První ze dvou tunelů Boring Company v Las Vegas je téměř hotový

Ražební stroj při zahájení stavby tunelu v Las Vegas (Foto: Las Begas Review-Journal)

Stavba tunelů společnosti Boring Company pod výstavištěm v Las Vegas pokračuje velice dobře. První ze dvou tunelů už je téměř hotový a brzy bude následovat zahájení stavby druhého souběžného tunelu.

Jak rychle probíhá ražba, která byla slavnostně zahájena 15. listopadu 2019? Podle Stevea Hilla, ředitele Las Vegas Convention and Visitors Authority, se od zahájení stavby ražba zrychlila a byl optimalizován celý proces, a tak se podařilo dosáhnout rychlosti ražby až 25–30 metrů denně.

Tunel měl 14. ledna 2020 už 640 metrů a přesně o dva týdny později překročil 880 metrů. Poté někdy během prvního únorového týdne bylo dosaženo délky 1120 metrů a 12. února bylo hotovo 1280 metrů. Tunel o celkové délce 1330 metrů by tedy měl být dokončen v následujících dnech. Z toho vyplývá průměrná rychlost ražby v posledním měsíci kolem 23 metrů denně. Výkonný ředitel Boring Company Steve Davis přitom v minulosti uvedl, že 30 metrů denně je maximální rychlost použitého ražebního stroje.

Předpokládá se, že stroj použitý ve Vegas je ten, kterému se přezdívá Line-Storm. Zajímavé však je, že podle Stevea Hilla bude stroj použit už jen pro vyražení druhého souběžného tunelu a poté už nejspíš poputuje do důchodu. Boring Company totiž vyvíjí stroj nové generace, který má přezdívku Prufrock a má být o dost rychlejší než Line-Storm. Společnost se nedávno podělila o první fotku části tohoto stroje:

Ražební stroj Prufrock (Foto: Boring Company)

Vraťme se ale do Vegas. Po dokončení prvního tunelu bude razicí stroj rozebrán a přepraven zpět do místa, kde byla v listopadu zahájena ražba. Zde bude stroj opět smontován a začne stavba druhého podélného tunelu, opět o délce 1330 m. Stavba prvního tunelu zabrala přesně tři měsíce, ale v případě druhého tunelu se dá očekávat, že ražba půjde o něco rychleji.

Pro představu o tom, jak vypadá stavba tunelu z venku, se můžete podívat na následující časosběrné video, které zachycuje hodinu práce (60x zrychleno). Můžete vidět proces odstraňování a odvozu odpadní rubaniny, která vzniká při ražbě, a také přesun dílů betonového ostění do tunelu:

Nejobtížnější část projektu ale bude následovat až po dokončení ražby dvojice tunelů. Jedna ze tří nástupních stanic, které budou tunely propojovat, totiž bude umístěna pod zemí. Bude se nacházet pod parkovištěm, které se využívá během probíhajících veletrhů, a tak stanice bude muset být postavena v období mezi dvěma plánovanými veletrhy. Jedná se tedy o časově nejvíce omezenou část projektu. Stavba stanice má začít v květnu po veletrhu RECon. Celý projekt má být hotový do konce roku, a to včetně testování přepravního systému, který bude zahrnovat vozy Tesla bez řidiče, pohybující se rychlostí 56 km/h.

Zdroj: Las Vegas Sun




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
19 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře