Starship SN4 jako první přečkala kryogenní tlakový test bez úhony, další na řadě je statický zážeh s Raptorem

V neděli ráno proběhla tlaková zkouška prototypu Starship SN4 s plynným dusíkem a o 24 hodin později následoval kryogenní test. Tato zkouška se v minulosti stala osudnou všem předchozím prototypům Starship, a tak byl důvod k nervozitě. Starship SN4 však nakonec kryogenní test přečkala v jednom kuse a stala se tak prvním prototypem, kterému se něco takového povedlo (pokud nepočítáme SN2, což byla jen malá testovací nádrž). Elon Musk následně prozradil, jak bude testování SN4 a dalších prototypů pokračovat, a zároveň vysvětlil, že vývoj Starship rozhodně není u konce a SpaceX nadále pracuje na různých úpravách konstrukce i výrobních procesů.

Přehled jednotlivých prototypů Starship (Autor: Alex Delderfield)

Prototyp SN4 je další v řadě prototypů kosmické lodi Starship, které SpaceX využívá k testování výrobních procesů a ověření konstrukčních rozhodnutí. Výroba SN4 zabrala necelý měsíc a prototyp byl 23. dubna přepraven z montážního areálu SpaceX v Boca Chica na nedalekou startovní rampu. O dva dny později bylo zahájeno testování, když v neděli ráno proběhla úspěšná tlaková zkouška, při které byl prototyp naplněn plynným dusíkem o pokojové teplotě.

V pondělí ráno následovala obávaná zkouška s kapalným dusíkem o kryogenní teplotě, při které z rozličných důvodů selhaly předchozí prototypy Mk1, SN1 a SN3. Tentokrát však test proběhl bez problémů, což Elon Musk pak s radostí potvrdil a rovnou pochválil inženýry SpaceX za dobře odvedenou práci. Musk dále upřesnil, že tlak v nádržích během kryogenní zkoušky dosáhl 4,9 barů. To je prý docela nízká hodnota, ale „pro let to stačí“. Na této informaci je zajímavé především to, že v minulosti se nádrže Starship testovaly až na 8,5 barů s tím, že nominální hodnota tlaku během letu měla být 6 barů.

A co se bude s SN4 dít dál? Statický zážeh by podle Elona Muska mohl proběhnout už tento týden. Bude však proveden jen s jedním Raptorem, protože tři motory dostane až prototyp SN5. Pokud stále platí plán testování z minulého týdne, statický zážeh by mohl proběhnout už ve čtvrtek ráno. Nejdříve je ale potřeba nainstalovat Raptor na SN4. Před statickým zážehem bude Starship vůbec poprvé natankována metanem a kyslíkem.

Pokud vše proběhne hladce, SN4 bude podle Muska připravená na první let „za pár týdnů“, ale získání povolení úřadů prý může trvat déle. Prototyp během tohoto krátkého skoku vyletí do výšky 150 metrů a opět přistane na nedalekou přistávací plošinu. Půjde tedy o test velmi podobný tomu, který loni v srpnu absolvoval Starhopper. Zajímavé je, že skok SN4 bude proveden jen s jedním motorem.

Elon Musk dále vysvětlil, že SN4 pořád ještě není optimální exemplář a vývoj Starship pokračuje. SpaceX upravuje návrh lodi a souběžně s tím také vyvíjí výrobní procesy, což je podle Muska o 1000 % obtížnější. Například část nádrže Starship, ke které jsou připojeny Raptory, aktuálně prochází dalším přepracováním. Současná konstrukce prý má v určitých místech až čtyři různé vrstvy oceli, což je potřeba upravit.

Spodní pohled na motorovou sekci Starship SN4 během kryogenního testování (Zdroj: Elon Musk / Dragon029)

V souvislosti s tím stojí za zmínku zajímavá historka, o kterou se Musk podělil při nedávném rozhovoru se středoškoláky, když popisoval, jaké věci běžně řeší v Boca Chica. Ve tři hodiny ráno prý stál ve stanu, kde probíhá svařování dílů pro Starship, a se svým týmem řešil problém mírného vypoulení obvodového svaru mezi dvěma ocelovými „barely“, které tvoří trup Starship. Problém byl v tom, že stroj při sváření otáčel barelem rychlostí čtvrt metru za minutu, ale byl schopný rychlosti 1,5 metru za minutu. To mělo za následek, že svářečka moc nahřívala kov, který pak měknul a trochu se hroutil vlastní vahou. Tým nechtěl zasahovat do nastavení stroje, protože by to nejspíš vedlo k výrobě několika zmetků, které by skončily ve šrotu. Musk jim vysvětlil, že si klidně můžou zaexperimentovat i za cenu pár nepovedených kusů. Ve výsledku by to mělo vést k rychlejším a pevnějším svarům.

Svařené barely z nerezové oceli pro Starship SN5 (Foto: bocachicagal / NASA Spaceflight)

Část těchto problémů by podle Elona Muska měl vyřešit také přechod na tvárnější typ oceli z řady 300 (možná jde o 304L, o které mluvil nedávno). V současnosti využívaná nerezová ocel 301 je totiž prý dobrá jako tenký plech, ale jako silnější plát už tolik ne. K tomuto přechodu by prý mělo dojít již brzy. Do konce roku pak chce SpaceX začít používat vlastní, interně vyvinutou slitinu. Dále má podle Muska dojít také k blíže neurčeným „geometrickým úpravám“. Na otázku, zda bude nový typ oceli vyráběn ve větších šířkách, aby bylo možné získat vyšší barely, Musk odpověděl, že šířka je omezena velikostí válcovací stolice, která oceli dodává tvrdost. V budoucnu ale prý má být vyrobena větší stolice.

Všechny tyto úpravy a vylepšení se postupně projeví u dalších vyráběných prototypů Starship. Například SN5 roste jako z vody a kromě již zmíněných tří Raptorů má jako první dostat také aerodynamickou špičku. SpaceX jich už vyrobilo několik a na další se aktuálně pracuje v blízkosti SN5. Elon Musk však vysvětlil, že špičky nejsou předem přiřazeny ke konkrétnímu prototypu Starship, takže ta nejnovější sice může být použita pro SN5, ale také může posloužit jen pro nácvik výrobních postupů. SN5 by také mohl být prvním prototypem, který dostane řídící a stabilizační plochy, aby mohl provádět delší lety do výšky několika kilometrů.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
78 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře