První znovupoužití Blocku 5 a konkrétní plány pro jednotlivé stupně

V březnu se na ElonX objevil rozpis prvních stupňů raket Falcon, které mělo SpaceX tehdy k dispozici, a analyzovali jsme, na kterých misích dané stupně poletí. Nyní nastal čas udělat podobný rozbor znovu. V současné době již SpaceX disponuje pouze prvními stupni Falconů ve verzi Block 5. Všechny stupně starších variant byly sešrotovány, zahozeny do moře nebo byly dočasně uskladněny a vyhrazeny jako výstavní exponáty. Některé nové stupně mají svou první misi již za sebou a připravují se na další, zatímco jiné na první start teprve čekají. Aktuálně máme informace o prvních šesti vyrobených exemplářích Blocku 5.

Stupeň B1046

Na svou první misi se stupeň vydal 11. května, kdy vynesl bangladéšskou telekomunikační družici Bangabandhu-1 a po úspěšném přistání na plošině Of Course I Still Love You (OCISLY) se vrátil do přístavu Port Canaveral. I přes všechna očekávání, že dojde ke sklopení nohou dle avizované znovupoužitelnosti Blocku 5, byly přistávací nohy odmontovány a stupeň byl převezen k podrobné analýze. Jednalo se o první kus typu Block 5, a tak SpaceX chtělo provést zevrubnou inspekci.

Podruhé bude stupeň nasazen při misi s indonéskou telekomunikační družicí Merah Putih (Telkom-4). Ta má za úkol nahradit vysloužilého předchůdce Telkom-1. První stupeň ve čtvrtek 2. srpna úspěšně absolvoval statický zážeh a start je plánován na úterý 7. srpna. I v tomto případě dojde k pokusu o přistání na plošině OCISLY.

Zajímavostí je, že v podstatě půjde o první znovupoužití stupně, který absolvoval misi na náročnější přechodovou dráhu ke dráze geostacionární (GTO). Můžete namítnout, že toto prvenství patří stupni B1023 z mise Thaicom-8, který nejdříve letěl na GTO a později odstartoval znovu jako jeden z bočních stupňů Falconu Heavy. Jenže podle neoficiálních informací tento stupeň v rámci procesu modifikace na boční stupeň prodělal velmi rozsáhlé úpravy, při kterých vlastně došlo k jeho upgradu z Blocku 2 na pokročilejší Block 3. Nejednalo se tedy o případ běžného znovupoužití.

Stupeň se na svou druhou misi tedy vydá zhruba 3 měsíce po té první, ale to nelze brát jako reprezentativní údaj o znovupoužitelnosti Blocku 5. Důvodem je zmíněná podrobná analýza, při které byl stupeň doslova rozebrán. Jak rychlého znovupoužití je tedy Block 5 schopen, ukáží až budoucí starty.

Stupeň B1047

Stupeň poprvé odstartoval 22. července s telekomunikační družicí Telstar 19 VANTAGE a jednalo se o dosud nejtěžší satelit v historii vynesený na GTO. I přes vysokou hmotnost vynášeného nákladu i zde proběhlo přistání na OCISLY úspěšně. V přístavu jsme se dočkali otestování nového typu čepičky, pomocí které přenáší jeřáb stupeň z plošiny na pevninu. Díky její nové konstrukci zároveň mohlo proběhnout testovací sklopení jedné z přistávacích nohou. Ta však byla následující den sklopena dolů a všechny nohy byly odmontovány a stupeň byl převezen do hangáru, kde probíhá jeho příprava na další start.

O druhém startu tohoto stupně lze zatím jen spekulovat. Nabízí se mise Iridium-8, ale to by stupeň musel být přepraven z Floridy do Kalifornie. Tato možnost by však zajistila, aby na západním pobřeží byly k dispozici dva aktivní stupně. Alternativně přichází v úvahu, že na misi Iridium-8 by mohl letět stupeň B1048.3. Jednalo by se tedy o již třetí misi daného stupně a vůbec první stupeň, který by letěl více než dvakrát. Není však jasné, jestli už je SpaceX ochotné provést rychlé znovupoužití daného stupně v řádu pár týdnů. V případě velkého zpoždění mise Iridium-8 by pak možná šlo využít nový stupeň B1052, ale jeho výroba bude dokončena nejdříve za měsíc a vzhledem k nutnému testování bude k dispozici pravděpodobně až pro listopadový nebo prosincový start.

Jak vidíte, je tu příliš mnoho neznámých, a tak otázku mise Iridium-8 necháme prozatím otevřenou a uvidíme, jak bude situaci SpaceX řešit.

Stupeň B1048

První start tohoto stupně proběhl 25. července a jednalo se o misi Iridium-7. Stupeň následně provedl úspěšné přistání na plošině Just Read the Instructions. Po návratu do přístavu byl stupeň okamžitě přemístěn do stojanů na pevnině a kromě přistávacích nohou mu byla z neznámého důvodu demontována i titanová roštová kormidla (u stupně B1047 kormidla odmontována nebyla).

Druhou misí tohoto stupně bude SAOCOM 1A – první ze dvou startů se satelity SAOCOM. Start je naplánován na září a bude to vůbec poprvé, kdy se SpaceX pokusí o přistání na pevnině na západním pobřeží. Konkrétně se bude jednat o přistávací plochu v komplexu SLC-4W. Zároveň by mohlo jít o nejkratší dobu, po které dojde k opětovnému nasazení nějakého prvního stupně. Současný rekord je 71 dnů mezi misemi TESS a CRS-15.

