Prototyp Starship SN5 vzlétl do výšky 150 metrů a úspěšně přistál! Co dalšího SpaceX plánuje?

Prototyp kosmické lodi Starship SN5 úspěšně vzletěl do výšky 150 metrů a opět přistál – téměř přesně rok poté, co podobný test provedl hrubý technologický demonstrátor Starhopper. Vývojový program Starship tedy udělal velký krok kupředu na dlouhé cestě k Měsíci a Marsu. Teď jsou na řadě další krátké skoky Starship a poté také náročnější lety se třemi Raptory a aerodynamickými prvky.

Let Starship SN5 do výšky 150 metrů v srpnu 2020 (Foto: Trevor Mahlmann)

Když jsme o Starship psali před před pár dny naposledy, prototyp SN5 zrovna absolvoval úspěšný statický zážeh svého metanového motoru Raptor. Dalším krokem měl být napjatě očekávaný krátký let do výšky 150 metrů. Původně byl plánován na neděli 2. srpna, ale o pár dní se zpozdil, jelikož problém s ventilem způsobil, že se těsně před zážehem neroztočilo turbočerpadlo v Raptoru. SpaceX ale jen tak něco nezastaví a let nakonec proběhl 5. srpna kolem 01:57 SELČ.

Prototyp Starship SN5 s průměrem 9 metrů a výškou necelých 30 metrů zažehl svůj jediný motor Raptor (sériové číslo 27) a začal stoupat nad rampu. Z videí se zdá, že silný tah motoru rozmetal část techniky na vypouštěcím stole, což vedlo k vzplanutí metanového potrubí na zemi. Starship SN5 už ale tou dobou byla bezpečně ve vzduchu. Postupně vystoupala do výšky 150 metrů, přičemž motor se průběžně nakláněl sem a tam, aby loď během letu stabilizoval. Ruku k dílu přiložily také malé korekční trysky na trupu Starship. Loď následně vyklopila šestici relativně malých přistávacích nohou, které do té doby byly skryty uvnitř motorové sekce. Jedná se o nový a dosud neozkoušený druh nohou, a tak jsem se osobně nejvíce obával přistání. Situaci ještě zkomplikovala oblaka rozvířeného prachu, která zcela zahalila přistávací plošinu, která se nachází asi 100 metrů od místa startu. Během živého sledování tedy několik vteřin nebylo jasné, jestli se přistání povedlo, nebo nikoli. Když se prach konečně rozplynul, diváci si mohli oddychnout, protože Starship SN5 hrdě stála na zemi v jednom kuse (i když v mírném náklonu).

Průběh prvního letu Starship SN5 (Autor: @InfographicTony)

SpaceX díky tomuto letu prověřilo spoustu věcí – avioniku, korekční trysky, schopnost Raptoru vektorizovat a regulovat tah podle potřeby, nové přistávací nohy, strukturální pevnost ocelových nádrží a jistě mnoho dalšího. Některé z těchto věcí sice prověřil už před rokem Starhopper, ale ne všechny. Měl například úplně jiné nohy, třikrát tlustší ocelové tělo a korekční trysky byly „ukradeny“ z Falconu 9. Elon Musk krátce po testu SN5 prozradil, že proběhne ještě několik krátkých skoků, aby SpaceX vyladilo proces startu („výbuch“ rampy a Raptor v plamenech asi nejsou vítané jevy při každém startu!). Teprve poté podle Muska dojde na lety do velkých výšek s prototypy, které už budou vybaveny aerodynamickými řídicími plochami pro manévrování v atmosféře.

Přesné plány pokročilejších letů oznámeny nebyly, ale z dostupných úředních dokumentů vyplývá, že se plánují lety do výšky 3 km a také do 20 km. Ty už budou potřebovat tři motory Raptor a také aerodynamické plochy a špičku. Otázkou je, které prototypy budou využity pro další testovací lety. SpaceX buď může letět znovu s SN5, nebo přejít na v podstatě totožný prototyp SN6, který už je nějakou dobu hotový. Oba jsou ale do jisté míry zastaralé, protože byly vyrobeny z oceli typu 301, zatímco SpaceX už přešlo na typ 304L. Delší lety tedy možná využijí prototyp SN8, který už je v pokročilém stádiu výroby a je tvořen ocelí 304L. Některý z příštích exemplářů Starship by navíc mohl dostat vylepšené přistávací nohy. Elon Musk po skoku SN5 vysvětlil, že příští verze přistávacích nohou označovaná „V1.1“ bude o 60 % delší a u verze 2.0 budou nohy ještě o hodně delší a širší, podobně jako ty na Falconech, ale budou schopny přistání na nerovném povrchu díky automatickému vyvažování.

Neoficiální schéma dílů, které by mohly být určeny pro prototyp Starship SN8 (Autor: @brendan2908)

Než ale proběhnou jakékoli další lety, SpaceX bude nejspíš muset nejdříve opravit poškozenou rampu. Firma také údajně plánuje vyrobit zmenšenou zkušební nádrž SN7.1 z oceli 304L, která má prověřit další výrobní zlepšováky a bude stejně jako její předchůdce SN7 natlakována až do zničení. Je možné, že toto testování proběhne v následujících týdnech, zatímco SpaceX bude opravovat rampu pro další zkušební lety prototypů Starship. Lety do výšky několika kilometrů budou vyžadovat téměř plnohodnotný prototyp se třemi Raptory, aerodynamickou špičkou a řídicími plochami. Během letu tak bude otestována souhra tří motorů, jejich vypnutí v maximální výšce, krátké manévrování pomocí stabilizačních ploch a nakonec opětovné zažehnutí motorů a poměrně komplikovaný přistávací manévr. Mohlo by to vypadat přibližně takhle:

Podle Elona Muska pokrok ve vývoji Starship zrychluje. Lze tedy očekávat, že další testovací lety prototypů na sebe nenechají dlouho čekat a SpaceX bude nové exempláře chrlit ještě rychleji než doposud. Zároveň by se již brzy mohla rozjet výroba prvního prototypu nosné rakety Super Heavy, která už dokáže vynést Starship až na oběžnou dráhu. SpaceX proto už staví novou obrovskou montážní halu a také zbrusu novou startovní rampu. Musk doufá, že orbitální start se stihne do konce roku, ale to je hodně optimistický cíl. Každopádně i tak se v následujících měsících jistě nebudeme nudit a v Boca Chica uvidíme spoustu aktivity a alespoň nějaké další testovací lety. A možná už za pár let by mohly přijít na řadu mise na Měsíc a nedlouho poté i na Mars.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
131 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře