košů nasednout a na lanech se svézt do bezpečné vzdálenosti od rampy, kde je připraven bunkr. SpaceX tento systém převzalo, ale jelikož se Crew Dragon nachází výše než kabina raketoplánu, bylo nutné koše přesunout výše. Tyto práce tedy proběhly už loni, ale teprve v posledních týdnech přibyla lana, po kterých budou záchranné koše sjíždět. Lana jsou k vidění na fotce z oslav 50. výročí mise Apollo 11:
Pro představu, jak záchranné koše fungují, se můžete podívat na tato dvě videa. Jedno ukazuje systém pro loď Starliner společnosti Boeing na rampě SLC-41 a druhé je staršího data a ukazuje fungování košů na LC-39A předtím, než provoz rampy převzalo SpaceX.
Přípravy na misi DM-2, při které Crew Dragon přepraví první dva astronauty na ISS, pokračují také v další oblasti. SpaceX například nedávno zveřejnilo nové video z několika testů padákového systému Crew Dragonu. Takových testů proběhlo v posledních letech mnoho, nicméně ještě před pár měsíci byl jeden takový test neúspěšný, a tak není jasné, jestli bude všechno testování dokončeno včas, aniž by to odložilo mise Crew Dragonu s lidskou posádkou.
Demonstrační mise DM-2 s dvěma astronauty je předběžně plánována na 17. prosince, ale podle nedávných slov Elona Muska to vypadá, že proběhne spíše až začátkem příštího roku. Podmínkou je navíc úspěšné provedení testu únikového systému Crew Dragonu, který je v plánu na listopad. Na termín ale také bude mít vliv připravenost ze strany NASA a harmonogram ISS.
Na závěr jsem sesbíral sérii starších videí z produkce NASA, která nabízejí bližší pohled na přípravy lodí Crew Dragon a Starliner, trénink posádek, rakety ULA a SpaceX apod. A pokud vám to nebude stačit, další videa o programu komerčních posádek najdete v tomto playlistu na YouTube.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- Mise Starlink 6-61 - 2. 10. 2024
- Mise Starlink 11-2 - 1. 10. 2024
- Crew Dragon nyní může v případě selhání padáků zachránit astronauty pomocí svých motorů SuperDraco - 28. 9. 2024
Diky za clanek, ta videa se zachrannymi sedackami-kosi vypadaji jako podarena adrenalinova atrakce :-). Ikdyz, v realu, takovou atrakci si budouci astronauti jiste radi nechaji ujit. Jen by mne zajimalo, pouziti tech lanovkovych skluzu je jedina rychla moznost opustit CD, kdyz cas skutecne tlaci? Porad jde o minimalne desitky sekund az minuty. Pouzit zachranny system Superdraco pro celou kapsli, to u naplneneho Falconu stojiciho na rampe asi neni mozne, ze? Proste ten uplne nejcernejsi teoreticky scenar, letove stredisko vyhodnoti, ze velmi pravdepodobne dojde ke ztrate nosice, rampy a posadky rekneme behem nasledujicich dvaceti sekund…
Ty koše jsou spíše pro nouzové situace během nástupu, ještě před zahájením tankování. Jakmile astronauté nastoupí do lodi, ostatní personál rampu opustí a pak teprve začne tankování rakety, takže kdyby došlo k problému potom, byly by použity už motory SuperDraco. Ty koše mají smysl hlavně u raket, na které se nastupuje až po natankování, jelikož se tím pádem kolem natankované rakety pohybují lidi. To u Falconu nenastane, takže upřímně docela pochybuju, že koše vůbec někdy budou potřeba.
Aha, diky pane Melechine.
Mno … nechcu nějak hnidopišit… ale myslím, že crew dragon je před nástupem natankovaný… a co umí rozdováděný hydrazin z jeho nádrží jsme nedávno viděli v praxi….
Takže důvod proč se chtít odtamtud dostat co nejrychleji byť první a druhý stupeň nejsou natankované rozhodně existuje.
Ano, to je jedna teoretická situace, při které by se koše mohly hodit, ale v době nástupu je raketa i Dragon pasivní (takže nehrozí výbuch jako při dubnovém testu) a tahle paliva jsou dobře skladovatelná, takže je dost malá šance, že by zničehonic došlo k problému, ale samozřejmě není nulová.
Já sem ještě kdysi viděl video, jak tuším členové týmu Myth Busters předvádí v nějakém pořadu, proč je zvolen tento způsob sjíždění lanovkou, myslím tím tento úhel sklonu lana a ne jiný. Dokazovali tam, že tenhle zajistí nejrychlejší opuštění rampy v co nejkratším čase, Náhodou jsem se na něj kdysi proklikal, ale od té doby jsem ho už neviděl. Až dojedu z práce, zkusím ho najít, tady na to můžu zapomenout.
Pravdepodobne myslis Brachistochrone problem, jde o tvar krivky zajistujici nejrychlejsi cestu dolu mezi dvema body jen za pomoci gravitace.
Jo, díval jsem se na wiki a přesně tohle jsem myslel. Přišlo mi to dost zajímavé.