Prototyp kosmické lodi Starship byl přepraven na rampu, kde brzy absolvuje statický zážeh

Kompletně smontovaný Starhopper v lednu 2019 (Foto: Elon Musk)

Pravděpodobně jste zaznamenali, že SpaceX už od konce minulého roku v jižním Texasu staví experimentální prototyp kosmické lodi Starship. Poprvé jsme o něm informovali těsně před Vánoci a od té doby situaci neustále sledujeme. Dnes si krátce shrneme, co se s prototypem neoficiálně přezdívaným Starhopper v posledních měsících dělo a co jej brzy čeká.

Stručná historie stavby prototypu:

  • Na konci prosince 2018 začala v jižním Texasu vznikat ocelová konstrukce neznámého účelu. Elon Musk poté vysvětlil, že jde o experimentální prototyp kosmické lodi Starship, který bude vybaven třemi Raptory a bude provádět krátké zkušební lety.
  • 11. ledna 2019 byl prototyp kompletně smontován, avšak jednalo se jen o velmi hrubou konstrukci bez funkčních motorů, nádrží apod.
  • Následně byl prototyp opět rozmontován na dvě poloviny a začala příprava „vnitřností“
  • Na konci ledna silný vítr zničil nedostatečně ukotvenou horní polovinu prototypu
  • V následujících týdnech pokračovaly přípravy spodní poloviny – instalace nádrží, kabeláže, potrubí, zpevnění nohou apod.
  • Na začátku března začali pracovníci vyrábět zcela novou horní polovinu, která nahradí tu, kterou poničil vítr

(Fotky a podrobnější rozpis jednotlivých událostí najdete v průběžně aktualizovaném článku Přípravy prototypu Starship.)

Tím jsme se dostali do současnosti, kdy došlo k dalšímu velkému pokroku. Dne 8. března totiž byla spodní polovina prototypu převezena na startovní rampu vzdálenou 3,3 km od místa, kde byl Starhopper montován. Rampa byla připravována na zkušební lety prototypu souběžně s jeho výrobou. Na nejnovějších snímcích z rampy je možné vidět betonovou plochu, nádrže na pohonné hmoty, potrubí pro jejich rozvod, a také jakýsi val, který by mohl sloužit jako ochrana před spalinami z motorů:

Mapka vesmírného střediska SpaceX u texaské Boca Chica Village (Autor: Pavel Vantuch)

Starhopper byl přepraven pomocí speciálních kolových transportérů Roll-Lift. Montáž horní poloviny prototypu pokračuje na původním místě a po dokončení bude konstrukce pravděpodobně přepravena na rampu stejným způsobem.

Převoz prototypu na rampu by se mohl jevit jako předčasný, ale Elon Musk následně vysvětlil, že první Raptor pro Starhopper je momentálně na cestě a nainstalován bude už příští týden. Motor tedy bude namontován na prototyp přímo na rampě, načež má podle mluvčího SpaceX Jamese Gleesona proběhnout statický zážeh:

SpaceX zkontroluje nově nainstalovanou pozemní techniku a v následujících dnech provede krátký statický zážeh. Prototyp je sice navržen pro suborbitální skoky a bude poháněn motorem Raptor, ale během úvodního testování bude přivázán k zemi.

Na základě tohoto prohlášení a Muskova tweetu o Raptoru, který je na cestě, se nabízí několik otázek:

  • O který Raptor se jedná? Je to ten první, co byl poničen při testování v McGregoru, nebo nově vyrobený exemplář?
  • Pokud jde o nový Raptor, prošel/projde motor McGregorem, nebo bude poprvé testován rovnou na Starhopperu?
  • Pokud bude Starhopper při statickém zážehu ukotven, potřebuje vůbec horní polovinu, která v podstatě plní jen funkci aerodynamického krytu?
  • Budou zkoušky prototypu probíhat zatím jen s jedním Raptorem?

Osobně si myslím, že první zkoušky budou prováděny jen s jedním motorem a ukotvený Starhopper se při nich vznese jen do výšky pár metrů. Podobně začínal také experimentální Grasshopper, s kterým SpaceX před lety testovalo přistávání prvních stupňů Falconu 9. Horní polovina Starhopperu zatím není důležitá, takže asi bude nainstalována až později stejně jako další dva Raptory, které budou potřeba až pro lety do větších výšek (současná povolenka umožňuje maximálně 5 km).

