Začíná instalace futuristické nástupní lávky pro posádku Crew Dragonu

Premiéra lodi Crew Dragon se kvapem blíží a spolu s ní také první lety s lidskou posádkou. Než však Dragon vynese lidi na Mezinárodní vesmírnou stanici, je nutné kromě lodi a rakety připravit také související infrastrukturu. Klíčovým prvkem je lávka pro nástup posádky do lodi. Konkurenční Boeing nainstaloval nástupní rameno pro loď Starliner už v roce 2016, ale SpaceX tento úkon neustále odkládalo. Loni se mluvilo o tom, že SpaceX rameno nainstaluje na rampu LC-39A na jaře 2018, ale k tomu nedošlo a novým termínem měl být podzim. Rameno je potřeba až pro misi DM-2 plánovanou na duben 2019, a tak se spekulovalo i o tom, že k namontování ramene dojde až někdy po listopadové misi DM-1, která poletí bez posádky. Aktuální dění na rampě LC-39A však ukazuje, že SpaceX instalaci provede nejspíš už v následujících dnech či týdnech.

Nástupní rameno bylo vyrobeno na Mysu Canaveral a už pěkně dlouho se nacházelo uvnitř stanu poblíž rampy LC-39A ve zdánlivě dokončeném stavu. Avšak o tom, jak dlouho už je doopravdy připravené, můžeme jen spekulovat. Nicméně 15. srpna 2018 bylo rameno přesunuto přímo na rampu a zřejmě začaly přípravy na jeho instalaci. Rameno je otočné a bude připevněno k horní části věže FSS (Fixed Service Structure), kterou v minulosti používaly raketoplány. Astronauté se pomocí tohoto ramene budou moci dostat do Crew Dragonu, který bude spočívat na vztyčeném Falconu 9.

První fotky z rampy ukazují futuristický design nástupní lávky, která má podobné černobílé schéma jako skafandry SpaceX a raketa Falcon 9 Block 5. Jistě se nejedná o náhodu.

Nástupní lávky pro Starliner nebo raketoplán vypadají oproti modernímu ramenu pro Crew Dragon poněkud obyčejně:

Přesné plány SpaceX ohledně harmonogramu instalace ramene nejsou známy, ale situaci budeme bedlivě sledovat a tento článek bude průběžně doplňován o nové informace prostřednictvím živého blogu, takže se sem nezapomeňte jednou za čas podívat, abyste byli stále v obraze:




  • Mohlo by se vám líbit...

    14
    Diskuze

    avatar
      Odebírat  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Poipop
    Host
    Poipop

    Líbí se mi, jak SpaceX u svých zařízení dbá i na vizuální krásu. To rameno je krásné.

    Marek
    Host
    Marek

    Měl bych dotaz, často se objevuje na animacích nebo i nyní tady na fotkách jakési “oplechování” věže FSS. Nevíte někdo, jestli k tomuto obalení dojde i ve skutečnosti? 🙂
    díky 🙂

    Ivo
    Host
    Ivo

    Já bych si tentokráte dovolil oponovat přímo Petrovi, podle mě je rameno bezpodmínečně nutné právě kvůli DM-1. Proč? No přece proto, že v rámci této mise bude potřeba vše odzkoušet v praxi a mít jistotu, že pro DM-2 bude vše plně funkční a otestované tak jak má. Toto je tedy aspoň můj názor, protože nevidím důvod nechávat vše až na první ostrou misi s lidmi. NASA určitě taky bude chtít mít jistotu, že vše je funkční než tam pustí lidi. Jistě spousta lidí namítne, že to rameno vlastně nic neovlivní. Podle mě je to však součástí únikové cesty, takže si myslím, že tam proběhnou podobné testy jako na rampě u Boeingu. Další věc, která mě napadla je i to jak rameno přežije start, jaká budou případná poškození, jak bude fungovat otočný mechanismus. To vše chce svůj čas a testy.

    Martin
    Host
    Martin

    niečo na tom je. Keď je rameno na svojom mieste, môže sa plne otestovať kedykoľvek stojí na rampe CrewDragon… tzn. technici môžu vstupovať pred štartom do kapsuly, kontrolovať systémy ramena a ladiť mechanizmy a procesy manipulácie s ním, ak je stále v pláne aj úniková lanovka z veže (po schválení load-and-go procedúry asi už bezpredmetná), môžu pred štartom otestovať rýchlosť úniku posádky z rampy v rôznych štádiách nastupovania do lode… pár testov by sa našlo 🙂

    Martin
    Host
    Martin

    isto je šírka len 1,22 m??? …sa mi to zdá trošku málo (ledva použiteľné, ak ide o vonkajšiu šírku skôr nepravdepodobné)