Starship SN4 jako první přečkala kryogenní tlakový test bez úhony, další na řadě je statický zážeh s Raptorem

V neděli ráno proběhla tlaková zkouška prototypu Starship SN4 s plynným dusíkem a o 24 hodin později následoval kryogenní test. Tato zkouška se v minulosti stala osudnou všem předchozím prototypům Starship, a tak byl důvod k nervozitě. Starship SN4 však nakonec kryogenní test přečkala v jednom kuse a stala se tak prvním prototypem, kterému se něco takového povedlo (pokud nepočítáme SN2, což byla jen malá testovací nádrž). Elon Musk následně prozradil, jak bude testování SN4 a dalších prototypů pokračovat, a zároveň vysvětlil, že vývoj Starship rozhodně není u konce a SpaceX nadále pracuje na různých úpravách konstrukce i výrobních procesů.

Přehled jednotlivých prototypů Starship (Autor: Alex Delderfield)

Prototyp SN4 je další v řadě prototypů kosmické lodi Starship, které SpaceX využívá k testování výrobních procesů a ověření konstrukčních rozhodnutí. Výroba SN4 zabrala necelý měsíc a prototyp byl 23. dubna přepraven z montážního areálu SpaceX v Boca Chica na nedalekou startovní rampu. O dva dny později bylo zahájeno testování, když v neděli ráno proběhla úspěšná tlaková zkouška, při které byl prototyp naplněn plynným dusíkem o pokojové teplotě.

V pondělí ráno následovala obávaná zkouška s kapalným dusíkem o kryogenní teplotě, při které z rozličných důvodů selhaly předchozí prototypy Mk1, SN1 a SN3. Tentokrát však test proběhl bez problémů, což Elon Musk pak s radostí potvrdil a rovnou pochválil inženýry SpaceX za dobře odvedenou práci. Musk dále upřesnil, že tlak v nádržích během kryogenní zkoušky dosáhl 4,9 barů. To je prý docela nízká hodnota, ale „pro let to stačí“. Na této informaci je zajímavé především to, že v minulosti se nádrže Starship testovaly až na 8,5 barů s tím, že nominální hodnota tlaku během letu měla být 6 barů.

A co se bude s SN4 dít dál? Statický zážeh by podle Elona Muska mohl proběhnout už tento týden. Bude však proveden jen s jedním Raptorem, protože tři motory dostane až prototyp SN5. Pokud stále platí plán testování z minulého týdne, statický zážeh by mohl proběhnout už ve čtvrtek ráno. Nejdříve je ale potřeba nainstalovat Raptor na SN4. Před statickým zážehem bude Starship vůbec poprvé natankována metanem a kyslíkem.

Pokud vše proběhne hladce, SN4 bude podle Muska připravená na první let „za pár týdnů“, ale získání povolení úřadů prý může trvat déle. Prototyp během tohoto krátkého skoku vyletí do výšky 150 metrů a opět přistane na nedalekou přistávací plošinu. Půjde tedy o test velmi podobný tomu, který loni v srpnu absolvoval Starhopper. Zajímavé je, že skok SN4 bude proveden jen s jedním motorem.

Elon Musk dále vysvětlil, že SN4 pořád ještě není optimální exemplář a vývoj Starship pokračuje. SpaceX upravuje návrh lodi a souběžně s tím také vyvíjí výrobní procesy, což je podle Muska o 1000 % obtížnější. Například část nádrže Starship, ke které jsou připojeny Raptory, aktuálně prochází dalším přepracováním. Současná konstrukce prý má v určitých místech až čtyři různé vrstvy oceli, což je potřeba upravit.

Spodní pohled na motorovou sekci Starship SN4 během kryogenního testování (Zdroj: Elon Musk / Dragon029)

V souvislosti s tím stojí za zmínku zajímavá historka, o kterou se Musk podělil při nedávném rozhovoru se středoškoláky, když popisoval, jaké věci běžně řeší v Boca Chica. Ve tři hodiny ráno prý stál ve stanu, kde probíhá svařování dílů pro Starship, a se svým týmem řešil problém mírného vypoulení obvodového svaru mezi dvěma ocelovými „barely“, které tvoří trup Starship. Problém byl v tom, že stroj při sváření otáčel barelem rychlostí čtvrt metru za minutu, ale byl schopný rychlosti 1,5 metru za minutu. To mělo za následek, že svářečka moc nahřívala kov, který pak měknul a trochu se hroutil vlastní vahou. Tým nechtěl zasahovat do nastavení stroje, protože by to nejspíš vedlo k výrobě několika zmetků, které by skončily ve šrotu. Musk jim vysvětlil, že si klidně můžou zaexperimentovat i za cenu pár nepovedených kusů. Ve výsledku by to mělo vést k rychlejším a pevnějším svarům.