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Zdeněk

😃👍

Kamil

Taky to bude test startu z Marsu, tam taky nebude žádná startovací rampa a bude se startovat z pouště

Jan Jančura

S tím startem z Marsu jste moc daleko, ještě nemají ani raketu a výrobu paliva na Marsu. Až tu výrobu paliva budou mít, tak pro ně nebude až tak problém, upravit startovací/přistávací plochu. To si vážně myslíte, že tím kolosem o výšce cca 50 m a hmotnosti 1300 tun budou startovat v písku na pouští?

Vladimír Todt

Tak nejprve tam budou muset s tím kolosem přistát, stejně jako na Měsící. To by tam museli menšími raketami dopravit nejprve malé bagříky, které by jim předtím srovnali plochu. To bych chtěl vidět. 😀 , no u SpaceX člověk neví co je napadne. I když jim pomůže podstatně slabší gravitace jak na Měsíci, tak na Marsu. Tedy zatížení jednotkové plochy nohou nebude tak vysoké jako na Zemi. Odhadnout to lze z velikosti plochy nohou Apolla. Hmotnost sestavy je známá a velikost plochy nohou lze možná dohledat nebo odhadnout dle snímků s astronauty. Tady pokud bude zatížení jednotkové plochy nohou obdobné jako u Apolla, tak se neproboří.

Viktor

Osobně tipuji, že pokud bude výsledná cena SHS tak nízká jak Elon slibuje. Vyšle má Mars né jednu ale hned několik raket najednou. Podle mě je nesmysl, aby čekal rok než tam pošle druhou. Ale samozřejmě jen můj osobní tip.

bohyn

Elon slibuje nízkou cenu za start, nikoliv za hardware.

peter

uz slubil aj nizku cenu za hardware, dokonca udajne prisiel na to ako ju vyrobit lacnejsie ako F9 🙂

bohyn

Bavíme se o horním stupni, nebo o celé raketě? Nebo o F9 vč horního stupně vs Starship?

peter

jedno o com sa bavime, to je typicka muskovina 🙂
ale hovoril o celej rakete

yamato

A toto je zase typicka peterovina. Musk nic neslubil, a aj to ze na nieco prisiel je trochu prekrucanie. Musk doslova tweetol, ze by mohla existovat cesta, ako vyrabat Starship lacnejsie nez Falcon 9. Musk sa s nami podeli o interne veci a napady, co maju v SpX rozpracovane (hoci vôbec nemusi), ty z toho hned urobis hotovu vec a rovno dokonca verejny prislub, a o pol roka sa tu budes rozkrikovat jak Musk nasluboval a nesplnil a jaki su muskofilovia naivni.

peter

mozes prekrucat ako chces, ale aj tak si potvrdil len to co som napisal ja
musk povedal, ze vie ako vyrobit tu starship lacnejsie ako f9
no a ja dodavam, ze je to kravina a nikdy to nebude a cena sa k f9 ani len nepriblizi

Kotlopou

Mohla by existovat cesta =/= Víme, jak to udělat

Alicja

Skutečně to vyjádřil takto explicitně? Že VÍ, jak to zařídit?
A vy si samozřejmě můžete myslet o tomto projektu, co chcete, ale realita je taková, že my do toho nevidíme a vše nám ukáže až čas. Takže s nějakými kategorickými soudy bych počkala.
Osobně tipuji, že lety na Mars přijdou na řadu až o hodně později, nejspíš až v 30. letech, půjde-li vše dobře. A soudě podle posledních informací o financování SLS si Starship/SuperHeavy pořádně zalítá k Měsíci, a to spíše jako náklaďák 🙂

bohyn

Ono máš asi vlastně pravdu, na výrobní ceně přestává záležet úměrně s počtem opakovaných startů. Start, ať už SH nebo SS, s číslem XXXX.100 bude pecka

Jan Jančura

Celý ten projekt bude kromě rakety záviset na tom, zda a jak se podaří vybudovat zařízení pro výrobu paliva. O tom prozatím napadla žádná konkrétnější informace. Od toho se odvine vše ostatní. Proto diskutovat o přistání a startu je momentálně mimo realitu.

Vladimír Todt

SH/SS je nabízen i pro přistání na Měsíci, kde se palivo vyrábět nebude. Tedy debaty na toto téma jsou zcela v realitě.

Jan Jančura

O tom případném přistání a startu Starshipu na Měsíci jsou jen takové řeči. NASA má v plánu prozatím něco jiného, nikdo to prozatím po Muskovi nechce, proto je to jen taková vize, bez konkrétnější studie. Takže, to je také prozatím mimo realitu.