Stupeň B1049

Stupeň byl v první polovině července převezen z testování v McGregoru na Mys Canaveral, kde se představí pravděpodobně při misi Telstar 18V / APStar-5C. Družice Telstar 18V je majetkem kanadského satelitního operátora Telesat a má za úkol pokrýt asijskou oblast Tichého oceánu.

Aktuálně je start plánován na konec srpna, ale přesné datum zatím neznáme.

Stupeň B1049 při přepravě z Hawthorne do McGregoru (Foto: nwdiver / Tesla Motors Club)

Stupeň B1050

Tento stupeň strávil většinu července v testovacím areálu v McGregoru a minulý týden byl přepraven na Mys Canaveral. Původně se mělo za to, že poletí na misi Es’hail 2, ale ta nakonec proběhne až během 4. čtvrtletí 2018. Je tedy možné, že stupeň bude vyhrazen pro americké letectvo pro misi GPS IIIA-1, jejíž start je naplánován na říjen.

To, že je stupeň na Canaveralu s takovým předstihem, by mohlo být vysvětleno tím, že letectvo bere Block 5 jako zatím neprověřenou raketu, a tak možná chce provést dodatečné kontroly a analyzovat data z co nejvíce startů Blocku 5. Ostatně, start GPS IIIA-1 byl odložen z května právě kvůli tomu, že letectvo a SpaceX potřebovaly více času na kvalifikaci mnoha změn, kterými se Block 5 liší od předchozích variant Falconu.

Stupeň B1050 při přepravě z Hawthorne do McGregoru (Foto: C.R. Hicks)

Stupeň B1051

Tento stupeň se ještě nachází v Hawthorne, ale jeho výroba by měla být brzy dokončena. Už od začátku výroby je vyhrazen pro nepilotovanou demonstrační misi Crew Dragonu DM-1. Start je plánován na listopad, předtím ale stupeň ještě podstoupí testování v McGregoru. Vzhledem k dohledu NASA je možné, že testování bude trvat déle než obvykle.

Za zmínku stojí skutečnost, že tento stupeň bude už určitě vybaven finální verzí vylepšených tlakových nádob na helium (COPV 2.0). Ty jsou nutné pro získání certifikace Blocku 5 od agentury NASA. Ta zároveň požaduje, aby před první pilotovanou misí měl Block 5 za sebou alespoň 7 startů v ustálené konfiguraci. Pilotovaná mise DM-2 je nově plánována na duben 2019, takže SpaceX má na provedení těchto sedmi startů spoustu času.

Pokud chcete být stále v obraze ohledně jednotlivých stupňů, sledujte průběžně aktualizovaný Přehled prvních stupňů.




  • Mohlo by se vám líbit...

    7
    Diskuze

    avatar
      Odebírat  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Ondrej Melich
    Host
    Ondrej Melich

    Dotaz k 1046 : Bude se stale lisit od ostatnich bloku? Aneb pred zacatkem letu bloku 5 . Se rikalo, ze Nasa chce 7 startu se stejnou konfiguraci . Ale po startu vyslo najevo, ze nektere casti finalniho bloku tam nebyli .

    Pavel Vantuch
    Host
    Pavel Vantuch

    V článku je to zmíněno. Jde o COPVs a pravděpodobně novou verzi bude mít až B1051.

    Jiří Kouřil
    Host
    Jiří Kouřil

    A je tom opravdu blok 5 s novými nádržemi na hélium a vyřešeným praskáním lopatek turbín?

    Jirka Hadač
    Host
    Jirka Hadač

    V článku se píše, že nové COPV budou nasazeny až na misi DM-1. Že nebyly na prvním blocku 5 se ví od května.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Marně přemýšlím, co může být příčinou, že SpaceX v září a říjnu pravděpodobně vůbec neplánuje startovat z Floridy, odkazuji se přitom na seznam startů SpaceX, updatovaný dnes.Zdroj této informace považuju za seriózní, o to víc se divím.
    Jediné, co mě napadá je, že bude pro vylepšenou verzi blocku 5 (s novými nádržemi) potřeba předělat obě rampy, ale dva měsíce? U NASA bych se nedivil, ale u SpaceX mě to překvapuje.

    Petr Melechin
    Admin

    Dobrá otázka. Napadají mě tato možná vysvětlení, ale ani jedno se mi moc nepozdává:

    1) Nejsou připraveny náklady zákazníků
    2) Nemají dostatek potřebných stupňů, jelikož ne všichni zákazníci jsou ochotní letět na použitém stupni a SpaceX má momentálně jen dva nové stupně, přičemž jeden poletí na Telstar 18V, další je podle mě určený pro GPS IIIA-1 a příští vyrobený stupeň bude pro DM-1.

    Ale oba důvody jsou předvídatelné dopředu a lze je řešit včasnou úpravou pořadí startů či vyjednáním změny smlouvy na použitý stupeň, tak těžko říct, kde to vázne.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Možná to bude kombinace obojího. Ikdyž si myslím, že to odhaduješ velmi dobře, tak mě jen napadlo, že bude možná ten důvod č.2 malinko jinak, respektive to bude obráceně. Odsouhlasené znovupoužití nejspíš mají. Všechny kroky mají určitě po dohodě se zákazníky, takže jim museli s předstihem oznámit, že na nejbližší dobu budou mít připravených jen 5 stupňů ve verzi block 5 (46-50) a že až do startu DM-1 se o ně budou muset podělit, A že si tyto stupně musí nejprve odlítat mise pro první zákazníky a tomu jsou ostatní termíny podřízeny. Takže stačí odklad GPS a Eshail-2 se tím pádem třebas sklouzne bez jakékoliv jiné příčiny.