Svařené barely z nerezové oceli pro Starship SN5 (Foto: bocachicagal / NASA Spaceflight)

Část těchto problémů by podle Elona Muska měl vyřešit také přechod na tvárnější typ oceli z řady 300 (možná jde o 304L, o které mluvil nedávno). V současnosti využívaná nerezová ocel 301 je totiž prý dobrá jako tenký plech, ale jako silnější plát už tolik ne. K tomuto přechodu by prý mělo dojít již brzy. Do konce roku pak chce SpaceX začít používat vlastní, interně vyvinutou slitinu. Dále má podle Muska dojít také k blíže neurčeným „geometrickým úpravám“. Na otázku, zda bude nový typ oceli vyráběn ve větších šířkách, aby bylo možné získat vyšší barely, Musk odpověděl, že šířka je omezena velikostí válcovací stolice, která oceli dodává tvrdost. V budoucnu ale prý má být vyrobena větší stolice.

Všechny tyto úpravy a vylepšení se postupně projeví u dalších vyráběných prototypů Starship. Například SN5 roste jako z vody a kromě již zmíněných tří Raptorů má jako první dostat také aerodynamickou špičku. SpaceX jich už vyrobilo několik a na další se aktuálně pracuje v blízkosti SN5. Elon Musk však vysvětlil, že špičky nejsou předem přiřazeny ke konkrétnímu prototypu Starship, takže ta nejnovější sice může být použita pro SN5, ale také může posloužit jen pro nácvik výrobních postupů. SN5 by také mohl být prvním prototypem, který dostane řídící a stabilizační plochy, aby mohl provádět delší lety do výšky několika kilometrů.

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který projektu věnuje až nezdravě velkou část svého volného času a jinak pracuje v oboru lokalizace her. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

82
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Michal Lenc
Redaktor

Ta fotka motorové sekce je hustá, vypadá to, jako kdyby Starship letěl warpem. 🙂

Jakub
Host
Jakub

Na to si musíme ještě pár let počkat.

Tomáš
Host
Tomáš

Pre Elona – o pkl roka 😀

Mario
Host
Mario

… aspoň v prvom prezentačnom videu povie, že o pol roka. 🙂

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

1. “při které z rozličných důvodů vybuchly předchozí prototypy Mk1, SN1 a SN3” – pokud se nepletu, tak SN3 nevybuchl, ale zhroutil se.

2. Podle mě zatím stačí dosažený tlak u SN4, protože už potřebují zase letět, pokud let dopadne dobře, tak to asi dají znova na test a zkusí vyšší tlaky, aby zjistili, kolik vydrží.

3. “šířka je omezena velikostí lisu, který oceli dodává tvrdost” – může mi toto někdo vysvětlit, kdo tomu rozumí? Mě to nedává smysl. Děkuji.

hotovson
Host
hotovson

velikost lisu = delka valce = sirka plechu https://cs.wikipedia.org/wiki/Válcován%C3%AD_kovů

Martin B
Host
Martin B

No a pokud ty plechy budou schopni dělat 28,5 metrů široké, tak můžou začít Starship rovnou vyrábět na výšku a odpadne svařování válců

Jan Jančura
Host
Jan Jančura

To je naprostý nesmysl. Válcovací tratě s takovou šířkou válců nelze postavit.

Samo
Host
Samo

Nejde o to že postaviť válcovňu to by ešet bolo to jednoduchšie skôr aké hebedá by museli byť tie polotovary z ktorých by sa robili tie pásy a až ktoré by sa za sudena válcovali, celkovo manipulovanie s tým materálom by bola logistická katastrofa. Samovražda.

Invc
Host
Invc

a navíc …co pak s tím?

Vyleze mi plát 4,5*PI… tj. bratru 15m dlouhý a druhý rozměr je výška prstence. Cokoliv nad cca 3m je na delší vzdálenost nepřepravitelné.

Jan Jančura
Host
Jan Jančura

To počítáte na půl obvodu, celý obvod je 9*Pi tj. cca 28 m

Invc
Host
Invc

Nojo… asi se nemůžu divit, že mě nakonec z matfyzu vyhodili…

akuhtr
Host
akuhtr

Opatrně se slovem “nelze”, protože se může najít blb co neví že to nelze a udělá to.

Jan Jančura
Host
Jan Jančura

Ani blb něco takového nepostavil.

Invc
Host
Invc

Ale jo… akorát s plátem 40širokým a 15 dlouhým tlustým pouze 4mm se dost blbě spolupracuje.

Nehledě na to, že válcovat ho můžeš potřebovat ve směru jedné osy, a zkružovat podle jiné osy.

Navíc dlouhé pevné válce mají své vlastní problémy (viz hřídele v JETElínu).

Jan Jančura
Host
Jan Jančura

Pokud chtějí dosáhnout zpevnění materiálu válcováním za studena tak extrémně širokých plechů jak Martin B navrhuje, znamenalo by při požadované pevnosti a této šířce doslova gigantické válcovací tlaky na válce. Nedovedu si představit 20 válcovou stolici s tak dlouhými válci. Naprosté šílenství.

Martin B
Host
Martin B

Ale pánové. Já to myslel spíše jako vtip, ale jsem rád, že to podnítilo debatu 🙂
Ale nikdy bych před Muskem neříkal, že něco nejde aniž bych měl připravený solidní důkaz, že že to nejde. 🙂

Jan Michálek
Host
Jan Michálek

K tomu výbuchu při prvním letu. Nebaví se na twitteru o tom manévru jak plachtí a před přistáním se otočí a zapne motory a né úplně o prvním letu? “Are you confident enough that a landing starship can get the skydive maneuver right on the first try?”

Invc
Host
Invc

Ano – to patřilo k tomu prvnímu letu s “obratem” – ne k prvním letům, které mají být čistě motorové.

Taky si nejsem jistý, jestli těch “pár týdnů na povolení” se týká těch čistě motorových skoků do 150 metrů, nebo až těch vyšších.

Jack
Host
Jack

Gratuluji SpaceX k úspěchu a Vám za skvělý článek.
Jenom nechápu proč přistoupili k snížení tlaku na 4,9 u kryogenní zkoušky Jaký to má smysl či význam??
Když letový tlak bude potřeba jak píšou 6 barů. Co když se pak zjistí, že tato konstrukce a řešení nebude dostatečné?
Nebo prostě chtějí momentálně se posunout dále k testování zážehu a vyzkoušení raptorů za letu celé SN4 atd…toto není obvyklá cesta Muska.

Petr Kašpar
Host
Petr Kašpar

Myslím, že právě tento tlak vědí že bude stačit k provedení onoho krátkého skoku. Proto zatím nedali vyšší, aby neriskovali zničení, neboť i týmy makající na řídícím softwaru a dlaších věcech spojených s letem pak už budou mít první data, na základě kterých půjde postupovat dopředu. A teprve následně se doověří i ten maximální tlak. Protože tým, co vyrábí jednotlivé kusy, má co dělat i teď, tak to může počkat..

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Podle mě potřebují získat letová data, aby se mohli posunout dále v jiných oblastech. Po letovém testu by se mohli vrátit a testovat na vyšší tlak a v případě RUD se nic moc nestane.

PetrK
Host
PetrK

Souhlas. Navíc ještě přihoďme PR – když to řachne při letu, tak to je v klidu. Kdyby to řachlo při testu na rampě, tak je to blbý, protože jsme se nepohnuli.

Samo
Host
Samo

6 Bar bude rovnako treaba asi až na max Q pri náklade, na 150 m skok pre overenie avioniky a SW (ako tú písali ľudia) bez nákladu s pár desiatkami t paliva je hrotenie tlaku zbytočné ak nemajú vyladenú konštrukciu. Dáta potrebujú čo možno paralelne nie že teraz sa budú rok hrať s konštrukciou, potom rok so SW a avionikou a potom rok tepelný štít.

Robert
Host
Robert

Z toho test tlaku 4.9 bar som celkom rozcarovany, preco sa netestovalo na vyssi tlak? reps. prve nadrze ktore tento tlak nevydrzali boli len testovacie a na tento tlak sa uz testovat nebude? Nechcem spekulovat ale da sa z toho odvodit ze by vydrzali aj predchadzajuce MK/SN nadrze keby sa testovalo iba na 4.9 bar?

Jirka
Host
Jirka

Nevime na kolik se testovali ostatni cryo zkousky. Vime jen, ze pri tankovani vodou sli na tlak okolo 8.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Odpovědi viz výše.

AlbertSpeer
Host
AlbertSpeer

Duktilnější je legrační slovo. Česky říkáme tvárnější.

PetrK
Host
PetrK

JJ musel jsem koukat do slovníku.

AlbertSpeer
Host
AlbertSpeer

“… válcovací stolice, která oceli dodává tvrdost”
Omlouvám se za příkrá slova, ale tohle je úplná blbost. Co má válcování společného s tvrdostí?

Samo
Host
Samo

Za studená vácovanie čuduj sa svete má …
tvrdosť Full hard 301 HB 382
https://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=6807
tvrdosť 1/2 hard 301 HB 297
https://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=6781
Takže máš sa skutočne za čo ospravedlňovať.

Rostislav Rosomák
Host
Rostislav Rosomák

Hmm… Díky. Uznávám svou nevědomost.