Vladimír Todt

Pane Jančuro, vy si pro obhajobu svých domněnek a předpokladů vybíráte účelově i části z informaci od SpaceX. Pokud nějaká informace potvrdí vaši domněnku, tak ji vypíchnete i když by pocházela z podivného zdroje a naopak marginalizujete i informace přímo od SpaceX i z jejich oficiálních prezentacích. Takto můžete šmahem plno věcí myšlenkově zrušit jen konstatováním, že jsou to jen takové řeči obecně. :O.

Jan Jančura

Proč mne osobně napadáte? Přece je to diskuze o věci, ne o osobě? Já si ze SpaceX nic účelově nevybírám.
Pokud je mi známo, tak NASA nikde ze SHS pro let na Měsíc prozatím nepočítá. Má svůj program ze SLS. Proto také neexistuje konkrétní zadání na nějakou misi SHS na Měsíc. Z toho důvodu není ani vypracován projekt na způsob přistání a staru SHS z Měsíce. A proto případné přistání SHS na Měsíci zcela oprávněně považuji za vizi, bez nějaké konkrétní, tedy reálné podoby. Přít se, zda Starshipu při přistání na Měsíci bude či nebude vadit x metrů silná vrstva regolitu považuji za zcela akademickou, neboť nám k tomu schází jakékoliv konkrétní údaje.
Až bude postaven a otestován prvý finální Starship, budou jasnější nároky na úpravu přistávací plochy, na testy potřebné pro znovupoužití, předstartovní a startovní přípravu. Z toho teprve vzejdou požadavky pro případné přistání a start Starshipu na Měsíci.

Ivo Janáček

Dovolím si pouze reagovat na část toho co píšete. Jestli vás chápu správně, tak jelikož NASA neplánuje využít SHS pro let na Měsíc, tak z toho usuzujete, že s ním nikdo nepočítá. Zvláštní způsob uvažování.

PetrK

NASA neplánuje ani oblet Měsíce s umělci. SpaceX to bere jako hotovou věc. Aniž bych chtěl nějak spekulovat o tom, zda se to podaří – Myslíte si, že SpaceX bude dělat jen věci, které chce NASA?

Jan Jančura

Samozřejmě SpaceX není odkázána jen na NASA, ale pokud vím, tak kromě toho obletu Měsíce s umělci, žádný komerční záměr okolo přistání na Měsíci, na rozdíl od Marsu nemá. Takže pokud se chce zapojit do průzkumu Měsíce, tak to může asi jedině přes NASA. Ale jak jsem uvedl v předchozích příspěvcích, NASA se SHS prozatím ve svém programu nepočítá. Samozřejmě se to může v budoucnu změnit, ale uplatnění pro efektivní využití tak výkonné rakety jako Starship bude problematické. Samozřejmě ihned mnozí namítnou budování lidské větší základny na Měsíci, ale to by byl celkově tak nákladný projekt, na který by NASA ve svém rozpočtu asi velmi obtížně najde peníze.

Petr Šída

Ale má, a tím je starlink, proč myslíte, že tak pospíchají, jinak ho nemůžou stihnout vynést

yamato

o vyrobe paliva pisal Musk ze su s tym “pomerne daleko”. Vylozte si to ako chcete…

yamato

podobnymi “problemami” nas bombardovali moonhoaxeri, ze apollo nemohlo pristat lebo by pod sebou vyfukalo dieru :)) My gramotni vieme ze apollo pristalo, takze ono to take dramaticke nebude. Treba vziat do uvahy dve veci – nizsia gravitacia znamena, ze motor bezi na nizky vykon. Za druhe, motor bezi vo vakuu, resp. v takmer vakuu. Tzn. vyfukove plyny rychlo expanduju a stracaju tlak. Takze sila posobiaca na povrch nie je zdaleka taka, ako na Zemi.

Konieckoncov niekolko sond uz na Marse motoricky pristalo. Zvirili prach a to bolo asi tak vsetko.

