Přípravy na první misi Crew Dragonu s astronauty pokračují na zemi i ve vzduchu

SpaceX pokračuje v přípravách na první lety Crew Dragonu s astronauty. Věž na rampě LC-39A nově dostala lana pro systém záchranných košů a také pokračuje testování padáků Crew Dragonu.

Loni jste si mohli na ElonX přečíst o tom, že v rámci úprav rampy LC-39A pro lety Crew Dragonu byla nejen přidána otočná lávka pro nástup posádky do lodi, ale změnami prošla také celá věž. Věž dostala líbivější černobílý design, byla rozšířena o nové mezipatro a také musel být přesunut systém záchranných košů. Ten už v dobách raketoplánů sloužil jako bezpečnostní opatření pro případ problémů na rampě během nástupu posádky. Astronauté a obslužný personál můžou do košů nasednout a na lanech se svézt do bezpečné vzdálenosti od rampy, kde je připraven bunkr. SpaceX tento systém převzalo, ale jelikož se Crew Dragon nachází výše než kabina raketoplánu, bylo nutné koše přesunout výše. Tyto práce tedy proběhly už loni, ale teprve v posledních týdnech přibyla lana, po kterých budou záchranné koše sjíždět. Lana jsou k vidění na fotce z oslav 50. výročí mise Apollo 11:

Věž na rampě LC-39A s lany pro nouzové opuštění (Foto: NASA)

Pro představu, jak záchranné koše fungují, se můžete podívat na tato dvě videa. Jedno ukazuje systém pro loď Starliner společnosti Boeing na rampě SLC-41 a druhé je staršího data a ukazuje fungování košů na LC-39A předtím, než provoz rampy převzalo SpaceX.

Přípravy na misi DM-2, při které Crew Dragon přepraví první dva astronauty na ISS, pokračují také v další oblasti. SpaceX například nedávno zveřejnilo nové video z několika testů padákového systému Crew Dragonu. Takových testů proběhlo v posledních letech mnoho, nicméně ještě před pár měsíci byl jeden takový test neúspěšný, a tak není jasné, jestli bude všechno testování dokončeno včas, aniž by to odložilo mise Crew Dragonu s lidskou posádkou.

Demonstrační mise DM-2 s dvěma astronauty je předběžně plánována na 17. prosince, ale podle nedávných slov Elona Muska to vypadá, že proběhne spíše až začátkem příštího roku. Podmínkou je navíc úspěšné provedení testu únikového systému Crew Dragonu, který je v plánu na listopad. Na termín ale také bude mít vliv připravenost ze strany NASA a harmonogram ISS.

Na závěr jsem sesbíral sérii starších videí z produkce NASA, která nabízejí bližší pohled na přípravy lodí Crew Dragon a Starliner, trénink posádek, rakety ULA a SpaceX apod. A pokud vám to nebude stačit, další videa o programu komerčních posádek najdete v tomto playlistu na YouTube.

1

2

3

 

4

5

6

7

8

9

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

8
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Jiří Hadač
Přispěvatel

Já sem ještě kdysi viděl video, jak tuším členové týmu Myth Busters předvádí v nějakém pořadu, proč je zvolen tento způsob sjíždění lanovkou, myslím tím tento úhel sklonu lana a ne jiný. Dokazovali tam, že tenhle zajistí nejrychlejší opuštění rampy v co nejkratším čase, Náhodou jsem se na něj kdysi proklikal, ale od té doby jsem ho už neviděl. Až dojedu z práce, zkusím ho najít, tady na to můžu zapomenout.

Jan
Host
Jan

Pravdepodobne myslis Brachistochrone problem, jde o tvar krivky zajistujici nejrychlejsi cestu dolu mezi dvema body jen za pomoci gravitace.

Jiří Hadač
Přispěvatel

Jo, díval jsem se na wiki a přesně tohle jsem myslel. Přišlo mi to dost zajímavé.

Radomir Vysocky
Host
Radomir Vysocky

Diky za clanek, ta videa se zachrannymi sedackami-kosi vypadaji jako podarena adrenalinova atrakce :-). Ikdyz, v realu, takovou atrakci si budouci astronauti jiste radi nechaji ujit. Jen by mne zajimalo, pouziti tech lanovkovych skluzu je jedina rychla moznost opustit CD, kdyz cas skutecne tlaci? Porad jde o minimalne desitky sekund az minuty. Pouzit zachranny system Superdraco pro celou kapsli, to u naplneneho Falconu stojiciho na rampe asi neni mozne, ze? Proste ten uplne nejcernejsi teoreticky scenar, letove stredisko vyhodnoti, ze velmi pravdepodobne dojde ke ztrate nosice, rampy a posadky rekneme behem nasledujicich dvaceti sekund…