Jan Jančura

Apollo na Měsíci nikdy nepřistávalo, přistával lunární modul, při návratu na Zem zůstal na Měsíci přistávací modul, který sloužil návratovému modulu jako startovací rampa. Navíc hmotnosti a síly motorů jsou minimálně o řád vyšší. Takže to nelze naprosto srovnávat. Zajímat se detaily přistání a startu rakety Starship na Měsíci či Marsu považuji za ztrátu času, poněvadž nám k tomu schází jakékoliv podrobnější informace. Ani sama SpaceX to neřeší, poněvadž to není a dlouho nebude na programu.
Sondy na Marsu přistávaly zcela jiným způsobem, než případně bude přistávat Starship. Navíc problém je hlavně ve startu než v přistání a to žádná sonda z Marsu ještě nestartovala.

yamato

“Apollo na Mesiaci nikdy nepristavalo” ano to je presne ten typ moonhoaxerskeho pseudoargumentu :)) Podstatne je, ze pri pristati posobil raketovy motor na nespevneny povrch. Pristavaci modul niesol okrem seba aj navratovy modul, a jeho zoskrteny tah pri pristati bol cca. 2640 lbf.. Navratovy mal 4tis. lbf. (sorry ze pouzivam libry, kratkost casu…). Takze pri pristavani bol motor zoskrteny, jeho ucinky boli podobne ake by mal nezoskrteny startovaci motor, rozdiel bol cca. 1400 libier.

Inak komu sa chce, moze trochu pocitat, co by asi sposobil Raptor – tu https://www.quora.com/Why-is-there-no-blast-crater-under-the-lunar-module

Jan Jančura

To, že jsem Vás opravil, nemusíte označovat za pseudoargument, poněvadž je skutečností, že na Měsíci Apollo nikdy nepřistálo jen přistávací modul. Ten měl max. hmotnost 16 tun, přistávací motor DPS měl tah cca 44kN, startovací motor APS měl tah 16 kN. Celková hmotnost Starshipu je cca 1300 tun, prázdná cca 230 tun, tah motorů je 14000kN. Nevím o jaké hmotnosti a tahu bude Starship z Měsíce přistávat/startovat, ale v každém případě srovnávat „Apollo“ ze Starshipem je mimo jakoukoliv realitu.

yamato

pokial sa bavime o pristavani na mesiaci, tak je hadam jasne, ze pod apollom sa mysli pristavaci modul. Alebo Vam to nie je jasne?

Porovnavat Starship s Apollom samozrejme nie je mimo realitu, kedze Apollo bol jediny vacsi objekt, ktory pristal na mesiaci. Takze jaksi nie je s cim inym porovnavat. Porovnanie neznamena ze su to rovnake pripady.

Apollo pri pristati odfuklo, podla prepoctov aj podla videa, maximalne niekolko cm regolitu. Pri Starshipe sa da ocakavat, ze to bude viac. Vrchna vrstva regolitu ma podla merani okolo 4m, pod nou je dalsia, ale uz sudrznejsia vrstva. Takze sa da predpokladat, ze Starship odfukne od par desiatok cm do 4m (v pesimistickom pripade), co pri rozmeroch Starshipu nie je nejaka velka jama. So svojim podvozkom by to mal bez problemov ustat.

Zdeněk

Ale no tak, trošku radosti a důvěry.

Vladimír Todt

Na Měsící přistál stroj v rámci programu Apollo. Tedy ono upřesňování působí odváděním jinam. 🙂
Pokud jste zaváděl nějakou technologii do praxe od laboratoře, poloprovozu, testu na části provozu až po finální instalaci, tak víte, že se používá např. zobecnění z menší do větší škály pro prvotní odhady a srovnání. Takto by jste šmahem popřel např. testování modelů v aerodynamických tunelech. Při přistání na Měsící lze pro nás tady vycházet pro hrubý odhad z mise Apollo co se týče zatížení na jednotkovou plochu nohou, protože toto zatížení je vyzkoušené v praxi. Sám níže uvádíte některé parametry lodí z programu Apollo, které přistály/startovaly z Měsíce. Pro nás je důležité spíše přistání, kdy se přistávalo komplet s vrchní i spodní částí se zahrnutím odlišností. Vemte si, že až mise Apollo ověřily vlastnosti regolitu na Měsíci dle šlépějí astronautů. Do té doby jsme měli jen odhady.
Pokud takové debaty jsou ztrátou čas, pak je ztrátou času i celá tato diskuse, včetně mých a vašich příspěvků :). A protože tyto debaty zde neovlivní u SpaceX nic, Tak bychom mohli vaším jménem zrušit i diskusní fórum, kde jsou vlákna popisná k faktům a i vlákna se vzájemnou diskuzí nad novými/odhadovanámi událostmi a řešeními.

Akuhtr

O ztrátu času se nejedná, protože je to zábava, tedy je to investice času do potěšení. Nikdo kdo tu o tom diskutuje to nedělá z donucení, ale pro zábavu. Kosmonautika a SpaceX je náš koníček a bavit se o přistání na měsíci, marsu, sakra klidně i na plutu je jen o tom že nás baví teoretizovat.

Petr

Nejdříve Crew dragon a teď tohle?
Pěkné tempo, držím palce a Vám díky za info!

Vladimír Todt

1 Raptor je schopen zdvihnout kolem 200 t. Ony testy s připoutáním vyžadují masivní ukotvení, tedy jsou nyní jasné ony 3 díry betonem zalitých podzemních konstrukcí.
Otázka je jak mají vyřešen oplach betonu vodou. To by musel být buď hodně odolný beton s příměsí těžkotavitelného materiálu nebo budou statické zážehy krátké. Grasshopper taky sice startoval z plochy bez chlazení vodou. Ale zde pojedou najednou 3 Raptory proti 1 slabšímu staršímu Merlinu. Nyní to tedy bude ekvivalent asi hrubě odhadem 8 Merlinům, které měl Grasshoper.

Jan Jančura

Kde jste na tu fotografii s 3 otvory pod Starhopperem narazil? Můžete mi prosím poslat odkaz? I na nasaspaceflight.com diskutují o tom, zda ten 1. Raptor byl testován na McGregoru.

Vladimír Todt

To viděl každý, který to průběžně sleduje i jen občas. Odkaz tedy nedám. Připadá mi to jako dokazovat, že voda je mokrá. 🙂

Vladimír Todt

Teď někdy na přímý dotaz EM na Twitteru odpověděl, že v Californii se vyrábí části další verze. Byl tam dotaz co se v přístavu vlastně nyní děje. Odkaz hledat nyní nebudu.

že byto co je nyní na soklu byl základ nově spodní válcové části s nádržemi se mi nezdá. Ty plechy jsou tenčí než u současné spodní části. I když ta svařovaná špička se mi také zdála dívná proti původní.
Celkově ale u SpaceX není nic jasné a mění vše za pochodu.

Roman

Mam pocit, že v Californii se ma stavět orbitalni prototyp na testovani tepelneho štitu.

Jan Jančura

Musk několikrát hovořil o tom, že postaví menší verzi Starshipu pro testování tepelné ochrany. Takže by to mohlo být to, co se staví v Kalifornii. Samozřejmě to jen hádám.

Jan Jančura

Jak jsem už s Vámi vedl diskuzi, tak se na space.com https://www.space.com/spacex-crew-dragon-space-tourists.html objevilo prohlášení Muska, že “vytvořil Spaceship malého měřítka, který má uskutečnit krátké testovací lety v atmosféře Země”. To tvrzení se dá vysvětlit dvěma způsoby – že se jedná o Starhopper, nebo je to ten “malý Starship”. Kdyby se měla jednat o Starhopper, tak by to Musk uvedl, a nemluvil by o letu, když se jedná o skoky. Pro ten druhý důvod mluví ta výroba v Kalifornii, kde může zajistit větší kvalitu a to, že to skutečně bude dělat krátký let atmosférou. Navíc něco takového by bylo zapotřebí vyzkoušet, než se půjde do skutečné velikosti. A poněvadž to bude menší, může to snáze někde přepravit.

Jan Jančura

Neumím posoudit věrohodnost Space.com, a nemám tolik zkušeností jako Vy a času, aby vyhledával zdroje informací z jednotlivých webů. Většinou ty weby zdroje stejně neuvádí. Takže mi zbývá jim věřit, pokud jejich tvrzení má nějaký věcný smysl. A to o dvojích prototypech vlastně nějaké opodstatnění má, což jste mi vlastně sám potvrdil.

Ivo Janáček

Důvěřuj, ale prověřuj. 😉

Jan Jančura

Váš nástin dalšího postupu považuji za pravděpodobný. Zřejmě, i když je to repasovaný motor z testů, asi neproběhly po jeho opravě důkladnější zkoušky. Pokud je to nový motor, tak zkoušky asi u něj rovněž neproběhly (nebyly o tom zprávy). Zřejmě to bude zkoušet přímo na StarHopperu, což je poněkud překvapivé. Zřejmě to budou jen statické zkoušky s upoutaným prototypem. Skutečné lety asi proběhnou, až bude prototyp dokončen – 3 motory a vršek. Zkoušet nízký let jen s jedním motorem by asi nemělo valný význam – tak asi přistání definitivních verzí probíhat nebude. Ale u Muska není nic nepravděpodobné.